Kleutercito vraag

16-02-2016 17:51 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (4,5) zit in groep 1 en heeft in januari een Kleutercito (m1) gemaakt.

Op beide onderdelen scoorde ze een A (of 1), de hoogste score. Het rapport wat ze kreeg laat op alle onderdelen een V(oldoende) zien, dat is de middelste op een schaal van 5.

Ik vond het eigenlijk prima, weet niet zo goed wat ik met die CITO-scores moet. Ik had het hierover met een vriendin, die al wat oudere kinderen heeft en hier dus inmiddels al wat meer kennis en verstand van heeft. En zij vertelde me dat ze het raar vindt dat mijn dochter op de Cito A's scoort, terwijl ze door de juf als heel gemiddeld wordt beoordeelt (wat ik prima vind overigens).

Zij gaf me aan dat ik hierover in gesprek moet, hoe het kan dat ze zoveel hoger scoort op de Cito dan wat de juf ziet. En ze had het over kleuterverrijking (?) en dat ik daar achteraan moet omdat ik anders het risico loop dat de talenten van mijn kind niet onderkend worden (haar woorden).

Ik heb morgenavond 10 minuten gesprek en zit een beetje te dubben hoe dit in te steken. Ik ben geen "oh kijk mijn kind nou eens super slim zijn-moeder" maar wil aan de andere kant ook niet dat ze ondersneeuwt in de klas (ze is een beetje schuchter en op de achtergrond, dus dat kan vrij makkelijk met 32 van die koters.).

Er lopen hier veel dames uit het onderwijs, kunnen jullie me advies geven? Moet ik er überhaupt iets mee, wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt.
Je vriendin is gek. Niks mee doen, je kind is 4,5.
Niks mee doen. Groep 1.… je moet dit totaal niet serieus nemen.
Het zou zonde zijn als ze hoog- of meerbegaafd zou zijn en de juf ziet dit niet. Ik zou haar er dus wel op aanspreken, dan is het nog steeds maar de vraag wat er gaat gebeuren op school, want veel scholen doen niet veel aan verrijkingsonderwijs, of niet op een goede manier, omdat ze de kennis niet hebben.

Jouw dochter kan ook gewoon een normaal begaafde leerling zijn die goed kan leren, verrijkingsonderwijs is dan niet nodig (omdat het basisonderwijs dan al voldoet). Hier kun je echter alleen achterkomen met een IQ-test.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ik lees nu reacties dat je het niet serieus moet nemen...

Wat er kan gebeuren als een hoogbegaafd kind niet gezien wordt in groep 1, is dat het de rest van de basisschoolperiode gaat onderpresteren (wat ook gevolgen heeft voor de middelbare school). Dit gebeurt vaak, en vooral met meisjes. Ik zou het dus zeer zeker wel serieus nemen. Dat de juf je dochter als een gemiddeld kind ziet, is hier al een teken van (mocht ze hoogbegaafd zijn en aan het onderpresteren zijn).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Een A is nou ook weer geen teken van genialiteit hoor, 25% van alle leerlingen haalt een A (en 20% een I).

Je vriendin bedoelt het vast goed, maar ik zou ik eerste instantie toch maar gewoon naar je kind kijken. Als zij goed op haar plek zit op school, er graag naartoe gaat en zich niet verveelt is er niks aan de hand.
Ik zou zeker vragen hoe die voldoende bepaald is. Dat is toch gek als ze op de Cito maximaal scoort.
quote:CleopatraVII schreef op 16 februari 2016 @ 17:57:

Het zou zonde zijn als ze hoog- of meerbegaafd zou zijn en de juf ziet dit niet. Ik zou haar er dus wel op aanspreken, dan is het nog steeds maar de vraag wat er gaat gebeuren op school, want veel scholen doen niet veel aan verrijkingsonderwijs, of niet op een goede manier, omdat ze de kennis niet hebben.

Jouw dochter kan ook gewoon een normaal begaafde leerling zijn die goed kan leren, verrijkingsonderwijs is dan niet nodig (omdat het basisonderwijs dan al voldoet). Hier kun je echter alleen achterkomen met een IQ-test.
quote:Star schreef op 16 februari 2016 @ 17:59:

[...]

Wat is er grappig?
quote:CleopatraVII schreef op 16 februari 2016 @ 18:00:

[...]

Wat is er grappig?Die adviezen van jou hier op het forum.
Chill! Het is een KLEUTERcito. Goed gedaan, maar heul onbelangrijk. Vanaf groep 6 worden die toetsen wel enigzins belangrijk, maar dat zie je dan wel weer...

"Heeft ze het naar haar zin op school?" vind ik eigenlijk de enige belangrijke vraag.
quote:Pantax schreef op 16 februari 2016 @ 17:58:

Ik zou zeker vragen hoe die voldoende bepaald is. Dat is toch gek als ze op de Cito maximaal scoort.Dat weet je niet, of ze maximaal heeft gescoord. Je weet alleen dat ze bij de hoogste 25% zit, en dat is geen enkele reden om maar meteen aan hb te denken.
Niet te veel op die Cito uitslag letten mijn zoon scoorde in groep 1 en 2 alleen maar A en in groep 3 zijn dat B en C geworden.
quote:Lady_Voldemort schreef op 16 februari 2016 @ 18:03:

[...]

Dat weet je niet, of ze maximaal heeft gescoord. Je weet alleen dat ze bij de hoogste 25% zit, en dat is geen enkele reden om maar meteen aan hb te denken.

20%

Verder eens.
quote:Star schreef op 16 februari 2016 @ 18:01:

[...]

Die adviezen van jou hier op het forum.Dat wat jij hebt dikgedrukt is geen advies, maargoed. Een IQ-test kan pas vanaf 6 jaar.
quote:Bibi1973 schreef op 16 februari 2016 @ 18:06:

[...]

20%

Verder eens.Je hebt gelijk, in de OP stond inderdaad dat het A-I'tjes waren. Maar dan nog .
quote:CleopatraVII schreef op 16 februari 2016 @ 18:06:

[...]

Dat wat jij hebt dikgedrukt is geen advies, maargoed. Een IQ-test kan pas vanaf 6 jaar.Nietes, een WPPSI (de kleuterversie van de WISC) bijvoorbeeld kan al worden afgenomen vanaf 2,5 jaar.
Die kleutercito zegt echt niks. Als ze tot 3 kunnen tellen en 5 kleuren kennen halen ze al een A score.

En misschien wel het belangrijkste: laat je niet opnaaien door mensen die er zelfbenoemd verstand van hebben. Kijk naar je kind: zit zij lekker in haar vel, gaat ze met plezier naar school: helemaal prima!
Mijn zoontje in groep 2 scoorde een A op rekenen en een C op taal. Juf wil nu dat we thuis gaan oefenen met hem om een hogere score te kunnen halen op de eindcito straks (in mei dacht ik).

In mijn beleving speelden we vroeger vooral in de poppen- en bouwhoek in groep 1 & 2, i.p.v. Citotoetsen te maken ;)

Ik zie een mannetje dat het prima doet op school en het naar zijn zin heeft, vind ik belangrijker dan een moment-cito-opname!
quote:superjuffie schreef op 16 februari 2016 @ 18:02:

Chill! Het is een KLEUTERcito. Goed gedaan, maar heul onbelangrijk. Vanaf groep 6 worden die toetsen wel enigzins belangrijk, maar dat zie je dan wel weer...

"Heeft ze het naar haar zin op school?" vind ik eigenlijk de enige belangrijke vraag.Onbelangrijk voor het uiteindelijke middelbare schooladvies ja (neem aan dat je dat met belangrijk bedoelt), maar om hoogbegaafdheid te signaleren is het HEEL belangrijk. Veel meisjes zijn onderpresteerders, en als ze in groep 1 zien dat klasgenootjes anders presteren dan zij, passen ze zich hierop aan. In de hogere groepen zul je met onderpresteerders er dus (bijna) niet meer achterkomen of ze al die tijd meer aan hadden gekund ja of nee, wat uiteindelijk weer gevolgen heeft voor het uiteindelijke middelbare school-advies (wat dan lager kan uitvallen met betrekking tot het onderpresteren). Om hoogbegaafdheid te signaleren moet je dus echt in de kleutergroepen zijn. (ik heb het voor de duidelijkheid nu over ONDERPRESTEERDERS, voor het geval mensen gaan zeggen dat je ook hoogbegaafdheid in hogere groepen kunt signaleren).
quote:Lady_Voldemort schreef op 16 februari 2016 @ 18:09:

[...]

Nietes, een WPPSI (de kleuterversie van de WISC) bijvoorbeeld kan al worden afgenomen vanaf 2,5 jaar.Oh die kende ik niet. De WISC is wel vanaf 6 jaar toch? Van 6-16 jaar.
Toch zat ze niet ver van die maximale score af. Ze had op beide testen idd een 1, op taal de maximale score op rekenen op 2 na de maximale score.

Ze heeft het goed naar haar zin op school, dus daar ben ik erg blij mee. Ik twijfel een beetje omdat mijn vriendin zo uitgesproken was: waarom "ziet" de juf haar voor minder slim aan.
Hoe weet je dat ze de maximale score had? Zei de juf dat? Of stond er een grafiekje bij?
Ik zou gewoon vragen aan de juf waar het verschil vandaan komt.

Bij zoon op school doen ze niet de kleutercito maar een ander systeem. Zoon scoorde enorm hoog, maar de eisen zijn dan ook enorm laag. De juf heeft het in een gesprekje toegelicht. Even uit mijn hoofd: voor de score 'gemiddeld' moesten ze het verschil weten tussen groot en klein. Verder moesten ze het concept kleur begrijpen (ze hoefden nog niet de kleutjes bij naam te noemen), tot tien tellen in de zin van het riedeltje opdreunen, en tot vijf tellen in de zin van daadwerkelijk tellen hoeveel appels er in de schaal liggen. En nog zo wat dingetjes. Ja duh, geen wonder dat kind ver bovengemiddeld scoort. Ik gok dat het gros van de klas ver bovengemiddeld scoort (het is een school met vooral kinderen uit taalrijke en hoogopgeleide gezinnen).
quote:CleopatraVII schreef op 16 februari 2016 @ 18:10:

[...]

Onbelangrijk voor het uiteindelijke middelbare schooladvies ja (neem aan dat je dat met belangrijk bedoelt), maar om hoogbegaafdheid te signaleren is het HEEL belangrijk. Veel meisjes zijn onderpresteerders, en als ze in groep 1 zien dat klasgenootjes anders presteren dan zij, passen ze zich hierop aan. In de hogere groepen zul je met onderpresteerders er dus (bijna) niet meer achterkomen of ze al die tijd meer aan hadden gekund ja of nee, wat uiteindelijk weer gevolgen heeft voor het uiteindelijke middelbare school-advies (wat dan lager kan uitvallen met betrekking tot het onderpresteren). Om hoogbegaafdheid te signaleren moet je dus echt in de kleutergroepen zijn. (ik heb het voor de duidelijkheid nu over ONDERPRESTEERDERS, voor het geval mensen gaan zeggen dat je ook hoogbegaafdheid in hogere groepen kunt signaleren).Om hb te signaleren heb je wel iets meer nodig dan een A'tje op een CITO. TO geeft er geen blijk van ook maar enige gedachte te hebben gehad in die richting, en zij kent haar dochter toch echt het best. En het is nou ook weer niet alsof hb een geheime aandoening is waar in de media geen enkele aandacht aan wordt besteed . Ik ben best een heel warm pleitbezorger van passend onderwijs voor kinderen die 'meer aankunnen', maar om nou op grond van een A voor de M1 meteen maar alle verrijkingstoeters en - bellen in de strijd te werpen vind ik echt zwaar overdreven. Voor hetzelfde geld zit ze net in het 20e percentiel en is al die verrijking veel te hoog gegrepen, en dan maak je er veel meer mee kapot dan met gewoon rustig an doen en kijken naar je kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven