Twijfel aankoop huis

21-02-2016 09:55 52 berichten
Hallo,

Wij zijn gisteren een huis gaan bezichtigen. Eerste indruk was super, heel goed verzorgd, mooie indeling, helemaal instapklaar.

Echter er zijn twee dingen die ons doen twijfelen. Eerste punt is de badkamer. Je komt binnen in het huis, je hebt een ruime hal en dan heb je een deur en daar bevind zich de badkamer. Niet al te groot, wel heel netjes en nieuwe materalen, maar geen mogelijkheid om een raampje te plaatsen voor verluchting. En daar stel ik me vragen bij, ik woon nu op een appertement, en ik heb veel last van schimmel, juist omdat de ventilatie heel slecht is...En om steeds te douchen met de deur open, die dan nog op de hal uitkomt...Het toilet staat ook in die badkamer, heel krap, maar de hal is voldoende groot om daar een toilet te plaatsen. Dus dat is te overzien.

Tweede punt, het huis staat op een hoek van de straat en de tuin ligt volledig aan de straatkant. Het is geen al te drukke buurt, maar de buren aan de overkant kunnen heel de tuin overzien. We hebben gedacht van panelen te plaatsen en daarover klimop te laten groeien eventueel...Maar misschien dat toch wel een heel ingesloten gevoel gaat geven...

Voor de rest is de woning echt perfect, niet al te groot, ligging ok, perfect instapklaar, zelf verven moeten we niet meer doen...

Wat denken jullie? Ervaringen met tuin aan straatkant en badkamers zonder raam?
Alle reacties Link kopieren
quote:moppie63 schreef op 21 februari 2016 @ 10:29:

Mij is altijd verteld, het belangrijkste is de locatie en ligging van een huis.

Je kunt alles veranderen in een huis......alleen de ligging en locatie niet!

Dus bij twijfel nooit doen en doorzoeken.

Succes!

et voila! lokatie lokatie lokatie!

je kunt idd het huis zelf vormen naar je eigen wensen, dus dat is wel te doen... als de ligging van de tuin niet goed is, dan is dat enkel omdat deze bijvoorbeeld aan de voorkant ligt waardoor je geen privacy hebt of omdat het op het noorden ligt (lees veel mosgroei en weinig zon) maar niet omdat de buren daar dan in kunnen kijken want dit los je op met struiken en planten. daar is ALTIJD wel iets op te verzinnen
waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan... maar dat is soms zo moeilijk!
Die badkamer hoeft geen probleem te zijn, afhankelijk van de ingebouwde ventilatie. Daar zou ik dus even van uitzoeken of die er is. Ik ken heel veel mensen die geen raam in de badkamer hebben, en waar dat helemaal geen probleem is (en die ook noet de badkamerdeur steeds open hebben staan of zo).

Of de plek van de badkamer een probleem is, hangt een beetje van de indeling van het huis af. Is het echt een huis met verdiepingen? Dan zou ik de badkamer beneden wel vervelend vinden. Mijn ex had dat ook, en we vonden het allebei onhandig. Maar als het een appartement is met slaapkamers ook op de begane grond, is het natuurlijk weer geen probleem.

De tuin, tja. Ik woon al mijn hele leven in de Randstad, en weet dus niet beter dan dat er iemand in je tuin kan kijken. Zelfs bij mijn ouders vroeger (vrijstaand huis, geen achterburen want weiland) konden de buren wel in de tuin kijken als ze dat echt wilden. Ik vind dat dus niet zo'n bezwaar. Maar als jij dat wel vindt, moet je dus een ander huis zoeken.
en besef: het perfecte huis bestaat niet... tenzij je grond koopt en zelf gaat bouwen.. maar das niet voor iedereen weggelegd..
Ik dacht ook altijd dat de badkamer beneden lastig zou zijn. Nu zou ik niet meer anders willen! 'smorgens naar beneden, kleren mee, douchen en aankleden. Daarna hoef je niet meer naar boven. Ontbijten, daarna opmaken, tanden poetsen, kan allemaal beneden. Mijn badkamer grenst aan de bijkeuken en tuin dus zomers douche ik met de deur open. Heerlijk.
Klaar mee
De tuin zo in het zicht zou voor mij een no-go zijn. Hoge heggen of schuttingen mogen waarschijnlijk niet of maar bij een deel van de tuin aangezien het een hoekhuis is. Regels verschillen dus even goed navragen. Soms mag je geen schutting plaatsen maar wel een hoge heg (dat lijkt me prima), soms mag de heg ook niet hoger dan 1,10 ofzo zijn (dan zit je dus echt vol in de kijk voor iedereen die langs komt gewandeld /gefietst / gereden).

Badkamer beneden met toilet erin is niet ideaal maar je geeft aan dat toilet eventueel apart kan, dus dat stukje is oplosbaar. Blijft wel dat je steeds naar beneden moet om te douchen. Heb je wel iets van een wasbak boven op de slaapkamer voor tandenpoetsen ofzo? Dat is wel fijn.

Al met al klinkt het bij deze twijfels niet als je droomhuis. En dan zou ik het niet doen.

Wij hebben ook de badkamer (incl toilet) beneden, maar wel met mogelijkheid om boven een badkamer te realiseren. Er is boven wel al een toilet. Dat beneden het toilet in de badkamer zit vind ik geen probleem (iemand noemde het gespetter enzo). Maar we wonen hier nu 6 jaar en vooral het elke keer naar beneden moeten om te douchen / tanden te poetsen etc vind ik toch behoorlijk irritant. Dus op termijn komt er hier wel een badkamer boven. Nou is het wel ook een héél klein badkamertje, dat draagt misschien ook bij aan de ergernis. Sieraden kan ik er niet kwijt bijvoorbeeld, dus je blijft toch steeds heen en weer lopen. Een prettige ruime badkamer beneden is misschien al anders.
quote:guirne schreef op 21 februari 2016 @ 10:35:

Dus de WC beneden zit in de badkamer? Bezoek gaat dus altijd in jouw badkamer naar de WC. Dat zou voor mij een dealbraker zijn. WC's worden altijd ondergespatterd, moet je naast zo'n urine beneveld plekje douchen, bah. Om die reden heb ik zelf boven de toilet uit de badkamer laten plaatsen.Aparte toiletten zijn behoorlijk Nederlands. In heel veel landen zit een toilet nou eenmaal in de badkamer, ongeacht hoe groot het huis is. Ik ben in huizen geweest met zes badkamers, maar geen apart toilet. Blijkbaar komt het gewoon niet in ze op dat dat ook apart kan. TO klinkt Belgisch, zou best kunnen dat het daar ook heel normaal is.
Is dit het eerste (enige) huis dat je bekeken hebt? Ik zou nog minstens 2 of 3 andere huizen bekijken, dan krijg je meer gevoel bij wat je wel of niet wilt.

Voor mij klinkt dit als 'bij twijfel niet doen'.
Ik zou idd uitzoeken wat mag qua tuin... Wat wil je in de toekomst? Kinderen? Dan lijkt de badkamer beneden me niet handig. Is er een mogelijkheid de badkamer boven te laten plaatsen?
de badkamer is te overzien lijkt me, ieder huis heeft wel zijn 'min'punten.

woon zelf in huis met badkamer zonder raam en geen schimmel.

eerlijk gezegd heb ik zelf ook wel liever een badkamer met raam.

hoe is de ventilatie in de badkamer?

een tuin aan de straatzijde lijkt me echter minder fijn, maar dat is dan maar net hoe je inderdaad met klimop of bomen/struiken toch wat privacy kunt maken.

een familielid woont op een hoekzijde en mocht naar de straatkant ook geen schutting plaatsen.

ze heeft het nu prachtig opgelost door hekjes te plaatsen met klimop die heel mooi zijn dichtgegroeid.

zoek uit wat de mogelijkheden hierin zijn :-)
The best is yet to come
quote:vivameisje2016 schreef op 21 februari 2016 @ 10:51:

3) vraag een tuinarchitect om advies (zonder kosten)

De beste man moet gratis werken?
quote:sofietje83 schreef op 21 februari 2016 @ 11:01:

Ik zou idd uitzoeken wat mag qua tuin... Wat wil je in de toekomst? Kinderen? Dan lijkt de badkamer beneden me niet handig. Is er een mogelijkheid de badkamer boven te laten plaatsen?Juist met kinderen is een badkamer beneden handig. Als ze wat groter zijn kunnen ze in bad zitten terwijl jij gewoon kan gaan koken, tv kijken wat dan ook. Zijn ze toch in de buurt. "ongelukje" gehad, of drijfnat en modder van de regen? Hup onder de douche. Hond in de sloot gesprongen? Hup onder de douche.
Klaar mee
Oh ik zou er niet aan moeten denken nu om baby met toebehoren naar beneden te slepen om te badderen. Maar misschien is het handig als ze wat ouder zijn ja
quote:Dubbs schreef op 21 februari 2016 @ 11:11:

[...]

De beste man moet gratis werken?ADVIES hoeft niet perse wat te kosten. enkel WERK. je kunt ook vragen om een pasklare, niet te dure oplossing te vinden. ben je wellicht voor 2000 euro klaar
quote:vivameisje2016 schreef op 21 februari 2016 @ 11:37:

[...]

ADVIES hoeft niet perse wat te kosten. enkel WERK. je kunt ook vragen om een pasklare, niet te dure oplossing te vinden. ben je wellicht voor 2000 euro klaarIn advies hoeft hij geen tijd en moeite te steken? Wat is het verschil tussen advies en werk voor een tuinarchitect?
quote:Buffie schreef op 21 februari 2016 @ 11:23:

[...]

Juist met kinderen is een badkamer beneden handig. Als ze wat groter zijn kunnen ze in bad zitten terwijl jij gewoon kan gaan koken, tv kijken wat dan ook. Zijn ze toch in de buurt. "ongelukje" gehad, of drijfnat en modder van de regen? Hup onder de douche. Hond in de sloot gesprongen? Hup onder de douche.

Als EXTRA badkamer lijkt het me super handig, als ENIGE badkamer vind ik het gruwelijk irritant, de badkamer beneden.

Als wij tzt een fijne badkamer boven hebben is het indrdaad handig dat we nog een klein badkamertje (eigenlijk is het niet meer dan een ruim toilet waar ook nog een douche ingepropt is) beneden hebben voor in-de-sloot-val-partijen, vieze klusjes, zooi afspoelen etc. En als je pubers in huis hebt die een uur doen over het kammer van hun haar is het misschien ook wel erh handig, een extra badkamer...
met goede mechanische ventilatie is er niks aan de hand
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 februari 2016 @ 11:46:

met goede mechanische ventilatie is er niks aan de hand

Ik heb geen mechanische ventilatie, gruwel, geen raam in mijn badkamer, wel een luchtrooster. En nooit last van schimmel oid. Wij douchen gewoon met de deur dicht.

Douche op begane grond zou ik zelf onprettig vinden, maar is misschien een kwestie van wennen.

Mbt de tuin begrijp ik niet helemaal. Daar zet je dan toch gewoon goede afscheiding in? Is je probleem meteen opgelost.
quote:tvandattum schreef op 21 februari 2016 @ 12:08:

[...]

Mbt de tuin begrijp ik niet helemaal. Daar zet je dan toch gewoon goede afscheiding in? Is je probleem meteen opgelost.Dat mag vaak niet bij een hoekhuis. Een groot deel van de tuin opzij is dan benoemd als voortuin; in het bestemmingsplan is een voorgevelrooilijn vastgelegd en vóór die lijn mag je dan geen schuttingen, hekken of heggen plaatsen van meer dan 1m of 1,20 ofzo. Verschilt per gemeente.
Hier in de gemeente mag je het wel met groen afschermen, zo hoog als je wilt. Dus dat zou je moeten uitzoeken.
quote:appeltjesgroen schreef op 21 februari 2016 @ 12:15:

[...]

Dat mag vaak niet bij een hoekhuis. Een groot deel van de tuin opzij is dan benoemd als voortuin; in het bestemmingsplan is een voorgevelrooilijn vastgelegd en vóór die lijn mag je dan geen schuttingen, hekken of heggen plaatsen van meer dan 1m of 1,20 ofzo. Verschilt per gemeente.

Oke. Dat wist ik niet.

Ik heb een hoekhuis en gewoon tuinafscheiding., hoger dan wat jij schrijft (1.80). Vandaar dat ik het zo vreemd vond.
Ik zou het niet doen. Heb meer dan 10 jaar in een huis gewoond met badkamer zonder raam en heb me er altijd aan geërgerd. Geen schimmel of zo, maar gewoon niet fijn. Als je de keuze hebt, zou ik voor iets anders kiezen. De tuin zou ik zelf wel wat minder moeite mee hebben, maar ook dat is persoonlijk.

Al met al zeg ik wat anderen ook al eerder zeiden: bij twijfel niet doen.
quote:tvandattum schreef op 21 februari 2016 @ 12:50:

[...]

Oke. Dat wist ik niet.

Ik heb een hoekhuis en gewoon tuinafscheiding., hoger dan wat jij schrijft (1.80). Vandaar dat ik het zo vreemd vond.Wij hebben ook een hoek, en tot de rooilijn schutting. Wat daarvoor kwam moesten we in het groen omheinen mochten we dat willen, en dat zijn coniferen geworden. Ik vind het zelf geen gezicht, maar goed, wij wilden privacy dus dan moet je iets.
Wel we hebben dan toch besloten van het te laten gaan.

Bedankt voor de raadgevingen, dat we niet zomaar een gelijk welke omheining mochten plaatsen, daar had ik zelfs niet bij stil gestaan.

En zoals iemand hier zei, bepaalde dingen (gelijk badkamer beneden) zou me misschien in het begin niet irriteren maar op langere termijn waarschijnlijk wel.

Op naar de volgende
Een bouwkundige heeft me vandaag verteld dat je in eenbadkamer nooit het raam moet openzetten. Hierdoor krijg je schimmel door het luchtverschil. Koude luchten bijv. Je kan beter een rooster naar je huis binnen toe plaatsen.
quote:ceratinia schreef op 22 februari 2016 @ 12:49:

Wel we hebben dan toch besloten van het te laten gaan.

Bedankt voor de raadgevingen, dat we niet zomaar een gelijk welke omheining mochten plaatsen, daar had ik zelfs niet bij stil gestaan.

En zoals iemand hier zei, bepaalde dingen (gelijk badkamer beneden) zou me misschien in het begin niet irriteren maar op langere termijn waarschijnlijk wel.

Op naar de volgende Fijn, het kan soms een enorme rust geven om iets te laten gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven