Geld & Recht alle pijlers

Kostgeld

21-02-2016 17:20 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin en ik zitten met het volgende probleem: we wonen bij mij thuis en betalen ieder ¤180 kostgeld aan mijn moeder. Naast dat kostgeld betaal ik nog 250 euro per maand aan stufi aan mijn moeder voor het bekostigen van mijn opleiding, terwijl mijn lesgeld (en alle overige kosten voor mijn opleiding) al is afbetaald. Dat geld komt er dus nog eens bovenop wat er voor zorgt dat we totaal zo’n ¤610 per maand betalen.

We betalen daarnaast onze eigen ontbijt en lunch en mijn vriendin betaalt het merendeel van de kosten voor haar persoonlijke verzorging ook zelf. Van die ¤610 wordt dus een deel van de huur, gas/water/elektriciteit en het avondeten betaald. We vinden dit totaal niet eerlijk en hebben het idee dat we veel te veel moeten betalen. Door onze lange schooldagen + reistijd zijn we op een gemiddelde doordeweekse dag misschien 2-3 uur beneden en dan gaan we alweer naar bed.

Wat vinden jullie van dit bedrag? Hoeveel kostgeld zouden jullie vragen/moeten jullie betalen?
*prik*
quote:Venstermug schreef op 21 februari 2016 @ 18:48:

Wat ik trouwens wel erg komisch vind, is dat ik een vraag stel, namelijk of het bedrag dat ik in mijn eerste post heb genoemd, redelijk is. Vervolgens komen jullie met allemaal oplossingen/opmerkingen waar ik niet om heb gevraagd en vervolgens geïrriteerd reageren als ik aangeef dat de genoemde oplossing voor ons geen oplossing is. Jullie kennen onze situatie niet, jullie weten niet wat er allemaal speelt en jullie weten al helemaal niet hoeveel moeite we doen om een woonruimte te kunnen vinden.

Ik wil antwoord op mijn eerste vraag. Ik hoef geen antwoord op vragen die ik nooit gesteld heb. Is dat zo lastig? Lastig oordelen als jij geen antwoord op diverse vragen geeft duszzzzz

Wat ik trouwens wel erg komisch vind, is dat ik een vraag stel, namelijk of het bedrag dat ik in mijn eerste post heb genoemd, redelijk is. Vervolgens komen jullie met allemaal oplossingen/opmerkingen waar ik niet om heb gevraagd en vervolgens geïrriteerd reageren als ik aangeef dat de genoemde oplossing voor ons geen oplossing is. Jullie kennen onze situatie niet, jullie weten niet wat er allemaal speelt en jullie weten al helemaal niet hoeveel moeite we doen om een woonruimte te kunnen vinden.

Ik wil antwoord op mijn eerste vraag. Ik hoef geen antwoord op vragen die ik nooit gesteld heb. Is dat zo lastig? Ok, men heeft daar al antwoord op gegeven (180,- pp redelijk, de 250 stufi dubieus) maar wat ga je daar dan mee doen dan? Want je wilt je moeder er niet op aanspreken want die wordt boos...
Ik vind het bedrag niet volstrekt onredelijk. Jullie zijn volwassen dus kunnen prima op jezelf gaan wonen. Dan vind ik het niet verkeerd dat alle gemaakte kosten worden doorberekend.

Enige wat ik me afvraag is die 250; je zegt dat dat is voor studiekosten die al zijn afbetaald. Is het dan zo dat je moeder aan het begin van het jaar je collegegeld heeft betaald, en jij dat nu aan haar terugebaalt? Dat lijkt me heel redelijk. Als je méér onder de noemer 'studiekosten' aan haar moet betalen dan dat er daadwerkelijk studiekosten zijn vind ik het stukje wat meer is niet redelijk. Als je gewoon zelf je stufi houdt en hier zelf al je studiekosten van betaalt heb je een veel duidelijker constructie. Collegegeld kun je ook per maand betalen dus ik zie niet in waarom je dit niet gewoon zelf zou kunnen regelen, niet nodig dat je moeder daar tussen zit.
quote:WD-40 schreef op 21 februari 2016 @ 18:43:

Ik begrijp het wel van moeders, misschien wil ze jullie het huis uit hebben. Ja, als ze net zo is als hier begrijp ik dat ook
Zowieso denk ik altijd dat het goed is om ook echt op jezelf te hebben gewoond ipv meteen samen wonen maar goed dat wil je/jullie niet. Verder eens met de rest of je zoekt naar mogelijkheden of je houdt op met klagen. Want als erover praten met je moeder geen optie is en verhuizen ook niet dan vraag ik me af wat je van het forum verwacht? Iemand die een paleisje voor weinig in de verhuur heeft? En zowieso bij 2 uur reistijd zou ik iets dichterbij zoeken heb je meteen meer aansluiting bij mede studenten dus is ook nog goed voor je sociale leven.

Ik wil antwoord op mijn eerste vraag. Ik hoef geen antwoord op vragen die ik nooit gesteld heb. Is dat zo lastig? Daar hebben al tig mensen iets over gezegd. Dan heb je toch je antwoord?
Nou, je leest toch wel dat iedereen het een behoorlijk bedrag vindt. Jij schrijft zelf dat je er niets aan kunt veranderen. Met je moeder valt niet te praten schrijf je.

Stufi kan je omzetten, dat hebben anderen al gezegd.

Dus ja, het is veel wat je betaald, tenminste op basis van wat je hier schrijft. Gezien je schrijft dat e rnog veel meer speelt, vinden wij dit bedrag ineens niet meer te hoog.

Jij wilt van ons een antwoord, zonder het gehele verhaal te vertellen. Wij geven je een antwoord en denken met je mee in oplossingen (omzetten bankrekening stufie, gesprek aangaan met je moeder, elders wonen e.d.). En dat is niet wat je wilt? Tja, zo werkt het niet op een forum. Je krijgt daar ook, ongewenst, advies.

Maar succes ermee.
.
Meerdere mensen hier geven aan dat er best mogelijkheden zijn (in de buurt van) de randstad, ook met zijn tweeën. Dan zou je bij jezelf kunnen bedenken dat jullie misschien nog niet overal gezocht hebben of overal aan gedacht hebben. Maar het enige wat je zegt is 'kan niet' ipv te vragen hoe en waar en tips...

Ik wil antwoord op mijn eerste vraag. Ik hoef geen antwoord op vragen die ik nooit gesteld heb. Is dat zo lastig? Ik vind het bedrag wat jullie aan je moeder afdragen onredelijk hoog, ja. Maar wat gaan jullie met die mening doen, dan? Want je wil blijkbaar niet dat men met je meedenkt naar een oplossing, heb ik het idee.
quote:appeltjesgroen schreef op 21 februari 2016 @ 18:52:

Ik vind het bedrag niet volstrekt onredelijk. Jullie zijn volwassen dus kunnen prima op jezelf gaan wonen. Dan vind ik het niet verkeerd dat alle gemaakte kosten worden doorberekend.

Enige wat ik me afvraag is die 250; je zegt dat dat is voor studiekosten die al zijn afbetaald. Is het dan zo dat je moeder aan het begin van het jaar je collegegeld heeft betaald, en jij dat nu aan haar terugebaalt? Dat lijkt me heel redelijk. Als je méér onder de noemer 'studiekosten' aan haar moet betalen dan dat er daadwerkelijk studiekosten zijn vind ik het stukje wat meer is niet redelijk.Er is niks voorgeschoten. Ik moet mijn studie in een termijnen van een maand gedurende een half jaar aflossen met 185 per maand bij DUO. Mijn ma wilt per se dat die betaling loopt via haar rekening, dus die 185 euro wordt maandelijks bij haar afgeschreven en in ruil daarvoor moet ik mijn stufi (250 euro) naar haar overmaken. Maar 1. dan maakt ze dus maandelijks 65 euro winst op mijn stufi en 2. mijn opleiding is al volledig afbetaald aan duo, maar ik moet nog steeds mijn stufi overmaken. Dat is dus in principe 250 euro kostgeld extra.
*prik*
quote:gaya76 schreef op 21 februari 2016 @ 18:52:

[...]

Ja, als ze net zo is als hier begrijp ik dat ook Dit keer schrijft hij; ze delen niet alleen zijn jongenskamer in zijn ouderlijk huis, maar ze doen ook nog samen forummen op dit account.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Venstermug schreef op 21 februari 2016 @ 18:40:

[...]

Dichterbij zit je al gauw in de randstad en daar is het al helemaal amper te betalen. En ik weet niet waar jullie vandaan halen dat het om een gewone vriendin gaat want we zijn een stel.Lekker thuis blijven wonen hoor. Ja je moeder had jullie best een beetje kunnen ontzien maar als je uit huis gaat ben je straks nog veel duurder uit,laat je dus niet opjagen door de reacties hier. Op je 18e/19e meteen uit huis gaan is niet altijd de meest wijze beslissing. Velen studenten zijn tegenwoordig genoodzaakt weer thuis te gaan wonen omdat het niet meer lukt om de eindjes aan elkaar te knopen. Doe gewoon goed je best op school des te sneller heb je een leuke baan waar je een dikke boterham mee verdiend en des te sneller ben je daar ook weg. Succes
Ik heb alles gelezen; maar het korte antwoord op je vraag wat mij betreft is: Ja, dat is redelijk. Toen ik bij mijn ouders nog woonde betaalde ik 400 euro per maand aan kostgeld; daarvan betaalden zij op hun beurt weer alles voor mij, inclusief dingen als lenzen en zorgverzekering. Heel erg prima. Dat is voor een persoon; jullie zijn met z'n tweeën. Ik weet vrij zeker dat mijn ouders dat niet heel erg fijn hadden gevonden, dus dan ook een flink bedrag meer hadden gevraagd. Overigens was dit bedrag vrij "hoog" omdat mijn ouders me ook wilden stimuleren om uit huis te gaan en ik ben daar ook zelf mee akkoord gegaan. En ja, ik hield ook mijn eigen kamer schoon, deed ook de afwas en de gewone was. Als je op jezelf woont moet je dat ook doen, dus wat mij betreft is dat zeker de normaalste zaak van de wereld.
Wat een onzin, Vivaneesje. Het hoort erbij, als student krap bij kas zitten en budget leven. Daar word je groot en sterk en bovenal zelfstandig van ;) En ook een beetje nederig. Dat kan deze TO wel gebruiken geloof ik.

Eeuwige thuis-woners worden slappe zakken.
quote:Vivaneesje schreef op 21 februari 2016 @ 18:58:

[...]

Lekker thuis blijven wonen hoor. Ja je moeder had jullie best een beetje kunnen ontzien maar als je uit huis gaat ben je straks nog veel duurder uit,laat je dus niet opjagen door de reacties hier. Op je 18e/19e meteen uit huis gaan is niet altijd de meest wijze beslissing. Velen studenten zijn tegenwoordig genoodzaakt weer thuis te gaan wonen omdat het niet meer lukt om de eindjes aan elkaar te knopen. Doe gewoon goed je best op school des te sneller heb je een leuke baan waar je een dikke boterham mee verdiend en des te sneller ben je daar ook weg. SuccesDit is tenminste een begripvolle reactie waar je wat aan hebt.
*prik*
quote:Venstermug schreef op 21 februari 2016 @ 18:58:

[...]

Er is niks voorgeschoten. Ik moet mijn studie in een termijnen van een maand gedurende een half jaar aflossen met 185 per maand bij DUO. Mijn ma wilt per se dat die betaling loopt via haar rekening, dus die 185 euro wordt maandelijks bij haar afgeschreven en in ruil daarvoor moet ik mijn stufi (250 euro) naar haar overmaken. Maar 1. dan maakt ze dus maandelijks 65 euro winst op mijn stufi en 2. mijn opleiding is al volledig afbetaald aan duo, maar ik moet nog steeds mijn stufi overmaken. Dat is dus in principe 250 euro kostgeld extra.En wij zeggen allemaal dat we dat een rare constructie vinden en jij zegt dat er niet over te praten valt want dan zet ze je op straat. Dus wat heb je er dan aan wat wij ervan vinden want je zegt zelf dat er niet over te praten valt. Of gaat je moeder het veranderen als jij zegt op het vivaforum zeggen ze dat dit raar is?
quote:pimpelmeesje123 schreef op 21 februari 2016 @ 19:03:

[...]

En wij zeggen allemaal dat we dat een rare constructie vinden en jij zegt dat er niet over te praten valt want dan zet ze je op straat. Dus wat heb je er dan aan wat wij ervan vinden want je zegt zelf dat er niet over te praten valt. Of gaat je moeder het veranderen als jij zegt op het vivaforum zeggen ze dat dit raar is?Het is toch niet zo raar om ook eens de mening van iemand anders over een situatie te willen hebben of niet?
*prik*
quote:Venstermug schreef op 21 februari 2016 @ 19:01:

[...]

Dit is tenminste een begripvolle reactie waar je wat aan hebt.Nou hatszeeee case closed. Eindelijk heeft iemand gezegd wat je WIL horen: blijf lekker thuis wonen. Maar dan niet zeuren wat je daar moet betalen he?
Venstermug, als jij als ik het goed heb begrepen 19 jaar bent, dan ben je jongmeerderjarig. Je ouders zijn wettelijk verplicht om tot je 21ste te voorzien in de kosten van jouw levensonderhoud en opleiding. Je vader doet dat netjes middels het verstrekken van alimentatie. Je moeder is echter niet zo netjes bezig; in plaats van dat zij voorziet in jouw levensonderhoud, moet jij aan haar geld afdragen. De omgedraaide wereld.

Ik vind dus dat je helemaal niets zou moeten hoeven afdragen aan je moeder. Gezien het gedrag en de houding van je moeder echter lijkt het me niet verstandig om dit bij haar uit te proberen. Ik zou toch echt zo spoedig mogelijk een eigen plek zien te regelen.
die kinderen worden uitgebuit! het lijkt verdorie wel een Charles Dickens roman

Ik wil antwoord op mijn eerste vraag. Ik hoef geen antwoord op vragen die ik nooit gesteld heb. Is dat zo lastig?

Ik denk dat je geen antwoord krijgt op je eerste vraag, omdat je niet reageert op vragen die daarmee verband houden. Vragen die op pagina 1 al gesteld werden: leeft je moeder van een uitkering. Zo ja, dan wordt ze gekort op haar uitkering omdat jullie bij haar inwonen. Stufi telt niet als inkomen, maar alimentatie wel. Dat jij die alimentatie krijgt, veranderd daar niets aan, dan is het jouw inkomen.

Daarbij speelt ook nog mee dat 'wat is redelijk' van nog wel meer dingen afhangt. Hoeveel is de huur, bijvoorbeeld. Krijgt je moeder huurtoeslag, of wordt ze ook daarop gekort omdat jullie bij haar inwonen? Waarom betalen jullie ontbijt en lunch zelf? Mag je niet thuis ontbijten en een paar boterhammen klaar maken voor tussen de middag, of mag het wel maar wil jij/willen jullie iets anders dan wat je moeder in huis heeft?

Derde ding is dat het viva-forum nogal oplossingsgericht is. Jij bent het, om wat voor reden dan ook, niet eens met de huidige situatie. Dus dan is het, in de logica van het viva-forum, aan jou om daar wat aan te doen. Een van de dingen die jij kan doen is het huis uit gaan en op kamers gaan wonen. Een andere oplossing is om bij je vader te gaan wonen. Een derde oplossing, die volgens mij door Poldervrouw werd aangedragen, is om op de site van het nibud te gaan kijken wat er redelijk is aan kostgeld. Op die laatste oplossingen reageer je niet. Wel op de eerste, dus dan wek je (en dat is in ieder gesprek zo) de indruk dat daar de meeste bewegingsruimte zit. Vandaar dat iedereen daar op door blijft gaan.
Overigens, als ik alleen al even op Funda kijk zie ik in Zuid-Holland ruim 400 appartementen te huur voor onder de 700 euro per maand. Nou zullen daar ook seniorenwoningen tussen zitten, en appartementen waar ze geen studenten willen, maar dat is vast niet voor al die 400 appartementen zo. Ik heb voor het gemak maar even Zuid-Holland genomen, want als je nu 2 uur heen moet reizen en 2 uur terug dan zal je vanuit Zuid-Holland dat ook wel redden . Misschien is het het waard om op die manier te zoeken naar iets voor jullie samen :-)?
quote:antiope schreef op 21 februari 2016 @ 19:00:

Ik heb alles gelezen; maar het korte antwoord op je vraag wat mij betreft is: Ja, dat is redelijk. Toen ik bij mijn ouders nog woonde betaalde ik 400 euro per maand aan kostgeld; daarvan betaalden zij op hun beurt weer alles voor mij, inclusief dingen als lenzen en zorgverzekering. Heel erg prima. Dat is voor een persoon; jullie zijn met z'n tweeën. Ik weet vrij zeker dat mijn ouders dat niet heel erg fijn hadden gevonden, dus dan ook een flink bedrag meer hadden gevraagd. Overigens was dit bedrag vrij "hoog" omdat mijn ouders me ook wilden stimuleren om uit huis te gaan en ik ben daar ook zelf mee akkoord gegaan. En ja, ik hield ook mijn eigen kamer schoon, deed ook de afwas en de gewone was. Als je op jezelf woont moet je dat ook doen, dus wat mij betreft is dat zeker de normaalste zaak van de wereld.

ik vind dat bedrag van 400 niet hoog als je ouders daarna alles voor je betalen zoals verzekeringen en lenzen

en je studie?
quote:Venstermug schreef op 21 februari 2016 @ 19:01:

[...]

Dit is tenminste een begripvolle reactie waar je wat aan hebt.

Wat heb je hieraan dan? Je situatie is niet veranderd en zal hierdoor ook niet veranderen

Ik vind het ook erg vervelend trouwens, de meesten hier geven aan dat het een rare situatie is, we zijn dus begripvol en proberen met je mee te denken... maar goed... Ik denk dat het misschien wel goed is dat je nog thuis woont en je moeder jouw financiën regelt, aangezien je zelf niet echt volwassen lijkt (met je sarcastische opmerkingen tegen mensen die de tijd nemen om met je mee te denken "Ik hoef geen antwoord op vragen die ik nooit gesteld heb. Is dat zo lastig? :facepalm:"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven