Geld & Recht alle pijlers

Kostgeld

21-02-2016 17:20 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin en ik zitten met het volgende probleem: we wonen bij mij thuis en betalen ieder ¤180 kostgeld aan mijn moeder. Naast dat kostgeld betaal ik nog 250 euro per maand aan stufi aan mijn moeder voor het bekostigen van mijn opleiding, terwijl mijn lesgeld (en alle overige kosten voor mijn opleiding) al is afbetaald. Dat geld komt er dus nog eens bovenop wat er voor zorgt dat we totaal zo’n ¤610 per maand betalen.

We betalen daarnaast onze eigen ontbijt en lunch en mijn vriendin betaalt het merendeel van de kosten voor haar persoonlijke verzorging ook zelf. Van die ¤610 wordt dus een deel van de huur, gas/water/elektriciteit en het avondeten betaald. We vinden dit totaal niet eerlijk en hebben het idee dat we veel te veel moeten betalen. Door onze lange schooldagen + reistijd zijn we op een gemiddelde doordeweekse dag misschien 2-3 uur beneden en dan gaan we alweer naar bed.

Wat vinden jullie van dit bedrag? Hoeveel kostgeld zouden jullie vragen/moeten jullie betalen?
*prik*
quote:Venstermug schreef op 21 februari 2016 @ 19:01:

[...]

Dit is tenminste een begripvolle reactie waar je wat aan hebt.Wat zij eigenlijk zegt is "laat de situatie zoals die is". Als je daar iets aan hebt, waarom open je dan een topic?
quote:Venstermug schreef op 21 februari 2016 @ 19:04:

[...]

Het is toch niet zo raar om ook eens de mening van iemand anders over een situatie te willen hebben of niet?

Nee maar vraag me af wat je ermee gaat doen... Dat is aan jullie natuurlijk maar ik vind de constructie van iig het studiegeld heel vreemd. Of het kostgeld reëel is vind ik van een heleboel info afhangen die wij niet hebben.

Maar als er niet over te praten valt dan denk ik dat het niet uitmaakt wat anderen vinden. En we weten ook niet wat je zelf moet betalen nog dat maakt ook uit als het alleen inwoning is vind ik het anders als dat je eten betaald wordt je de telefoon internet kunt gebruiken etc. Dus of het verder een reëel bedrag is is moeilijk te zeggen op basis van wat je vermeld. (En ik snap best dat je niet alles op een forum gooit)
quote:vivajaline schreef op 21 februari 2016 @ 19:06:

[...]

ik vind dat bedrag van 400 niet hoog als je ouders daarna alles voor je betalen zoals verzekeringen en lenzen

en je studie?Het was ook niet hoog. Ik studeerde op dat moment niet door gezondheidsredenen, maar werkte wel af en toe. In mijn geval was er overigens geen sprake van gescheiden ouders of uitkeringen het was gewoon een stok achter de deur om als het kon weer te gaan studeren. Oh, en zij kregen wel mijn zorgtoeslag, dat was wel zo eerlijk natuurlijk
quote:antiope schreef op 21 februari 2016 @ 19:06:

Overigens, als ik alleen al even op Funda kijk zie ik in Zuid-Holland ruim 400 appartementen te huur voor onder de 700 euro per maand. Nou zullen daar ook seniorenwoningen tussen zitten, en appartementen waar ze geen studenten willen, maar dat is vast niet voor al die 400 appartementen zo. Ik heb voor het gemak maar even Zuid-Holland genomen, want als je nu 2 uur heen moet reizen en 2 uur terug dan zal je vanuit Zuid-Holland dat ook wel redden . Misschien is het het waard om op die manier te zoeken naar iets voor jullie samen :-)?Ik denk dat TO in Rotterdam studeert (Randstad) en in of rond Breda woont (2 uur reistijd en dicht bij de grens). Rond Rotterdam (Barendrecht, Capelle, Hoeksche Waard, Ridderkerk, Dordrecht etc.) moet toch iets te vinden zijn waar TO met zijn vriendin kan wonen?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 februari 2016 @ 18:58:

[...]

Dit keer schrijft hij; ze delen niet alleen zijn jongenskamer in zijn ouderlijk huis, maar ze doen ook nog samen forummen op dit account.

Wat een gezelligheid samen. Maakt mij niet uit of het een zij of hij is.

Nogal kortzichtige manier van reageren heeft to. Alsof de oplossingen die mensen aandragen niet vanuit een begripvolle modus komen.
quote:antiope schreef op 21 februari 2016 @ 19:10:

[...]

Het was ook niet hoog. Ik studeerde op dat moment niet door gezondheidsredenen, maar werkte wel af en toe. In mijn geval was er overigens geen sprake van gescheiden ouders of uitkeringen het was gewoon een stok achter de deur om als het kon weer te gaan studeren. Oh, en zij kregen wel mijn zorgtoeslag, dat was wel zo eerlijk natuurlijk

ok.

wel een bijzondere constructie ook. als je zelf inkomen hebt dat jij eerst je ouders betaalt en zij daarna van dat geld weer dingen voor jou betalen haha
quote:Venstermug schreef op 21 februari 2016 @ 18:48:

Wat ik trouwens wel erg komisch vind, is dat ik een vraag stel, namelijk of het bedrag dat ik in mijn eerste post heb genoemd, redelijk is. Vervolgens komen jullie met allemaal oplossingen/opmerkingen waar ik niet om heb gevraagd en vervolgens geïrriteerd reageren als ik aangeef dat de genoemde oplossing voor ons geen oplossing is. Jullie kennen onze situatie niet, jullie weten niet wat er allemaal speelt en jullie weten al helemaal niet hoeveel moeite we doen om een woonruimte te kunnen vinden.

Ik wil antwoord op mijn eerste vraag. Ik hoef geen antwoord op vragen die ik nooit gesteld heb. Is dat zo lastig? Zie meerdere postings. Ook die van mij waar ik concreet antwoord geef. En nu, je hebt gelijk, je moeder is onredelijk. Wat wil je ermee? Alleen je gelijk en er verder niets mee doen? Dat gelijk heb je al 100 keer gekregen. Plus tips wat je ermee kunt doen, maar idd, daar had je niet om gevraagd.
quote:blueeyes*3 schreef op 21 februari 2016 @ 19:06:

[...]

Ik denk dat je geen antwoord krijgt op je eerste vraag, omdat je niet reageert op vragen die daarmee verband houden. Vragen die op pagina 1 al gesteld werden: leeft je moeder van een uitkering. Zo ja, dan wordt ze gekort op haar uitkering omdat jullie bij haar inwonen. Stufi telt niet als inkomen, maar alimentatie wel. Dat jij die alimentatie krijgt, veranderd daar niets aan, dan is het jouw inkomen.

Daarbij speelt ook nog mee dat 'wat is redelijk' van nog wel meer dingen afhangt. Hoeveel is de huur, bijvoorbeeld. Krijgt je moeder huurtoeslag, of wordt ze ook daarop gekort omdat jullie bij haar inwonen? Waarom betalen jullie ontbijt en lunch zelf? Mag je niet thuis ontbijten en een paar boterhammen klaar maken voor tussen de middag, of mag het wel maar wil jij/willen jullie iets anders dan wat je moeder in huis heeft?

Derde ding is dat het viva-forum nogal oplossingsgericht is. Jij bent het, om wat voor reden dan ook, niet eens met de huidige situatie. Dus dan is het, in de logica van het viva-forum, aan jou om daar wat aan te doen. Een van de dingen die jij kan doen is het huis uit gaan en op kamers gaan wonen. Een andere oplossing is om bij je vader te gaan wonen. Een derde oplossing, die volgens mij door Poldervrouw werd aangedragen, is om op de site van het nibud te gaan kijken wat er redelijk is aan kostgeld. Op die laatste oplossingen reageer je niet. Wel op de eerste, dus dan wek je (en dat is in ieder gesprek zo) de indruk dat daar de meeste bewegingsruimte zit. Vandaar dat iedereen daar op door blijft gaan.

+1

Bovendien geef je aan dat jullie hard op zoek zijn naar woonruimte, dat toont ook aan dat daar de bewegingsruimte zit, maar je doet alles af met 'kan niet'
quote:Venstermug schreef op 21 februari 2016 @ 18:58:

[...]

Er is niks voorgeschoten. Ik moet mijn studie in een termijnen van een maand gedurende een half jaar aflossen met 185 per maand bij DUO. Mijn ma wilt per se dat die betaling loopt via haar rekening, dus die 185 euro wordt maandelijks bij haar afgeschreven en in ruil daarvoor moet ik mijn stufi (250 euro) naar haar overmaken. Maar 1. dan maakt ze dus maandelijks 65 euro winst op mijn stufi en 2. mijn opleiding is al volledig afbetaald aan duo, maar ik moet nog steeds mijn stufi overmaken. Dat is dus in principe 250 euro kostgeld extra.

Ben je boven de 18? Dan heeft je moeder hier niks over te willen.

Je berekening snap ik niet. Je moeder betaalt dan toch elke maand 165 euro studiekosten? Dan is het redelijk dat jij 165 per maand aan stufi aan haar geeft zo lang als de afbetalingsregeling loopt. Het restant zou je zelf moeten houden tenzij je moeder nog andere studiekosten betaalt (boeken, kopieerkosten, laptop, reiskosten om naar je opleiding te gaan...).

Kostgeld en het bepalen van een redelijke hoohte daarvan is haar pakkie-an. Jouw studiefinanciering en collegegeld is jouw ding.
quote:Vivaneesje schreef op 21 februari 2016 @ 18:58:

[...]

Lekker thuis blijven wonen hoor. Ja je moeder had jullie best een beetje kunnen ontzien maar als je uit huis gaat ben je straks nog veel duurder uit,laat je dus niet opjagen door de reacties hier. Op je 18e/19e meteen uit huis gaan is niet altijd de meest wijze beslissing. Velen studenten zijn tegenwoordig genoodzaakt weer thuis te gaan wonen omdat het niet meer lukt om de eindjes aan elkaar te knopen. Doe gewoon goed je best op school des te sneller heb je een leuke baan waar je een dikke boterham mee verdiend en des te sneller ben je daar ook weg. Succes

Dan moeten ze hun eigen wellicht een beetje bijstellen

Ik woonde in mijn studententijd op een kamer die niet groter was als mijn badkamer nu

Aan het einde van mijn geld hield ik altijd wel een stukkie maand over

Maar je kan en ontzettend goedkoop boodschappen doen als je je best maar even doet

Of samen koken met medestudenten, das altijd goedkoper

Bijbaantje, studie, en in het weekend naar huis met de was en om bij te eten

Ik had die tijd echt niet willen missen

En ik ben er niet slechter van geworden.

Heeft me goed de waarde van geld doen inzien

Ja, als ik in een appartement was gaan wonen, met een eigen voordeur, een behoorlijk wat aantal vierkante meters, en verder nog wat noten op mijn zang, dan had ik het waarschijnlijk ook financieel niet gered

maar dat is een keuze
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
weet niet of dit al geschreven is vanaf je 18 bent verliest je moeder zeg 100 euro kinderbijslag per maand 200 euro alimentatie het kind gebonden budget met alleenstaande ouderkop weet ik het niet precies maar zeg150 euro waarschijnlijk aan de lage kant is bij elkaar opgeteld 450 euro. Nu heeft ze ook nog een extra persoon in huis. Zorg dat je studie financiering op je eigen rekening komt, en betaal een fatsoenlijk bedrag aan kostgeld en dat is geen 180 euro per persoon, en het is niet ongebruikelijk dat alimentatie aan wordt door betaald aan de ouder als kind nog thuis woont, ik ken er diversen.Het is niet of je niksmeer kost als je eenmaal 18 bent. En wees erg blij dat je met je vriendin thuis mag wonen omdat alles te lastig is voor jou.
quote:Venstermug schreef op 21 februari 2016 @ 19:01:

[...]

Dit is tenminste een begripvolle reactie waar je wat aan hebt.Oh, het moest een begripvolle reactie zijn, als je dat meteen had gezegd, had ik niets neer hoeven te tikken. Je leest selectief.
O, TO, pas op, er komt weer een antwoord waar je niet om hebt gevraagd.

Ik heb zojuist even de site van de SSH (www.sshxl.nl) bekeken. Zij verhuren kamers aan studenten, legaal, en soms zelfs met en mogelijkheid tot huurtoeslag. Als jullie ermee kunnen leven om in hetzelfde gebouw te wonen, en niet meer op dezelfde kamer, dan zijn er in Utrecht meerdere opties, en daarnaast zijn er kamers beschikbaar in Rotterdam en Zeist. De kamers in Rotterdam zijn zelfs met huurtoeslag.
Betaald je moedet daar ook jouw zorgverzekering van?? en wie betaald de telefoonrekening etc?
Ik vind 't raar dat je je moeder kostgeld moet betalen als je nog aan 't studeren bent. Maar ik vind het nog raarder dat jij met je vriendin hokt in 't huis van je moeder. Zoek dan 'n kamer en val je moeder niet met jullie relatie lastig!
Shoot first, ask questions later!
Als er geen gesprek met moeder mogelijk is, alles is doffe ellende dan verzin je wel wat. Als hij een studie volgt met toekomstperspectief dan zou je erbij kunnen lenen. Maar To wil geen oplossingen, hij wil alleen antwoord op de vraag of het redelijk is en dat ze het zo toch wel erg zwaar hebben.
quote:Venstermug schreef op 21 februari 2016 @ 18:48:

Wat ik trouwens wel erg komisch vind, is dat ik een vraag stel, namelijk of het bedrag dat ik in mijn eerste post heb genoemd, redelijk is. Vervolgens komen jullie met allemaal oplossingen/opmerkingen waar ik niet om heb gevraagd en vervolgens geïrriteerd reageren als ik aangeef dat de genoemde oplossing voor ons geen oplossing is. Jullie kennen onze situatie niet, jullie weten niet wat er allemaal speelt en jullie weten al helemaal niet hoeveel moeite we doen om een woonruimte te kunnen vinden.

Ik wil antwoord op mijn eerste vraag. Ik hoef geen antwoord op vragen die ik nooit gesteld heb. Is dat zo lastig? Wij hebben ook nog steeds geen antwoord op de vraag of je moeder gekort wordt op de inkomsten. Maar goed, geeft allemaal niet.
quote:redbuIIetje schreef op 21 februari 2016 @ 19:30:

Ik vind 't raar dat je je moeder kostgeld moet betalen als je nog aan 't studeren bent. Maar ik vind het nog raarder dat jij met je vriendin hokt in 't huis van je moeder. Zoek dan 'n kamer en val je moeder niet met jullie relatie lastig!

Dit ook inderdaad

Ik snap dat je graag samen wilt zijn

Maar om dat nou onder het dak van mijn moeder te doen...neuhh
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:WD-40 schreef op 21 februari 2016 @ 19:31:

[...]

Wij hebben ook nog steeds geen antwoord op de vraag of je moeder gekort wordt op de inkomsten. Maar goed, geeft allemaal niet.Zou moeder bijstand hebben, dan wordt ze niet gekort op haar uitkering, omdat TO en vriendin een opleiding volgen.
Vaak ruzie met moeder

To, je wil ook gewoon je leeftijd niet zeggen, ook in een ander topic niet.
quote:_Branwen_ schreef op 21 februari 2016 @ 19:33:

[...]

Zou moeder bijstand hebben, dan wordt ze niet gekort op haar uitkering, omdat TO en vriendin een opleiding volgen.Dat klopt, maar dat had TO ook kunnen neer zetten.
quote:WD-40 schreef op 21 februari 2016 @ 19:34:

Vaak ruzie met moeder

To, je wil ook gewoon je leeftijd niet zeggen, ook in een ander topic niet.Dat is de andere wederhelft. Ze doen samen met 1 account
quote:Summerdance schreef op 21 februari 2016 @ 19:22:

[...]

Dan moeten ze hun eigen wellicht een beetje bijstellen

Ik woonde in mijn studententijd op een kamer die niet groter was als mijn badkamer nu

Aan het einde van mijn geld hield ik altijd wel een stukkie maand over

Maar je kan en ontzettend goedkoop boodschappen doen als je je best maar even doet

Of samen koken met medestudenten, das altijd goedkoper

Bijbaantje, studie, en in het weekend naar huis met de was en om bij te eten

Ik had die tijd echt niet willen missen

En ik ben er niet slechter van geworden.

Heeft me goed de waarde van geld doen inzien

Ja, als ik in een appartement was gaan wonen, met een eigen voordeur, een behoorlijk wat aantal vierkante meters, en verder nog wat noten op mijn zang, dan had ik het waarschijnlijk ook financieel niet gered

maar dat is een keuze10 jaar geleden mischien, tegenwoordig zijn studentenwoningen vaak nog duurder dan een zelfstandige woning. Zit je dan in een hokje van 500 euro per maand en geen recht op huurtoeslag. Dat moet je jezelf ook niet aan willen doen.
quote:gaya76 schreef op 21 februari 2016 @ 19:37:

[...]

Dat is de andere wederhelft. Ze doen samen met 1 account handig.
quote:Venstermug schreef op 21 februari 2016 @ 19:04:

[...]

Het is toch niet zo raar om ook eens de mening van iemand anders over een situatie te willen hebben of niet?

Ok dus nu ben je gesterkt in je gelijk, in je onvrede, maar doet er niets mee... Dat zal de situatie ook niet ten goede komen denk ik zo...

ik ken ook mensen die hebben samengewoond op één studentenkamer... Dus tja, er zijn mogelijkheden te over, bij je moeder blijven is er één...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven