Werk & Studie alle pijlers

Feedback geven collega

22-02-2016 08:55 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week ontstond de volgende situatie. Ik had mijn leidinggevende gevraagd om toestemming om een kantoorartikel te bestellen. Die toestemming heb ik ook gekregen. Omdat ik sinds kort autorisatie heb om bestellingen te doen vroeg ik de hulp van een directe collega om mij wegwijs te maken in het systeem waarbij ik aangaf welk artikel ik mocht bestellen. Die collega reageerde op een manier die ik niet verwacht had. Ze was het er niet mee eens ik dat artikel mocht bestellen en ze ging er een stokje voor steken, dit alles op een best hoogdravende toon. Zij had het artikel ook eerder willen bestellen maar had geen toestemming gekregen waardoor ze het artikel zelf heeft gekocht. Ik ben er niet op ingegaan maar heb wel aangegeven dat ik toestemming had en ik heb dat artikel dus, met hulp van een andere collega, gewoon besteld. Twee zaken vond ik niet leuk, dat mijn collega zo tekeer ging in het bijzijn van een ander (in dit geval een stagiaire) en dat ik niet begreep uit welke positie zij er een stokje voor ging steken omdat zij een directe collega is met dezelfde functie. Ik voel me er niet prettig bij hoe ze gedaan heeft en ik wil dat aan haar teruggeven. Omdat genoemde collega iemand is die snel op de kast zit en erg pittig in haar manier van spreken wil ik graag advies hoe ik dit aan kan pakken zonder dat ik me laat overschreeuwen. Heeft iemand advies hoe dit aan te pakken?
Ik zou gewoon rustig uitleggen hoe jij de situatie hebt ervaren. Vooral vanuit jezelf spreken en weten wat je van je collega hierin verwacht als reactie. Ik-Ik-jij vorm werkt vaak wel.
Je kunt je afvragen of het zin heeft.

Een pittige collega aanspreken. En over wat eigenlijk? Haar kleutergedrag? Haar territoriale driften rondom de bestellingen?

Ik zou me ook niet prettig voelen hoor, maar zou ook denken, val in de goot, gekke plaat.

En het naast me neer leggen. En gewoon een volgende keer bestellen wat ik, met toestemming, kan bestellen.

Wegwijs zou ik me zelf dan maken.

Vechten tegen de bierkaai, zo'n draak van een collega
Scherven brengen geluk
Ik zou ook denken stik erin. Geen woorden aan vuil maken.

Haar probleem hoor, alsof jij er iets aan kunt doen dat zij dat artikel niet mocht bestellen.

Dit soort mensen heb je overal. Echt, je energie niet waard
je kunt beter energie steken in jezelf veranderen, dan een ander

Daar heb je meer aan

Dus: wat kun je doen om het een volgende keer niet uit de hand te laten lopen??
Ik heb dat ook wel eens meemaakt.

Bij collega's met wie ik niet samenwerk denk ik: laat maar gaan. Bij collega's waar je wel veel mee te maken hebt kun je er best even op terug komen. Je wil tenslotte prettig samen kunnen werken. En bij jezelf houden idd.

Moet je anders even de regels voor feedback googlen.
quote:lilalinda schreef op 22 februari 2016 @ 09:41:

je kunt beter energie steken in jezelf veranderen, dan een ander

Daar heb je meer aan

Dus: wat kun je doen om het een volgende keer niet uit de hand te laten lopen??

Pfff. Dit vind ik nou zulke vermoeiende uitspraken. Omdat de collega van TO gek doet, moet TO gaan bedenken hoe ze dat kan voorkomen?

Lekker het probleem bij collega laten. Ik zou er geen energie insteken verder TO.
Ja ik zou er dus wel wat van zeggen. Als niemand dat doet blijft die collega dit gedrag vertonen.

Ik heb ook een keer zo'n gesprek gevoerd met een wat dominant aanwezige collega. Heb ervoor gezorgd dat ik precies wist wat ik wilde zeggen en haar aan het begin van het gesprek gevraagd mij eerst uit te laten praten. Halverwege viel ze toch in maar door die afspraak kon ik gemakkelijk zeggen dat ik graag eerst m'n verhaal af wilde maken. Ging eigenlijk heel goed en achteraf konden we weer heel goed met elkaar door 1 deur. Als ik het niet met haar had uitgesproken, had dat onze werkrelatie zeker negatief beïnvloed.
quote:viennas schreef op 22 februari 2016 @ 10:16:

[...]

Pfff. Dit vind ik nou zulke vermoeiende uitspraken. Omdat de collega van TO gek doet, moet TO gaan bedenken hoe ze dat kan voorkomen?

Lekker het probleem bij collega laten. Ik zou er geen energie insteken verder TO.ja, nu loopt ze er mee rond, ze kan die collega beter meteen op de juiste plek zetten, zich niet laten overdonderen
Wat heb je gekocht?
quote:lilalinda schreef op 22 februari 2016 @ 10:43:

[...]

ja, nu loopt ze er mee rond, ze kan die collega beter meteen op de juiste plek zetten, zich niet laten overdonderen

Alhoewel ik heel goed snap wat je zegt, kan stilte ook heel overdonderend zijn.

Grillen van collega's moet je inderdaad niet op jezelf betrekken.

Het zegt meer over die collega dan over TO.

De stagiaire heeft heus wel door hoe de vork in de steel zit.

Meestal, als je het wat tijd geeft, snijdt zo'n collega zichzelf in de vingers.

De ware aard komt altijd wel boven.

Ik zou me wel voornemen, als de gelegenheid zich voordoet om er wat van te zeggen, dat ook te doen. Maar gewoon heel subtiel en rustig.
Scherven brengen geluk
"Heeft iemand advies hoe dit aan te pakken?"

Bijvoorbeeld volgens het GEGA-model (Gedrag, Effect, Gevoel, Afspraak).

Zie bijv. in de afbeelding onderaan op deze website bewoordingen die je zouden kunnen helpen: http://www.keizerco.nl/r37/
Dank jullie wel voor de adviezen. Het probleem hier is dat deze collega wel dezelfde functie als mij heeft maar dat ik nieuw ben binnen de organisatie. Zij werkt hier al jaren, iets wat zij ook duidelijk laat merken. Ook doet zij de begeleiding van de stagiaires, dus de stgaiaire is in die zin afhankelijk van haar. Ik ben een heel introvert persoon, zij heel extravert. Ook is zij een stuk jonger en wat ik al eerder zei, flink gebekt. Ik blijf het een lastige vinden. Ze is wel mijn directe collega hoewel we niet op 1 kamer zitten. Aan de andere kant heb ik totaal niets met haar dus ik heb inderdaad de neiging om te denken, stik er maar in en ben ik blij dat ik die bestelling gedaan heb zonder haar hulp. Aan de andere kant begin ik er last van te krijgen en zorgt ervoor dat mijn werkplezier minder wordt.
Dat is het extra lastig, nieuw en introvert.

Ik ben ook zo'n goedgebekte collega. Maar soms heb ik niet in de gaten wanneer ik een ander overrompel met mijn geblaat.

En als iemand me dan aanspreekt voel ik me toch wel shit, want het is nooit mijn intentie een ander te overrompelen.

Je zou het ook eens over een andere boeg kunnen gooien en misschien een samen op lunch gaan?

Leer je haar misschien beter kennen en blijkt het niet zo'n akelig mens? En blijkt dat je haar zaken best kunt terug geven.

Kan ook best dat zij het niet direct in de gaten heeft dat ze jou een rot gevoel geeft?

Misschien voelt zij zich hardstikke bedreigt door jou? Omdat je ouder bent en wellicht veel meer kennis hebt.

Kan soms raar werken hoor...
Scherven brengen geluk
Nou, het is wel even wat anders gelopen. Die collega stormde net het kantoor in en vroeg op hoge toon waarom ik dat artikel toch besteld hebt terwijl zij gevraagd had dat niet te doen. Dus ik heb kalm aangegeven dat ik toestemming had van de LG. Iedergeval, ze was bloednijdig en gaf aan dat ze er klaar mee was en liep weg. Mij met boordevol frustraties achterlaten. Nu hebben we zo een gesprek met onze leidinggevende.
Ai, nou succes en laat je niet gek maken
Scherven brengen geluk
Succes, maar jij hebt niks verkeerd gedaan. Laat je even weten hoe het ging?
Wat een raar mens. Ben wel benieuwd wat je LG hierover te zeggen heeft
Wat een raar gedrag. Klinkt meer alsof zij een probleem heeft met de leidinggevende omdat die geen toestemming heeft gegeven voor dat artikel en nu gefrustreerd is dat jij het wel krijgt. Allemaal prima, maar niet jouw probleem. Rustig blijven hoor TO. Het probleem ligt echt bij haar (en de oplossing ook, namelijk gewoon onderbouwen aan de LG waarom zij het artikel óók nodig heeft).

Succes!
Dag allemaal. Nou, dat was wel even heftig. Mijn LG vond ook dat ik dat artikel niet had mogen bestellen nadat ik met die collega had gepraat. Toen dacht ik nog, nou, dat is helemaal lekker zeg. Ik had er vanuit moeten gaan toen zij dat het klopte. Ik heb toen ook rustig aangegeven dat ik zoiets had, wie ben jij om te zeggen dat je er een stokje voor gaat steken. Kortom, het was voor mij de toon die de muziek maakte. Als het op een gewone manier was gegaan had ik dat artikel natuurlijk niet besteld want ik wist heus wel dat het niet mocht. En dat gaf mijn LG ook aan dat dat stokje ervoor steken niet aan mijn collega is. Ik denk zelf dat de verhoudingen nu helder zijn. Ik heb aangegeven dat zij, als directe collega, niet meer is dan dat ik ben ook al werkt zij er al veel langer. Ik maak graag gebruik van haar kennis maar ik hoef een dergelijke toon niet te accepteren. Ik heb me een aantal keren laten wegzetten maar dat is nu klaar, voor mij een hele opluchting. Ik ben ook lekker rustig gebleven terwijl zij toch een aantal keren flink in de aanval ging. Best wel trots op mezelf. Dank jullie wel voor jullie adviezen en steun.
Ik begrijp het niet. Je LG geeft je toestemming om een artikel te bestellen. Je collega gaat uit haar plaat. Je bestelt het artikel want dat mocht. En nu vindt jouw LG dat je het niet had mogen bestellen? Vreeeeeemd
Wel goed van je dat je zo rustig bent gebleven
Ja rare man die LG

Maar inderdaad knap dat je rustig kon blijven
Scherven brengen geluk
quote:sofietje83 schreef op 22 februari 2016 @ 16:31:

Ik begrijp het niet. Je LG geeft je toestemming om een artikel te bestellen. Je collega gaat uit haar plaat. Je bestelt het artikel want dat mocht. En nu vindt jouw LG dat je het niet had mogen bestellen? VreeeeeemdJa dat snap ik ook niet. Heeft je leidinggevende zitten slapen toen je toestemming kreeg?
"want ik wist heus wel dat het niet mocht." Hoe bedoel je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven