Auto kopen, hoe beginnen?
maandag 22 februari 2016 om 23:01
Hee allemaal,
Ik wil graag een tweedehands auto kopen, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen... door alle mogelijke sites zie ik door de bomen het bos niet. Ik heb dus niet eerder een eigen auto gehad. Welke sites vinden jullie handig, welke zijn goed en gemakkelijk te gebruiken? Hebben jullie verder nog auto-koop-tips voor een rookie?
Achtergrondinfo (misschien maakt dat uit voor welke sites etc?): auto vooral voor verre familiebezoeken, weekenden, dus niet voor dagelijks gebruik. Moet dus vooral goedkoop zijn in bezit (laag in wegenbelasting, afschrijving, onderhoud) en mag best dan wat duurder zijn om te rijden. Ik weet verder nog niet zo goed wat ik precies zoek maar dacht daar misschien beter achter te komen door gewoon eens wat dingen te bekijken. Aangezien ik zo'n nitwit ben op dit gebied wil ik liever niet via een particulier kopen.
Ik wil graag een tweedehands auto kopen, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen... door alle mogelijke sites zie ik door de bomen het bos niet. Ik heb dus niet eerder een eigen auto gehad. Welke sites vinden jullie handig, welke zijn goed en gemakkelijk te gebruiken? Hebben jullie verder nog auto-koop-tips voor een rookie?
Achtergrondinfo (misschien maakt dat uit voor welke sites etc?): auto vooral voor verre familiebezoeken, weekenden, dus niet voor dagelijks gebruik. Moet dus vooral goedkoop zijn in bezit (laag in wegenbelasting, afschrijving, onderhoud) en mag best dan wat duurder zijn om te rijden. Ik weet verder nog niet zo goed wat ik precies zoek maar dacht daar misschien beter achter te komen door gewoon eens wat dingen te bekijken. Aangezien ik zo'n nitwit ben op dit gebied wil ik liever niet via een particulier kopen.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
dinsdag 23 februari 2016 om 00:17
quote:sunny_mar schreef op 22 februari 2016 @ 23:48:
ja ik ken wel mensen die er verstand van hebben, of in elk geval meer dan ik (niet zo moeilijk!). Mijn plan was eigenlijk om eerst wat dingen uit te zoeken die ik zou willen bekijken en dan iemand mee te vragen. Maar misschien is het inderdaad veel handiger om direct al mensen te vragen om mee te denken.
Wat ik het moeilijkst vind is namelijk; wat heeft prioriteit?
Want de ideale situatie weet ik wel: dan koop ik een kleine, comfortabele hatchback met weinig km, een paar jaar oud, zuinig, licht, en ook nog met een pittig uiterlijk, bij een dealer, met garantie. Maar waarschijnlijk is het het één óf het ander. En dan weet ik niet zo goed wat de slimme keuzes daarin zijn.
Precies dat heb ik vorige week gekocht. Maar dan heb je het niet over 1500-2000 euro hoor. Paar jaar oud met weinig km zit toch meer vanaf 5000.
Overigens nav een opmerking hierboven: ik heb voor 20 euro een radio in mijn auto laten zetten, dat viel nogal mee. Het moet alleen geen inbouw-radio zijn, dan wordt het wel duur.
ja ik ken wel mensen die er verstand van hebben, of in elk geval meer dan ik (niet zo moeilijk!). Mijn plan was eigenlijk om eerst wat dingen uit te zoeken die ik zou willen bekijken en dan iemand mee te vragen. Maar misschien is het inderdaad veel handiger om direct al mensen te vragen om mee te denken.
Want de ideale situatie weet ik wel: dan koop ik een kleine, comfortabele hatchback met weinig km, een paar jaar oud, zuinig, licht, en ook nog met een pittig uiterlijk, bij een dealer, met garantie. Maar waarschijnlijk is het het één óf het ander. En dan weet ik niet zo goed wat de slimme keuzes daarin zijn.
Precies dat heb ik vorige week gekocht. Maar dan heb je het niet over 1500-2000 euro hoor. Paar jaar oud met weinig km zit toch meer vanaf 5000.
Overigens nav een opmerking hierboven: ik heb voor 20 euro een radio in mijn auto laten zetten, dat viel nogal mee. Het moet alleen geen inbouw-radio zijn, dan wordt het wel duur.
dinsdag 23 februari 2016 om 02:19
In mijn omgeving zijn er een aantal leaserijders (waaronder man en ik) en het gebeurt wel dat wij aan het einde van de leasetermijn die auto laten kopen door een vriend/kennis/familielid. De koper weet dan alles over het verleden van de auto, de zwakke en de sterke punten en heeft doorgaans een redelijke prijs. Kunnen ook proefrijden ed. Zo door de jaren heden werden die deals altijd als behoorlijk gunstig gezien.
Niet alle leasebakken zijn "bakken". Ik rij zelf bijvoorbeeld een Ford Fiesta.
Dus laat iedereen vooral weten dat je op zoek bent, tijdens verjaardagen ed.
Niet alle leasebakken zijn "bakken". Ik rij zelf bijvoorbeeld een Ford Fiesta.
Dus laat iedereen vooral weten dat je op zoek bent, tijdens verjaardagen ed.
dinsdag 23 februari 2016 om 06:22
quote:sunny_mar schreef op 22 februari 2016 @ 23:48:
Ik heb destijds een micra gekocht, 3- deurs nog een jaar APK, 50.000 km, 6 jaar oud, airco, CD + radio, voor ¤4750.
Nu bijna nog geen kosten aan gehad. Alleen nieuwe banden, ruitenwissers en 1x accu overleden (wat me enorm meeviel qua kosten!). M'n fiets heeft me meer gekost aan onderhoud.
Ik vind het een fijn wagentje, prima voor in de stad, maar kan ook prima meekomen op de snelweg.
Ik heb destijds een micra gekocht, 3- deurs nog een jaar APK, 50.000 km, 6 jaar oud, airco, CD + radio, voor ¤4750.
Nu bijna nog geen kosten aan gehad. Alleen nieuwe banden, ruitenwissers en 1x accu overleden (wat me enorm meeviel qua kosten!). M'n fiets heeft me meer gekost aan onderhoud.
Ik vind het een fijn wagentje, prima voor in de stad, maar kan ook prima meekomen op de snelweg.
dinsdag 23 februari 2016 om 07:03
Mijn vriend is automonteur dus was mijn voordeel. Maar wij wilden toendertijd niet meer dan 4000 betalen, 5 deurs en max 125.000 op de teller en hebben nu een mooie Citroen c4 van 3500 met ton op de teller.
Tip: kijk niet alleen naar auto's dichtbij. Wij moesten 1.5 uur rijden, maar deze was wel 500 goedkoper dan dezelfde soort dichterbij.
Tip: kijk niet alleen naar auto's dichtbij. Wij moesten 1.5 uur rijden, maar deze was wel 500 goedkoper dan dezelfde soort dichterbij.
dinsdag 23 februari 2016 om 07:22
Ik zou gewoon eens een avondje rondstruinen op sites als autoscout24. Daar staan vaak veel specificaties bij vermeld. Je kunt op veel dingen filteren wat je wilt en dan kun je bijvoorbeeld ook zien hoeveel een auto weegt. Het gewicht bepaald de hoogte van de wegenbelasting. Wij hebben bijvoorbeeld een Ford Focus en toen we die gekocht hebben hebben we ook gekeken naar een peugeot 308, qua grootte zijn dat ongeveer dezelfde auto's. Alleen de Peugeot was zoveel zwaarder dat die 2 klasses hoger zat in de wegen belasting en dus veel duurder in bezit was. Hier zijn we achtergekomen door het struinen op die sites. Vervolgens hebben we een autoshow in de buurt bezocht. Daar staan verschillende dealers met allerlei occasions. Wel opletten, want wij konden de eerste de beste auto waar we een beetje geinteresseerd bijstonden zo kopen. Neem dan inderdaad iemand mee die je bijstaat en stevig in zijn schoenen staat. Maar dan weet je wel een beetje wat er te koop is. Op dat soort shows kun je vaak geen proefrit maken of de auto starten. Wij zijn uiteindelijk bij een Ford dealer in de buurt terechtgekomen, maar wisten op dat moment wel wat we wilden. Mijn vader was mee en die heeft de onderhandelingen gedaan. Nieuwe banden en nieuwe accu er onder andere bij in bedongen.
dinsdag 23 februari 2016 om 11:52
@ Nausicaa/springding, dat klinken als perfecte auto's! Maar die prijs vat ik niet meer onder 'goedkoop'. Mijn twijfel is dus of het die 5000 waard is, voor hoeveel ik er mee ga rijden. Of dat het dan staat te verpieteren op de stoep en ik dus beter een wat ouder en minder comfortabel model kan kopen. Lastig lastig
@MN: ik snap wat je zegt over afstand. Het punt is dat ik zelf nu geen auto heb en ook geen vrienden/familie dichtbij heb met een auto. Als ik dus op grotere afstand ga zoeken, moet ik met de trein gaan (en dealers zitten meestal niet naast het station) of iemand anders een heel end laten rijden om een auto te zoeken met mij. Niet handig denk ik.
@MN: ik snap wat je zegt over afstand. Het punt is dat ik zelf nu geen auto heb en ook geen vrienden/familie dichtbij heb met een auto. Als ik dus op grotere afstand ga zoeken, moet ik met de trein gaan (en dealers zitten meestal niet naast het station) of iemand anders een heel end laten rijden om een auto te zoeken met mij. Niet handig denk ik.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein