Allimentatie

23-02-2016 10:21 49 berichten
Ik heb sinds kort allimentatie. Alleen voor de kinderen. Nu vraag ik mij af (ex weet het antwoord ook niet, als ik geld nodig heb, geeft hij het gewoon). Betaal ik dan vanaf nu alles?

We hebben schoolgeld, zwemles, sport, kleren en schoenen nodig. Ze slapen de helft van de tijd bij hem. Dus eten en wonen is beide de helft. Maar die andere dingen? Hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Heb jij een baan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zo gaat dat hier wel (al krijgt ze af en toe ook kleren en schoenen van hem en zijn familie en heeft ze daar ook speelgoed). Maar het ligt er misschien ook aan hoe de verstandhouding is met je ex. Geen idee of het een vaste regel is dat wanneer jij alimentatie krijgt je ook al die dingen moet betalen. Hier woont dochter ook bij mij en is ze alleen om het weekend bij de vader.
Ik neem toch aan dat alimentatie bedrag mede is berekend op bepaalde kosten? En als je 50/ 50 zorgt snap ik de alimentatie niet.
Dat soort dingen kun je samen afspreken in je ouderschapsplan. Ook of je een kinderrekening opent voor dit soort uitgaven en wie dan wat bijdraagt en wie er geld vanaf kan halen.

Houd je wel ook alvast rekening met de toekomst? Je kinderen groeien op en nu is er die zwemles, maar over een paar jaar moet er bijvoorbeeld een fiets komen om naar school te gaan, en later wil je kind studeren. Allemaal dingen om bij stil te staan.
quote:Goede-Fee schreef op 23 februari 2016 @ 10:25:

Ik neem toch aan dat alimentatie bedrag mede is berekend op bepaalde kosten? En als je 50/ 50 zorgt snap ik de alimentatie niet.Want moeder moet dat soort dingen maar regelen? Dit is nou juist iets dat je onderling afspreekt, zelfs per uitgaven overleg en afrekenen kan (al is het wel onhandig).
Jullie zouden een extra rekening kunnen openen en daar ieder geld op storten. Van dat geld worden dan de kosten voor de kinderen betaald ( sport, school, jassen/schoenen etc).

Dan kunnen beide ouders de zaken regelen
Je bent zelf een theepot
Bij een gelijke verdeling in tijd is het volgens mij niet gebruikelijk ook nog alimentatie te ontvangen omdat je gelijke kosten hebt. Ik ken er geen één eigenlijk...

Ik heb mijn kinderen het grote deel en ontvang daar kinderalimentatie voor. Ik betaal alle kosten die er zijn.

Mijn vriend heeft co-ouderschap. Er is geen alimentatie. Ieder koopt wat nodig is en dat blijft in dat huis, alleen tablet en gymspul gaat heen en weer. Schoolgeld e.d. wordt samen betaald.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
quote:erizo schreef op 23 februari 2016 @ 10:30:

[...]

Want moeder moet dat soort dingen maar regelen? Dit is nou juist iets dat je onderling afspreekt, zelfs per uitgaven overleg en afrekenen kan (al is het wel onhandig).

Nee juist omdat je dan samen zorgt... duh. Beter lezen.

En als er dan toch een bedrag uitkomt dan neem ik aan dat die gebaseerd is op iets?
Hier ook vraagtekens bij de alimentatie. Bij ons was het zo geregeld dat er bij grotere uitgaven (contributie, winterjas, schoolgeld etc) overlegd werd en dan vaak 50% per ouder.
quote:Pauwenveer schreef op 23 februari 2016 @ 10:31:

Bij een gelijke verdeling in tijd is het volgens mij niet gebruikelijk ook nog alimentatie te ontvangen omdat je gelijke kosten hebt. Ik ken er geen één eigenlijk...Best gebruikelijk bij sterk verschillende inkomens, ga hier nou niet politiek correct lopen doen a la 'vrouw moet haar eigen broek ophouden'. Dat doet ze, want er is alleen kinderalimentatie.
quote:Goede-Fee schreef op 23 februari 2016 @ 10:32:

[...]

Nee juist omdat je dan samen zorgt... duh. Beter lezen.

En als er dan toch een bedrag uitkomt dan neem ik aan dat die gebaseerd is op iets?Kinderalimentatie wordt bepaald op grond van draagkracht; daarom kan er bij een co-ouderschap nog steeds sprake van zijn. Lees bijvoorbeeld hier
Hoe is je relatie met je ex? Kun je samen in overleg? Eigenlijk netjes dat als je 50/50 co-ouderschap hebt je 50 procent van de overige kosten op je neemt en de alimentatie schrapt, maar ik weet natuurlijk niet wat jullie andere regelingen zijn. Werk je zelf? Kind opvang? Etc.
Hebben jullie misschien een ouderschapsplan waarin het antwoord te vinden is?
quote:Artemis schreef op 23 februari 2016 @ 10:39:

[...]

Kinderalimentatie wordt bepaald op grond van draagkracht; daarom kan er bij een co-ouderschap nog steeds sprake van zijn. Lees bijvoorbeeld hier

Prima. Maar dan is er toch wel wat besproken mbt waar dat geld voor is? Is dat om gas, licht en brood van te kopen en of juist kleding uitjes ect.

Ik kan me niet voorstellen dat je een alimentatie traject in gaat en daarna niet weet wat de bedoeling is verder.
quote:Artemis schreef op 23 februari 2016 @ 10:41:

Hebben jullie misschien een ouderschapsplan waarin het antwoord te vinden is?Dit bijvoorbeeld?
Kinderalimentatie is gebaseerd op een combinatie van behoefte en draagkracht. De zorgverdeling resulteert vervolgens in een evt zorgkorting, maar is niet het uitgangspunt van de berekening.
Ik werk wel. Onder schooltijd. Vang ze ook op "zijn dagen" op. Maar het is pas net geregelt allemaal en we doen maar wat.

Wil geen gezamelijke rekening. Hij is niet goed met geld... De verstandhouding is verder prima.

Ging er van uit dat ik nu alles moest betalen van dat geld (en leg zelf dan bij natuurlijk). Maar net kwam er een rekening binnen van iets wat 1 nodig heeft en ik heb het niet. Ex zei ik betaal toch de helft mee, schiet jouw helft wel voor. Dus zijn we blijlbaar vergeten te bespreken?! Toen vroeg ik mij af hoe andere dat doen. Vandaar dit topic.
quote:erizo schreef op 23 februari 2016 @ 10:37:

[...]

Best gebruikelijk bij sterk verschillende inkomens, ga hier nou niet politiek correct lopen doen a la 'vrouw moet haar eigen broek ophouden'. Dat doet ze, want er is alleen kinderalimentatie.Heeft niks met politiek correct te maken hoor, ik geef aan dat ik het nog niet eerder heb gezien. Ik heb geloof ik ook niets gezegd over eigen broek ophouden, dus snap de irritatie in je bericht niet helemaal.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
quote:Artemis schreef op 23 februari 2016 @ 10:41:

Hebben jullie misschien een ouderschapsplan waarin het antwoord te vinden is?Nee we hebben niet beschreven wat daar van betaald moet worden. We komen er ook wel uit hoor! Zijn beide makkelijk en gul.
quote:Goede-Fee schreef op 23 februari 2016 @ 10:41:

[...]

Prima. Maar dan is er toch wel wat besproken mbt waar dat geld voor is? Is dat om gas, licht en brood van te kopen en of juist kleding uitjes ect.

Ik kan me niet voorstellen dat je een alimentatie traject in gaat en daarna niet weet wat de bedoeling is verder.Eens. Wie heeft de alimentatie berekend? Een advocaat? Dan kan je het daar nog navragen.
Hij verdiend 3 keer meer dan ik. Maar heeft geen opvang nodig op zijn dagen. Want dan zijn ze in de middag bij mij. Dus dat bespaart voor hem weer.
quote:Artemis schreef op 23 februari 2016 @ 10:45:

[...]

Eens. Wie heeft de alimentatie berekend? Een advocaat? Dan kan je het daar nog navragen.Wij zelf met zo een rekenmodule op internet.
quote:Pauwenveer schreef op 23 februari 2016 @ 10:44:

[...]

Heeft niks met politiek correct te maken hoor, ik geef aan dat ik het nog niet eerder heb gezien. Ik heb geloof ik ook niets gezegd over eigen broek ophouden, dus snap de irritatie in je bericht niet helemaal.Ik ook niet.
quote:FelineFeline schreef op 23 februari 2016 @ 10:47:

Hij verdiend 3 keer meer dan ik. Maar heeft geen opvang nodig op zijn dagen. Want dan zijn ze in de middag bij mij. Dus dat bespaart voor hem weer.Ik zou een ouderschapsplan maken dan. Dan kan je dit en andere dingen vastleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven