Interrail

26-02-2016 10:10 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen lieve mensen,

In de zomervakantie ga ik met een vriendin een interrail door Europa doen. We gaan de volgende steden bezoeken:

Heidelberg

Zurich

Interlaken

Milaan

Napels

Perugia

Florence

Bologna

Venetië

Verona

Innsbruck

Salzburg

Lescue Bled

Ljubljana

Wenen

Boedapest

Bratislava

Praag

Krakau

Warschau

Gdansk

Berlin

Ik ben erg benieuwd of jullie ervaringen hebben met deze steden en vraag me af wat jullie aanraden om te bekijken. Het lijkt me leuk wat te horen!

Groetjes,

Berber
22 steden? In 1 vakantie? Ik hoop dat je minstens 2 maanden hebt dan?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Hoe lang ga je? Zelfs als je een maand gaat is dit veel te veel! Schrap de helft en go with the flow, dat is het voordeel van interrailen.
Wat veel inderdaad! Internatio os toch een maand geldig? Of is dat tegenwoordig anders?

Ik weet nog wel dat het treinreizen leuk was maar ook vermoeiend was en veel tijd kostte. En ook stedenbezoeken en bekijken kost tijd en energie. Ik zou zelf een a en b- lijst maken van steden. Wat wil je echt niet missen en wat als je tijd over hebt.
Ik heb oveirgens ervaring met de helft. Voor steden als Budapest en Berlijn wil je meer dan 2 dagen de tijd hebben. Milaan kun je schrappen, niets aan.
Als je een maand hebt: Kies je top 5 steden uit waar je 2 dagen (3 nachten) wil zijn. Dat is 15 nachten. Daartussen kun je dan een aantal steden kiezen waar je 2 nachten wil zijn, of als ze dicht bij elkaar liggen 1 nacht. In totaal kom je dan op een stuk of 10 steden, 10 reisdagen en 20 bezoekdagen. Dat lijkt me veel beter te behappen.
Heidelberg

Zurich

Interlaken

Milaan

Napels

Perugia

Florence

Bologna

Venetië

Verona

Innsbruck

Salzburg

Lescue Bled

Ljubljana

Wenen

Boedapest

Bratislava

Praag

Krakau

Warschau

Gdansk

Berlin

Als je dit lijstje gaat doen is het al een stuk haalbaarder. De doorgestreepte steden voegen niets toe. Zo is Bratislava een klein uitgevallen Praag en in Ljubljana ben je in een uur uitgekeken. De tijd van station naar centrum duurt bijna langer dan de tijd die je in het centrum kunt doorbrengen.
En ga voor nachttreinen! Slaapt heerlijk, bespaart hostel/hotel-kosten en je hebt meer tijd om dingen te zien.
Dit lijkt mij erg veel? Hoe lang ga je reizen?

Ik heb geen ervaring met deze landen/steden. Wel heb ik afgelopen jaar een Interrail reis gemaakt. Voornamelijk in de Balkan. Wij zijn binnen 18 dagen in 7 landen geweest, met als begin en eindpunt Hongarije. Dat vond ik al heel veel. Wij hadden geen planning, wat fijn was want geen 1 trein reis was zonder dikke vertraging, meestal door grenscontroles maar ook ivm de vluchtelingen crisis (Boedapest & Belgrado). Het andere fijne aan geen planning hebben vond ik dat je ter plaatse kan beslissen of je langer wilt blijven of weer door gaat. Ook hebben we een groot deel per bus gedaan, dat scheelde ons heel veel tijd. Ik vond het zelf heel fijn dat je ter plekke kon verzinnen of je langer wou blijven, en niet vast zat aan een (te) strakke planning. Nou was dit in de Balkan erg goedkoop, evenals een slaapcoupé/reservering maken. Wel lange wachttijden om dit ter plaatse te kunnen regelen.

Ik denk wel dat een hoop dingen over het algemeen wat beter zijn geregeld in de landen/steden waar jij heen gaat.

Mijn broer heeft wel veel van de landen/steden bezocht die jij ook wil bezoeken. Hij ging iets van 22 dagen geloof ik. Hij had wel een planning, maar is aan een gedeelte niet toegekomen door bv vertragingen/geen reservering van een trein en deels ook omdat hij zich toch enigszins had verkeken op hoe duur sommige steden waren. Ik zou het hem kunnen navragen wat hij heeft bezocht.

Ik weet ook niet of je van plan bent naar Auschwitz te bezoeken? Bijna iedereen die ik heb gesproken die daar heen zijn gegaan waren daar toch wel zodanig onder de indruk van dat dit een toch best bepalend was voor de hele reis. Hun aanrader was om dit niet tijdens je Interrail te bezoeken.

Overigens zijn we in veel landen/steden gewaarschuwd voor beroving e.d. Zowel in het land/de stad zelf als tijdens de treinreis. Zat vast een kern van waarheid in, maar totaal geen hinder van ondervonden.

En ik wil je nog als tip meegeven om goed te kijken naar wat voor soort Interrail pas je gaat aanschaffen. Let goed op je reisdagen, de regeling van 1 reisdag over 2 dagen verdeeld e.d. Wij bleken aangezien we veel per bus gingen doen veel reisdagen over te houden.

Zo dat was wel weer genoeg tekst, mocht je vragen hebben kun je ze altijd stellen! Al denk ik dat je meer hebt aan ervaringen van mensen die dezelfde steden hebben bezocht.

*Edit:

In Boedapest was ik voor de 3e x, dus met de stad ben ik al bekend.
pastelblauw wijzigde dit bericht op 26-02-2016 11:21
Reden: foute zin
% gewijzigd
quote:viva1966 schreef op 26 februari 2016 @ 10:33:

Als je dit lijstje gaat doen is het al een stuk haalbaarder. De doorgestreepte steden voegen niets toe. Zo is Bratislava een klein uitgevallen Praag en in Ljubljana ben je in een uur uitgekeken. De tijd van station naar centrum duurt bijna langer dan de tijd die je in het centrum kunt doorbrengen.

Dat hangt er maar net vanaf wat je zoekt natuurlijk. Ljubljana is ontzettend leuk, vind ik. Heel klein, maar veel leuke festivals, heel veel culturele dingen, allemaal op loop-/fietsafstand van elkaar. (En het is een heel prettige fietsstad).

Maar ieder zijn smaak. Maar 22 steden, zodat je eigenlijk elke dag in de trein zit en op 1 avond in een stad moet orienteren en verkennen en slapen want de volgende dag weer met de trein, dat lijkt me niks.
Ik ben het ook niet eens met de lijst van viva1966, ik zou juist wel naar Ljubljana, Krakau (en ja ook Auschwitz), Bled, Warschau, Gdansk gaan. Ik zou Italië overslaan, om daar een keer een Italië-trip van te maken. Al vond ik Verona niets aan, dus dat zou ik overslaan. Maar is persoonlijk.
Leuk dat je je in zoveel steden interesseert berber!

Ik neem aan dat je een maand de tijd hebt voor je interrail? Bedenk je dan ook dat de charme vaak ligt in het onverwachte. Dat je interessante mensen gaat ontmoeten en op andere gedachten wordt gebracht. Dat die ene plaats zó gezellig is dat je er vijf dagen blijft hangen.

Misschien is het een idee om je plannen wat te vereenvoudigen tot gebieden in plaats van steden? Dan kan je nog alle kanten op.

Je wil van Duitsland naar Napels, dan terug naar Venetië en via Oostenrijk, Hongarije, Tjechië, Polen terug naar Berlijn.

Als ik ongeveer die route zou volgen zou ik de volgende steden niet laten liggen en al het andere als bonus nemen:

BernFlorenceSienaRome tja VenetiëBoedapestWenenBerlijnEn ja, al die andere plaatsen zijn echt fantastisch maar dan ga je toch gewoon volgend jaar weer?
Echt heel gaaf. heb je er al aan gedacht om een lonely planet te kopen? Of misschien een eBook?
Ik zou met Interrail de grote hoofdsteden laten liggen, daar kun je 'later' heel makkelijk nog een keer heen vliegen. Skip Berlijn, (Rome), Praag en Boedapest dus.
Leuk topic. Ik zag laatst hoe weinig een interrail eigenlijk kost (Vroeger toen ik jong was leek het duurder, denk ik.) Lijkt me best cool om nog een keer te doen.

Weten de mensen die wel eens geïnterraild hebben of er over het algemeen nog veel bij komt aan reiskosten, bv. voor slaaptreinen en toeslagen?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Het is veel te veel om binnen 1 interrail-reis te doen. Niet alleen het bezoeken van de steden kost veel meer tijd dan je denkt, maar het reizen zelf is ook best wel intensief. Ik zou echt minimaal de helft van het aantal steden schrappen. Verder vond ik het zelf leuk om op de bonnefooi te reizen, heb me nauwelijks verdiept in de steden of plaatsen waar ik naartoe ging, alleen globaal een beetje een route. Achteraf vind ik dat wel jammer maar het had ook wel wat juist.
quote:merano schreef op 26 februari 2016 @ 16:18:

Leuk topic. Ik zag laatst hoe weinig een interrail eigenlijk kost (Vroeger toen ik jong was leek het duurder, denk ik.) Lijkt me best cool om nog een keer te doen.

Weten de mensen die wel eens geïnterraild hebben of er over het algemeen nog veel bij komt aan reiskosten, bv. voor slaaptreinen en toeslagen?

Ik vond het juist heel duur, zeker als je boven de 26 bent. Ik wilde vorig jaar voor een treinreis naar Scandinavië een '5 dagen binnen 15 dagen' kaart, maar die was 264 euro (!) terwijl ik voor vijf losse tickets nog geen 100 euro kwijt was. Ok, dan heb je niet alle vrijheid en staan de reisdata gewoon vast, maar ik vond het met dat prijsverschil best wel waard.

Je betaalt met Interrail toeslagen voor hogesnelheidstreinen en eventuele zit-/ligplaatsreserveringen voor nachttreinen. Toeslagen wisselen per land, hier staat een overzichtje: http://www.treinreiswinke ... l/reserveren-en-toeslagen
quote:merano schreef op 26 februari 2016 @ 16:18:

Leuk topic. Ik zag laatst hoe weinig een interrail eigenlijk kost (Vroeger toen ik jong was leek het duurder, denk ik.) Lijkt me best cool om nog een keer te doen. Ik (26+) zag net dat 10 landen in een maand maar ¤318 kost. Is echt niet duur.
Was het altijd al zo goedkoop? Dacht mij te herinneren uit mijn begintwintiger-jaren dat het vrij prijzig was maar het kan ook zijn dat ik dat alleen maar vond en dat het toen ook al zo goedkoop was. Het zou mij nu overigens niet meer aanspreken, deze manier van vakantie/reizen maar ik vond het als twintiger echt ontzettend leuk!
Het was wel goedkoop, maar wij vonden het denk ik gewoon duur

Ik wel althans. Maar ik vond het een geweldige ervaring, al heb ik niet zoveel plaatsen bezocht. Wenen-Hoge Tatra (ik houd van bergen)-Boedapest-Salzburg. Achteraf gezien had ik me de reis Wenen-Slowakije-Boedapest beter kunnen besparen. Slowakije was schitterend, maar ik heb uren in een Hongaarse trein gezeten. Tegelijkertijd is dat ook de charme van interrailen.
Skip de helft van je lijst. Je kunt naar mijn mening beter na drie dagen zijn uitgekeken in een stad dan dat je alles maar half gezien hebt en later nog denkt "had ik maar ... bezocht/gezien/gedaan". In je volgende reis kun je wel weer naar andere steden.
quote:stippensokken schreef op 26 februari 2016 @ 17:17:

[...]

Ik vond het juist heel duur, zeker als je boven de 26 bent. Ik wilde vorig jaar voor een treinreis naar Scandinavië een '5 dagen binnen 15 dagen' kaart, maar die was 264 euro (!) terwijl ik voor vijf losse tickets nog geen 100 euro kwijt was. Ok, dan heb je niet alle vrijheid en staan de reisdata gewoon vast, maar ik vond het met dat prijsverschil best wel waard.

Je betaalt met Interrail toeslagen voor hogesnelheidstreinen en eventuele zit-/ligplaatsreserveringen voor nachttreinen. Toeslagen wisselen per land, hier staat een overzichtje: http://www.treinreiswinke ... l/reserveren-en-toeslagen

100 euro. Da's helemaal goedkoop. Je bent tegenwoordig voor een dagkaart in Nederland al 50 euro kwijt als je geen kruidvatkaartjes of kortingskaarten hebt. Was dat alleen heen, of ook retour?

De vrijheid van interrailen lijkt me zo fantastisch. En dat je al reizend ook vanalles ziet. Nou ja, en het idee dat je alsnog iets kunt doen waar je vroeger te arm of te schijterig voor was waarschijnlijk
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik zou niks vastleggen, juist heerlijk als je per dag kunt bepalen wat je gaat doen.

Ik doe altijd de Free Tour als deze er is http://www.neweuropetours.eu/ (en geef uiteraard wel wat op het eind).

Wenen heeft hele mooie musea, eerste zondag vd maand gratis entree.

En ik zou zeker proberen een festival mee te pakken.

Bratislava, Berlijn en Milaan vond ik zelf mwuah. Ben een paar jaar geleden naar Frankfurt, Nurnberg en Munchen geweest, dat vond ik wel heel erg leuk.
quote:merano schreef op 29 februari 2016 @ 20:55:

[...]

100 euro. Da's helemaal goedkoop. Je bent tegenwoordig voor een dagkaart in Nederland al 50 euro kwijt als je geen kruidvatkaartjes of kortingskaarten hebt. Was dat alleen heen, of ook retour?

De vrijheid van interrailen lijkt me zo fantastisch. En dat je al reizend ook vanalles ziet. Nou ja, en het idee dat je alsnog iets kunt doen waar je vroeger te arm of te schijterig voor was waarschijnlijk

Strak drie maanden voor de reisdatum boeken, dan heb je de goedkoopste tarieven. Ik had vijf tickets voor dat bedrag en ben ermee van Nederland naar Stockholm getreind (in vier etappes, het vijfde ticket was een dagretour). Daarna enkele reis vliegend terug naar Nederland. Nu had ik alles inclusief toeslagen voor hogesnelheidstreinen enzo, dat had ik bij Interrail er nog los bij moeten kopen.

Ik dacht ook altijd dat treinreizen in Europa heel duur zou zijn, maar toen ik het eenmaal ging uitpluizen bleek het best mee te vallen. Het valt of staat echt met vroeg boeken.
quote:rosaaaa schreef op 26 februari 2016 @ 10:45:

En ga voor nachttreinen! Slaapt heerlijk, bespaart hostel/hotel-kosten en je hebt meer tijd om dingen te zien.Pas wel op je spullen. En jezelf. Ik ben beroofd in een nachttrein. Er was bedwelmend gas in de coupe gespoten toen we lagen te slapen waardoor we niet wakker werden toen alle waardevolle spullen (geld, paspoort) uit de rugzak werden gestolen
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven