Familie opstelling
zaterdag 27 februari 2016 om 18:21
Lijkt me inderdaad confronterend, echter het feit dat je nadenkt hierover maakt dat je er wel een waarde voor jezelf in vermoed te vinden.
Emoties zijn confronterend, maar wegdrukken en onderdompelen van emoties gedurende vele jaren kan ook zeer ziekmakend zijn. Zowel fysiek als psychisch.
Ik ken iemand die ermee gewerkt heeft en die heeft er, ondanks skeptische eerste gevoel, veel inzicht door gekregen.
Emoties zijn confronterend, maar wegdrukken en onderdompelen van emoties gedurende vele jaren kan ook zeer ziekmakend zijn. Zowel fysiek als psychisch.
Ik ken iemand die ermee gewerkt heeft en die heeft er, ondanks skeptische eerste gevoel, veel inzicht door gekregen.
zaterdag 27 februari 2016 om 18:25
quote:Enn schreef op 27 februari 2016 @ 17:57:
[...]
Dan Google je toch even? Dat doe ik meestal als ik iets echt niet herken/weet.
http://www.vormbalans.nl/ ... opstelling-hoe-werkt-het/
Ik ben echt niet beroerd om te googelen.
Hier zie ik niets in, misschien omdat ik niet veel heb met familie, die familie is van weerskanten niet groot, contact is er door de verspreiding nauwelijks, mijn familie is zo goed als uit mijn systeem en eerlijk gezegd vind ik dat helemaal niet erg. Er waren nooit conflicten maar je groeit uit elkaar.
[...]
Dan Google je toch even? Dat doe ik meestal als ik iets echt niet herken/weet.
http://www.vormbalans.nl/ ... opstelling-hoe-werkt-het/
Ik ben echt niet beroerd om te googelen.
Hier zie ik niets in, misschien omdat ik niet veel heb met familie, die familie is van weerskanten niet groot, contact is er door de verspreiding nauwelijks, mijn familie is zo goed als uit mijn systeem en eerlijk gezegd vind ik dat helemaal niet erg. Er waren nooit conflicten maar je groeit uit elkaar.
verba volant, scripta manent.
zaterdag 27 februari 2016 om 18:32
Het gevolg kan inderdaad zijn dat men familie-rollen doorgrondt maar ook dat men meer inzicht krijgt in de eigen rol als men wel ervaart dat emoties gaan gaan leiden in zomaar situaties. Het kan dus voor de situaties in het nu ook heel verhelderend werken ook al zie je de familie niet of nauwelijks meer.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 27 februari 2016 om 18:43
zaterdag 27 februari 2016 om 18:44
Wegdrukken en onderdompelen van gevoelens is inderdaad iets wat ik niet meer wil.
En ook ik heb niet heel veel contact met familie maar dat neemt niet weg dat ik wél ben opgegroeid in die familie en daar het een en ander van mee heb gekregen.
Nare situaties daarin hebben ervoor gezorgd dat ik nu sta waar ik sta en daar ben ik niet altijd blij mee.
Ik zou inderdaad meer inzicht willen krijgen in mijn eigen rol en daarbij ook her verbeteren/veranderen van mijn eigen rol hierin.
En ook ik heb niet heel veel contact met familie maar dat neemt niet weg dat ik wél ben opgegroeid in die familie en daar het een en ander van mee heb gekregen.
Nare situaties daarin hebben ervoor gezorgd dat ik nu sta waar ik sta en daar ben ik niet altijd blij mee.
Ik zou inderdaad meer inzicht willen krijgen in mijn eigen rol en daarbij ook her verbeteren/veranderen van mijn eigen rol hierin.
zaterdag 27 februari 2016 om 18:52
quote:Troeteltje schreef op 27 februari 2016 @ 18:47:
Volgens mij is het geen zelfbenoemde therapeutachtige situatie waarin je je begeefd. Volgens mij betreft het een erkende methodiek in de psycho-sociale hulpverlening.Volgens mij ook, alleen kun je voor familieopstellingen ook terecht bij mensen die zijn 'opgeleid' tot auralezer en intuitief therapeut. Waarmee ik bedoel te zeggen dat ik goed zou kijken bij wie ik terecht zou komen. Kaf en koren.
Volgens mij is het geen zelfbenoemde therapeutachtige situatie waarin je je begeefd. Volgens mij betreft het een erkende methodiek in de psycho-sociale hulpverlening.Volgens mij ook, alleen kun je voor familieopstellingen ook terecht bij mensen die zijn 'opgeleid' tot auralezer en intuitief therapeut. Waarmee ik bedoel te zeggen dat ik goed zou kijken bij wie ik terecht zou komen. Kaf en koren.
zaterdag 27 februari 2016 om 19:08
Ik heb er vanuit mijn opleiding een training in gehad. Ik ben toen zelf niet degene geweest die een opstelling deed maar ben wel meerdere keren gevraagd om iemand "te spelen".
Ik was er blijkbaar erg gevoelig voor, wat mij verbaasde want ik ben best nuchter.
Bij de eerste rol die ik moest zijn (iemands vader) zei ik na 2 tellen al dat ik helaas niet mee kon doen omdat ik plotseling vreselijke buikpijn kreeg in de linkerflank. Mijn tijdelijke "dochter" begon spontaan heel hard te huilen want haar vader had daar altijd pijn en is door de oorzaak daarvan ook overleden.
Zo had ik dat soort dingen bij meerdere mensen totdat degene die het begeleid zei dat ik niet meer gevraagd mocht worden omdat het te veel van mij vroeg. Dat was ook wel waar ben zeker een week erna nog moe geweest.
Ik vond het heel bijzonder om te doen en wellicht dat ik nog eens zelf een opstelling wil gaan doen.
Ik was er blijkbaar erg gevoelig voor, wat mij verbaasde want ik ben best nuchter.
Bij de eerste rol die ik moest zijn (iemands vader) zei ik na 2 tellen al dat ik helaas niet mee kon doen omdat ik plotseling vreselijke buikpijn kreeg in de linkerflank. Mijn tijdelijke "dochter" begon spontaan heel hard te huilen want haar vader had daar altijd pijn en is door de oorzaak daarvan ook overleden.
Zo had ik dat soort dingen bij meerdere mensen totdat degene die het begeleid zei dat ik niet meer gevraagd mocht worden omdat het te veel van mij vroeg. Dat was ook wel waar ben zeker een week erna nog moe geweest.
Ik vond het heel bijzonder om te doen en wellicht dat ik nog eens zelf een opstelling wil gaan doen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zaterdag 27 februari 2016 om 19:15
quote:pollen schreef op 27 februari 2016 @ 18:43:
Laat je begeleiden door iemand met enige kennis van zaken (psycholoog) en niet door een zelfbenoemd wat-dan-ook therapeut.
Ik ken verschillende mensen die het bij zo'n zelfbenoemd medium doen, daar ook heilig in geloven en je verwacht het niet, ze hadden nog alle drie dezelfde uitkomst ook.Eens maar dit zou ik voor elke therapie/ondersteuning aanraden.
Laat je begeleiden door iemand met enige kennis van zaken (psycholoog) en niet door een zelfbenoemd wat-dan-ook therapeut.
Ik ken verschillende mensen die het bij zo'n zelfbenoemd medium doen, daar ook heilig in geloven en je verwacht het niet, ze hadden nog alle drie dezelfde uitkomst ook.Eens maar dit zou ik voor elke therapie/ondersteuning aanraden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 27 februari 2016 om 19:32
quote:MinkeDeWit schreef op 27 februari 2016 @ 19:15:
Ik begrijp dat stukje uit die link niet. Ga je dan voorwerpen aanwijzen die familieleden representeren, en dan over je gevoel praten?Nee er zijn meerdere mensen aanwezig en aan hun vraag je om je familielid (of andere dierbaren) te "spelen"
Ik begrijp dat stukje uit die link niet. Ga je dan voorwerpen aanwijzen die familieleden representeren, en dan over je gevoel praten?Nee er zijn meerdere mensen aanwezig en aan hun vraag je om je familielid (of andere dierbaren) te "spelen"
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zaterdag 27 februari 2016 om 20:29
zaterdag 27 februari 2016 om 21:08
Wat interessant, ik kende de methode niet. Ik ben er wel al zelf achter gekomen dat ik de rol van mijn moeder op me genomen heb, als kind. En dat heeft veel gevolgen gehad. Ik zie er ook wel wat in eigenlijk. Die thema's, ik denk wel dat iedereen die heeft en dat je familie daar altijd 'schuldig' aan is. Want je wordt gevormd en beinvloed door de mensen om je heen. En je reageert daar op je eigen, unieke manier op. Mensen staan veel meer met elkaar in verbinding dan ze denken, zeker tegenwoordig, veel mensen hebben verbroken familieverbanden en relaties. Maar we zijn geen eilandjes natuurlijk.
Ik had wel meer weerstand, vroeger, om te erkennen dat mijn familie zo'n belangrijke rol in mijn leven hebben gespeeld. Dat moet je wel eerst erkennen, wil het zin hebben.
Ik had wel meer weerstand, vroeger, om te erkennen dat mijn familie zo'n belangrijke rol in mijn leven hebben gespeeld. Dat moet je wel eerst erkennen, wil het zin hebben.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
zaterdag 27 februari 2016 om 22:01
Familieopstellingen of systemisch werk, ik heb beide in het verleden veelvuldig gedaan. Zowel mijn eigen opstellingen als representant staan. Soms hele heftige familieverhalen mee gemaakt.
Systemisch werk wordt ook wel veel in teamtrainingen gedaan. Bijv in teams waar het niet lekker loopt of die steeds in dezelfde patronen terecht komen.
Gaat me wat te ver om hier uit te leggen wat het is, maar er is genoeg online over te lezen.
Systemisch werk wordt ook wel veel in teamtrainingen gedaan. Bijv in teams waar het niet lekker loopt of die steeds in dezelfde patronen terecht komen.
Gaat me wat te ver om hier uit te leggen wat het is, maar er is genoeg online over te lezen.
zondag 28 februari 2016 om 00:00
Je maakt de opstelling dmv een vraag. Wat is je vraag. Bij mij was dat dat ik een gevoel altijd bij mij had waarvan ik t idee had dat t niet bij mij hoorde. Paste niet bij mij. Onbestemd gevoel. Dus ik was de vraagsteller. Dan kies ik mensen uit. Uit de mensen die er zijn, waarvan ik t gevoel heb dat die mijn moeder kunnen zijn en vader. Bijv. Dan zet ik ze neer. Ergens in de ruimte en ik ga zelf ergens staan. Of ik zet iemand neer wie mij is/speelt. En dan sta je daar te staan. Voelen. Wat je voelt. De man die mijn vader was voelde zich zo zwaar heel moe. En vroeg of mijn vader veel alcohol dronk. Ja dat klopte. De Dame die m'n moeder was. Was helemaal hangerig en moest op een gegeven moment zitten zo moe zo lam. En dat klopt ook. M'n moeder is geen sterke vrouw. Erg drama en labiel. Heel apart. Ik ken al deze mensen dus niet. Ze weten niks vsn me. Zelfs niet m'n achternaam. Of waar ik woon. Ik ben nogal op mezelf. Ik heb alleen m'n vraag verteld. Niks over hoe m'n familie is. Ik ging zien/begrijpen waar gevoelens weg kwamen. Als ouders je opvoeden met hun pijnen. Of zelfs pijnen van hun ouders weer. Dan zet zich dat voort in jouw opvoeding en jij weer bij jouw kinderen. Als t goed is verander ik dat zeg maar. Ik ga nu anders verder. Ik vind t lastig uit te leggen.
zondag 28 februari 2016 om 00:33
Ik vind dat je het heel helder uitlegt, Doppinda. Wellicht valt dat samen met dat ik me er heel concreet iets bij voor kan stellen, doordat ik zelf eraan heb deelgenomen en bekend ben met systemisch werken. Wat vaak wordt gezegd: het is niet goed in woorden te vatten; als je het zelf eens hebt meegemaakt, zal je dat beamen. Je moet het dus echt zelf ervaren.
zondag 28 februari 2016 om 02:35
Oké, begrijp ik het goed en ga je een soort rollenspel spelen waarbij jij jezelf speelt en andere mensen spelen een familielid en dan spelen jullie samen een situatie na die misschien moeilijk, verdrietig of whatever is geweest? Het lijkt me heel raar, vooral als 'je opa' ineens gespeeld wordt door een vriendelijke, super lieve en zachtaardige kerel terwijl het normaal een botte zak is.
Om te acteren in andermans familiedrama lijkt me wel grappig overigens.
Om te acteren in andermans familiedrama lijkt me wel grappig overigens.
zondag 28 februari 2016 om 07:04
Er wordt niet echt een situatie nagebootst. Maar t gevoel wordt beleefd. Families hebben systemen. Je ziet in elke lijn dingen terug komen. Kan van alles zijn. Bij mij is dat bijv een oom en m'n zus die voor een bepaald levenspad kiezen. Eeuwig slachtoffer en dat zie je in de lijnen ervoor ook. Of negativiteit. Daar heb/had ik last van. Je gaat dus niet optreden maar die aardige man die de nare opa speelt voelt zich dan ook echt naar. Negatief pijn verdriet. Je wordt diegene. Als representant is t soms best zwaar. Je voelt hoe die persoon zich voelt. Of voelde. En waarom hij zo deed.
zondag 28 februari 2016 om 07:17
Ik heb wel eens een organisatieopstelling gedaan, geen familieopstelling. Dus het ging om collega's, en de verwachtingen, relaties, en andere systemen in het bedrijf. Het is geen hocuspocus en ook geen rollenspel. Het is meer een manier om systematisch te verwoorden of verbeelden hoe de situatie in elkaar zit, maar ook wat voor jou beter zou werken.
Vreemden krijgen de rol van een bepaalde collega, leidinggevende, of andere belangrijke persoon. Jij staat ertussen en gaat diegenen als het ware ten opzichte van elkaar positioneren. Wie staat dicht bij elkaar, wie niet. Wie kijkt naar wie. Wie kijkt naar binnen en wie meer naar buiten. Wie heeft officieel de leiding, wie officieus, en wie wil de leiding. Wie beweegt zich welke kant op. Waar sta je zelf, en zou je je op een andere plek beter voelen (of voelt het beter door met anderen te schuiven).
Klinkt een beetje wazig zo, maar ik heb het niet als wazig of zweverig ervaren, meer als een manier om woorden te geven aan een bepaald gevoel dat je bij een situatie hebt, en om wat handen en voeten te geven aan mogelijke oplossingen.
Vreemden krijgen de rol van een bepaalde collega, leidinggevende, of andere belangrijke persoon. Jij staat ertussen en gaat diegenen als het ware ten opzichte van elkaar positioneren. Wie staat dicht bij elkaar, wie niet. Wie kijkt naar wie. Wie kijkt naar binnen en wie meer naar buiten. Wie heeft officieel de leiding, wie officieus, en wie wil de leiding. Wie beweegt zich welke kant op. Waar sta je zelf, en zou je je op een andere plek beter voelen (of voelt het beter door met anderen te schuiven).
Klinkt een beetje wazig zo, maar ik heb het niet als wazig of zweverig ervaren, meer als een manier om woorden te geven aan een bepaald gevoel dat je bij een situatie hebt, en om wat handen en voeten te geven aan mogelijke oplossingen.