Kat binnen/tuin
zondag 28 februari 2016 om 00:32
Mijn vriend en ik hebben 2 hele lieve (junior) poezen! We zijn gek op ze. We twijfelen nu alleen heel erg of we ze zelf op pad in de buurt willen laten gaan, vooral door allerlei horror verhalen wat mensen met katten op straat doen.
Ik wil ze het naar buiten gaan niet ontnemen. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe ik ze in de tuin kan laten komen zonder dat ze over de schutting naar de buren (= een kattenhater) klimmen. Hebben jullie goede tips of ervaringen hiermee?
Ik las op internet iets over een omheiningssysteem met draad of draadloos, heeft iemand hier ervaring mee?
Ik wil ze het naar buiten gaan niet ontnemen. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe ik ze in de tuin kan laten komen zonder dat ze over de schutting naar de buren (= een kattenhater) klimmen. Hebben jullie goede tips of ervaringen hiermee?
Ik las op internet iets over een omheiningssysteem met draad of draadloos, heeft iemand hier ervaring mee?
zondag 28 februari 2016 om 00:46
Als je katten niet knettergek worden als ze binnen zijn kun je ze echt wel binnen houden. Mijn poes zaliger was, wellicht toevallig, doodsbang voor buiten. Ze wilde niet eens op het balkon, dan klom ze in me met al haar nageltjes. Een omheining met iets dat naar binnen buigt is wel een idee maar als je buurman een kattenhater is, weet je niet wat hij kan uitvreten.
verba volant, scripta manent.
zondag 28 februari 2016 om 00:47
Goed dat je erover nadenkt. Katten horen niet los rond te zwerven (vind ik) maar begrijp dat het leuk kan zijn als ze wel in je eigen tuin kunnen spelen. Ik heb eens gehoord over een schrikdraad die rondom geplaatst kan worden. Lijkt zielig maar eigenlijk leren ze daarmee meteen om in de tuin te blijven naar mijn idee.
Ik hoefde alleen een extra plankje onder de poort te schroeven en ik let op dat bv de kliko niet tegen de schutting staat. Maar dat zal voor de meeste poezen, katten niet voldoende zijn.
Ik hoefde alleen een extra plankje onder de poort te schroeven en ik let op dat bv de kliko niet tegen de schutting staat. Maar dat zal voor de meeste poezen, katten niet voldoende zijn.
zondag 28 februari 2016 om 00:50
Of alleen als je zelf ook buiten bent en dan aan een tuigje. Zo'n tuigje dat om het lijfje gaat, nooit een halsbandje, überhaupt nooit een halsbandje, die dingen moeten verboden worden.
Wat je ook nog zou kunnen doen is een buiten kattenren overwegen.
Niet om ze op te sluiten maar zodat ze veilig even lekker buiten kunnen kijken en spelen.
Wat je ook nog zou kunnen doen is een buiten kattenren overwegen.
Niet om ze op te sluiten maar zodat ze veilig even lekker buiten kunnen kijken en spelen.
zondag 28 februari 2016 om 03:01
quote:emmetje2 schreef op 28 februari 2016 @ 01:37:
Als de katten naar buiten kunnen..waarom dan binnen laten? Ze weten precies waar hun huis is. Laat ze de buurt verkennen..dan weten ze precies waar ze niet moeten zijn. Katten zijn buiten dieren.katten zijn huisdieren. Buiten schijten zij in de tuin van de buren, lopen onder een auto, vechten met andere katten etc. Goed plan om ze in jouw tuin te houden. Doe eens een rondje Google.
Als de katten naar buiten kunnen..waarom dan binnen laten? Ze weten precies waar hun huis is. Laat ze de buurt verkennen..dan weten ze precies waar ze niet moeten zijn. Katten zijn buiten dieren.katten zijn huisdieren. Buiten schijten zij in de tuin van de buren, lopen onder een auto, vechten met andere katten etc. Goed plan om ze in jouw tuin te houden. Doe eens een rondje Google.
zondag 28 februari 2016 om 03:30
Er zijn systemen om je tuin te omheinen daar zou je naar kunnen kijken. Zonder zoiets wordt het lastig ze in de tuin te houden, dan zijn ze binnen no time over de schutting.
Maar kijk vooral naar je beestjes, als ze echt naar buiten willen hou je ze toch ze niet tegen en anders zou ik het zeker niet stimuleren en ze lekker binnen houden,is toch het veiligst.
Maar kijk vooral naar je beestjes, als ze echt naar buiten willen hou je ze toch ze niet tegen en anders zou ik het zeker niet stimuleren en ze lekker binnen houden,is toch het veiligst.
zondag 28 februari 2016 om 07:18
zondag 28 februari 2016 om 07:36
Als ze zich binnen prima vermaken, hoeven ze niet naar buiten. Wat ze niet kennen, missen ze ook niet hoor. Een kat hoeft niet perce naar buiten, binnen kunnen ze ook een prima leven hebben.
Vrienden van ons hebben katten die binnen blijven. Ze hebben in de tuin wel een hok van gaas gemaakt waar ze in kunnen. Staat ook een bankje in, zodat ze er zelf bij kunnen zitten. Is dat nog een optie?
Vrienden van ons hebben katten die binnen blijven. Ze hebben in de tuin wel een hok van gaas gemaakt waar ze in kunnen. Staat ook een bankje in, zodat ze er zelf bij kunnen zitten. Is dat nog een optie?
zondag 28 februari 2016 om 08:13
Ik heb een fraai systeem gezien waarbij de "schrik" door een elektronisch halsbandje wordt gegeven. Rond de omheining wordt een draad gelegd die een signaal geeft dat in het halsbandje de schrik laat afgeven. Groot voordeel is dat er geen hoogspanning op de draad rond de tuin staat en de kat kan het nooit omzeilen. De werking lijkt mij 100 procent zolang het halsbandje goed zit en de batterij niet leeg is.
Ik weet niet wie de fabrikant is en waar het te koop is.
Ik weet niet wie de fabrikant is en waar het te koop is.
zondag 28 februari 2016 om 08:13
Wij hebben een net boven de schutting gespannen. Zie zooplus, dat is speciaal daarvoor gemaakt. Toen de katten jong waren klom de avontuurlijkste toch nog weleens op de schutting en zat hij 1 keer bij de buren. Niet omdat hij weg wilde, maar op vogeljacht. Hij wist dan niet meer wat hij moest doen en ging zielig mauwen in de eerste jaren kon ik ze dus niet echt alleen laten. Nu zijn ze wat ouder en vinden ze het helemaal prima. Liggen lekker in de zon en kijken onder de poortdeur naar wat er voorbij hun territorium loopt.
Nog een tip: maak eventuele openingen onder de schutting dicht met stevig kippengaas. Ze kunnen niet alleen over de schutting, maar er ook onderdoor.
Oh en onze katten blieven geen tuigje. Ze gaan dan net zolang liggen totdat je het weer af doet... dat verschilt heel erg per kat.
Nog een tip: maak eventuele openingen onder de schutting dicht met stevig kippengaas. Ze kunnen niet alleen over de schutting, maar er ook onderdoor.
Oh en onze katten blieven geen tuigje. Ze gaan dan net zolang liggen totdat je het weer af doet... dat verschilt heel erg per kat.
zondag 28 februari 2016 om 08:18
Onze katten gaan met mooi weer in een ren, luikje zit in de bijkeuken, dus ze kunnen zelf bepalen. Ze vinden het hardstikke leuk. In de winter gaat het luik dicht, interesseert ze ook helemaal niks. Te koud! Toch zou het ook wel lekker zijn als je de deur eens open kon laten, maar goed, dat is niet anders.
zondag 28 februari 2016 om 09:20
Mijn beide katten zijn voornamelijk binnen.
Als ik thuis ben komen ze wel eens buiten (alleen met mooi weer, de dames zijn verwend en vinden de winter veel te koud)
Ik heb geen hulpmiddelen op de schutting. Ze hebben het aangeleerd door steeds iets langer naar buiten te mogen wanneer ik thuis ben. En zorgen dat ze honger hebben
Dan komen ze makkelijker weer naar binnen.
Nu zijn ze zover dat ik rustig vanalles binnen/boven kan gaan doen en ze niet de tuin uit gaan. Zelfs niet via het kippenhok waar ze makkelijk op kunnen springen.
Geduld en heeeeeel lekker kattenvoer zijn de toverwoorden
Als ik thuis ben komen ze wel eens buiten (alleen met mooi weer, de dames zijn verwend en vinden de winter veel te koud)
Ik heb geen hulpmiddelen op de schutting. Ze hebben het aangeleerd door steeds iets langer naar buiten te mogen wanneer ik thuis ben. En zorgen dat ze honger hebben
Nu zijn ze zover dat ik rustig vanalles binnen/boven kan gaan doen en ze niet de tuin uit gaan. Zelfs niet via het kippenhok waar ze makkelijk op kunnen springen.
Geduld en heeeeeel lekker kattenvoer zijn de toverwoorden
zondag 28 februari 2016 om 09:42
Mijn katten bleven de eerste jaren ook alleen in onze tuin, maar ja. Blijkbaar begint het toch te kriebelen na een tijdje. Als het mooi weer is en iedereen zit buiten dan blijven ze wel bij ons. Ze zijn wel heel dichtbij want ze komen snel terug als ik ze roep.
Onze buren aan de ene kant vinden het allemaal prima, de andere kant niet, dan gooien ze met een emmer water en dat lijkt me een goede methode. Mijn katten komen uit zichzelf dus al niet meer in hun tuin.
Onze buren aan de ene kant vinden het allemaal prima, de andere kant niet, dan gooien ze met een emmer water en dat lijkt me een goede methode. Mijn katten komen uit zichzelf dus al niet meer in hun tuin.
Grief is just love with nowhere to go
zondag 28 februari 2016 om 10:22
Zo'n ren haalt wel de lol eraf. Mijn katten zijn echte spelers en jagers en zou ik amper nog zien als ze naar buiten zouden mogen. Dat mag niet meer sinds een van de katten is doodgereden, maar ik vind het wel sneu.
Ik deel de achterom met de buren dus zie ook geen mogelijkheden om alles af te schermen of omheinen.
Ik deel de achterom met de buren dus zie ook geen mogelijkheden om alles af te schermen of omheinen.
zondag 28 februari 2016 om 10:31
quote:MinkeDeWit schreef op 28 februari 2016 @ 10:22:
Zo'n ren haalt wel de lol eraf. Mijn katten zijn echte spelers en jagers en zou ik amper nog zien als ze naar buiten zouden mogen. Dat mag niet meer sinds een van de katten is doodgereden, maar ik vind het wel sneu.
Ik deel de achterom met de buren dus zie ook geen mogelijkheden om alles af te schermen of omheinen.Die vrienden hebben dure, gewilde katten. Los laten lopen vinden ze te gevaarlijk. En ze weten niet beter, dus hoezo haalt dat de lol er vanaf? Ze kennen buiten niet anders dan in de ren. Weten dus ook niet dat het anders en/of leuker kan, dus de lol is er niet minder om hoor.
Ik deel de achterom met de buren dus zie ook geen mogelijkheden om alles af te schermen of omheinen.Die vrienden hebben dure, gewilde katten. Los laten lopen vinden ze te gevaarlijk. En ze weten niet beter, dus hoezo haalt dat de lol er vanaf? Ze kennen buiten niet anders dan in de ren. Weten dus ook niet dat het anders en/of leuker kan, dus de lol is er niet minder om hoor.
zondag 28 februari 2016 om 10:32
Wij hebben bovenaan de schutting een plank over de hele lengte van ong 30 c diep, met boekenplank steunen gemaakt. Dan kunnen ze wel omhoog klimmen maar bovenaan botsen ze tegen de planken en dan kunnen ze dus niet over de schutting heen. Aan de achterkant van de tuin staat een tuinhuisje, en om te voorkomen dat ze via die kant eruit gaan hebben we over de laatste 3 metervan de tuin een net gespannen. Katten kunnen zo in de tuin maar niet eruit, werkt prima.
zondag 28 februari 2016 om 10:35
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 28 februari 2016 @ 10:31:
[...]
Die vrienden hebben dure, gewilde katten. Los laten lopen vinden ze te gevaarlijk. En ze weten niet beter, dus hoezo haalt dat de lol er vanaf? Ze kennen buiten niet anders dan in de ren. Weten dus ook niet dat het anders en/of leuker kan, dus de lol is er niet minder om hoor.Ik heb ook een dure, gewilde kat. Gelukkig is hij erg bang voor vreemde mensen en zal hij zich never nooit door een onbekende laten vangen.
[...]
Die vrienden hebben dure, gewilde katten. Los laten lopen vinden ze te gevaarlijk. En ze weten niet beter, dus hoezo haalt dat de lol er vanaf? Ze kennen buiten niet anders dan in de ren. Weten dus ook niet dat het anders en/of leuker kan, dus de lol is er niet minder om hoor.Ik heb ook een dure, gewilde kat. Gelukkig is hij erg bang voor vreemde mensen en zal hij zich never nooit door een onbekende laten vangen.
Grief is just love with nowhere to go