Kopen in Amsterdam - ervaringen?

28-02-2016 21:54 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is mijn debuut op het forum, ik lees al jaren mee maar heb nu een account aangemaakt omdat ik heel benieuwd ben naar ervaringen van mensen die onlangs een woning hebben gekocht in Amsterdam of die nu ook zoekende zijn, net als ik.

De woningmarkt in Amsterdam draait momenteel weer op volle toeren en dat maakt het heel moeilijk om een koopwoning te vinden. Waar ik tegenaan loop is het volgende en ik ben heel benieuwd naar ervaringen van mensen die wél zijn geslaagd een woning te kopen:

Woningen worden vaak al verkocht voor mijn geplande bezichtiging plaatsvindt. Ben al geregeld vóór de bezichtiging door makelaars afgebeld omdat het appartement alweer van de markt was.Bezichtigen in je eentje komt zelden voor. Doorgaans zijn er op het moment van bezichtiging wel een stuk of tien andere geïnteresseerden waardoor je niet heel goed de kans krijgt om het huis rustig te bekijken en even met de makelaar te praten.De meeste appartementen worden tegenwoordig verkocht per inschrijving. Dat betekent dat alle geïnteresseerden voor een bepaalde deadline hun bod moeten uitbrengen. De grap is dat je niet weet hoeveel andere mensen ook bieden (wél dat je bij de bezichtiging dus heel veel anderen hebt zien rondlopen) en dat dit overbieden enorm in de hand werkt.En dat overbieden gebeurt vaak... ik hoor heel geregeld dat mensen tienduizenden euro's boven de vraagprijs bieden. Volgens mijn hypotheekadviseur maak je überhaupt geen kans als je niet minimaal de vraagprijs biedt. Ik hoor zelfs af en toe dat mensen bieden zonder het huis in het echt bezichtigd te hebben! Zo overspannen is de markt.En natuurlijk de belachelijke prijzen sowieso in Amsterdam, maar ja dat is part of the deal als je in de stad wilt wonen

Kortom ik word hier een beetje moedeloos van en ben eigenlijk wel benieuwd naar verhalen van mensen die wel onlangs hebben kunnen kopen. Hebben jullie via inschrijving gekocht en zo ja, hebben jullie dan meer geboden dan de vraagprijs? Hebben jullie een aankoopmakelaar gebruikt? (Dit overweeg ik nu te doen, al zal het weinig opleveren qua onderhandeling maar ik hoop op die manier in elk geval snellere toegang tot de markt te krijgen).

Wie zitten er nog meer in deze mallemolen?

Voor de beeldvorming: ik zoek een simpel appartementje met balkon (dakterras ook prima ) bij voorkeur binnen de ring maar iets daarbuiten is ook oké. Ik heb geen bizarre eisen.
Kun je niet beter even wachten? Over een tijdje is de gekte weer voorbij en dan is het veel rianter zoeken.
Wanneer is dat, denk je? Heb daar zelf niet zoveel zicht op, ik heb juist het idee dat dit nog maar het begin is. De huizenprijzen stijgen en stijgen en ik heb niet het idee dat hier binnen een jaar of twee jaar een einde aan komt. Maar daar zit ik misschien helemaal naast hoor.
Het hangt er ook wel een beetje vanaf waar je zoekt. De echt populaire buurten hebben wat jij beschrijft, maar de rest van de stad is nog niet zo erg hoor. Heb je deze ervaringen allemaal zelf opgedaan, of alleen van horen zeggen?

Bij mij in de buurt (oost) gaan huizen niet zó dramatisch snel. Je moet er niet weken over gaan nadenken, maar je hoeft ook niet met 10 man te bezichtigen. Als je ook buiten de ring wilt zoeken, moet dat wel te doen zijn.
De markt is bizar, maar dat zie je vooral in de snelheid en de prijzen. Je kunt gewoon bezichtigen alleen je moet er heel snel bij zijn.

Hoeveel tijd heb je dan nodig om een woning te bezichtigen? Als je met een makelaar afspreekt heb je ook niet zoveel tijd. Die open huizen duren vaak een uur, je kunt alles opmeten en opentrekken. Het is alleen lastig om 2x te gaan, of je moet twee keer vrij nemen van het werk.

Ik zoek in de prijsklasse rond 250K, heb nu 4x geboden, 10-18K boven de vraagprijs en ik ben 4x overboden.

Ik hoor van iedereen dat de leuke huizen weg zijn voor ze op funda staan, maar ik heb van aankoopmakelaars gebeld en die zeiden weer dat ze in mijn prijsklasse de huizen niet voor de inschrijvingen uit kunnen vinden voor me. Eentje zei letterlijk: het is gewoon een loterij.

En wachten tot de gekte over is? Dan moet je wachten tot de rente omhoog gaat. Ik heb al te lang gewacht, had vorig jaar moeten kopen. Heb toen leuke huizen laten gaan omdat ik kritisch was.
Waar in oost dan? In die jaren 80 vinex bij Zeeburg misschien maar Beukenplein is al niet meer te betalen en Transvaal gaat er nu achteraan.
Het klopt dat ze buiten de normale wegen flink verkopen, via via, fb ect.

Je moet mazzel hebben of een makelaar als goede kennis hebben.
tja, makelaars kunnen kiezen en hoe hoger de verkoopprijs, hoe meer ze zelf opstrijken.

of je doet eraan mee, of niet

en ja, ook deze gekte stopt weer een keer. dan is de rente misschien hoger, maar hoef je niet 20.000 boven je budget te gaan bieden en dat scheelt natuurlijk ook weer.
Boven beschreven ervaringen heb ik zelf meegemaakt. Ik ben al een tijdje op zoek. En ik kijk in allerlei buurten, ook in Oost, Bos & Lommer, Slotervaart etc.

Tot nu toe heb ik uit principe niet meegedaan met bieden op inschrijving en zeker niet met overbieden, maar het heeft me tot nu toe nog niet ver gebracht dus misschien moet ik mijn strategie toch maar veranderen en mijn principes opzij schuiven...
Niet recent een huis gekocht in Amsterdam, wel herkenbaar wat je schrijft.

Heb klein appartement, rand centrum, leuke buurt. In opkomst.

Toentertijd inderdaad ook al per inschrijving. Ik heb 2000 boven de vraagprijs geboden en had het hoogste bod.

Er waren een aantal anderen, ik was de enige met aankoopmakelaar. Die melde later dat dat mijn pre was geweest doordat hij met de verkoopmakelaar een dealtje sloot (mag niet, gebeurt wel).

Dus ja: neem een aankoopmakelaar. Al vind ik dat lastig om aan te raden. Ik het niet zo op Amsterdamse makelaars, druk ik me netjes uit.
En waar ga je dan wonen in de tussentijd?

De prijzen in Amsterdam zijn nauwelijks gedaald tijdens de crisis. Dus tegen de tijd dat de gekte over is danis dat huis ook weer flink duurder.
quote:Noah_ schreef op 28 februari 2016 @ 22:21:

Niet recent een huis gekocht in Amsterdam, wel herkenbaar wat je schrijft.

Heb klein appartement, rand centrum, leuke buurt. In opkomst.

Toentertijd inderdaad ook al per inschrijving. Ik heb 2000 boven de vraagprijs geboden en had het hoogste bod.

Er waren een aantal anderen, ik was de enige met aankoopmakelaar. Die melde later dat dat mijn pre was geweest doordat hij met de verkoopmakelaar een dealtje sloot (mag niet, gebeurt wel).

Dus ja: neem een aankoopmakelaar. Al vind ik dat lastig om aan te raden. Ik het niet zo op Amsterdamse makelaars, druk ik me netjes uit.Dankjewel voor de tips. Ik heb al meerdere verkoopmakelaars horen zeggen dat zij het hebben van een aankoopmakelaar als een pré beschouwen. Je kan jouw eigen aankoopmakelaar dus niet echt aanraden?
Bolo en de Indische buurt zijn momenteel niet meer te betalen ja dat klopt, maar als je kijkt naar Noord, met de nieuwe noord-zuidlijn welke binnenkort opengaat. Trend welke word voorspeld is dat Noord nu financieel gezien de beste investering is. Want daar krijg je nog waar voor je geld, en zijn appartementen met oppervlakte te koop (en Noord is ook nog eens binnen de ring)...

Vriendlief en ik hebben voor +- 150 000 euro een 4 kamerappartement van 84m2 gekocht. Als de NoordZuidlijn open is, zullen we ongeveer 10 minuten onderweg zijn van voordeur tot CS, en ongeveer 15-20 minuten naar Zuid.

Hier in de omgeving hebben wij op ons gemakje 7 appartementen bezichtigt. Goed er waren soms wat makelaars welke druk zetten, maar wij hebben voor de vraagprijs gekocht.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
quote:laurabb schreef op 28 februari 2016 @ 22:16:

tja, makelaars kunnen kiezen en hoe hoger de verkoopprijs, hoe meer ze zelf opstrijken.

of je doet eraan mee, of niet

en ja, ook deze gekte stopt weer een keer. dan is de rente misschien hoger, maar hoef je niet 20.000 boven je budget te gaan bieden en dat scheelt natuurlijk ook weer.

Tja, of je betaalt dan net zoveel maar voor een minder duur huis (icm hogere rente). Je weet het gewoon niet. Mensen die in 2001 wilden wachten tot de gekte voorbij was, hadden nog 8 jaar moeten wachten. En zelfs toen werden huizen in Amsterdam niet veel goedkoper, je had alleen wat meer keuze. En mensen die in 2014 nog een tijdje wilden wachten tot de prijzen echt lager waren zijn nu te laat.

Ik heb geluk gehad, heb in 2014 iets gekocht in Amsterdam. Dat was geen slim plan oid, maar gewoon toevallig het moment waarop het in mijn leven zo uitkwam. Achteraf was het precies het goede moment, verkopers wilden er echt graag vanaf, dus nog stuk onder de vraagprijs. Een jaar later had ik dit huis niet meer kunnen betalen. Terwijl toen ook niemand deze extreem snelle stijging had voorzien.

Het blijft gewoon koffiedik kijken. Misschien is een jaartje wachten slim, of misschien ook juist niet. En besluiten dat je niet meedoet aan de gekte kan, maar dan moet je geen huis willen kopen.
Ik heb ervaring met kopen in Amsterdam en met kopen in een overspannen markt. Alleen waren deze ervaringen niet tegelijkertijd.

Principes hebben er weinig mee van doen. Als jij 'principieel' niet wil mee doen aan inschrijvingen of boven de vraagprijs bieden, dan moet je gewoon accepteren dat je waarschijnlijk geen huis zult vinden.

De markt waarde wordt bepaald door vraag en aanbod, en Jij moet voor jezelf bepalen wat Jij een appartement waard vindt.

Toen Wij kochten in een verkopersmarkt moesten wij onze eisen bijstellen omdat ze niet realistisch waren in de toenmalige markt, en we dus steeds flink (30.000) over boden werden. Dus of eisen omlaag, of budget omhoog. Wij kozen voor het eerste. En hebben daar nooit spijt van gehad: in her eerste jaar steeg de waarde van het huis al met 20%.
Nieuwbouw is nog wel een optie, bijv Holland Park
Je bent zelf een theepot
quote:nausicaa schreef op 28 februari 2016 @ 22:32:

[...]

Tja, of je betaalt dan net zoveel maar voor een minder duur huis (icm hogere rente). Je weet het gewoon niet. Mensen die in 2001 wilden wachten tot de gekte voorbij was, hadden nog 8 jaar moeten wachten. En zelfs toen werden huizen in Amsterdam niet veel goedkoper, je had alleen wat meer keuze. En mensen die in 2014 nog een tijdje wilden wachten tot de prijzen echt lager waren zijn nu te laat.

En toch zakten de prijzen echt wel zo rond 2008-2009. En werden huizen iig niet meer gekocht zonder ze te bezichtigen.

Hoe dan ook, ik heb er niet aan meegedaan, ben uitgeweken naar andere stad en dat is een hele goeie beslissing geweest.
Tsja Amsterdam is hot. Ik ben wat gekocht op het hoogtepunt voor de crisis en nu nog is mijn woning 50% meer waard dan toen.

In de populaire buurten kun je het zonder aankoopmakelaar, overbieden en het overboord gooien van je voorbehoud van financiering wel schudden.

Ik denk dat Noord de beste investering is nu. Nog net betaalbaar. Wel bezichtigen met meerderen tegelijkertijd, maar niet zo'n gekkenhuis als in het centrum. En inderdaad, als de NZlijn open gaat schijnt het daar nog populairder te worden.
Overigens, weet niet of je spaargeld hebt, maar je zou ook aan opknappertje kunnen denken. Die blijven nu wel wat langer te koop staan omdat je niet meer bij kan lenen voor een verbouwing.
quote:tortoise schreef op 28 februari 2016 @ 22:19:

Tot nu toe heb ik uit principe niet meegedaan met bieden op inschrijving en zeker niet met overbieden, maar het heeft me tot nu toe nog niet ver gebracht dus misschien moet ik mijn strategie toch maar veranderen en mijn principes opzij schuiven...

Van mij mag je principes hebben. Maar de kans is groot dat je met zulke principes geen huis gaat vinden. Of je moet waanzinnig veel geluk hebben, of bereid zijn een minder courant huis of in een minder courante buurt te nemen.

Wij zijn in 2007 uit die gekte gestapt en in een andere plaats gaan wonen. Want inderdaad: met ruim boven de vraagprijs bieden werden we nog overboden.
Laat Noord nu één van de weinige stadsdelen/wijken zijn die het laagst op mijn lijstje staan... Maar ik ga het nog eens overwegen. Ik kijk inderdaad ook al naar klushuizen / casco woningen (bijvoorbeeld voormalig sociale huurwoningen van de woningbouwverenigingen).

Wat fijn voor jou Pollen dat jouw woning zoveel meer waard is geworden!
Ik denk er serieus over mijn appartement te verkopen en naar Rotterdam te verhuizen. Als ik het goed doe kan ik dan binnen een paar jaar hypotheekvrij leven, lijkt me wel wat.
quote:tortoise schreef op 28 februari 2016 @ 22:53:

Laat Noord nu één van de weinige stadsdelen/wijken zijn die het laagst op mijn lijstje staan... Maar ik ga het nog eens overwegen. Ik kijk inderdaad ook al naar klushuizen / casco woningen (bijvoorbeeld voormalig sociale huurwoningen van de woningbouwverenigingen).

Wat fijn voor jou Pollen dat jouw woning zoveel meer waard is geworden!Wat heb je tegen Noord dan? En wat is je budget ongeveer en wat vind je belangrijke punten waar het huis aan moet voldoen?
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Noord schijnt al 10 jaar hip te worden, ik moet het nog zien gebeuren. Maar de metro zal wel een aantal zaken gaan veranderen.

Nieuwbouw maakt het niet beter trouwens, de Houthavens zijn daar een mooi voorbeeld van.
quote:tortoise schreef op 28 februari 2016 @ 22:53:

Wat fijn voor jou Pollen dat jouw woning zoveel meer waard is geworden!

Ik achreef het niet om vervelend te doen, maar wel om aan te geven wat een gekkenwerk het is. Voordeel van Amsterdam was dat zelfs met de tophypotheek die ik destijds had afgesloten mijn hypotheek nooit onder water heeft gestaan. Qua investering was en ik denk is Amsterdam geen sleche keuze.

Ik heb ook een voormalig huurwoning gekocht. Zelf vloer en keuken ingezet en de rest werd netjes opgeleverd. Als ik nu iets zou willen kopen zou ik serieus naar Noord kijken. Daar verwachten 'ze' de meeste groei. Hangt natuurlijk ook van je budget en eisen af. Maar in noord kun je voor 175000 nog 80m2 krijgen. Dichter bij het centrum betaa je het dubbele.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven