Kopen in Amsterdam - ervaringen?

28-02-2016 21:54 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is mijn debuut op het forum, ik lees al jaren mee maar heb nu een account aangemaakt omdat ik heel benieuwd ben naar ervaringen van mensen die onlangs een woning hebben gekocht in Amsterdam of die nu ook zoekende zijn, net als ik.

De woningmarkt in Amsterdam draait momenteel weer op volle toeren en dat maakt het heel moeilijk om een koopwoning te vinden. Waar ik tegenaan loop is het volgende en ik ben heel benieuwd naar ervaringen van mensen die wél zijn geslaagd een woning te kopen:

Woningen worden vaak al verkocht voor mijn geplande bezichtiging plaatsvindt. Ben al geregeld vóór de bezichtiging door makelaars afgebeld omdat het appartement alweer van de markt was.Bezichtigen in je eentje komt zelden voor. Doorgaans zijn er op het moment van bezichtiging wel een stuk of tien andere geïnteresseerden waardoor je niet heel goed de kans krijgt om het huis rustig te bekijken en even met de makelaar te praten.De meeste appartementen worden tegenwoordig verkocht per inschrijving. Dat betekent dat alle geïnteresseerden voor een bepaalde deadline hun bod moeten uitbrengen. De grap is dat je niet weet hoeveel andere mensen ook bieden (wél dat je bij de bezichtiging dus heel veel anderen hebt zien rondlopen) en dat dit overbieden enorm in de hand werkt.En dat overbieden gebeurt vaak... ik hoor heel geregeld dat mensen tienduizenden euro's boven de vraagprijs bieden. Volgens mijn hypotheekadviseur maak je überhaupt geen kans als je niet minimaal de vraagprijs biedt. Ik hoor zelfs af en toe dat mensen bieden zonder het huis in het echt bezichtigd te hebben! Zo overspannen is de markt.En natuurlijk de belachelijke prijzen sowieso in Amsterdam, maar ja dat is part of the deal als je in de stad wilt wonen

Kortom ik word hier een beetje moedeloos van en ben eigenlijk wel benieuwd naar verhalen van mensen die wel onlangs hebben kunnen kopen. Hebben jullie via inschrijving gekocht en zo ja, hebben jullie dan meer geboden dan de vraagprijs? Hebben jullie een aankoopmakelaar gebruikt? (Dit overweeg ik nu te doen, al zal het weinig opleveren qua onderhandeling maar ik hoop op die manier in elk geval snellere toegang tot de markt te krijgen).

Wie zitten er nog meer in deze mallemolen?

Voor de beeldvorming: ik zoek een simpel appartementje met balkon (dakterras ook prima ) bij voorkeur binnen de ring maar iets daarbuiten is ook oké. Ik heb geen bizarre eisen.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 28 februari 2016 @ 23:02:

Noord schijnt al 10 jaar hip te worden, ik moet het nog zien gebeuren. Maar de metro zal wel een aantal zaken gaan veranderen.

Nieuwbouw maakt het niet beter trouwens, de Houthavens zijn daar een mooi voorbeeld van.Noord is al gegroeid. De woning die een bekende van me in 2007 voor 125000 kocht gaat nu voor 175000 weg. Met een nieuwe keuken en nieuw toiletje, maar dat kostte geen 50 mille;)
Ja de prijs, maar leuk is het er nog steeds niet 😉 Elke avond Tolhuistuin gaat ook vervelen.
Wat is je budget tortoise?

Misschien kan ik je dan wat gerichte tips geven.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 28 februari 2016 @ 23:02:

Nieuwbouw maakt het niet beter trouwens, de Houthavens zijn daar een mooi voorbeeld van.Nee? Hoezo niet? Ik vond juist van wel. Met dat park enzo. En die eilandjes.
quote:tortoise schreef op 28 februari 2016 @ 22:30:

[...]

Dankjewel voor de tips. Ik heb al meerdere verkoopmakelaars horen zeggen dat zij het hebben van een aankoopmakelaar als een pré beschouwen. Je kan jouw eigen aankoopmakelaar dus niet echt aanraden?

Ach afraden is een groot woord. Waren aardige lui, maar vooral gericht op een zo lucratief dealtje voor zichzelf. Normaal is de commissie een percentage van het aankoop of verkoopbedrag. Hij wilde een vaste prijs, omdat mijn budget laag was en een percentage van die koopprijs niet hoog zou zijn terwijl hij wel hetzelfde werk als voor anderen moest doen.

Mee akkoord gegaan en hij heeft echt wel z'n best gedaan. Maar dat gejaag naar geld (in combinatie met snelle jongens op snelle scooters) ik kan daar slecht tegen.

Los daarvan, ik heb het gewoon niet zo op makelaars en taxichauffeurs in Amsterdam. Laten we zeggen dat ik er een persoonlijke antipathie tegen heb.
quote:Noah_ schreef op 29 februari 2016 @ 06:32:

[...]

Nee? Hoezo niet? Ik vond juist van wel. Met dat park enzo. En die eilandjes.Ik denk dat ze de prijs en de gewildheid bedoeld ;) mijn broer heeft daar ook gekeken, maar de huizen gingen als warme broodjes over de toonbank. Opties werden zelfs overboden, zo populair. Nu heeft hij een huis gekocht in de Spaarndammerbuurt. Daar valt de biedingsgekte nog wel mee volgens mij.
quote:Zanahoria schreef op 28 februari 2016 @ 23:17:

Wat is je budget tortoise?

Misschien kan ik je dan wat gerichte tips geven.Ben jij makelaar, Zanahoria?
quote:starbright schreef op 29 februari 2016 @ 09:08:

[...]

Ben jij makelaar, Zanahoria?Haha nee, maar ik heb wel mogelijk een appartement in de aanbieding
Tortoise, als je je privéberichten aanzet, dan kan ik je een pb sturen (rechtsboven op het poppetje klikken -> mijn instellingen -> anderen mogen mij berichten sturen aanvinken)
niet meer relevant
Waarom Noord mij niet trekt... Ik vind de beleving van de stad daar zo anders. Moeilijk te omschrijven maar ik voel me er gewoon niet zo thuis als aan de andere kant van het IJ. Veel wijken doen zo non-descript aan. Nou is pak hem beet Bos en Lommer ook niet de meest prachtige wijk maar daar zou ik juist wel graag willen wonen, het leeft naar mijn idee meer. Verder wil ik heel graag alleen afhankelijk zijn van mijn fiets en niet moeten wachten op pontjes of de metro om 's nachts thuis te komen of 's ochtends op tijd op mijn werk te komen. Ben het nu zo zat, dat forensen met het OV. Maar dankzij jullie tips ben ik wel weer woningen gaan bekijken op funda in Noord, je krijgt er inderdaad wel heel veel meer vierkante meters voor je geld. Geloven jullie in compromissen sluiten bij het kopen van een huis of in wachten op dat ene (bijna) perfecte droomhuis?

Dit wordt overigens mijn eerste koopwoning dus voor mij is het hele proces nieuw en ik heb geen vergelijkingsmateriaal of ervaringen.

Zanahoria, ik heb PB aangezet. Weet alleen niet of het nou heel strategisch is om in mijn kaarten te laten kijken door mijn budget te noemen als jij een woning in de aanbieding hebt
quote:tortoise schreef op 29 februari 2016 @ 23:49:

Waarom Noord mij niet trekt... Ik vind de beleving van de stad daar zo anders. Moeilijk te omschrijven maar ik voel me er gewoon niet zo thuis als aan de andere kant van het IJ. Veel wijken doen zo non-descript aan. Nou is pak hem beet Bos en Lommer ook niet de meest prachtige wijk maar daar zou ik juist wel graag willen wonen, het leeft naar mijn idee meer. Verder wil ik heel graag alleen afhankelijk zijn van mijn fiets en niet moeten wachten op pontjes of de metro om 's nachts thuis te komen of 's ochtends op tijd op mijn werk te komen. Ben het nu zo zat, dat forensen met het OV. Maar dankzij jullie tips ben ik wel weer woningen gaan bekijken op funda in Noord, je krijgt er inderdaad wel heel veel meer vierkante meters voor je geld. Geloven jullie in compromissen sluiten bij het kopen van een huis of in wachten op dat ene (bijna) perfecte droomhuis?

Dit wordt overigens mijn eerste koopwoning dus voor mij is het hele proces nieuw en ik heb geen vergelijkingsmateriaal of ervaringen.

Zanahoria, ik heb PB aangezet. Weet alleen niet of het nou heel strategisch is om in mijn kaarten te laten kijken door mijn budget te noemen als jij een woning in de aanbieding hebt

Aan dit bericht te lezen denk ik dat je hier in de wijk ook niet gaat aarden. Het is 10 minuten fietsen naar de pont, en in de spits gaat die elke 3 minuten, en dat noem jij afhankelijk zijn van? De bus in bolo heeft meer kans op vertraging. En voor als je het niet wist, s nachts vaart het pontje ook gewoon hoor.

Als ik jou was zou ik eens in de buurt van de van de pekmarkt gaan kijken, en daar sfeer proeven. Echte volksbuurt, leeft echt wel, toffe markt voor de deur, en dan lekker voor 3 ton op 50 m2 in Bolo gaan wonen, omdat dat *hip* is.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Ik zal wel achterlijk zijn ofzo, of geen echte Amsterdammer. Maar wat in hemelsnaam is bolo?
quote:Noah_ schreef op 01 maart 2016 @ 02:23:

Ik zal wel achterlijk zijn ofzo, of geen echte Amsterdammer. Maar wat in hemelsnaam is bolo?De hippe term voor Bos en Lommer. Sorry, je bent misschien wel een echte Amsterdammer, maar niet extreem hip .
En Marover2801: gevoelig puntje geraakt? Ik heb een jaar geleden een huis gekocht in Amsterdam, en voor mij was Noord ook geen optie. In de delen waar voor mij interessante huizen stonden vond ik de sfeer niet prettig, of het was toch nog echt wel een heel aardig stuk van de nachtponten. Plus het fietsen naar de pont ging dan door minder fijne delen (voor mij dan) en al het andere openbaar vervoer duurde meteen een heel stuk langer.

Eerlijk is eerlijk, je krijgt veel meer huis voor je geld. En ik heb echt geprobeerd mezelf er van te overtuigen dat het daar best leuk was. Maar het lukte niet. Geeft toch niet, er zullen ook zat mensen zijn die mijn huidige huis om wat voor reden dan ook niks vinden. Prima, zij hoeven er ook niet te wonen.
Eh, ik heb regelmatig 's nachts in Noord op de kade staan blauwbekken omdat ik net de pont had gemist en de volgende uitviel. Dat was dan wel weer 20 min wachten 😉

Ik hoor al sinds 2003 dat Noord het helemaal gaat worden, maar vind het toch wel lang duren. Wellicht met die nieuwe Shell-toren en de Noord-Zuidlijn, maar Buikslotermeer zal volgens mij nooit een gewilde plek zijn. En er zijn idd vanaf daar naar de pont stukjes die ik ook liever niet in donker zou willen fietsen.
Misschien wel een gevoelig puntje geraakt ja Soms kan ik er moeilijk tegen dat heel Noord over één kam gescheerd word. Dat gebeurd met Oost en West toch ook niet, en terwijl daar ook echt minderen buurten/straten zijn.

Ik snap dat het vanaf de buikslotermeer een eind fietsen is richting de pont. Maar als je in de wijk gaat kijken vlak bij de builslotermeer pont, bij de van de pekstraat of de vogelbuurt, daar in sommige straten zijn echt toffe huisjes (vind ik), beetje een soort van arbeidersachtige huisjes, die stijl. En als mensen dan zeggen dat het niet leeft, vind ik soms moeilijk. Ja stom misschien, maar is wel zo. 's Nachts vaart de pont elke 12 minuten. Goed balen als je de pont net mist, en 10 minuten moet kouw kleunen, maar in de buurten vlak bij de pont is het echt geen gevaarlijk stuk om te fietsen.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
quote:tortoise schreef op 29 februari 2016 @ 23:49:

Zanahoria, ik heb PB aangezet. Weet alleen niet of het nou heel strategisch is om in mijn kaarten te laten kijken door mijn budget te noemen als jij een woning in de aanbieding hebt PB gestuurd!
Ik ben zelf opgegroeid in de buurt van noord, en vooral vd pek buurt is toch wel een van de slechtse buurten van noord. Lelijke kleine huisjes. En het is niet fijn om daar in de nacht te fietsen.

Noord leeft niet, het grote winkelcentrum lijkt wel een spookwinkelcentrum. Er zijn wat hipster komen wonen maar zelfs hun kunnen noord niet hip krijgen! Om het over de oorspronkelijke bewoners van noord maar niet te hebben.

Voor to, een tante heeft een appartementje gekocht in holland park is dat niet iets voor jou?
Voor ons was noord wel een serieuze optie. Ook daar zijn inmiddels wijken waar je minimaal (en supersnel) de vraagprijs moet bieden. De bloemenbuurt is bijvoorbeeld populair en nieuwendam, rondom purmerplein. Veel 'starters op de babymarkt' kopen daar hun eerste huis. Heb jaren in de vogelbuurt gewoond, dat vond ik met de pontjes echt prima te doen. Kom nog steeds graag bij de landmarkt of jumbo foodcourt. Leuk bierproeflokaal zit daar trouwens naast.

Voor kinderen worden ook veel activiteiten georganiseerd.

Kan me wel voorstelen dat het anders is als je een appartementje zoekt. Dan ben je net een andere doelgroep, en dan voegt noord idd wat minder toe.
quote:Marover2801 schreef op 28 februari 2016 @ 22:30:

Bolo en de Indische buurt zijn momenteel niet meer te betalen ja dat klopt, Ik zat even op Funda te kijken, en als je net aan de andere kant van de A10 gaat wonen (ten westen dus) krijg je voor hetzelfde geld 50% meer huis. Wat is toch zo bijzonder om binnen de ring te willen wonen? Het is nu ook weer niet dat je in bolo meteen Oud-Zuid of grachtengordel allure hebt.... Het is gewoon een jaren 50-60 wijk die je overal in nederland ziet.
quote:nausicaa schreef op 01 maart 2016 @ 07:28:

[...]

De hippe term voor Bos en Lommer. Sorry, je bent misschien wel een echte Amsterdammer, maar niet extreem hip .

Nee klopt. Zelfs iets een beetje hip.

Maar ik vind bolo dan ook dom klinken. Beetje mislukt Soho. Bos en lommer is sowieso niet hip. Gewoon een normale wijk zoals je ze overal ziet.
Oh, helemaal eens hoor! Ik vind Bolo klinken als de naam van een goedzakkige lobbes van een hond. Niet hipsterig. Maar ik heb de naam dan ook noet bedacht .

Misschien moet ik mijn buurt maar Waga (watergraafsmeer) gaan noemen. Stijgt mijn huis ook ineens gigantisch in waarde, haha!
Sorry voor het beledigen van Noord-liefhebbers Ik heb wel mijn best gedaan om een goede indruk te krijgen, meerdere keren op verschillende plekken wezen kijken. Van der Pek vond ik wel een aardig buurtje hoor. En ik heb ook kennissen die met veel plezier in Noord wonen en er zelfs nooit meer weg willen. Maar ik heb er gewoon niet het gevoel wat ik graag wil hebben in mijn wijk. Dat heb ik bijvoorbeeld ook niet heel erg in de Indische Buurt ondanks dat het daar zogenaamd hip is. En tja, het pontje gaat wel de hele nacht maar ik wil gewoon niet moeten wachten. Dat is wat ik nu zo zat ben (werk in het centrum van Amsterdam en moet elke dag met de trein).

Holland Park ziet er heel mooi uit maar vind ik net te ver fietsen helaas!
De markt in Amsterdam is nu behoorlijk overspannen. Was kopen 2 jaar eerder geen optie? Want dan was je ook niet tegen de obstakels aangelopen die je nu ervaart. Tuurlijk, de rente is nu laag, en wie weet lagen de kaarten bij jou ook heel anders dan 2 jaar geleden, maar hoor nu zoveel mensen die opeens allemaal willen kopen, terwijl diezelfde mensen heel vaak 2 jaar geleden dat ook hadden kunnen doen, maar om wat voor reden dan ook niet wilden doen. Ik zou wel 3 x nadenken voordat ik nu zou instappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven