Slecht slapen puber

29-02-2016 11:07 60 berichten
Oudste is altijd een slechte slaper geweest, ze had ook nooit veel behoefte aan slaap. Naarmate ze ouder werd werd het echter steeds erger, dus op voorschrift van de kinderarts melatonine. Dat hielp op een bepaald ogenblik ook niet meer. Zelfs niet in een zeer behoorlijke hoeveelheid. Afgelopen jaar zijn we naar een slaapcentrum geweest maar ook vanuit daar helaas geen oplossing. Ondertussen zit ik met een ruim elf jarige die bizar slecht slaapt. Het is altijd na middernacht, vaak wordt het twee/ drie uur 's nachts voordat ze slaapt. de wekker gaat iedere ochtend om half zeven, ze zit in de brugklas en moet een uur reizen. De enige oplossing die we tot nu toe hebben kunnen vinden is als ze bij ons slaapt. Dan is ze binnen 5 minuten vertrokken. Ze vindt het zelf echter ook niet fijn om ons te moeten storen. We hebben al veel geprobeerd, inclusief beeldschermen afpakken maar tot ni toe geen resultaat. Is er hier iemand met een briljante oplossing want dit is niet vol te houden.

Het voorstel van maar vroeg een vriendje zoeken zodat ze niet alleen in bed ligt vond ze trouwens niet zo leuk😁
Alle reacties Link kopieren
Heb je het idee dat ze zich niet veilig voelt in bed (alleen)? Als dit ook al heel lang zo is zou het misschien ook zo kunnen zijn dat ze in een vicieuze cirkel zit? En dan proberen dat te doorbreken. Eventueel met hulp? Wat zegt de huisarts ervan? Zo te lezen hebben jullie al van alles geprobeerd.
Het recht om gehoord te worden sluit niet automatisch het recht in om serieus genomen te worden
Ze kan dus duidelijk wel in slaap vallen als de omstandigheden er naar zijn (bv in jullie bed)

Ik denkt dan ook dat ze zich misschien niet veilig voelt op haar kamer.
Ik had erbij moeten vertellen dat oudste hb is en ADHD heeft. De belangrijkste oorzaak die we tot nu toe hebben kunnen vinden is een vol hoofd. Ze kan niet stoppen met denken. Als ze bij mij ligt voel ik haar de eerste minuten ook wriemelen. Haar vingers bewegen plukken etc. Als ik haar stevig vastpak ontspant ze.

Het vastpakken is vaak niet nodig, blijkbaar is iemand bij haar geruststellend genoeg. Bang is ze niet. Zegt ze tenminste. Ik heb ook al voorgesteld haar kamer ( zolder) naar onder ( broertjes kamer) te verplaatsen maar dat wil ze niet. Ze zegt dat ze de verdieping voor haarzelf fijn vindt.
Even het standaard-lijstje aftikken:

- beeldschermen (inclusief tv) minimaal een uur voor bedtijd uit?

- na 16 uur geen cafeïne (koffie/thee/cola/icetea/koffie-ijs/tiramisu...) meer?

- slaapkamer donker en koel?

- sport ze regelmatig?

- douchen voor het slapengaan? Liefst met lavendelgeur.

- wat doet ze allemaal op haar slaapkamer? Slapen? Of ook tv kijken, huiswerk maken, computeren e.d.?
Hoofd leegmaken en de slaapkamer alleen gebruiken om te slapen werkte trouwens bij mij. Is het een idee om haar een paar keer op de logeerkamer oid te leggen? Kijken of dat helpt?

Iets anders: het klinkt ook alsof ze zo vast zit in haar hoofd dat ze haar lijf niet meer voelt. Mocht dat idd het geval zijn, dan zou ik inzetten op ook wat fysieke stimuli, zoals dat wordt genoemd. Douchen voor het slapengaan, een zwaartevest of zwaartedeken, dat soort dingen.
Dan zou ik als ouder elke avond een kwartiertje spenderen om mijn kind in slaap te krijgen.

Kruip ernaast in haar bed en houd haar lekker vast.

Dan heb je het probleem tijdelijk opgelost en kun je rustig verder zoeken naar een betere oplossing.
Beeldschermen geprobeerd maar werkt niet. Ondertussen tekent ze 'à avonds wel weer op de pc, geen spellen dus wel tekenen. Cola zal ik veranderen. Sporten nee maar ze fietst een behoojjk stuk naar school.

Douchen helpt niet.

Haar kamer is voor huiswerk, lezen etc. Er staat geen pc, wel een tv maar die wordt alleen gebruikt als vriendinnen komen. Ze is geen tv kijker, boeit haar niet
Bij haar liggen kan ik wel weer eens proberen. Ze heeft dat lang niet meer gewild, denk behoefte aan privacy ook. Maar ik za het weer eens voorstellen
Als je haar stevig vastpakt, kan ze ontspannen? Een zware deken kan dan de oplossing zijn, sommige mensen hebben druk nodig om te kunnen ontspannen. Ik herken het wel, heb ook graag iets dat zwaarder is over mee heen dan alleen een superlicht dekbed.

Je kunt bij bedrijven speciale dekens kopen die gemaakt worden voor mensen die problemen ervaren bij de senso motorische integratie maar die zijn heel duur en niet zonder medische begeleiding aan te raden. Voor onze dochter hielpen wat zwaardere wollen dekens al genoeg.
Heb je al eens geprobeerd om wat aan dat volle hoofd te doen door in een dagboek of schrift te laten schrijven? Ook een schrift en pen op het nachtkastje kunnen helpen: spokende gedachten opschrijven en dan loslaten.
Als ze wel bij jullie in bed in slaap valt als jij haar vast pakt, kan jij dan niet even bij haar in bed gaan liggen totdat ze slaapt en dan weg gaan?
quote:lisbeth schreef op 29 februari 2016 @ 11:24:

Beeldschermen geprobeerd maar werkt niet. Ondertussen tekent ze 'à avonds wel weer op de pc, geen spellen dus wel tekenen. Cola zal ik veranderen. Sporten nee maar ze fietst een behoojjk stuk naar school.

Douchen helpt niet.

Haar kamer is voor huiswerk, lezen etc. Er staat geen pc, wel een tv maar die wordt alleen gebruikt als vriendinnen komen. Ze is geen tv kijker, boeit haar nietHet gaat niet om wát ze op de computer doen, maar dát ze erop zit. Computers geven een bepaald soort licht af dat je melatonine-aanmaak in de war brengt.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Ohja, zn zware deken, heerlijk vind ik dat. Beter dan een licht dekbed. Hoe zwaarder hoe beter, dan voel ik me heerlijk geborgen en veilig, slaap ik zo maar. Ook een goede tip!
quote:lisbeth schreef op 29 februari 2016 @ 11:18:

Ik had erbij moeten vertellen dat oudste hb is en ADHD heeft. De belangrijkste oorzaak die we tot nu toe hebben kunnen vinden is een vol hoofd. Ze kan niet stoppen met denken. Als ze bij mij ligt voel ik haar de eerste minuten ook wriemelen. Haar vingers bewegen plukken etc. Als ik haar stevig vastpak ontspant ze.

Het vastpakken is vaak niet nodig, blijkbaar is iemand bij haar geruststellend genoeg. Bang is ze niet. Zegt ze tenminste. Ik heb ook al voorgesteld haar kamer ( zolder) naar onder ( broertjes kamer) te verplaatsen maar dat wil ze niet. Ze zegt dat ze de verdieping voor haarzelf fijn vindt.

Wat bedoel je met : dat oudste hb is en ADHD heeft. Wat is HB?

een vast slaapritme en idd geen schermen. Lezen in bed misschien?
Koop eens een mindfullness cd voor haar. Dan stelt n rustige stem ontspanningsoefeningen voor. Of rustige muziek? Dat helpt wellicht aan andere dingen denken.
Hoog begaafd?
quote:yoshe schreef op 29 februari 2016 @ 12:02:

Hoog begaafd?Klinkt aannemelijk :-)
Hoogbegaafd inderdaad. Er zijn theorieën die zeggen dat kinderen/ mensen die hoogbegaafd en of ADHD zijn vaker moeite hebben met slapen. Vandaar dat ik het erbij vermeld. Een paar jaar geleden hebben we een boekje met ontspanningsoefeningen speciaal voor kinderen gehad, daar werd ze eigenlijk alleen maar kriebelig van. Ik deed dat dan voorlezen.

Schermen hebben wr al geprobeerd zoals ik al zei. Het tekenen is voor haar hetzelfde als een dagboek voor een ander. Haar uitlaatklep, daar gaat ze helemaal in op. Ik vind het dan ook moeilijk dat 's avonds van haar af te pakken. Ik kan wel nog met haar overleggen om na een bepaald tijdstip alleen nog op papier te tekenen. Ik ga meestal rond tien uur naar bed. Ze kan een uurtje met een schetsblok naast me komen liggen. Elf uur slapen zou ik voor haar niet gek vinden, nu is het na middernacht
ooo
http://www.iculture.nl/ap ... eljaar-5-gratis-ios-apps/

Weet niet of je een iphone hebt, maar omdat het vandaag een schrikkeldag is, zijn deze apps, waaronder een ontspannings-app gratis. Misschien heb je er wat aan? Of liever gezegd, je dochter.
Ozo.
S
Ja ze neemt concerta maar haar slecht slapen is al van voor de medicijnen. Al is het er niet beter opgeworden
Melatonine al geprobeerd?
quote:zzonnetje schreef op 29 februari 2016 @ 12:48:

Melatonine al geprobeerd?Heb jij het topic wel gelezen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven