Schoonmaakster

03-03-2016 15:48 292 berichten
Ik betaal mijn schoonmaakster 20 euro voor 2 uurtjes werk. Ze is erg aardig en betrouwbaar en doet haar werk goed. Wel doet ze altijd dezelfde dingen. Een tijdje geleden had ze daar 2 uur voor nodig, maar ze is er blijkbaar steeds handiger in geworden en is nu in krap 1,5 uur al klaar.

In principe hebben we een vast bedrag afgesproken, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat als ze eerder klaar was met de standaardklussen, ze uit zichzelf nog wel iets extra's zou doen. Er is altijd wel iets wat nog gedaan kan worden.

Normaal gesproken ben ik niet thuis overigens dus ik ging er vanuit dat ze hier gewoon 2 uur aan het werk was. Vandaag echter was ik toevallig thuis en toen bleek ze al in 1 uur in 15 minuten klaar te zijn. Toen ze aangaf klaar te zijn zei ik dat ze het dit keer wel erg snel had gedaan. Ze had dat zelf niet in de gaten gehad zei ze en was verbaasd toen ik zei dat ze er maar 1 uur en 15 minuten over gedaan had. Ik gaf aan dat als ze haar werk in kortere tijd doet, ze dan ook minder betaald krijgt. En dat wanneer ze eerder klaar is ze ook iets extra's kan doen.

Was allemaal wel ok en ze zou er volgende keer aan denken.

Ik weet niet goed of ik nu niet te streng was voor haar omdat ik eigenlijk erg tevreden over haar ben en ik haar best geloofde toen ze zei dat ze het niet in de gaten had gehad. Ik heb er ook aan gedacht om haar gewoon de volle mep te betalen, maar dan zou ze dus bijna een heel uur extra betaald hebben gekregen?
quote:Ttass28 schreef op 03 maart 2016 @ 16:05:

Wat zijn haar taken To?Afstoffen, keuken en badkamer schoonmaken (doet ze niet heel intensief, ze maakt de tegels bv niet schoon) dweilen en stofzuigen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wat afspreken een lijstje voor de extra klussen. Als zij eerder klaar is.

Aan de andere kant zie je hier weleens meer dit soort klachten. Het lijkt mij moeilijk schoonmaken voor een particulier.

Als ik dit zo hoor. 20 Euro is een hoop geld. Maar als ze nou betrouwbaar is en goed werk aflevert.

Vind het een beetje dubbel. Werkster mogen vaak al de zware klussen doen voor hun werkgever.En de werkgever particulier, die zitten wel op hun geld.
quote:winkelfanaat schreef op 03 maart 2016 @ 16:04:

[...]

Als ik voor 36 uur op de loonlijst sta en mijn werk in 28 uur af heb kan ik ook niet naar huis.Tja en in heel veel banen kan dat ook juist wel. Als ik de schoonmaakster in kwestie was zou ik een beetje het gevoel hebben dat ik afgestraft word voor het feit dat ik efficiënt werk.
quote:Ceylon schreef op 03 maart 2016 @ 16:07:

[...]

Klopt. Maar jij krijgt doorbetaald als je ziek bent, vakantiegeld, reiskostenvergoeding, betaald verlof voor bepaalde zaken, vakantiedagen en feestdagen.Maw omdat ze geen CAO heeft mag ze maar elke keer eerder naar huis en het volle bedrag vangen?
quote:hieperdepiepindegloria01 schreef op 03 maart 2016 @ 16:08:

[...]

Afstoffen, keuken en badkamer schoonmaken (doet ze niet heel intensief, ze maakt de tegels bv niet schoon) dweilen en stofzuigen.Klinkt als een waardeloze schoonmaakster eerlijk gezegd...
quote:hieperdepiepindegloria01 schreef op 03 maart 2016 @ 16:06:

[...]

Een vast rondje voor een vast bedrag, maar wel een rondje waar ze in eerste instantie 2 uur mee bezig was? En waarvan ik dacht dat ze er nog steeds 2 uur over deed. Daardoor deed ze ook geen extra dingen, omdat ze die 2 uur nodig had. Ik heb haar weleens gevraagd om iets erbij te doen, maar dan gaf ze aan dat ze dan langer bezig was en ik haar dan ook meer moest betalen. Nu is het dus andersom.Je hebt wel gelijk hoor, en mijn vorm van werken is het niet. Maar ik geef standaard aan dat ik voor minder dan drie uur helemaal niet kom, omdat het rijden dan niet eens loont. Dus ik krijg, hoe dan ook, minimaal drie uur betaald. Ben ik eerder klaar, mazzel voor mij. Ben ik een half uurtje later klaar, mazzel voor jou. Maar structureel langer werken kost ook meer geld. En tien euro per uur is echt heel weinig.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:hieperdepiepindegloria01 schreef op 03 maart 2016 @ 16:08:

[...]

Afstoffen, keuken en badkamer schoonmaken (doet ze niet heel intensief, ze maakt de tegels bv niet schoon) dweilen en stofzuigen.Misschien is een schoonmaakbedrijf wat voor jouw. Een officieel erkende schoonmaak. Of indien het kan zelf doen.
quote:Ttass28 schreef op 03 maart 2016 @ 16:08:

Ik zou me echt diep schamen, ik zou niet durven om de schoonmaakster aan te spreken die mij het thuiswerk uit handen neemt. Die ervoor zorgt dat ik in een schone huis terechtkom, ik zou haar dankbaar zijn heel erg dankbaar.Dankbaar? Ze doet het toch niet gratis?
Ik zou het ook zo zien: een snelle schoonmaakster die haar werk goed doet is toch ook gewoon meer waard dan een schoonmaakster die hetzelfde werk in een langere tijd doet?
quote:Ceylon schreef op 03 maart 2016 @ 16:03:

[...]

Ze doet een vast rondje voor een vast bedrag en je was altijd tevreden. Nu ben je een keertje thuis en krijgt zij een uur minder betaald. Heel eerlijk? Ik zou je onmiddellijk uit mijn agenda schrappen, voor jou tien anderen. Die ook nog eens beter betalen.

tien anderen? die akkoord gaan met 1 uur en 15 minuten werk en 2 uur betalen?

denk het niet hoor
quote:spectral schreef op 03 maart 2016 @ 16:06:

[...]

Het werk is 2u schoonmaken, daarvoor zijn ze aangenomen... daaronder vallen de normale dingen zoals overal stofzuigen, wc, badkamer. Maar als je dat sneller doet dan zoek je dus andere dingen (keukenkastjes, ramen, fornuis, afstoffen... het is echt geen rocket sciense om wat te bedenken). Ik ben geen agent of manager die dat elke keer controleert of aanstuurt. Dus als ze het vertrouwen beschamen dan knikker ik ze gewoon op straat.Moet de schoonmaakster het ruiken? Extra werk? Ik zou mijn taak doen die mij opgedragen zijn en als ik klaar ben weggaan. Ik hou sowieso al niet van ongevraagd schoonmaken op plekken of met middelen die niet mogen.
quote:mara2 schreef op 03 maart 2016 @ 16:09:

[...]

Misschien is een schoonmaakbedrijf wat voor jouw. Een officieel erkende schoonmaak. Of indien het kan zelf doen.Kost wel meer dan 20 euro.
quote:Ceylon schreef op 03 maart 2016 @ 16:09:

[...]

Je hebt wel gelijk hoor, en mijn vorm van werken is het niet. Maar ik geef standaard aan dat ik voor minder dan drie uur helemaal niet kom, omdat het rijden dan niet eens loont. Dus ik krijg, hoe dan ook, minimaal drie uur betaald. Ben ik eerder klaar, mazzel voor mij. Ben ik een half uurtje later klaar, mazzel voor jou. Maar structureel langer werken kost ook meer geld. En tien euro per uur is echt heel weinig.

10 Euro verdien ik met schoonmaken. . Zitten er ook nog vakantiedagen bij. En bij ziekte kun je je ziek melden.

Dat gehanis bij een particulier. Als je het leest is er weinig goed, aan die verhalen te horen.
ik vind wat anderen zeggen een goed idee,

bedenk een lijst met extra dingen zoals inderdaad ramen lappen of andere dingen die niet in de vaste klussen horen,

wat ik wel weet is naarmate je vaker dezelfde dingen doet de tijd die je daaraan kwijt ben, ook steeds korter raakt,

en persoonlijk denk ik ook wat iemand anders zei. als je je al een schoonmaakster kan veroorloven dan is die 20 euro niks.

maar goed dat is dan misschien ook weer iets makkelijk gezegd van mij. ..
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
quote:Ttass28 schreef op 03 maart 2016 @ 16:10:

[...]

Moet de schoonmaakster het ruiken? Extra werk? Ik zou mijn taak doen die mij opgedragen zijn en als ik klaar ben weggaan. Ik hou sowieso al niet van ongevraagd schoonmaken op plekken of met middelen die niet mogen.Uuh ja daarvoor zijn ze toch schoonmaker? Ze maken toch dingen schoon? En ze kunnen best nadenken toch ook? Dus dan snappen ze toch ook dat de ramen een keer schoon moeten worden gemaakt? Of de keukenkastjes? En ze hebben schijnbaar ook ervaring toch met schoonmaakmiddelen?
quote:Ttass28 schreef op 03 maart 2016 @ 16:11:

[...]

Kost wel meer dan 20 euro.Dat is waar. Maar als de schoonmakers het niet naar de zin doet. Of het er overhebben of zelf doen.
Wij betalen 35 euro voor 3 uur aan de schoonmaakster en ik zeg haar altijd om vooral een koffiepauzetje te nemen oid. In het begin was ze wat langer bezig met ons huis, nu is ze in 2 uur eigenlijk wel klaar met de basis (kwam ze zelf mee). Dus toen hebben we een lijst opgesteld met dingen als:

- oven van binnen schoon

- koelkasten van binnen

- alle tegels van badkamer/wc (niet alleen om toilet/douche/bad/wastafel)

- deuren schoonmaken

- ramen lappen

- extra afstoffen (bijvoorbeeld achter de boeken ofzo)

- strijkgoed

- uitruimen washok/trapkast + schoonmaken

- keukenkastjes van de binnenkant

- zolder en logeerkamer en pianokamer dweilen (vind ik niet elke week nodig want we komen er nauwelijks)

Dus ze houdt gewoon zelf op die lijst bij wat ze wel weer eens nodig vindt en soms pakt ze zelf ook iets mee. Laatst heeft ze de lichtknopjes zitten schoonmaken want daar zat nog verf op van het schilderen (was zelf te lui om het eraf te halen). Heel tevreden over. Zij maakt netjes haar 3 uur vol, ons huis wordt heerlijk bijgehouden.

Overigens betalen wij schoonmaakster ook door als wij met vakantie zijn en met ziekte/haar eigen vakanties geven we haar nog 20 euro en ze krijgt altijd een extraatje voor de zomervakantie en de kerst. Dan verwacht ik ook wel dat ze gewoon haar best doet als ze er is.
quote:spectral schreef op 03 maart 2016 @ 16:09:

[...]

Klinkt als een waardeloze schoonmaakster eerlijk gezegd...Ik vond het in eerste instantie wat weinig voor 2 uur. Of is dat normaal? geen idee wat andere schoonmaaksters doen in die tijd?
je stimuleert nu dat ze het rustig aan doet. waarom zou ze hard doorwerken als ze voor hetzelfde werk in lager tempo maar geld krijgt ?? Wel lastig, onze hulp doet dit ook. ik heb besloten het maar te laten. ze doet het prima en komt trouw, mijn huis is schoon en daar gaat het om. Onze hulp is altijd aardig, maar laat wel merken dat ze niet perse op extra taken zit te wachten. ach, ik heb in de jaren verschillende mensen gehad en weet dat er niemand is die het perfect doet
Wat een honden fooi.....20 euro voor 2 uurtjes.
quote:Ttass28 schreef op 03 maart 2016 @ 16:08:

Ik zou me echt diep schamen, ik zou niet durven om de schoonmaakster aan te spreken die mij het thuiswerk uit handen neemt. Die ervoor zorgt dat ik in een schone huis terechtkom, ik zou haar dankbaar zijn heel erg dankbaar.Belachelijke opmerking. Het zou mij niks verbazen dat ze elke week maar ruim een uur werkt. Mijn oma zei altijd: nieuwe bezems vegen schoon..
quote:hieperdepiepindegloria01 schreef op 03 maart 2016 @ 16:09:

[...]

Dankbaar? Ze doet het toch niet gratis?Maar een tientje is ook niet erg veel. Of de dame moet 16 zijn. Vind dit soort topics atlijd zo moeilijk.
quote:noorderlicht76 schreef op 03 maart 2016 @ 16:12:

je stimuleert nu dat ze het rustig aan doet. waarom zou ze hard doorwerken als ze voor hetzelfde werk in lager tempo maar geld krijgt ?? Wel lastig, onze hulp doet dit ook. ik heb besloten het maar te laten. ze doet het prima en komt trouw, mijn huis is schoon en daar gaat het om. Onze hulp is altijd aardig, maar laat wel merken dat ze niet perse op extra taken zit te wachten. ach, ik heb in de jaren verschillende mensen gehad en weet dat er niemand is die het perfect doetEens!
wij betalen ook 35 voor 3 uur

En daarin wordt mijn hele huis gezogen en gedweild, stof afgenomen etc

Badkamer, wc, keuken weer fris

en dan elke week iets extra's, dat kan zijn ramen-lappen, koelkast, keukenkastjes, badkamer ontkalken, de plinten echt doen (alles van de muur) of stapel strijkwerk (dat laatste eigenlijk nooit, ik vind strijken wel leuk klusje)
quote:mara2 schreef op 03 maart 2016 @ 16:13:

[...]

Maar een tientje is ook niet erg veel. Of de dame moet 16 zijn. Vind dit soort topics atlijd zo moeilijk.ik ook om meerdere redenen
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven