Schoonmaakster

03-03-2016 15:48 292 berichten
Ik betaal mijn schoonmaakster 20 euro voor 2 uurtjes werk. Ze is erg aardig en betrouwbaar en doet haar werk goed. Wel doet ze altijd dezelfde dingen. Een tijdje geleden had ze daar 2 uur voor nodig, maar ze is er blijkbaar steeds handiger in geworden en is nu in krap 1,5 uur al klaar.

In principe hebben we een vast bedrag afgesproken, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat als ze eerder klaar was met de standaardklussen, ze uit zichzelf nog wel iets extra's zou doen. Er is altijd wel iets wat nog gedaan kan worden.

Normaal gesproken ben ik niet thuis overigens dus ik ging er vanuit dat ze hier gewoon 2 uur aan het werk was. Vandaag echter was ik toevallig thuis en toen bleek ze al in 1 uur in 15 minuten klaar te zijn. Toen ze aangaf klaar te zijn zei ik dat ze het dit keer wel erg snel had gedaan. Ze had dat zelf niet in de gaten gehad zei ze en was verbaasd toen ik zei dat ze er maar 1 uur en 15 minuten over gedaan had. Ik gaf aan dat als ze haar werk in kortere tijd doet, ze dan ook minder betaald krijgt. En dat wanneer ze eerder klaar is ze ook iets extra's kan doen.

Was allemaal wel ok en ze zou er volgende keer aan denken.

Ik weet niet goed of ik nu niet te streng was voor haar omdat ik eigenlijk erg tevreden over haar ben en ik haar best geloofde toen ze zei dat ze het niet in de gaten had gehad. Ik heb er ook aan gedacht om haar gewoon de volle mep te betalen, maar dan zou ze dus bijna een heel uur extra betaald hebben gekregen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 04 maart 2016 @ 17:15:

[...]

Mijns inziens is de naam mede onderdeel van respect naar elkaar toe.

En uiteraard is relatie en gedrag ook belangrijk.

Vind die twee benamingen echt oneerbiedig klinken. Maar dat is mijn gevoel. De dames die het werk verrichten heb ik er nog nergens over horen klagen in dit topic.Het interesseert mij niks hoe ze het noemen. Maar ik voel mezelf ook niet anders met dit werk dan met ander werk. Ik verleen een dienst en krijg daarvoor betaald. Net als ieder ander een dienst levert in ruil voor betaling. Ik vind het eerder idioot dat ik interieurverzorger wordt genoemd. Poets/werkster/schoonmaakster/hulp vind ik hele dekkende termen voor mijn werkzaamheden .
Ok dan. Dan dacht ik te moeilijk.

Ik ken iemand die zich zwaar te kort gedaan voelt door dit soort benamingen. Sinds ik dat weet heb ik altijd de drang op te komen voor het beroep van schoonmakers.
quote:Lady_Voldemort schreef op 04 maart 2016 @ 18:19:

[...]

Ik had één 'baas' die mij standaard zijn poets noemde (een beetje grinnikend, dat wel) en die was de beste poetsbaas ter wereld. Hij bracht me regelmatig na gedane arbeid naar huis, ik mocht de kinderen meenemen en dan ging ie nog spelletjes met ze zitten doen ook en met de feestdagen kreeg ik een zorgvuldig samengesteld kerstpakketje, mét mijn lievelingsbiertjes erin. En rare bedragen rondde hij royaal naar boven af. Nou, dan wil ik wel 'poets' genoemd worden hoor .Leuk zo hoort het ook.
Eén van de grootste fouten die veel mensen maken, is dat ze de "noodzaak" voelen een soort van vriendin van de hulp te worden. Lekker samen beppen en koffiedrinken, en na verloop van tijd is de relatie dan dusdanig dat men moeite heeft om kritiek te uiten. Want tja, ze is toch gewoon een aardig mens en half vriendin en tja, ze ruimt toch jouw huis op en eigenlijk schaam je je er een beetje voor dat je daar iemand voor inhuurt en je wilt toch ook geen gezagsverhouding neerzetten, dus dat maakt het ook al niet makkelijker, enz.

Dus blijven veel mensen door hun eigen incompetentie met personeel om te gaan met een halfbakken werkster zitten. Waar ze eigenlijk niet echt tevreden over zijn. Maar ze vinden het "eng" de confrontatie aan te gaan. Lariekoek toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Ceylon schreef op 04 maart 2016 @ 17:55:

[...]

Maar goed, ik maak dan ook de afspraak dat ik niet kom voor minder dan drie uur, daarvoor heb ik dan toch teveel reistijd.

Even een vraagje aan jou, collega poets

Hoeveel uur werk jij op een dag dat je nog energie over hebt voor je eigen huishouden? Ik gaf ergens al eerder aan dat ik liever niet meer dan 4 uur werk, omdat ik het vrij intensief vindt qua lichamelijke bezigheid. Maar ik vraag me af of jij dat ook ervaart of dat jij rustig 8 uur achter elkaar werkt?
quote:pejeka schreef op 04 maart 2016 @ 19:25:

Kijk, je kan er lang of kort over praten, maar als een hulp betaalt krijgt voor 4 uur, en ze knijpt er dan steeds na 3 uur tussenuit, daar zou ik ook van balen. Mijn hulp weet dat er een vast aantal dingen gewoon elke week gebeuren moeten, maar ik verwacht echt wel dat als ze een keer een uurtje "over heeft", dat ze dan een emmer sop pakt en even iets extra's doet (wat ze ook weet, alleen laat ik het aan haar zelf over welk "extraatje" ze er dan bij pakt). Maar je mag gewoon verwachten dat je het aantal uren "werk" krijgt waar je voor betaalt, vind ik.Helemaal mee eens. Ik zou me kapot schamen als ik er zelf vandoor zou gaan als ik 2 uur overeengekomen ben. En ik zou me ook kapot schamen als ik dan mijn werk maar langzaam zou gaan doen om toch 2 uur vol te krijgen. Je werkt x uur of je werkt niet en voor die uren dat je werkt krijg je een afgesproken bedrag. Niet voor lummelen, de kantjes eraf lopen, zitten bellen of wat dan ook.
quote:hieperdepiepindegloria01 schreef op 04 maart 2016 @ 17:19:

Klopt, ik voel toch ergernis over wat er gisteren gebeurde. Het stoort me toch dat ze zelf niet meedenkt, zelf besluit dat het mooi is geweest ipv dat aan mij te vragen terwijl ik gewoon thuis was en niet uit zichzelf een keertje de badkamer grondig sopt, incl. tegeltjes. Hoeft ze echt niet iedere keer te doen, maar 1 keer in de zoveel tijd zou wel fijn zijn.

Aan de andere kant is mijn huis ook niet vies en ben ik misschien zelf ook erg kritisch. Ik maak in principe beter schoon, maar zij krijgt de dingen dan weer streeploos en heeft meer geduld, iets wat ik niet bezit

Ik zit nog even in dubio, of ik het dan toch maar weer zelf ga doen of met haar een gesprek aanga. Ik heb in principe tijd genoeg om het zelf te doen en als ik op haar manier schoonmaak ben ik zelf ook zeker in een uurtje klaar. Ik vraag me nu af of ik daar dan 20 euro per week aan wil besteden.Ik zou het zelf gaan doen indien je het kan. Wat maken die twee uurtjes nou uit. Als je het zelf kan doen. Houdt je het ook in eigen hand.
quote:aquarium schreef op 04 maart 2016 @ 19:43:

[...]

Even een vraagje aan jou, collega poets

Hoeveel uur werk jij op een dag dat je nog energie over hebt voor je eigen huishouden? Ik gaf ergens al eerder aan dat ik liever niet meer dan 4 uur werk, omdat ik het vrij intensief vindt qua lichamelijke bezigheid. Maar ik vraag me af of jij dat ook ervaart of dat jij rustig 8 uur achter elkaar werkt?

Ik zorg gewoon voor een vrije ochtend per week. Ik werk in principe drie, vier of vijf uur, een heel enkele keer langer omdat het zo uitkomt (vorig jaar een paar keer bij een stel met een baby) maar dan heb ik voor mijn eigen tent echt geen puf meer hoor, dan rijd ik langs de frituur en vind het wel best.

En ik heb er een bakkerij bij, als ik daar klaar ben ga ik geen boodschappen ofzo meer doen, dan ben ik gaar. Voor de rest kan ik het aardig bolwerken, maar veel meer dan koken en opruimen doe ik niet meer. Ik houd me wel bezig met administratie en na drie uurtjes wil ik nog wel eens een raam wassen maar dat is het dan ook wel.

Tien jaar geleden had ik het geld heel erg hard nodig en toen had ik op sommige dagen twee adressen achter elkaar, maar zodra de schulden waren afbetaald ben ik daarmee gestopt, dat was eigenlijk geen doen. En net zo goed ga ik thuis niet nog aan mijn eigen badkamer beginnen.

Die vrije ochtend (één keer per twee weken op dinsdag, één keer per drie weken op maandag en één keer per drie weken op woensdag) gebruik ik voor mijn eigen huishouden en de was doe ik op zaterdag. Wel gebruik ik die vrije ochtenden al eens om te schuiven als er iemand eens een afspraak heeft met een arts ofzo.

De middaguren zijn in principe voor tanken, boodschappen, afspraken, dingen met en voor mijn dochter, maar ook gewoon lekker in het zonnetje zitten, koffie drinken met mijn zus, of met mijn buurvrouw en forummen
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:pejeka schreef op 04 maart 2016 @ 19:41:

Eén van de grootste fouten die veel mensen maken, is dat ze de "noodzaak" voelen een soort van vriendin van de hulp te worden. Lekker samen beppen en koffiedrinken, en na verloop van tijd is de relatie dan dusdanig dat men moeite heeft om kritiek te uiten. Want tja, ze is toch gewoon een aardig mens en half vriendin en tja, ze ruimt toch jouw huis op en eigenlijk schaam je je er een beetje voor dat je daar iemand voor inhuurt en je wilt toch ook geen gezagsverhouding neerzetten, dus dat maakt het ook al niet makkelijker, enz.

Dus blijven veel mensen door hun eigen incompetentie met personeel om te gaan met een halfbakken werkster zitten. Waar ze eigenlijk niet echt tevreden over zijn. Maar ze vinden het "eng" de confrontatie aan te gaan. Lariekoek toch?Dat werkt twee kanten op hoor. Ik heb ook wel eens een poetsbaas gehad bij wie ik niet eens aan poetsen toe kwam omdat ik zowat de twee volle uren kwijt was aan puin ruimen. Maar ja, de man was weduwnaar, had een eigen zaak (aan huis, dat wel) met welgeteld één man personeel waar hij dus de hele dag aanwezig moest zijn en nog drie kinderen op de koop toe. Tja, wie ben ik dan om te gaan zeuren dat het best handig zou zijn als ie in ieder geval zou zorgen dat de vuile was op de daartoe bestemde plek lag voor ik kwam schoonmaken. Dat is het nadeel van poetsen bij mensen thuis, je komt te dicht op mekaars privé.
Zelf heb ik nog nooit een schoonmaakster gehad. Ik lees dat TO iemand heeft voor 2 uur (maar die heeft nu 1.5 nodig) Ik poets zelf wel een behoorlijk aantal uurtjes meer per week, maar misschien ben ik super traag ;) Als ik iemand voor ¤ 20,- zou kunnen betalen en alleen het hoognodige nog mag poetsen ga ik er ook eens goed overnadenken. Wat is jullie ervaring daarin, qua tijd dat je een schoonmaakster in huis heb en je zelf dan bijna tot niets meer hoeft te doen, alleen dan vind ik het interessant eigenlijk.
Wij hebben ook aan de andere kant gestaan en een poets gehad. Mijn ervaring is dat wij dan niet veel meer van het vervelende werk hoefden te doen. Wat ik versta onder zgn. vervelend werk is de badkamer en wc en de keuken. Ook het merendeel van zuigen en dweilen had je dan geen omkijken meer naar. Dat was erg fijn, want dan kon je je vooral concentreren op de lopende zaken als koken, boodschappen, afwas, spulletjes terugzetten waar ze horen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik meer tijd besteedde aan het huishouden toen ik nog iemand had voor de schoonmaak. Omdat ik zelf van te voren dan ook nog wat ging poetsen, omdat ik het anders lullig vond. In die periode was het huis het schoonst van alle andere perioden.
@ aquarium, mag ik vragen hoeveel uur je toen een schoonmaakster had? Natuurlijk is elk huis/gezin anders maar ik denk wel dat er een richtlijn zal zijn in de uren? Ik denk zelf eigenlijk dat 2 uur per week niet veel is.
Omdat wij toen niet veel thuis waren, kwam ze elke 2 weken 2 uurtjes. Dus om de week he. Als ze elke week was gekomen, had ik geen werk genoeg gehad voor haar denk ik.
Ik heb definitief besloten het huis voortaan zelf te doen. Met name de tips van Ceylon hebben me ervan overtuigd dat het eigenlijk makkelijker is om alles zelf bij te houden. Zojuist zelf al even de badkamer afgenomen, na het douchen. Was echt in een vloek en een scheet gebeurd. Even de vloer geswifferd, klaar. Hetzelfde geldt voor de keuken, die ik gisteren na het koken direct weer op orde heb gebracht. Als ik alles zo bij hou heb ik inderdaad helemaal geen schoonmaakster nodig. Dan vind ik de nadelen en kosten toch niet genoeg opwegen tegen de voordelen. En een doekje over tegels halen, wat mijn schoonmaakster dus doet, kan ik zelf net zo goed en ook nog sneller.

Het uitbuiten van mijn schoonmaakster stopt hier dus
Nou, je was wel echt een enorme uitbuiter ja

Goede beslissing om het zelf te gaan doen.
Dus nu krijgt ze zelfs te horen dat ze helemaal niet meer hoeft te komen. Tja, waar een forum al niet voor kan zijn he?
quote:Troeteltje schreef op 05 maart 2016 @ 09:47:

Dus nu krijgt ze zelfs te horen dat ze helemaal niet meer hoeft te komen. Tja, waar een forum al niet voor kan zijn he?

Dit komt een beetje sarcastisch over .

TO was altijd tevreden, maar had ze er eerder een topic over geopend had ze zich misschien al eerder bedacht. Ik vind namelijk dat beide kanten van het verhaal in deze niet kloppen. Dat TO die ene dag minder betaalde vond ik niet netjes. Maar dat de poets voor twee uur betaald krijgt en na een goed uur al vertrekt is ook niet netjes. Ik ´sjoemel´ ook wel eens met de tijd, maar op de eerste plaats is dat kwartiertjeswerk en op de tweede plaats werkt dat naar beide kanten. Als halverwege de ochtend het zonnetje tevoorschijn komt en ik zie dat de ramen echt gedaan moeten worden, dan wordt het wat later en daar zeur ik dan ook niet over.

En de meeste mensen hebben hulp omdat ze het zelf niet kunnen of er zelf echt geen tijd voor/zin in hebben. Maar als je de schoonmaakster achterna moet lopen met een doekje, dan gaat er iets mis hoor. Wat ze doet zou ze goed moeten doen, dáár wordt ze voor betaald.

Als je mij vraagt om de ramen te doen, nou, denk maar niet dat daar na afloop ook nog maar één veeg opzit. Dat het daardoor misschien wat langer duurt dan wanneer je het zelf doet, dat zou kunnen. Maar wat ik doe, doe ik goed.

Komt bij; ik krijg mijn geld per uur en wat ik daarvoor moet doen boeit me relatief weinig. Er zijn maar heel weinig mensen die neerkijken op de schoonmaakster, sterker nog, in een vakantiepark zei de manager eens; de poetsdames zijn de belangrijkste mensen van het hele park. Als ik me ziek meld, draait alles gewoon door. Als een schoonmaakster zich ziek meldt, zijn vijf huisjes niet schoon en beginnen vijf families niet fijn aan hun vakantie.

Maar ik erger me bijvoorbeeld rot als een verkoopster in een schoenenwinkel een zuur gezicht trekt omdat ze een vierde paar schoenen uit het magazijn moet gaan halen. Kom op, je moet toch werken tot zes uur, wat maakt het dan uit of je een paar extra voor mijn schoonmoeder haalt, of voor mij, of voor een nieuwe klant?? Als je zo´n ontzettende hekel hebt aan je werk moet je wat anders gaan doen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Klopt Ceylon, heb er idd een sarcastische ondertoon ingelegd.

Vind het eerlijk gezegd maar vreemd. Topic begint met lof en vlijt en mogelijk opslag per uur en eindigt met het opzeggen van de samenwerking.

Prima hoor, ieder zijn ding. Maar vreemd vind ik het wel.

Inplaats van het gesprek aangaan en goede afspraken maken klinkt dit als de weg van de minste weerstand. Maar goed, mede daarom schreef ik reeds een bericht over de wispelturige insteek.

Succes allen.
Ja ik heb ook gemerkt dat de meesten heel blij zijn met hulp in de huishouding en dat sommigen dan ook zoiets hebben van "laat ik zelf ook wat dingetjes doen" of je doet samen even wat dingen gewoon omdat het makkelijker is. Maar er zijn er ook die rustig de vaat een paar dagen laten staan, wel eens wat morsen en dat laten liggen want "De schoonmaakster komt morgen/over een paar dagen weer". Dat laatste is nooit echt uitgesproken maar je merkt het snel genoeg.
Mij kennende zou ik voor de komst van de hulp eerst een rondje huis doen zodat het aan de kant en schoon en netjes is. Hahaha.

Echt, ik geloof dat ik het mezelf alsnog moeilijk zou maken inplaats van gemakkelijk.

Ik heb overigens geen hulp. Reden oa: het idee dat een ander in mijn huis poetst, dingen doet op een manier die ik anders zou doen, met de stofzuigerstang tegen zaken aanbotst, vlekken/strepen op de muur maakt met de dweilstok, toegang heeft tot persoonlijke zaken etc.

Voel me niet wel bij dat idee.
quote:closednote schreef op 05 maart 2016 @ 11:14:

Ja ik heb ook gemerkt dat de meesten heel blij zijn met hulp in de huishouding en dat sommigen dan ook zoiets hebben van "laat ik zelf ook wat dingetjes doen" of je doet samen even wat dingen gewoon omdat het makkelijker is. Maar er zijn er ook die rustig de vaat een paar dagen laten staan, wel eens wat morsen en dat laten liggen want "De schoonmaakster komt morgen/over een paar dagen weer". Dat laatste is nooit echt uitgesproken maar je merkt het snel genoeg.Dat lijkt me nou zo waardeloos voor de schoonmaakster, kun je eerst de puinhopen van dagenlang gaan opruimen. Ik geloof dat ik dan liever een ander adresje zou gaan zoeken om te werken.
Groot gelijk hieperdepiep, dat je ermee kapt. Iemand die de uren niet volmaakt ging er bij mij ook uit. Wanneer ga je het haar vertellen? Laat je nog wat weten?
quote:Isa_Bela schreef op 05 maart 2016 @ 11:41:

[...]

Dat lijkt me nou zo waardeloos voor de schoonmaakster, kun je eerst de puinhopen van dagenlang gaan opruimen. Ik geloof dat ik dan liever een ander adresje zou gaan zoeken om te werken.Ik vind het juist fijner om een huis te poetsen waar stofwolkjes liggen en tandpastastrepen in de wastafel zitten dan dat ik met een doekje over een schone vensterbank moet. Dan heb je maar weinig eer van je werk. (Toilet uitgezonderd natuurlijk, dat is wel fijn als het redelijk fris is.)
quote:Joni_de_tweede schreef op 05 maart 2016 @ 11:45:

[...]

Ik vind het juist fijner om een huis te poetsen waar stofwolkjes liggen en tandpastastrepen in de wastafel zitten dan dat ik met een doekje over een schone vensterbank moet. Dan heb je maar weinig eer van je werk. (Toilet uitgezonderd natuurlijk, dat is wel fijn als het redelijk fris is.)Ja dat wel, maar de vaat van dagen en overal rondslingerende puinhopen van oude kranten, speelgoed, bergen wasgoed enzo (ik noem maar wat hè) is toch niet fijn?
Nee dat niet, dat klopt. Maar ik ben er 3 uur, en als ik door het ruimen niet aan extra dingen toekom is het jammer voor de bewoner.

Ik heb ook een adresje waar ik tussendoor wassen hang en weer aanzet, dat geeft toch ook altijd weer een fijn gevoel. Lijkt me zo lekker thuiskomen als je weggaat terwijl de ontbijtboel nog op tafel staat en je komt terug en alles is spik en span.

De mensen waar ik poets laten dat ook vaak weten, dat ze daar zo blij mee zijn, en dat geeft wel voldoening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven