Rijlessen: radeloos

04-03-2016 13:15 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Ik weet niet in welk board dit moest, dus heb het maar in 'overig' gepleurd. Momenteel volg ik rijlessen, in totaal heb ik 30 uur gemaakt. Het gaat erg slecht. Ik ga langzaam vooruit, ik heb problemen met alertheid achter het stuur (ben altijd eeuwig 'in dromenland' volgens mijn instructrice) en na iedere les van 1,5 uur ben ik doodmoe van alle indrukken, zo moe dat ik soms een lange tijd op de bank lig!

Ik begin langzamerhand te geloven dat het iets lichamelijks / psychisch is dat ik moet laten checken, want ik ben stiekem bang dat ik helemaal niet geschikt ben om te rijden en dan is het zonde van mijn geld om over een paar weken een nieuw pakket af te sluiten. Vraag is echter: waar begin ik? Een test doen op autisme / ADD (mijn vader heeft Asperger, dus het zit wel in de familie)? Bloedtest bij de dokter? Of zie ik iets anders over het hoofd? Kan me niet voorstellen dat dit normaal is.... Ook eigen ervaringen zijn van harte welkom.

Liefs,

Marisberg
Niet te vergeten de rompslomp en het geregel wat je na je eventuele diagnose gaat krijgen. Als je voor de rest prima functioneert moet je idd afwegen of je wel dat eventuele etiketje op wil plakken.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 maart 2016 @ 13:19:

En dan? Dan krijg je misschien wel een diagnose, voor alles is tegenwoordig wel een etiketje, en dan?

Dan heb je nog steeds geen rijbewijs. Wel een stigma rijker dat wel.

Ook met een ASS etiket kan gelest en afgereden worden. Staatsexamen.

Ik ken meerdere mensen met bijvoorbeeld Asperger die autorijden.

Maar goed, hier is helemaal geen diagnose dus verder niet interessant.
quote:Starshine schreef op 04 maart 2016 @ 13:29:

Na 30 uur lessen nog steeds bekaf van alle indrukken vind ik niet normaal.

Heb je je ogen al laten checken. Soms kan het probleem daarin zitten. MIjn broer bv had vaak hoofdpijn en was vaak moe en toen bleek dat dat kwam door een afwijking. Op zich had hij weinig sterkteafwijking maar omdat beide ogen veel verschilden had hij er toch last van. Een bril bood direct uitkomst.

Autisten kunnen trouwens prima auto leren rijden. Ook zonder pillen.

Dat slecht zien kan zeker van invloed zijn.

Goeie tip!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik heb net een nieuwe bril aangeschaft en mijn sterkte laten checken, dus ik denk niet dat het daar aan ligt! We hebben de lessen op zich rustig opgebouwd, eerste 3 lessen (4,5 uur) op het industrieterrein, daarna de 'makkelijke' wegen met weinig kruispunten en toen het Gooi in.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 maart 2016 @ 13:30:

[...]

als zij graag een etiketje wil dan kan dat hoor. Mijn zegen heeft ze, maar wat schiet ze er mee op? Het zegt niks. De ene persoon kan makkelijk leren rijden de ander niet. lijkt mij geen reden voor een diagnoseWat ze ermee op schiet is toegang tot hulp als dat nodig is. De ene leert inderdaad makkelijk rijden en de andere niet, dat ben ik helemaal met je eens. Maar als iemand zelf al het vermoeden heeft dat er misschien iets mis is, dan zie ik het probleem niet om dat een keer met de huisarts te bespreken. Als je signalen hebt van een mogelijk fysiek probleem, dan ga je ook naar de huisarts en heb je ook een etiketje - alleen met misschien wat minder stigma. Tsja. Ik ken meerdere mensen met ADD die met medicatie zich veel beter voelen en beter functioneren. Ik wil medicatiegebruik verder helemaal niet promoten en doe het vooral niet als het niet nodig is.
quote:Marisberg schreef op 04 maart 2016 @ 13:34:

Ik heb net een nieuwe bril aangeschaft en mijn sterkte laten checken, dus ik denk niet dat het daar aan ligt! We hebben de lessen op zich rustig opgebouwd, eerste 3 lessen (4,5 uur) op het industrieterrein, daarna de 'makkelijke' wegen met weinig kruispunten en toen het Gooi in.De Rismethode is een andere methode. Lees je daar eens in. Veel rijscholen welke leerlingen aannemen met een diagnose werken ook met deze methode.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Oke, ik zal eens kijken naar de RIS-methode. Ik heb daar ook wel goede dingen over gehoord. Ik zit nu op 30 lessen en heb voor 40 betaald, dus ik denk dat het wel handig is om in ieder geval mijn pakket op te maken bij mijn huidige instructrice. Daarna nog maar eens diep nadenken over hoe nu verder.
Als je er al als een berg tegenop ziet, kost dat bij voorbaat al veel energie. Dus als je dan tijdens de les het gevoel hebt, het niet goed te doen en iemand moppert steeds, kost dat nog meer energie. Dus dat je na afloop moe bent lijkt mij niet vreemd.

Ik zou starten bij een andere instructeur, er zijn er genoeg die niet mopperen of die speciaal opgeleid zijn om mensen met (faal)angst, moeite met leren rijden e.d. toch te leren autorijden.

Verder is er ook al een goede tip gegeven door overstap naar automaat te bespreken. Dan hoef je niet te schakelen en heb je meer tijd en aandacht om je op de weg en wat daar gebeurt, te richten.
quote:Marisberg schreef op 04 maart 2016 @ 13:47:

Oke, ik zal eens kijken naar de RIS-methode. Ik heb daar ook wel goede dingen over gehoord. Ik zit nu op 30 lessen en heb voor 40 betaald, dus ik denk dat het wel handig is om in ieder geval mijn pakket op te maken bij mijn huidige instructrice. Daarna nog maar eens diep nadenken over hoe nu verder.Of je pakket opmaken bij een andere instructeur van dezelfde rijschool?
quote:pinchos schreef op 04 maart 2016 @ 13:35:

[...]

Wat ze ermee op schiet is toegang tot hulp als dat nodig is. De ene leert inderdaad makkelijk rijden en de andere niet, dat ben ik helemaal met je eens. Maar als iemand zelf al het vermoeden heeft dat er misschien iets mis is, dan zie ik het probleem niet om dat een keer met de huisarts te bespreken. Als je signalen hebt van een mogelijk fysiek probleem, dan ga je ook naar de huisarts en heb je ook een etiketje - alleen met misschien wat minder stigma. Tsja. Ik ken meerdere mensen met ADD die met medicatie zich veel beter voelen en beter functioneren. Ik wil medicatiegebruik verder helemaal niet promoten en doe het vooral niet als het niet nodig is.er zijn onderzoekers die twijfelen aan de diagnostisering en ook het medicijngebruik ter discussie stellen. voor en nadelen zouden niet in balans zijn. ieder mens heeft zijn eigen talenten. jammer dat we dit steeds meer als een afwijking gaan zien
Ga een andere instructeur zoeken. Iemand die steeds geirriteerd is, dat werkt niet bij jou. Vd Pangaard zit in jouw regio. Heb ik bij afgereden, en ik was pas echt een hopeloos geval met 100 lessen.
Joh ik heb wel 100 lessen gehad en ben nog een paar x gezakt. 30 uur is niks.

Succes.
Ik heb ook aardig wat lessen gehad. En ik herken wat je zegt. Ik was na elke rijles ook helemaal op. Om het voor mezelf wat rustiger te houden, ben ik overgestapt naar automaat. Dit heeft mij heel erg geholpen, want de combinatie kijken, anticiperen en schakelen bracht mij veel stress/druk.

Misschien is het een optie om een les in een automaat te doen en zien hoe dat gaat.

Let wel op, als je in een automaat je praktijkexamen haalt, mag je daarna ook alleen in een automaat rijden en niet in een schakelauto.
quote:Yggdrasil- schreef op 04 maart 2016 @ 14:00:

Joh ik heb wel 100 lessen gehad en ben nog een paar x gezakt. 30 uur is niks.

Succes.

Hahaha!

Droog.
Ik snap wat je zegt Meds. In dit geval heeft TO alleen klachten. Na 30 lessen nog steeds doodmoe zijn van rijlessen is abnormaal. Ik snap dat je dan wilt weten hoe dat komt. Dat betekent niet dat je meteen aan de medicijnen gaat.

Ik heb moeit met mensen (vooral kinderen) die aan aangepraat wordt dat ze iets mankeren. Zelf ben ik een dromer, maar alle prikkels komen binnen en ik kan me slecht focussen, maar goed multitasken. Dat is wie ik ben en dat is prima, maar krijgt nu al vaak n ADHD labeltje.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 maart 2016 @ 13:30:

[...]

als zij graag een etiketje wil dan kan dat hoor. Mijn zegen heeft ze, maar wat schiet ze er mee op? Het zegt niks. De ene persoon kan makkelijk leren rijden de ander niet. lijkt mij geen reden voor een diagnoseHier een ervaringsdeskundige. Een aantal jaar terug heb ik de diagnose ADD gekregen, sindsdien slik ik medicatie. vijf jaar terug heb ik ook heel erg veel rijlessen gehad en het wou maar niet lukken. Nu heb ik weer rijles en ben ik met de helft van de lessen die ik toen had al vele malen verder. Had ik toen doorgezet dan had ik ooit vast wel mijn rijbewijs gehaald, maar ik weet nu ook dat het voor mij hartstikke onverstandig was geweest om de weg op de gaan, en bovendien ook gevaarlijk voor een ander.
quote:PlayingTheAngel schreef op 04 maart 2016 @ 15:47:

Ik snap wat je zegt Meds. In dit geval heeft TO alleen klachten. Na 30 lessen nog steeds doodmoe zijn van rijlessen is abnormaal. Ik snap dat je dan wilt weten hoe dat komt. Dat betekent niet dat je meteen aan de medicijnen gaat.

Ik heb moeit met mensen (vooral kinderen) die aan aangepraat wordt dat ze iets mankeren. Zelf ben ik een dromer, maar alle prikkels komen binnen en ik kan me slecht focussen, maar goed multitasken. Dat is wie ik ben en dat is prima, maar krijgt nu al vaak n ADHD labeltje.Wie zegt dat dat abnormaal is? Ik ken veel meer mensen die rijden doodvermoeiend vinden. ik ken ook mensen die hun rijbewijs nooit gehaald hebben en die zijn heus niet autistisch
Stoornis ? Welnee. Autorijden ligt je niet. Simpel. Meer lessen of stoppen
Bij deze wil ik wel even de lucht klaren: ik ben niet op zoek naar een labeltje of iets dergelijks, maar zoals Mandala23 bijv zegt: bij haar speelde het wel een rol. Het lijkt me gewoon zonde om veel geld aan rijlessen te verspillen als ik uiteindelijk niet geschikt blijk voor autorijden of als er een manier is om het leerproces veel sneller te laten gaan.
Shit, ik denk dat sommige van jullie alsnog gelijk hebben, dat het ook heel goed aan mijn instructrice kan liggen. Situatieschets van vandaag: ik had heel vroeg rijles, rond het Spitsuur en we stonden bij Naarden Vesting vast in langzaam rijdend verkeer. Ik had een grote bestelbus voor me die mijn zicht blokkeerde, dus toen we aan het einde van het langzaam rijdende stuk kwamen en de bestelbus optrok, toen zag ik pas dat er een stoplicht stond met daaronder het opschrift "Bij groen mag 1 auto door", die op dat moment ook groen was. Ik liet de koppeling opkomen, maar ik heb natuurlijk de 'L' van langzaam boven mijn hoofd, dus het stoplicht was alweer rood.

Werd ze heel erg boos op me, een hele preek over dat ik niet anticipeer en te langzaam ben en zat te dromen, waarop ik droog zei: "Er zat een bestelbus voor me, ik zag niks." Nja het stoplicht bleef vervolgens heel lang rood en we moesten maar blijven wachten, toen gingen mensen achter mij toeteren en zei ze dat ik maar door rood moest rijden? Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan omdat ze zat te pushen dat we door moesten rijden, maar jeetje, ik schrik daar wel van. En dat tijdens een rijles.

Ik vond haar wel vaker pusherig en negatief, maar ik heb altijd zo'n stemmetje in mijn hoofd dat dan zegt dat het aan mij ligt en dat ik maar gewoon iets meer ballen moet kweken / het me niet zo aan moet trekken, maar ik vind nu toch wel dat ze het behoorlijk verbruid heeft en dat ik wellicht beter een andere instructeur zoek. Want dit is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt, alhoewel dit tot nu toe wel het ergste was moet ik toegeven, maar begin zo langzamerhand te geloven dat het logisch is dat ik op deze manier tegen mijn lessen op zie en dat ik de oorzaak weer te veel bij mezelf zoek.

Alleen daar ben ik dan ook zo slecht in, dat awkward gesprek gaan hebben dat ik naar een ander wil. Iemand nog tips / aanmerkingen?
Ik zou echt op zoek gaan naar een andere rijschool. Daarom vind ik een pakket een nadeel, altijd losse lessen gedaan. Nu zit je nog met lessen die je niet hebt opgemaakt. Maar dit is natuurlijk niet normaal zo en dat ze je afsnauwt ook niet. Is het een grotere rijschool? Zijn er meerdere instructeurs?
Het kan best aan de instructrice liggen ja. Ik herinner me van de lagere school de zwemlessen. Het eerste jaar schoolzwemmen, heb ik niets geleerd, jaar later andere instructeur kende ik het zo.

Net zoals 2 leraren hetzelfde onderwerp uit kunnen leggen: bij de ene blijft het een vaag gedoe, bij de ander krijg je heel snel het licht
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik was ook echt een hopeloze leerling in het begin. Stond stijf van de zenuwen en kon het alles bij elkaar gewoon niet handelen, schakelen, gassen, remmen, kijken, sturen en dan ook nog anticiperen. Daarbij was ik onhandig dus ik heb regelmatig met straatje keren de complete stoep meegepakt. Tijdens mijn eerste rij-examen belandde ik in een voortuin Nog zeker 2 jaar na mijn rij-examen had ik elke keer spierpijn als ik een eind had gereden. Dat terwijl ik een maand na mijn rij-examen zelf een auto had gekocht.

Goed, uiteindelijk is het helemaal goed gekomen en kon ik gewoon ontspannen rijden. In al die jaren nooit een ongeluk veroorzaakt, dus dat zal toch deels wel aan mijn rijstijl te danken zijn.

Het zou overigens heel goed kunnen dat ik (ook) wel een of ander mogelijk etiketje zou kunnen halen. Zo nu en dan bekruipt me die gedachte, en aangezien mijn kinderen 'hem' wel hebben is het niet ondenkbaar.
Ik had ook zo'n mopperkont, en ik dacht dat dat normaal was (tja wist ik veel). Na ontelbaar veel lessen en geen steek vooruit te zijn gekomen, heb ik tegen brompot gezegd dat ik ermee stopte/een pauze inlaste.

In werkelijkheid stapte ik meteen de week erna over naar een andere rijschool, waar ik een geduldige, aardige, begripvolle instructeur kreeg. Zo bleek het dus ook te kunnen! Ik voelde me meteen geen kneusje of moeilijk geval meer. Bij deze instructeur ging ik met sprongen vooruit en heb ik uiteindelijk mijn rijbewijs gehaald.

Dus je weet wat je te doen staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven