Voorbereiding bevalling, tips?

03-03-2016 00:02 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Binnenkort (minder dan twee weken) ben ik uitgerekend van ons eerste kindje. De zwangerschap was zwaarder dan ik had verwacht.. ben helaas tot op de dag van vandaag ontzettend misselijk en geef gemiddeld één keer per week over. Met het kindje gaat het gelukkig wel goed al is hij iets kleiner dan normaal. Al met al ben ik enorm moe en uitgeput van de zwangerschap en heb ik ook last van de slapeloze nachten (drie uur per nacht). Vanavond toen ik op de bank zat werd ik ineens heel bang voor de bevalling. Sowieso zie ik erg op tegen de pijn. De verloskundige weet dit en adviseert: rust!

Dat brengt me bij mijn vraag:

Hoe hebben jullie je voorbereid in de laatste weken voor de bevalling? Vandaag heb ik een wandeling gemaakt, alleen dit kostte me ook heel veel energie! Iemand tips?
Voor mij gold eigenlijk:

"Go with the flow"

Alles liep toch wel anders dan dat ik in mijn hoofd had zitten, bij beide bevallingen.

Zorg wel dat je je goed voorbereid met betrekking wat je wilt tijdens de bevalling middels een bevalplan, maar laat daarna alles los en laat het over je heen komen. Een bevalling is niet te voorspellen, dus laat het over je heen komen en berust je in wat er gebeurt. De mensen om je heen zouden moeten zorgdragen voor de wensen in je bevalplan voor zover dat mogelijk is. Vertrouw op de mensen om je heen en als er iets is waardoor je het even niet vertrouwt, geef het aan!

Wat voor mij erg nuttig bleek was dat ik van te voren had aangegeven dat als ik onverwacht een keizersnede zou moeten ondergaan, dat ik wilde dat mijn vriend met de kleine mocht buidelen en bij de kleine blijven. Nou was het in mijn geval geen keizersnede, maar heb ik wel de eerste zoveel uren zonder mijn kind doorgebracht en vond ik het fijn dat mijn vriend direct met de kleine ook meegegaan is (even tussendoor nog bij mij langsgeweest weer). Dan was het tenminste ook voor mezelf en voor mijn vriend vooraf duidelijk wat mijn wens hierin was.

Ik heb ook aangegeven dat ik, indien ik dat op een bepaald moment zou willen, een ruggenprik zou willen krijgen.

Bij de tweede heeft de verpleegkundige op een gegeven moment aangegeven dat ik het dan wel tijdig moest aangeven omdat anesthesie het druk had en dat ik dan wellicht best lang moest wachten. En ik was het zat om de dappere dodo uit te hangen en het zonder pijnstilling te doen, dus ik ben er gewoon maar weer voor gegaan toen.
Vorige week bevallen, dus nog vers in het geheugen (maar nu heerlijk met een slapende baby op m'n buik )

ik heb veel gehad aan hypnobirthing ontspanningsoefeningen op YouTube. Mijn bevalling werd halverwege heel erg heftig en soms klapte ik dicht. Als ik dan weer goed ging visualiseren dat hij er toch echt beneden uit moest schoot het weer wat op. Uiteindelijk lang persweeen moeten wegzuchten en het werd een vacuüm, maar ik weet zeker dat ik er heel veel aan heb gehad.

Heb alleen maar rugweeen gehad en geen pijnstilling. Waarschijnlijk doen ze het bij iedereen, maar de reacties van verpleegkundigen en verlsokundigen over hoe goed ik het heb gedaan, maken toch dat ik soort van trots ben op m'n bevalling. Het scheelt ook dat m'n zoontje helemaal gezond is en meteen bij me mocht blijven liggen.

Succes, het is even doorzetten, maar wat is het mooi uiteindelijk!
Dank jullie wel allemaal voor de reacties, tips en ervaringsverhalen! Zo probeer ik mezelf zo goed mogelijk voor te bereiden, maar op een gegeven moment mag het wel zover zijn! Juist omdat je niet weet wat een wee precies is en het de eerste is vliegt het me soms aan! Ik zal in ieder geval met de tips aan de slag!
Precies, het is echt op dat moment een kwestie van proberen te ontspannen. Tijdens de eerste bevalling heb ik een weeenstorm gehad en was de kleine er na 3 uurtjes. Wel pijnbestrijding gehad (remifentanil). De tweede bevalling (5 weken geleden) duurde 7 uurtjes. Dit keer geen pijnbestrijding (ruggenprik werkt bij mij niet) en het was goed te doen zonder omdat ik nu geen weeenstorm kreeg. Beide bevallingen waren compleet anders, maar ik kijk er goed op terug. Het is normaal dat het je aanvliegt. Elk mens probeert controle te houden, maar een zwangerschap en bevalling zijn dingen waar je weinig controle over hebt. Die kan je wel inbouwen, door vooraf een soort bevalplan te hebben. Wat is voor jou het belangrijkste tijdens de bevalling? Voor mij was dat bijvoorbeeld wel pijnstilling indien weeenstorm en actief handelen (geen afwachtend beleid). Zorg voor lekkere verwen spullen voor na de bevalling. Ik had een heerlijke badjas gekocht en lekkere sokken.
quote:ollekebollekeknolleke schreef op 04 maart 2016 @ 05:48:

Precies, het is echt op dat moment een kwestie van proberen te ontspannen. Tijdens de eerste bevalling heb ik een weeenstorm gehad en was de kleine er na 3 uurtjes. Wel pijnbestrijding gehad (remifentanil). De tweede bevalling (5 weken geleden) duurde 7 uurtjes. Dit keer geen pijnbestrijding (ruggenprik werkt bij mij niet) en het was goed te doen zonder omdat ik nu geen weeenstorm kreeg. Beide bevallingen waren compleet anders, maar ik kijk er goed op terug. Het is normaal dat het je aanvliegt. Elk mens probeert controle te houden, maar een zwangerschap en bevalling zijn dingen waar je weinig controle over hebt. Die kan je wel inbouwen, door vooraf een soort bevalplan te hebben. Wat is voor jou het belangrijkste tijdens de bevalling? Voor mij was dat bijvoorbeeld wel pijnstilling indien weeenstorm en actief handelen (geen afwachtend beleid). Zorg voor lekkere verwen spullen voor na de bevalling. Ik had een heerlijke badjas gekocht en lekkere sokken.Ja ik heb een bevalplan! Ik beval in een geboortehuis, maar de mogelijkheid bestaat om pijnstilling te krijgen. Heb het allemaal besproken met de verloskundige, het zal het wachten op nu waarschijnlijk wel zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven