Moeder met kanker

05-03-2016 12:02 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Half januari hebben we te horen gekregen dat mijn moeder maagkanker heeft. Ze moest veel overgeven en na een gastroscopie was direct duidelijk dat ze een kwaadaardig gezwel heeft. Na een kijkoperatie bleek dat ze uitzaaiingen in het buikvlies heeft en het gezwel aan de buitenzijde veel groter is als verwacht. Ze heeft direct een sonde voor voeding in de darm gekregen. Maar die is nog niet in gebruik, vloeibare voeding kan ze nog redelijk binnen houden. Daarnaast is ze erg moe.

Ik vind het zo zwaar om mee om te gaan. Doe wel mijn best om sterk te zijn, voor mijn moeder en voor mijn zoontje. Soms voel ik me zo boos en snel geraakt.... Ik ga minimaal 2x per dag naar mijn moeder om de sonde door te spoelen, ontbijt klaar te zetten, wat opruimen, soms overgeefsel opruimen... Ze woont naast ons, dus dat is erg fijn. Ze krijgt ook hulp van thuiszorg.

Zit er iemand in vergelijkbare situatie? Hoe ga je er mee om?
niet in dezelfde situatie, maar veel sterkte gewenst. Niet makkelijk!
Ik heb er middenin gezeten. Mijn moeder is afgelopen januari overleden aan borstkanker. In totaal heeft ze 7 jaar met de ziekte geleefd, waarvan ruim 2 jaar met de wetenschap dat ze niet meer beter zou worden.

Hoe ziet de toekomst er uit voor je moeder? Is er kans op genezing, is het verlengende behandeling, of is het nu alles zo gemakkelijk mogelijk maken voor haar?
Jeetje, veel sterkte!
Dank jullie wel. Ze heeft te horen gekregen dat het nog een kwestie van maanden, hooguit een jaar is. Heel beangstigend om te weten dat ze zich binnenkort steeds zieker zal voelen, waarschijnlijk weer meer zal gaan overgeven.

Als ze geen uitzaaiingen had gehad hadden ze de maag verwijderd, maar die zware operatie ondergaan heeft nu geen zin meer.

Fleetfox, gecondoleerd, veel sterkte gewenst. Ik hoop dat je goed afscheid hebt kunnen nemen en ze niet veel pijn heeft gehad... Was je moeder bang voor het einde?
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 25-12-2017 11:52
98.96% gewijzigd
Wat heftig zeg! Geen ervaring maar een dikke en heel veel sterkte!
Per aspera ad astra.
Niet echt, haar moeder heeft keelkanker gehad. Moest bloed overgeven. Daar moet ik niet aan denken.... Kan niet tegen bloed...

Het is ook allemaal zo snel, we krijgen niet eens meer de kans om er tegen te vechten. Alhoewel een proces van chemo in gaan ook heel heftig zou zijn. In het begin lukte het wel om toch nog lol te hebben; het voelde toen nog erg onwerkelijk. Maar ik merk dat het nu wel "geland" is en ook mijn moeder somberder is.
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 11:03
98.96% gewijzigd
Ze heeft speciale drinkvoeding met alles erin. Daarnaast krijgt ze vit b12 injecties. Ze blijkt nu flink bloedarmoede te hebben. Maandag horen we wat de huisarts daartegen wil doen. Hopelijk iets wat de vermoeidheid zal verminderen.

Ik zal eens navragen of er een samenhang is met keelkanker, dank voor de tip.

Ze is wel besmet met helicobacter pylori bacterie. Dat geeft een iets verhoogde kans op maagkanker. Daar wil ik me in ieder geval ook op laten testen.
.
97.85% gewijzigd
quote:fluffybunny schreef op 05 maart 2016 @ 13:05:

Dank jullie wel. Ze heeft te horen gekregen dat het nog een kwestie van maanden, hooguit een jaar is. Heel beangstigend om te weten dat ze zich binnenkort steeds zieker zal voelen, waarschijnlijk weer meer zal gaan overgeven.

Als ze geen uitzaaiingen had gehad hadden ze de maag verwijderd, maar die zware operatie ondergaan heeft nu geen zin meer.

Fleetfox, gecondoleerd, veel sterkte gewenst. Ik hoop dat je goed afscheid hebt kunnen nemen en ze niet veel pijn heeft gehad... Was je moeder bang voor het einde?

Och jeetje, Bunny, dat is vreselijk. Hopelijk gaat het overgeven met de sonde minder worden, zodat dat ongemak toch uit de weg is. Hoe vaak komt de thuiszorg nu?

Mijn moeder heeft door die jaren heen met tijden pijn gehad, meer dan dat we gerealiseerd hebben, omdat mijn moeder zich heel groot kon houden. Op het einde waren er uitzaaiingen in het hoofd en dat zorgde wel voor veel pijn in de benen. Door de uitzaaiingen in de longen was ze heel benauwd. Dat hebben we wel gemerkt, dat ze daar veel last van had. Maar toch is ze heel rustig en vredig ingeslapen door palliatieve sedatie en hebben we van tevoren uitgebreid afscheid kunnen nemen.

Zij was niet bang voor de dood zelf, wel om ons achter te laten. Ze heeft wel veel rust gekregen door te praten met een spirituele vrouw. Die heeft blijkbaar wat rake dingen gezegd waardoor mijn moeder vertrouwen kreeg in een leven na de dood.

Ik weet niet of je moeder daar voor openstaat, maar anders is het nog een idee om met zo'n iemand te praten. Deze vrouw werkte voor het ziekenhuis.

Veel sterkte Bunny. Bij vragen kun je mij ook altijd een PB sturen.
Dankjewel Fleetfox, ook voor het delen van je ervaring. Thuiszorg komt nu 1x per dag.

Mijn moeder is katholiek maar gelooft niet sterk in een hemel ofzo. Mijn vader is al 18 jaar dood dus we hebben daar wel eens over gepraat.

We kunnen gelukkig over alles praten met elkaar. Hebben het ook al gehad over sedatie en (niet) reanimeren.
Ik zal eens vragen of ze behoefte heeft om met iemand anders te praten. Ik heb in ieder geval zelf besloten om een professional te zoeken waar ik mijn verhaal bij kwijt kan.
.
99.20% gewijzigd
Ja dat lijkt me ook, een heb een afspraak geregeld. Swifty, ik hoop dat je wat jij meegemaakt hebt een plekje hebt kunnen geven. Of speelt het op dit moment in je leven?
Mijn moeder heeft destijds alvleesklierkanker gekregen.

Onbehandelbaar en nog 4 maanden te gaan.

Mijn moeder woonde elders, maar ik heb haar direct in huis genomen, om de laatste reis samen te maken.

Wij hebben 8 maanden gekregen samen.

Het is heel zwaar geweest, maar ik ben dankbaar dat ik het heb mogen doen.

Heel veel sterkte TO
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Oh wat lief en sterk dat je je moeder in huis hebt genomen. Dankjewel Eindeloos. Ik vind het ook fijn dat ik naast haar woon en het gevoel heb iets te kunnen doen.
quote:fluffybunny schreef op 08 maart 2016 @ 16:42:

Oh wat lief en sterk dat je je moeder in huis hebt genomen. Dankjewel Eindeloos. Ik vind het ook fijn dat ik naast haar woon en het gevoel heb iets te kunnen doen.

Je zult voor veel komen te staan Fluffy, echt ik ben zo vaak in die tijd de wanhoop nabij geweest. Maar je moet verder,

Ik stond er praktisch alleen voor.

Eigenlijk ben ik mijn hele leven de moeder geweest, en mijn moeder mijn kind.

Wat de situatie er niet gemakkelijk op heeft gemaakt.

Toch hebben wij , ook in die periode heel veel mooie momenten gehad samen...........

Maar moeilijk en zwaar was het wel, ik zeg het eerlijk.

Nogmaals heel veel sterkte
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Dat vind ik echt heel knap van je. Ik ben ook bang voor wat komen gaat. Gelukkig heb ik ook een lieve zus die een dorp verderop woont.
Goed dat je met iemand gaat praten Fluffy. En er hoeft niet perse iemand te komen praten he, zo te horen kan ze al fijn met jou praten. Dat is ook veel waard.

Heb je overwogen om de thuiszorg vaker te laten komen? Mijn vader deed de verzorging voor mijn moeder ook alleen, hij was op ten duur blij dat de thuiszorg twee keer kwam (en op het allerlaatst drie keer, dan kwamen ze 's nachts ook). Mijn moeder gaf dan nog niet eens over, maar werd de katheter zak geleegd en werd ze gewassen en verschoond. Taken die mijn vader met liefde deed, maar voor mijn moeder fijner, ze had er toch moeite mee dat mijn vader dat deed. Zo kon hij zich concentreren om het verder voor haar aangenaam te maken.

Ja extra thuiszorg regelen gaan we op den duur wel doen. Ze kan zichzelf nog wassen en aankleden. Maar ik denk dat ze op vrij korte termijn daar te moe voor zal zijn. Douchen komt thuiszorg wel al doen. Zij zeiden: "je moet gewoon dochter en moeder kunnen blijven".

Zij hebben ook gezegd dat ze kunnen blijven overnachten in het laatste stadium.

Ik heb ook nog een peuter waar ik voor moet zorgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven