Iran

05-03-2016 23:28 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man wil graag naar Iran, lijkt me ook wel prachtig, maar als ik lees op de site van het reisbureau wat vrouwen daar allemaal aan moeten. In feite mogen alleen het gezicht en de handen onbedekt zijn. En in onze reistijd is het rond de 35 graden of hoger. Of valt dat allemaal wel mee met de kledingvoorschriften? Ik weet dat in religieuze gebouwen alles bedekt moet zijn en daar kan ik in mee gaan, maar gewoon op straat? Mannen mogen trouwens wel een overhemd met korte mouwen dragen.
"Boring conversation anyway"
Kun je daar nu wel veilig heen? Ik denk overigens wel dat je als vrouw een abaya dient te dragen. Maar ik ben er nooit geweest. De vrouw van een Internationale student droeg daar ook een abaya. Ze waren christelijk, maar wel Iranees.
mij krijg je met geen tien paarden Iran binnen...
ik denk dat je je wel echt aan de kledingvoorschriften moet houden hoor.

kan je niet in het voor- of najaar gaan?
Kijk eens op Uitzending Gemist naar "onze man in Teheran". Daar krijg je een aardige indruk maar Teheran is natuurlijk niet de enige stad. Verder de site van BuZa.

Waarom wil je man naar Iran?
verba volant, scripta manent.
Ik denk zelf dat Iran niet mooi meer is. Als jullie erheen gaan, hou rekening met kleding en geloofsregels.

Veel plezier alvast als jullie gaan, maar mij zou je daar voor geen miljoen heen krijgen
Hmmm het reisadvies is niet positief. Heel veel risico's. Je dient ten alle tijden een hoofddoek en verhullende kleding te dragen. Waarom willen jullie daar heen? Werk? Vakantie?
Ik wil ook al jaren heen en er worden gewoon georganiseerde reizen aangeboden dus ik zie niet in waarom het niet kan.

Je moet idd bedekt maar iraanse vrouwen staan erom bekend de hoofddoek zon beetje achter op hun hoofd te dragen.

Ik ben lid van een groep op FB dat heet wereldvrouwen, toevallig was er vandaag een nederlandse vrouw die daar woont en zich voorstelde.
[img]null[/img][img]http://www.iransilkroad.nl/pers-over-ir ... s-in-iran/[/img]

Volgens mij zitten de haren van Floortje niet zo ingepakt als de haren van b.v. Somalische vrouwen.
Het lijkt mij een heel mooi land en staat ook hoog op de lijst. Maar wat mij vooralsnog tegenhoudt zijn inderdaad de kledingvoorschriften. Genoeg mooie landen waar ik op vakantie gewoon mijn korte broek aan kan als vrouw en ja, dat vind ik wel fijn in een warm land, niet pas bij 35 graden, maar sowieso bij mooi weer.
In welke maand willen jullie gaan?
verba volant, scripta manent.
Een collega van mij is een paar maanden geleden geweest. Zij vond het heel mooi, en de mensen heel erg vriendelijk. Maar: inderdaad wel aan de kledingregels houden, dus alles bedekt en een hoofddoek (mag wel wat haar te zien zijn, hoeft niet strak om gezicht).
Mijn man had het ook in zijn hoofd gehaald om naar Iran te gaan. Prachtig land hoor, heel veel bijzonders te zien en ik hou wel van ongebaande paden en 's lands wijs, 's lands eer en zo. Maar eenmaal in gesprek met een Iraanse vrouw, die voor de toerisme-board werkt, werd me duidelijk dat ik dan toch echt geacht wordt om voortdurend als ik buiten mijn hotelkamer ben zo'n enkellange jas met lange mouwen over mijn kleding te dragen, plus de hoofddoek. Die hoofddoek vind ik prima en ik hoef echt niet halfnaakt over straat, maar echt niet dat ik bij 35 graden in een tot mijn kin dichtgeknoopte regenjas ga lopen. Ik heb man meegedeeld dat ik graag naar Iran ga op het moment dat daar de middeeuwen voorbij zijn.
Man en ik hebben Iran vorig jaar bezocht. Prachtig land met een buitengewoon sympathieke bevolking! En hartstikke veilig voor toeristen..

De kledingvoorschriften voor vrouwen vond ik in de praktijk eigenlijk wel meevallen. Ik heb het opgelost met leuke maxirokken, dunne shirts met lange mouwen en een dunne sjaal losjes om mijn hoofd. Gewoon een hoge knot gemaakt en 'm daaraan 'opgehangen'. Een deel van je haar mag ook best te zien zijn.

Wij zijn in april geweest en het was in die periode al erg warm, maar ook op dat gebied vielen de kledingvoorschriften reuze mee.

Ik heb al veel gereisd en Iran is naar mijn mening een van de prachtigste landen die ik heb bezocht. Ik zeg doen!
Ben er paar jaar geleden geweest, dat was een hele mooie ervaring. Qua kledingvoorschriften vond ik het nog wel meevallen: hoofddoek mag je nog op je achterhoofd dragen, alsof je soort jaren '50 filmster bent. Jas hoeft niet tot aan je enkels hoor en in een abaya word je uitgelachen. Wel: lange mouwen en iets wat tot je knieen komt. Ik droeg meestal rok of jurk over broek en daaroverheen een trui of lang vest. De sjaal om mijn hoofd bedekte mijn nek dan.

Mensen zijn er enorm vriendelijk en gastvrij, heel anders dan in andere delen van Midden-Oosten waar ze je toch vaak proberen af te zetten (no offense) en opvliegender zijn. Het is alleen wel zo dat er meer steun is voor het regime dan je zou denken, ondanks de berichten die wij soms lezen. Dus gewoon niet over religie of politiek praten want je zult maar net die ene gezagsgetrouwe overheidsdienaar voor je hebben die jou verklikt en mee wil nemen voor gesprekje (en zelfs dan ben je nog wel oké, maar het is gewoon niet handig)
Hier hoe die Iraanse meiden er zelf vaak uitzien:

http://www.trekearth.com/ ... an/Tehran/photo428022.htm

En:

http://3.bp.blogspot.com/ ... 0Cvb4/s1600/iran_girl.jpg

Bij religieuze plekken moet je wel je haar en rondingen bedekken, maar daar geven ze je standaard een laken (chador)
Zijn jullie van plan zelf rond te reizen of met groepsreis mee te gaan? Er is een goed OV-netwerk van bussen en treinen, maar bijna niemand spreekt Engels of Frans, dus kan goed zijn om voor die dingen contact te leggen met toeristenbureau daar die jullie verder kan helpen. Weet ook dat je je vooraf op het station moet melden als je met de trein gaat, zonder een papiertje met stempel kom je als toerist de trein niet in. Geen idee waarom en het gaat altijd heel gemoedelijk en vriendelijk, maar trek er gerust een half uur extra voor uit

Verder heb ik me er heel veilig gevoeld, ook wanneer ik er als vrouw alleen over straat liep. Misdaadcijfers zijn laag, land is stabiel en zolang je wel in acht neemt dat het om een serieus regime gaat (niet voor de grap overheidsgebouwen fotograferen als er een bordje staat dat dat niet mag, niet over politiek en religie praten en wegblijven van eventuele demonstraties en protesten - als ze er zijn), dan kan je je er prima fijn en veilig rondbewegen.
Sluit me bij de laatste 2 aan. Het valt in de praktijk enorm mee met de kledingvoorschriften. Superaardige mensen en erg mooi land.
http://forum.fok.nl/topic/1090847

http://forum.fok.nl/topic/1662627

Twee topics over ervaringen en foto's van Iran
Jaren geleden heb ik overwogen eens naar Iran te gaan, maar wat mij toen tegenhield waren de visumvereisten. Je moest heel veel info over je vader opgeven, maar ik heb -formeel- geen vader, op mijn geboortebewijs staat alleen mijn moeder.

Volgens de reisorganisatie zou dit zoveel gedoe geven dat we uiteindelijk besloten hebben maar naar een ander land te gaan.

Ik weet niet of degenen die er wel zijn geweest hier ervaring mee hebben? Geen vader invullen betekent dat je een soort hoerenkind bent ofzo en dat zou problemen kunnen geven, zowel weigeren visum als dat ze bij de douane moeilijk gaan doen bij inreis en je meenemen voor verhoor ofzoiets?
Dit vind ik terug op een website die ook reizen daarheen organiseren. Lijkt me dus dat dit wel klopt :quote:DE HOOFDDOEK (HEJAB) moet altijd gedragen worden, behalve in je hotelkamer (dus ook in restaurants en in de bus). In het vliegtuig gaat de hoofddoek om bij landing op Teheran. Het prettigst draagt een niet te gladde hoofddoek (deze blijft beter zitten) van katoen. Zwart is de beste kleur om te dragen in de wat conservatievere plaatsen als Mashhad en Qom, maar doorgaans volstaat iedere gewenste kleur. Een beetje zichtbaar haar is geen probleem. In de verschillende bazaars in Iran worden volop (goedkope, modieuze) sjaals verkocht tegen een zeer goedkope prijs. Als hoofddoek kan dus zeker een brede sjaal gedragen worden. Neem evt. (schuif)spelden mee om afglijden te voorkomen.

DE CHADOR is een grote donkere lap stof die om het hoofd en rest van het lichaam wordt gedrapeerd om zo van top tot teen de lichaamsvormen te bedekken. Chador betekent letterlijk: ‘tent’. Vanaf 1978 dragen vrouwen weer de chador en hoewel deze nog lang niet uit het straatbeeld is verdwenen, geven de meeste meisjes en jonge vrouwen de voorkeur aan een lange jas. Voor toeristen is de chador alleen verplicht in heiligdommen o.a. in: Mashhad en Qom. Deze worden over gratis uitgeleend. Een enkeling geeft er nog wel eens de voorkeur aan om een eigen chador te hebben. Deze zijn op bepaalde plaatsen te koop. Vraag dit aan de gids. Mocht je interesse hebben dan raden we je aan om ze al in Teheran aan te schaffen. De gangbare kleur is zwart en katoen draagt het prettigst: dit is niet te zwaar en glijdt niet van je hoofd af. Mocht je zelf een chador willen maken, dan kun je een patroon opvragen via Rosetta Reizen.

VERDER GELDT dat je een ‘bovenstuk’ (met lange mouwen) draagt tot ruim over de billen/heupen en evt. tot de knieën. Wijd in omvang, de vrouwelijke vormen mogen niet zichtbaar zijn. Licht getailleerd kan in de wat modernere steden. Eronder draag je een wijde broek, pantalon, lange rok of spijkerbroek, net wat je gewend bent. De geschikte stofkeuze in de warme maanden is katoen of linnen. Een goed voorbeeld is de zogenaamde Indiaase ‘kameez’: een katoenen lange blouse/jurk met een dunne katoenen pyama-achtige broek eronder of een Marokkaanse jalaba. Zwart (donker) is de beste kleur om te dragen in de wat conservatievere plaatsen als Mashhad en Qom, maar doorgaans volstaat ieder gewenste kleur (rood, geel, blauw, groen, wit etc.). Ook kleurrijke hoofddoekjes zijn geen probleem, maar blijf bescheiden in het gebruik van make-up. Jonge vrouwen en meisjes zullen vaak kleuriger gekleed gaan. Katoenen of linnen is geschikte stofkeuze in de warme maanden (mei t/m sept.). Blote voeten in de sandalen is toegestaan, maar geen blote voeten in de moskee, sokjes zijn dan handig, hygiënisch en in het belang van de reinheid in een moskee. V

MANNEN dragen een lange broek met shirt/blouse. Mannen in Iran dragen géén korte broek Korte mouwen mag, in de moskee geeft lange mouwen meer respect, maar kort is toegestaan.. Het dragen van een stropdas wordt afgeraden! Een pet o.i.d. is wel zo prettig in de hete maanden.

Advies: neem verschillende kledingsoorten mee, vanwege de wisselende temperaturen. Beter iets teveel kleding dan te weinig! En hotels bieden laundry service.

Superfijn en veilig land. Heb er maandenlang gereisd en veel bij lokale bevolking overnacht.

Laat je niet beïnvloeden door sommige onwetenden die hierboven allerlei onzin over "gevaar" verzinnen.
Life is fun. Live it.
Helemaal veilig is het er natuurlijk niet, anders was het wel groen gekleurd en bepaalde delen zijn zelfs rood. Ik zou de website van de Rijksoverheid gewoon aanhouden qua regelgeving enz.

https://www.rijksoverheid ... /reisadviezen/inhoud/iran

Vooral qua fotograferen zou ik echt goed oppassen, maar blijkbaar wordt je social media ook in de gaten gehouden en daar zou ik ook goed op letten dan.
Mijn broer is er kortgeleden nog geweest. Als je wilt kan ik je zijn mailadres geven, dan kun je hem vragen. Pb me dan maar. Hij is echt helemaal fan sinds hij er geweest is
quote:Zebraa schreef op 06 maart 2016 @ 07:37:

Superfijn en veilig land. Heb er maandenlang gereisd en veel bij lokale bevolking overnacht.

Laat je niet beïnvloeden door sommige onwetenden die hierboven allerlei onzin over "gevaar" verzinnen.Dit is inderdaad wat ik ook hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven