Het is dilemma. Echt.

08-03-2016 09:48 468 berichten
Gewoon, omdat ik het bijna alleen nog maar fout gespeld zie hier... Dilemma dus, met 1x l en 2xm. Taalpolitie over en uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 08 maart 2016 @ 11:51:

Net zoals ik me rot erger aan die reclame van 'vrouwen over 40'. In het Nederlands is dat gewoon voor vrouwen boven de 40.

Oh, ik wil elke keer iets naar de tv gooien als die commercial op de buis is. Wát een irritante tekst!

Mijn aller- aller- aller- aller- allergrootste taalergernis hoor je ook steeds vaker op tv. Van het journaal tot voice overs, van commercials tot serieuze talkshows, echt iedereen lijkt het te doen tegenwoordig: "meest grote" in plaats van "grootste". Ik kan serieus wel mensen slaan als ik voor de zoveelste keer op een dag dat afschuwelijke anglicisme hoor.

WE HEBBEN IN HET NEDERLANDS GEWOON EEN OVERTREFFENDE TRAP, JA?!
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 08 maart 2016 @ 13:33:

[...]

Oh, ik wil elke keer iets naar de tv gooien als die commercial op de buis is. Wát een irritante tekst!

Mijn aller- aller- aller- aller- allergrootste taalergernis hoor je ook steeds vaker op tv. Van het journaal tot voice overs, van commercials tot serieuze talkshows, echt iedereen lijkt het te doen tegenwoordig: "meest grote" in plaats van "grootste". Ik kan serieus wel mensen slaan als ik voor de zoveelste keer op een dag dat afschuwelijke anglicisme hoor.

WE HEBBEN IN HET NEDERLANDS GEWOON EEN OVERTREFFENDE TRAP, JA?! Eigenlijk is dat amper een anglicisme te noemen, want die overtreffende trap is er in het Engels ook.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:may_ka schreef op 08 maart 2016 @ 13:26:

Mag ik sierraad nomineren?

Goed gespeld als de schrijver goede raad op een prachtig tegeltje bedoelt, of een comité van woest aantrekkelijke wijzen dat geen enkele inspraak heeft.
Oh als we nominaties gaan doen.....ik blijf verassing leuk vinden. De meeste mensen bedoelen toch echt geen crematie als ze dat woord gebruiken.
quote:Hayek schreef op 08 maart 2016 @ 13:35:

[...]

Eigenlijk is dat amper een anglicisme te noemen, want die overtreffende trap is er in het Engels ook.Het is inderdaad wel de meest grote irritatie van deze tijd
quote:JollyJ schreef op 08 maart 2016 @ 13:44:

[...]

Het is inderdaad wel de meest grote irritatie van deze tijdHet ergert me!
Tegenwoordige tijd van betekenen is betekent en niet betekend. Die zie ik zo vaak.
Het EAUSMtopic staat vol voorbeelden waar de bedoeling van een zin vaak niet meer duidelijk is.

Jij werdt is om te huilen maar zolang er worden gesproken over d/t ipv stam + t is dat enigzins nog wel te begrijpen, nou ja, beetje dan. Ik vind slorig taalgebruik waardoor de betekenis niet meer duidelijk is veel storender.
Je bent zelf een theepot
quote:brennwert schreef op 08 maart 2016 @ 13:48:

Tegenwoordige tijd van betekenen is betekent en niet betekend. Die zie ik zo vaak.Gebeurt/gebeurd. Betaalt/betaald. Verdeelt/verdeeld. Het is blijkbaar heel erg lastig om een voltooid deelwoord te onderscheiden van de tegenwoordige tijd.
En het abonnement, desnoods abo maar niet abbo
Je bent zelf een theepot
quote:brennwert schreef op 08 maart 2016 @ 13:48:

Tegenwoordige tijd van betekenen is betekent en niet betekend. Die zie ik zo vaak.Het ergste is dat je regelmatig mensen in één zin de ene keer netjes stam+t ziet doen en de andere keer halen ze opeens ergens een d vandaan........
quote:prik schreef op 08 maart 2016 @ 13:51:

[...]

Gebeurt/gebeurd. Betaalt/betaald. Verdeelt/verdeeld. Het is blijkbaar heel erg lastig om een voltooid deelwoord te onderscheiden van de tegenwoordige tijd. Dat is het inderdaad. Als ik goed nadenk weet ik wel dat het moet zijn: hij betaalt en hij heeft betaald. Toch?
Waar mijn tenen ook van krommen is het verkeerde gebruik van spreekwoorden en gezegdes.

'Zoals de wind waait, waait mijn hemd' en zulks soort meer.

Ik vind het alleen heerlijk als Fred het doet.

Van Fred en Ria.

Draadstaal.

'Ik erger me aan irritatie'

Zoek maar eens op JoeTjoeb
Scherven brengen geluk
quote:Glassnijdersuus schreef op 08 maart 2016 @ 14:36:

Waar mijn tenen ook van krommen is het verkeerde gebruik van spreekwoorden en gezegdes.

'Zoals de wind waait, waait mijn hemd' en zulks soort meer.

Ik vind het alleen heerlijk als Fred het doet.

Van Fred en Ria.

Draadstaal.

'Ik erger me aan irritatie'

Zoek maar eens op JoeTjoebDe moderne uitspraak is joetoebie
quote:BridgetteDubois schreef op 08 maart 2016 @ 14:27:

[...]

Dat is het inderdaad. Als ik goed nadenk weet ik wel dat het moet zijn: hij betaalt en hij heeft betaald. Toch?

Maar eigenlijk, waarom zou je niet gewoon zeggen 'hij betaalde'

In plaats van 'hij heeft betaald'.

Zit even een zin te zoeken, waarbij je dat zou kunnen gebruiken.

Kom niet verder als een 'losstaande zin'

Henk, kom maar, hij heeft betaald.

(Wijzend op zijn andere vriend, als je kaartjes wil hebben voor de bios)

Of wijzend naar een vriend, als men denkt dat jij iets betaalt hebt, maar het eigenlijk je vriend was die betaalde.

'Nee, hij heeft betaald, dus bedank hem maar'
Scherven brengen geluk
quote:BridgetteDubois schreef op 08 maart 2016 @ 14:39:

[...]

De moderne uitspraak is joetoebie Ook bij ons? De reserve-Belgen, of in het ernstigste geval; reserve-Duiters?
Scherven brengen geluk
Op de beautypijler lees ik regelmatig stijl haar i.p.v. steil haar en wenkbrouwen i.p.v. wenkbrauwen.
Stijltang.

Daar komt de verwarring vandaan, denk ik.

Met een stijltang kun je haren; krullen, steil maken en stylen.

Scherven brengen geluk
quote:Glassnijdersuus schreef op 08 maart 2016 @ 14:55:

Stijltang.

Daar komt de verwarring vandaan, denk ik.

Met een stijltang kun je haren; krullen, steil maken en stylen.

Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn maar die wenkbrouwen....
Overigens, wat Youtube betreft; Nederlanders zeggen vrijwel allemaal Youtjoeb, maar Engelssprekenden zeggen Youtoeb zonder die j ertussen. Deed ik zelf ook lang verkeerd.
quote:prik schreef op 08 maart 2016 @ 13:51:

[...]

Gebeurt/gebeurd. Betaalt/betaald. Verdeelt/verdeeld. Het is blijkbaar heel erg lastig om een voltooid deelwoord te onderscheiden van de tegenwoordige tijd. Ik kan het sinds mijn zwangerschap niet meer Ik vroeg mijn man elke keer om advies en hij zat me maar wat wazig aan te kijken.. Totdat hij het uitschreeuwde: "oja, je bent zwanger!" en een half uur onder de tafel lag van het lachen. Nou moe
als ik een beetje op de automatische piloot zit te typen maak ik die betaald/betaalt fout ook best vaak
Ik ben helaas geen taalwonder maar dit topic vind ik heel leuk. Ik heb al een aantal dingen geleerd vandaag, waarvoor dank
Me in plaats van mijn vind ik wel de ergste fout. Ik zie het zo vaak de laatste tijd.

D en dt doe ik ook weleens fout. Ik ken de regel (loop/loopt), maar ik typ dan meer op gevoel en hoe het eruit ziet.. Ik zal er vaker op letten.
quote:Glassnijdersuus schreef op 08 maart 2016 @ 14:41:

[...]

Maar eigenlijk, waarom zou je niet gewoon zeggen 'hij betaalde'

In plaats van 'hij heeft betaald'.

Zit even een zin te zoeken, waarbij je dat zou kunnen gebruiken.

Kom niet verder als een 'losstaande zin'

Henk, kom maar, hij heeft betaald.

(Wijzend op zijn andere vriend, als je kaartjes wil hebben voor de bios)

Of wijzend naar een vriend, als men denkt dat jij iets betaalt hebt, maar het eigenlijk je vriend was die betaalde.

'Nee, hij heeft betaald, dus bedank hem maar'

'Er is geen discussie over dat gedaagde de onderhavige factuur te laat heeft betaald.'

Kijk, een volledige zin!

Verleden tijd kan niet altijd. Bijvoorbeeld: 'Henk betaalde vorig jaar al z'n facturen op tijd, maar dit jaar heeft hij ze allemaal twee weken te laat betaald'.

In het tweede deel van de zin kun je de verleden tijd niet correct gebruiken. "Maar dit jaar betaalde hij ze allemaal twee weken te laat" betekent niet precies hetzelfde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven