Verfresten in wasmachine
woensdag 9 maart 2016 om 20:25
Ik heb vandaag doeken die vuil waren door verf (een van de doeken was bijna doordrenkt geweest) in de wasmachine gedaan. Ik dacht er goed aan te doen deze op kookwas te laten draaien zodat ze zo schoon mogelijk zouden worden...
Nu lijkt het erop dat ik mijn wasmachine om zeep heb geholpen met deze actie. De trommel en het deurtje hebben een grijze waas gekregen en je voelt de verf ook echt zitten. Ik heb hem nadien, zonder doeken, nog eens laten draaien op 95 graden met 2 vaatwastabletten erin, in de hoop dat dat iets zou doen. Maar ik zie geen verbetering.
Iemand de gouden tip? Azijn? Zout?
Ik vind via Google alleen tips om textielverf resten uit een wasmachine te wassen, maar niks over gewone verfresten die zijn achtergebleven.
Nu lijkt het erop dat ik mijn wasmachine om zeep heb geholpen met deze actie. De trommel en het deurtje hebben een grijze waas gekregen en je voelt de verf ook echt zitten. Ik heb hem nadien, zonder doeken, nog eens laten draaien op 95 graden met 2 vaatwastabletten erin, in de hoop dat dat iets zou doen. Maar ik zie geen verbetering.
Iemand de gouden tip? Azijn? Zout?
Ik vind via Google alleen tips om textielverf resten uit een wasmachine te wassen, maar niks over gewone verfresten die zijn achtergebleven.
woensdag 9 maart 2016 om 20:59
Het spul heet 'monocoat'. Is een soort olie staat op het blik. Moest met een doek worden aangebracht, daarna opgeboend. Ik zie geen lijstje met ingrediënten staan helaas. Ik vind het niet ruiken naar verf met terpentine maar omdat er olie in zit lijkt het me ook niet dat het op waterbasis is. Olie basis misschien gewoon?
woensdag 9 maart 2016 om 21:06
Als het op oliebasis is dan zou ik er een kopje (desnoods hele zak) soda in doen. Dat lost vet op in water en is nog goed voor je wasmachine ook. Het liefst op 90 graden. Nu ik er over denk, misschien meerdere keren een kopje soda en 90 graden was totdat weg is?
en tip voor elke volgende keer: geen verf in de wasmachine. Latex kan ik nog voorstellen maar ook niet zo best. Als je het wilt wassen eerst in een handwas o.i.d. of gewoon meteen in de kliko er mee, het is toch geen nieuw spul die doeken mag ik hopen.
en tip voor elke volgende keer: geen verf in de wasmachine. Latex kan ik nog voorstellen maar ook niet zo best. Als je het wilt wassen eerst in een handwas o.i.d. of gewoon meteen in de kliko er mee, het is toch geen nieuw spul die doeken mag ik hopen.
woensdag 9 maart 2016 om 21:09
•NAT een spons en bestrooi zuiveringszout op het. Schrobben de binnenkant van de wasmachine te schuren weg het vet en olie. Vaak spoel af de spons en meer baking soda uitstelperiode schrobben van toepassing.
•Reinig krappe ruimtes en de groeven en gaten in de zijkanten van de wasmachine met een oude tandenborstel. Gebruik baking soda bestrooid op de tandenborstel te breken vet in deze vlekken ook.
•Wipe de binnenkant van de wasmachine met een vochtige doek vet residu te verwijderen baking soda. Droog het metaaloppervlak met schone, droge doeken.
•Swipe uw vinger over het oppervlak van de binnenkant van de machine wassen om te zien als het nog steeds voelt vettig. Herhaal stap 1 tot en met 3 als het vet residu nog steeds zwaar voelt.
•Run de wasmachine op een volledige cyclus met warm water. Voeg 1 kopje witte azijn aan de wascyclus te verwijderen van de laatste sporen van vet en olie en schoon uit de binnenste gebieden van de wasmachine. Laat de deur open nadat de cyclus is voltooid, zodat het oppervlak kan droge lucht.
Dat is in het handboek van onze machines die alleen maar in aanraking komen met smerige kleren (lees werkoveralls met Olie/verf/brandstof/andere smerige chemische stoffen. Je bent even een uurtje bezig, maar ze redden het altijd weer
•Reinig krappe ruimtes en de groeven en gaten in de zijkanten van de wasmachine met een oude tandenborstel. Gebruik baking soda bestrooid op de tandenborstel te breken vet in deze vlekken ook.
•Wipe de binnenkant van de wasmachine met een vochtige doek vet residu te verwijderen baking soda. Droog het metaaloppervlak met schone, droge doeken.
•Swipe uw vinger over het oppervlak van de binnenkant van de machine wassen om te zien als het nog steeds voelt vettig. Herhaal stap 1 tot en met 3 als het vet residu nog steeds zwaar voelt.
•Run de wasmachine op een volledige cyclus met warm water. Voeg 1 kopje witte azijn aan de wascyclus te verwijderen van de laatste sporen van vet en olie en schoon uit de binnenste gebieden van de wasmachine. Laat de deur open nadat de cyclus is voltooid, zodat het oppervlak kan droge lucht.
Dat is in het handboek van onze machines die alleen maar in aanraking komen met smerige kleren (lees werkoveralls met Olie/verf/brandstof/andere smerige chemische stoffen. Je bent even een uurtje bezig, maar ze redden het altijd weer
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
woensdag 9 maart 2016 om 21:28
quote:toedeledokie schreef op 09 maart 2016 @ 20:53:
Als de verf op terpentine-basis was, gooi er een fles terpentine in. Maar of dat goed is voor je machine?
Volgens mij staat in de handleiding van mijn wasmachine expliciet dat terpentine in de wasmachine brandgevaar oplevert. Doeken doordrenkt met terpentine moet je eerst uitspoelen.
Een fles terpentine in de wasmachine gooien lijkt me in die context dus ook een bijzonder slecht idee!
Als de verf op terpentine-basis was, gooi er een fles terpentine in. Maar of dat goed is voor je machine?
Volgens mij staat in de handleiding van mijn wasmachine expliciet dat terpentine in de wasmachine brandgevaar oplevert. Doeken doordrenkt met terpentine moet je eerst uitspoelen.
Een fles terpentine in de wasmachine gooien lijkt me in die context dus ook een bijzonder slecht idee!
donderdag 10 maart 2016 om 10:50
quote:toedeledokie schreef op 09 maart 2016 @ 20:53:
Als de verf op terpentine-basis was, gooi er een fles terpentine in. Maar of dat goed is voor je machine?NEE NEE NEE NEE
Door terpentine ontstaan explosieve dampen die dus een explosie kunnen veroorzaken wanneer er iets schakelt in de wasmachine.
NIET DOEN
Als de verf op terpentine-basis was, gooi er een fles terpentine in. Maar of dat goed is voor je machine?NEE NEE NEE NEE
Door terpentine ontstaan explosieve dampen die dus een explosie kunnen veroorzaken wanneer er iets schakelt in de wasmachine.
NIET DOEN
Niet geschoten is altijd mis
donderdag 10 maart 2016 om 10:54
donderdag 10 maart 2016 om 10:54
quote:Dragonfly85 schreef op 10 maart 2016 @ 07:30:
Ik ga vandaag de soda en als dat niet helpt de chloor eens proberen.
Bedenk dat ook chloordampen niet ongevaarlijk zijn.
Ik weet helaas niet in hoeverre deze explosief zijn.
Chloor kan wel heel vervelende chemische reacties geven.
Ik ga vandaag de soda en als dat niet helpt de chloor eens proberen.
Bedenk dat ook chloordampen niet ongevaarlijk zijn.
Ik weet helaas niet in hoeverre deze explosief zijn.
Chloor kan wel heel vervelende chemische reacties geven.
donderdag 10 maart 2016 om 14:19
quote:Bitje93 schreef op 10 maart 2016 @ 10:50:
[...]
NEE NEE NEE NEE
NIET DOENBlij dat jullie het antwoord weten. Lijkt me dan inderdaad geen goed plan.
[...]
NEE NEE NEE NEE
NIET DOENBlij dat jullie het antwoord weten. Lijkt me dan inderdaad geen goed plan.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
donderdag 10 maart 2016 om 15:29
quote:Bitje93 schreef op 10 maart 2016 @ 10:50:
[...]
NEE NEE NEE NEE
NIET DOEN
NOU NOU, de boel opblazen is wel erg overdreven. Er wordt geen druk op gebouwd in een wasmachine en er zitten liters water bij, kan geen kwaad zeker bij kort programma.
Mijn wasmachine heeft een versnelling en schakelt nooit
[...]
NEE NEE NEE NEE
NIET DOEN
NOU NOU, de boel opblazen is wel erg overdreven. Er wordt geen druk op gebouwd in een wasmachine en er zitten liters water bij, kan geen kwaad zeker bij kort programma.
donderdag 10 maart 2016 om 15:51
Uit de handleiding van een willekeurige wasmachine:quote:Gebruik in deze wasautomaat nooit reinigingsmiddelen die een oplosmiddel bevatten, zoals wasbenzine. Wanneer u dat toch doet, kunnen onderdelen van het apparaat beschadigen en kunnen er giftige dampen ontstaan. Het gevaar bestaat dan dat er brand uitbreekt of zich een explosie voordoet.Ik denk zomaar dat Miele het brand- en/of explosiegevaar beter in kan schatten dan Slobberbone van het Vivaforum.
donderdag 10 maart 2016 om 15:56
Als je wasmachine ook centrifugeert, versnelt 'ie wel degelijk. Veel bluswater zit er dan ook niet meer in. En terpentine mengt niet met water hè. Dat hecht zich aan de binnenkant van je wasmachine en doet daar z'n eigen ding. Brandbaar gas afgeven bijvoorbeeld. En dan gaan de onderdelen tijdens het centrifugeren lekker wrijven. Je hoeft geen Einstein te zijn om te kunnen bedenken dat het gas van de terpentine + wrijving wel degelijk ontploffingsgevaar kunnen geven.
donderdag 10 maart 2016 om 16:04
quote:slobberbone schreef op 10 maart 2016 @ 15:29:
Het gaat niet om de vloeistof, het gaat om de dampen welke er boven hangen en door de terpentine ontstaan.
En de explosie vindt niet plaats door een te hoge druk maar door een vonkje van een relais, motor of wat dan ook die de explosieve dampen boven het water / de vloeistof onsteekt.
Lees je voor de gein eens in in MAC-waarden
Overigens, nagenoeg alle wasmachines schakelen wel degelijk, om en om, linksom en rechtsom draaien, en juist dat omschakelen kan iets zijn waar een vonkje bij ontstaat,
Het gaat niet om de vloeistof, het gaat om de dampen welke er boven hangen en door de terpentine ontstaan.
En de explosie vindt niet plaats door een te hoge druk maar door een vonkje van een relais, motor of wat dan ook die de explosieve dampen boven het water / de vloeistof onsteekt.
Lees je voor de gein eens in in MAC-waarden
Overigens, nagenoeg alle wasmachines schakelen wel degelijk, om en om, linksom en rechtsom draaien, en juist dat omschakelen kan iets zijn waar een vonkje bij ontstaat,
donderdag 10 maart 2016 om 16:34
quote:Beeldig schreef op 10 maart 2016 @ 15:51:
Uit de handleiding van een willekeurige wasmachine:
[...]
Ik denk zomaar dat Miele het brand- en/of explosiegevaar beter in kan schatten dan Slobberbone van het Vivaforum.Dat zelfde merk geeft aan voor veiligheid en onderhoud altijd bij geen gebruik van machine deur sluiten en dat doet ook iedereen.
Uit de handleiding van een willekeurige wasmachine:
[...]
Ik denk zomaar dat Miele het brand- en/of explosiegevaar beter in kan schatten dan Slobberbone van het Vivaforum.Dat zelfde merk geeft aan voor veiligheid en onderhoud altijd bij geen gebruik van machine deur sluiten en dat doet ook iedereen.