agressieve echtgenoot

09-03-2016 22:03 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik durf het bijna niet te schrijven hier maar ik heb een zeer agressieve echtgenoot. In december 2014 heeft hij een hartstilstand gehad en hij is toen gereanimeerd, ik heb zelf hartmassage toegepast en hij heeft schokken van een AED gekregen. Hij heeft het overleefd maar hij heeft wel hersenschade door zuurstof tekort. Hij kan o.a niet veel dingen onthouden. En hij is steeds erg boos. Niet op ons maar op alles zeg maar.

Als hij zijn auto niet voor de deur kan zetten gaat hij uit zijn plaat, idem met naar het nieuws kijken en elk ander onrecht waar menig mens de schouders voor ophaalt. Echt de kleinste domste dingen. Hij gaat wel naar een psycholoog inmiddels, dat is via het ziekenhuis, hij krijgt verschillende therapieën.

Maar ik vind het niet leuk natuurlijk dat hij bijna dagelijks vloekend en tierend thuiskomt, iemand ervaring of tips? Mijn dank is groot.
Geen journaal meer kijken of andere dingen zien of lezen die kunnen triggeren is niet haalbaar, dan moet je alles de deur uit doen, TV, krant, computer, mobiel maar dan moet je hem ook opsluiten. Therapie voor allebei is beter, jij leert hoe je ermee moet omgaan. Ik weet niet of jullie kinderen op een leeftijd zijn waarop ze dit kunnen begrijpen, misschien kunnen zij ook een keer een gesprek hebben met die therapeut. Een half uurtje per dag stoom afblazen zal ook niet lukken, prikkels krijg je de hele dag door. Gelukkig is het hier bij lange na niet zo erg.
verba volant, scripta manent.
Belangrijk is ook dat de ene partner altijd feedback moet blijven geven aan de ander.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Lieve TO, er zijn al veel goede dingen gezegd, onder andere door Marels en Nummerzoveel. Ik kan er weinig aan toevoegen, behalve dat het misschien goed zou zijn om je eens in te lezen in het zogenaamde frontaal syndroom.

Bijvoorbeeld deze folder van sensire http://www.sensire.nl/mobiel/Download.a ... aam=Folder

Het zal de situatie niet direct verbeteren, maar het kan wel helpen als jij begrijpt waar het gedrag van jouw man vandaan komt.

Sterkte
quote:MarianneDavids schreef op 09 maart 2016 @ 23:53:

Geen journaal meer kijken of andere dingen zien of lezen die kunnen triggeren is niet haalbaar, dan moet je alles de deur uit doen, TV, krant, computer, mobiel maar dan moet je hem ook opsluiten. Therapie voor allebei is beter, jij leert hoe je ermee moet omgaan. Ik weet niet of jullie kinderen op een leeftijd zijn waarop ze dit kunnen begrijpen, misschien kunnen zij ook een keer een gesprek hebben met die therapeut. Een half uurtje per dag stoom afblazen zal ook niet lukken, prikkels krijg je de hele dag door. Gelukkig is het hier bij lange na niet zo erg.

Dit ben niet ik geheel met je eens. Als meneer in kwestie van zichzelf weet dat dit hem `triggert` kan hij hier bewust mee omgaan, en het hele mediagebeuren (ook sociale) volledig laten vallen.

Het zou zomaar kunnen dat hij (los van professionele hulp) hiervan in ieder geval minder prikkels ervaart, en deels opknapt.

De meeste `prikkels` die wij ervaren, komen toch wel vaak via de media. Niet per see slecht, maar in dit geval iig niet gewenst zal ik maar zeggen.

Hele vervelende situatie voor je gezin TO. Ik wens je nogmaals veel sterke en wijsheid toe.
quote:DigginBlue schreef op 10 maart 2016 @ 00:17:

[...]

Dit ben niet ik geheel met je eens. Als meneer in kwestie van zichzelf weet dat dit hem `triggert` kan hij hier bewust mee omgaan, en het hele mediagebeuren (ook sociale) volledig laten vallen.

Het zou zomaar kunnen dat hij (los van professionele hulp) hiervan in ieder geval minder prikkels ervaart, en deels opknapt.

De meeste `prikkels` die wij ervaren, komen toch wel vaak via de media. Niet per see slecht, maar in dit geval iig niet gewenst zal ik maar zeggen.

Hele vervelende situatie voor je gezin TO. Ik wens je nogmaals veel sterke en wijsheid toe.'t Was hypothetisch. Natuurlijk kun je niemand overal van weghouden.
verba volant, scripta manent.
Klopt, ik kijk allang niet meer naar het Journaal om niet nodeloos overstuur te raken terwijl je geen enkele verandering erin kan brengen, dat weet ik ook van mezelf. Mensen die er geen moeite mee hebben willen nog wel eens over het hoofd zien dat dit soort nieuws behoorlijk stresserend kan werken, zelfs bij mensen zonder hersenschade. En dat terwijl de wereld ook zonder Journaal gewoon doordraait.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dankjewel iedereen! Ikzelf ben ook zo'n simpele ziel, ik had in het begin ook zoiets van: Doe gvd normaal! Maar het is mij wel duidelijk dat hij dat niet kan. Ook toen hij drie dagen na de hartstilstand weer bij mocht komen was hij erg agressief. Ze moesten hem vastbinden aan zijn bed, heel zielig. En ik schaamde me tegenover de zusters. Zo doet hij normaal niet zei ik nog.

Het is ook niet zo dat hij de hele dag zo doet maar bij bepaalde dingen en dat kan van alles zijn. Niet alleen het journaal dus. Het lijkt of zijn boosheid van nul naar kookpunt gaat in 5 seconden.

De psycholoog gaat daar nu met hem aan werken zodat hij zelf ook in gaat zien wanneer dat gebeurd. Het ergste vind ik eigenlijk nog wel zijn negatieve gevoelens over zichzelf na zo'n agressieve bui. Dan voelt hij zich rot, en schaamt hij zich ook.

Onze kinderen zijn nu bijna 16 en bijna 11, ze zien wel dat er iets mis is maar ik denk niet dat ze het helemaal begrijpen.

Hij slaat ons gelukkig niet maar hij maakt soms dingen kapot in huis.

Dit is de eerste keer dat ik het hele verhaal vertel, bij de psycholoog laat ik de ergste dingen maar weg, hij doet dat ook. Ik denk dat ik me te hard schaam als ik sommige dingen zou vertellen. Ik zal straks die link hierboven eens gaan bekijken.
quote:wyandotje schreef op 10 maart 2016 @ 07:10:

Dankjewel iedereen! Ikzelf ben ook zo'n simpele ziel, ik had in het begin ook zoiets van: Doe gvd normaal! Maar het is mij wel duidelijk dat hij dat niet kan. Ook toen hij drie dagen na de hartstilstand weer bij mocht komen was hij erg agressief. Ze moesten hem vastbinden aan zijn bed, heel zielig. En ik schaamde me tegenover de zusters. Zo doet hij normaal niet zei ik nog.

Het is ook niet zo dat hij de hele dag zo doet maar bij bepaalde dingen en dat kan van alles zijn. Niet alleen het journaal dus. Het lijkt of zijn boosheid van nul naar kookpunt gaat in 5 seconden.

De psycholoog gaat daar nu met hem aan werken zodat hij zelf ook in gaat zien wanneer dat gebeurd. Het ergste vind ik eigenlijk nog wel zijn negatieve gevoelens over zichzelf na zo'n agressieve bui. Dan voelt hij zich rot, en schaamt hij zich ook.

Onze kinderen zijn nu bijna 16 en bijna 11, ze zien wel dat er iets mis is maar ik denk niet dat ze het helemaal begrijpen.

Hij slaat ons gelukkig niet maar hij maakt soms dingen kapot in huis.

Dit is de eerste keer dat ik het hele verhaal vertel, bij de psycholoog laat ik de ergste dingen maar weg, hij doet dat ook. Ik denk dat ik me te hard schaam als ik sommige dingen zou vertellen. Ik zal straks die link hierboven eens gaan bekijken.

En toch zou ik die dingen wél vertellen bij de psycholoog het lijkt mij wel zo handig dat de psych het héle verhaal hoort zodat er goede hulp kan komen..

Sterkte..
Ik denk dat ze hem dan meteen in een dwangbuis afvoeren en de kinderen naar een pleeggezin doen
quote:DigginBlue schreef op 09 maart 2016 @ 23:31:

Beste Wyandotje,

Laat je man iig geen nieuws meer kijken. (NOS?) Nu hij na het ongeluk een beetje lichtgeraakt is geworden, in sommige situaties, zoals jij beschrijft, is het kijken naar de Nationale Omroep Propaganda (NOS) een ware kwelling voor hem. Zo hebben ze hem nu waar ze iedereen eigenlijk willen hebben. In een onrustige, misschien zelfs wel boze gemoedstoestand. Laat dit niet gebeuren en zet gewoon de tv uit op dat moment en ga een gesprek met hem aan om hem af te leiden.

Mijn tweede tip is. Zoek hier professionele hulp voor.

Heel veel succes en sterke toegewenst!Om hier even op te terug te komen. Na het zoveelste journaal drama hebben we een raspberry gekocht, we kijken alleen nog maar series zonder reclame maar laatst las ik hier ergens dat zo'n kastje eigenlijk niet mag. Dus zodra exodus is verlopen zal ik geen nieuwe add-on downloaden. We hebben ook netflix. Dan moet hij daar maar naar kijken. Het blijkt eenvoudig te zijn. Dus hij kan het zelf bedienen gelukkig. Wel met een instructie brief van mij.
quote:wyandotje schreef op 10 maart 2016 @ 07:47:

Ik denk dat ze hem dan meteen in een dwangbuis afvoeren en de kinderen naar een pleeggezin doen

Nou als dat er voor nodig is maar dat zal zo'n vaart wel niet lopen denk ik maar misschien is een tijdelijke opname wel helemaal geen slecht idee..

Je moet ook aan je eigen veiligheid en dat van de kinderen denken..
Voor de mensen die er verstand van hebben. Is het te vergelijken als iemand die een tic heeft, bijv met je hoofd schudden, of onbewust steeds vloeken? En dat je lichaam dat vanzelf doet zonder dat je er enige controle over hebt?

Iemand in mn nabije omgeving is ook opeens verander na een hersenbloediing en in dit topic is opeens het kwartje gevallen dat diegene daar echt niets aan kan doen.

TO, ik zou je adviseren om júíst bij de psycholoog wel eerlijk te zijn. Hij kan jullie helpen. Zoals ik het hier lees is er aan jullie gezin nooit echt goed uitgelegd wat hij heeft en hoe zn gedrag is veranderd. Het is niet oke dat je kinderen maar wegvluchten als hij boos wordt. Dit heeft een enorme impact op hun jeugd. Ik zou als gezin samen hulp zoeken, zodat zij het gedrag van hun vader ook begrijpen.
Hij doet niet boos tegen ons, maar hij schreeuwt wel waar wij bij zijn. Er zijn weekenden geweest waarin de kinderen gedwongen bij opa en oma moesten logeren. Hun verdienen dat geschreeuw, gevloek en getier niet. Het lijkt mij ook niet goed voor hun ontwikkeling.

Zelfs onze hond is veranderd. Als man weer zo doet sluit ik hem maar even op. Want ik ben bang dat hij een keer aanvalt. Ik heb er inmiddels wel hulp bij van een gedragsdeskundige maar die weet nog niet helft zeg maar. Zij denkt dat het door de hartstilstand komt en zijn huis volstroomde met vreemde mensen. Maar ik denk dat zijn vreemde gedrag aan man ligt.
Ik ben trouwens wel blij dat mensen het herkennen. Ik dacht al dat ik misschien gek was.
quote:wyandotje schreef op 10 maart 2016 @ 08:02:

Hij doet niet boos tegen ons, maar hij schreeuwt wel waar wij bij zijn. Er zijn weekenden geweest waarin de kinderen gedwongen bij opa en oma moesten logeren. Hun verdienen dat geschreeuw, gevloek en getier niet. Het lijkt mij ook niet goed voor hun ontwikkeling.

Zelfs onze hond is veranderd. Als man weer zo doet sluit ik hem maar even op. Want ik ben bang dat hij een keer aanvalt. Ik heb er inmiddels wel hulp bij van een gedragsdeskundige maar die weet nog niet helft zeg maar. Zij denkt dat het door de hartstilstand komt en zijn huis volstroomde met vreemde mensen. Maar ik denk dat zijn vreemde gedrag aan man ligt.

Dan lijkt het mij verstandig dat je wél alles verteld.

Was man altijd al een beetje zo en is dat na de hartstilstand verergerd?

En nee hoor jij bent absoluut niet gek..
Hij was van te voren al gediagnosticeerd met ADHD. Dus het zit misschien ook in zijn aard.
quote:-NummerZoveel- schreef op 09 maart 2016 @ 22:11:

Is het niet zo dat zijn hersens dan misschien beschadigd zijn in het gebied dat de emotie reguleert en er voor zorgt dat wij een "rem" hebben op het uiten van onze emoties? Dat is namelijk een zeer regelmatig voorkomend verschijnsel bij niet aangeboren hersenletsel. In dat geval zou het een lichamelijke klacht zijn die zich in gedrag uit, en dat is erg lastig te verbeteren.Ik ken ook iemand die een TIA (of iets wat erop lijkt) heeft gehad, een soort hersenbeschadiging. Hij kan ook om een futiliteit boos worden, en dan onevenredig lang. En dan vertrouwt hij niemand meer en dat zegt hij dan ook. Als hij niet boos is, is hij overigens een leuke man die zich grappig uitdrukt. Hij is niet bepaald dom, ook niet na die TIA.
World of Warcraft: Legion
Zo is het hier ook. Buiten de boze buien is het nog steeds een leuke man, dat maakt het ook zo lastig allemaal.
Jeetje TO, heftig. Je krijgt al goede adviezen hier. Voor jou wel een extra

Ik weet niet of het hier al is genoemd, maar zijn er geen groepen/is er geen hulp voor partners en kinderen van iemand met dit soort letsel? Je kinderen kunnen ook wel wat steun gebruiken bij het omgaan hiermee? Wegvluchten werkt natuurlijk wel even, maar is natuurlijk geen structurele oplossing, lijkt me?
Volgende week dinsdag heb ik een afspraak voor mij alleen bij zijn psycholoog gemaakt. En dan ga ik alles maar gewoon vertellen, ik hoop zo dat het nog verbetert. En ik hoop dat ze iets voor mij kan doen. Want het zinnetje: In ziekte en gezondheid is nu wel erg letterlijk voor me geworden. We waren net 6 weken getrouwd toen hij een hartstilstand kreeg.

Iemand vroeg een aantal reacties terug of we wel goede uitleg hebben gehad? Maar dat hebben we niet, ze hebben wel gezegd dat ze plekken in zijn hoofd hebben gezien en dat het niet meer beter wordt, maar niemand heeft iets gezegd over deze toestanden. De toekomst moest het uitwijzen zeiden ze.
Wat raar dat ze je zo slecht geïnformeerd hebben. Of is het zo uitzonderlijk dat er niet zo veel over bekend is? In hoeverre krijgen je kinderen ook hulp? Lijkt me voor hen ook fijn als ze weten hoe het werkt en wat zij kunnen doen of laten.
Ze konden vooraf niet zeggen wat die schade in de praktijk voor ons zou betekenen. Dus dat zou moeten blijken. Ze konden vooraf wel met zekerheid zeggen dat hij waarschijnlijk problemen met zijn geheugen kon krijgen. De schade zit verdeeld over zijn hele brein. Dat is kennelijk kenmerkend voor hersenschade na een geslaagde reanimatie. Dat de schade in verschillende gebieden ontstaat. Zijn hersenen hebben toch een minuut of 7-8 geen zuurstof gehad. In het ziekenhuis is hij na de hartkatheterisatie direct gekoeld tot 30 graden. Anders was de schade misschien nog erger geweest.
Jemig, heftig.... Je zou toch denken dat ziekenhuizen dan inmiddels beter communiceren over zulke gevallen? Rot voor je, echt (understatement). Voor jullie allemaal trouwens
Inderdaad understatement

We zullen het ermee moeten doen.
Heel goed dat je de afspraak voor jezelf bij de psych hebt gemaakt en dat jij je hebt voorgenomen om open kaart te spelen. Maak ook een lijstje, zodat je echt niets vergeet. Als je met buikpijn naar de huisarts gaat, dan zul je ook over diarree moeten praten ook al is dat gênant, omdat de huisarts zonder die info echt niet de juiste diagnose kan stellen en dus ook niet de beste behandeling voor kan schrijven. En voor de psycholoog geldt precies hetzelfde, die heeft ook alle info nodig om de juiste hulp te kunnen bieden.

De gevolgen van hersenletsel zijn raar voor mensen die er niet eerder mee in aanraking zijn geweest. Maar voor hulpverleners/behandelaars is het hun dagelijks werk. Jouw man mist de rem en heeft extra agressiviteit. Een ander kan niet meer praten. En de volgende wordt compleet oversekst. Het kan echt alle kanten uit met hersenletsel, en al die mensen kunnen daar zelf echt helemaal niets aan doen. En hulpverleners /behandelaars snappen dat.

Wel kunnen patienten soms met therapie of medicatie geholpen worden om weer wat meer zichzelf te worden. Gun jouw man die hulp en die kans, dat scheelt hem ook veel verdriet en ellende.

En voor de kinderen: een agressieve sfeer in huis is schadelijk, ook als de agressie niet op hun gericht is. Kinderen hebben behoefte aan veiligheid, en dat is er bij jullie thuis niet, omdat het gedrag van jouw man heftig en onvoorspelbaar is. Vergis je niet in de impact die dat op de kinderen heeft. Ik zou je echt willen adviseren om daarom zowel voor jezelf als voor jouw kinderen hulp te zoeken. Dat kan jullie last zoveel minder zwaar maken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven