Mishandeld?

11-03-2016 05:21 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Wat mij nooit echt is opgevallen is het feit dat ik vroeger vrij gard werd aangepakt.

Als ik niet luisterde; werd m'n oor 180 graden omgedraaid. Dat deed behoorlijk pijn.

Als ie stout was: moeder werd boos, schreeuwde dat ik naar m'n kamer moest gaan en me klaar moest maken voor 10 keiharde klappen op m'n billen.

Ik brulde moord en brand, krijste van het huilen.

Als het klaar was bleef ik altijd op m'n bed liggen huilen. Wachten totdat de Brandende pijn weg was.

Dit is niet bij één keer gebleven.

Nu ik dit zelf zo teruglees, lijkt het wel op kindermishandeling. Klopt dat?

M'n moeder en ik hebben nu normaal contact, maar nu twijfel ik of dat wel zo gezond is.

Van m'n 10e tot m'n 20e was ze getrouwd met een man die alcoholist is en een narcist. Verbale mishandeling kwam daar ook bij kijken. En aanranding. Ik herinner me ook het schreeuwen, wanneer ik me op m'n kamer verstopte (wat bijna elke week gebeurde).

Vanaf m'n 14e loop ik al bij psychologen, maar heeft nog maar weinig opgebracht.

Nu ben ik 25 en begin ook nu pas te merken wat alles eigenlijk was. En dat ik in m'n tienerjaren een emotieloos kind was.

Ik heb problemen op het werk; mensen vragen zich veel dingen af (waarom ik zo stil ben, waarom ben ik zo super onzeker).
Heb je dit wel eens tijdens een therapie besproken?
of het wel of geen mishandeling is, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Het feit zal niet veranderen wanneer je er een labeltje aanhangt.

Jij hebt het idee dat je niet goed functioneert. Hoog tijd om een afspraak te maken bij iemand die je daar bij kan helpen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het feit of het wel/geen mishandeling is maakt zeker uit: het voor jezelf toegeven dat je wel bent mishandelt is nogal ingrijpend.

TO, vraag via je huisarts om verwijzing naar een hulpverlener, heel veel sterkte.
quote:cochise schreef op 11 maart 2016 @ 05:51:

Het feit of het wel/geen mishandeling is maakt zeker uit: het voor jezelf toegeven dat je wel bent mishandelt is nogal ingrijpend.

TO, vraag via je huisarts om verwijzing naar een hulpverlener, heel veel sterkte.Maar dat is niet iets wat je hier via een forum moet beslissen. Daar kan het bespreken met een professional mee helpen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Eens met cochiche. Is ook weer een stukje volwassen worden. Als kind is een situatie nou een keer zo en neem je een situatie voor vanzelfsprekend aan. Als zelfdenkende volwassene, kan het gebeuren dat je dingen in een ander perspectief ziet. En je jezelf bewust worden dat dingen die in je jeugd gebeurden toch niet hoorden. Dit is een grote stap, die je gevoelsmatig kan verscheuren. Zeker als je nu een goede relatie met je moeder hebt. Heel veel sterkte!

Als ik zo zou merken dat dit een kind in mijn omgeving zou worden aangedaan, zou ik kijken hoe ik in kon grijpen om verder leed te voorkomen.

Dat doen kinderen wel vaker, ook als ze vallen.

Ik ben ook hardhandig aangepakt, heeft van mij geen doetje gemaakt, sta er ook achter. Kreeg alleen klappen als ik iets stouts had gedaan. Alleen als jij er nu last van hebt moet je er wat mee doen. Anders lekker laten rusten!
quote:hamerhaai schreef op 11 maart 2016 @ 06:25:

[...]

Maar dat is niet iets wat je hier via een forum moet beslissen. Daar kan het bespreken met een professional mee helpen.Lees mijn laatste zin.
Ja, dat wat je moeder deed is kindermishandeling.

Het ene kind krijgt er erg veel last van, de ander niet. En aan je problemen zul je zelf moeten werken, dat kan verder niemand. Hoewel het misschien helpt om er met je moeder een gesprek over te voeren om te zien wat zij er zelf van vindt.

Wat zegt zij hier over? Was het onmacht? Is het zoals ze vindt dat kinderen opgevoed moeten worden?

Heb je het met je hulpverlener, psychologen gehad over dat je mishandeld bent geweest?

Sterkte verder!
het is niet de manier hoe ik mijn kinderen opvoed, ook niet de manier waarop ik ben opgevoed.

Ik herken het vooral van mijn vriendinnen met een andere culturele achtergrond.

Het is alleen niet zo, dat iedereen die hard aangepakt is, in zijn jeugd daardoor de rest van zijn leven problemen mee houdt. Wat je moeder deed was haar verantwoordelijkheid, wat jij er nu mee doet, is de jouwe. De eerste stap is hulp zoeken.
Ja je bent hard aangepakt vroeger. Dat is klote.

Maar wat heb je eraan als je er nu ineens het label 'mishandeld' op gaat plakken?

Dan ga je de zin 'ik ben mishandeld' duizenden keren herhalen in je hoofd totdat je het zelf gelooft en ga je je enorm wentelen in zelfmedelijden. Daar word je echt niet vrolijker van.

Kijk naar het nu. Als er nú dingen niet goed lopen in je leven kun je daar natuurlijk hulp bij gaan zoeken, maar ga jezelf niet allemaal extra dingen aanpraten.
Tjsaaaa echte mishandeling vind ik het niet. Ik werd ook bij mijn oor gegrepen en kreeg billenkoek als ik echt vervelend was. En wat je zelf al zegt werd het alleen gedaan als jij vervelend was dus niet zomaar voor de lol.

En dat je moord en brand krijste...ja dat doet mijn zoon ook als hij zijn vingers niet in het stopcontact mag doen of geen hondenbrokken mag eten.

Neemt niet weg dat jij het als mishandeling kan voelen.
Dat is denk ik ook een generatie dingetje. Mijn ouders (en vele leeftijdgenoten met hen) vonden een pak slaag normaal als je stout was geweest.

Ik was nogal stout dus ja ik kreeg regelmatig een pak slaag.

Mijn moeder kreeg zelfs op school klappen van de meester.

Maar dat maakt het nog niet goed natuurlijk.

Mijn generatie begint te beseffen dat slaan niet goed is voor kinderen.

Het argument dat mijn ouders gebruiken dat ik er niet slechter van ben geworden is eignelijk idioot. Ik heb inmiddels al heel wat psychologen versleten.
Ik denk dat je het wel een beetje in de context van de tijdgeest moet zoeken. Ik ben 38 en draaien om mijn oren, echte billenkoek was doodnormaal. Zo deden ze dat, opvoeden. Ik doe het nu anders met mijn kind, en gelukkig maar.

Neemt niet weg, dat als jij er nu last van hebt, dat je daar nu wat mee moet doen. Op zoek naar een goede psycholoog, denk ik.

Sterkte.
quote:Katherina schreef op 11 maart 2016 @ 11:18:

Ik denk dat je het wel een beetje in de context van de tijdgeest moet zoeken. Ik ben 38 en draaien om mijn oren, echte billenkoek was doodnormaal. Zo deden ze dat, opvoeden. Ik doe het nu anders met mijn kind, en gelukkig maar.

Ik ben ouder dan 38 en dat en dat was in mijn jeugd al niet normaal hoor. De ouders die hun kinderen wel eens een tik gaven, werden besproken als mishandelaars bij ons thuis. (en door mij en mijn vriendinnetjes)
quote:Kangoeroe33 schreef op 11 maart 2016 @ 07:21:

Dat doen kinderen wel vaker, ook als ze vallen.

Ik ben ook hardhandig aangepakt, heeft van mij geen doetje gemaakt, sta er ook achter. Kreeg alleen klappen als ik iets stouts had gedaan. Alleen als jij er nu last van hebt moet je er wat mee doen. Anders lekker laten rusten!Beetje jammer dat sommigen zo makkelijk reageren terwijl ik dit voor het eerst vertel. Heb een beetje respect voor je medemens.
Mijn moeder stond toendertijd (en nu nog) onder veel stress van wat zij vroeger had meegemaakt. Dus onmacht en het te snel verliezen van geduld.
quote:Soortje91 schreef op 11 maart 2016 @ 12:44:

[...]

Beetje jammer dat sommigen zo makkelijk reageren terwijl ik dit voor het eerst vertel. Heb een beetje respect voor je medemens.

Nou, gelukkig zit je al lekker in je slachtofferrol, heb je niet eens het label 'mishandeld' voor nodig...

Je zegt dat je problemen hebt op je werk. Als wij nou met zijn allen zeggen "joh inderdaad, je bent mishandeld.", gaat het dan beter op je werk? Als je collega's zeggen dat je zo stil bent, zeg je dan dat dat komt doordat je vroeger mishandeld bent? Wat wil je met je 'label'? Genoegdoening? Een excuus om je te gedragen zoals je nu doet? Wat brengt het jou?

Dit zijn serieuze vragen.
Mensen, het ie absoluut niet normaal als je als kind een pak slaag krijgt omdat je je niet goed gedroeg. Het is ook niet normaal als dat nu nog gebeurt. Tegenwoordig zijn er allerlei andere oplossingen om je kind op een normale manier te laten merken als hij zich niet gedraagt.

Heb daarover gesproken met een hulpverlener en 'mishandeld' is ook geen label.

Je relatiestatus, dát is een label.

Het zijn slechts feiten door een omstandigheid, waardoor ik mezelf steeds beter leer kennen.
quote:lonelyryder schreef op 11 maart 2016 @ 06:35:

Eens met cochiche. Is ook weer een stukje volwassen worden. Als kind is een situatie nou een keer zo en neem je een situatie voor vanzelfsprekend aan. Als zelfdenkende volwassene, kan het gebeuren dat je dingen in een ander perspectief ziet. En je jezelf bewust worden dat dingen die in je jeugd gebeurden toch niet hoorden. Dit is een grote stap, die je gevoelsmatig kan verscheuren. Zeker als je nu een goede relatie met je moeder hebt. Heel veel sterkte!

Als ik zo zou merken dat dit een kind in mijn omgeving zou worden aangedaan, zou ik kijken hoe ik in kon grijpen om verder leed te voorkomen.Dank je voor je begrip!
quote:Soortje91 schreef op 11 maart 2016 @ 12:53:

Mensen, het ie absoluut niet normaal als je als kind een pak slaag krijgt omdat je je niet goed gedroeg. Het is ook niet normaal als dat nu nog gebeurt. Tegenwoordig zijn er allerlei andere oplossingen om je kind op een normale manier te laten merken als hij zich niet gedraagt.

Heb daarover gesproken met een hulpverlener en 'mishandeld' is ook geen label.

Je relatiestatus, dát is een label.

Het zijn slechts feiten door een omstandigheid, waardoor ik mezelf steeds beter leer kennen.Maar wat wil je met dit topic??
Ik weet inmiddels wat ik weten wilde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven