Plaskater

13-03-2016 22:30 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen die ervaring hebben met een plaskater?

Donderdagavond begon de ellende.. Onze kat (nog geen jaar oud) probeerde overal te plassen, maar er kwam niks uit. We hadden toevallig die avond de kattenbak verschoond. Het was dus duidelijk dat hij in ieder geval van 18.00uur tot 23.30uur niet geplast had.

Doordat hij maar bleef persen op de meest vreemde plekken heb ik de dierenarts gebeld. We konden meteen langskomen.

Onze kater is onder narcose gebracht, kreeg een katheter en is daar een nacht gebleven. De andere ochtend wilde ik even bij hem kijken. We hebben toen afgesproken dat ik begin van de middag terug zou komen om hem op te halen. Hij was daar zo angstig dat ze dacht dat hij daar toch niet uit zichzelf zou plassen.

Vrijdagavond laat begon het allemaal weer opnieuw. Ik heb geen oog dichtgedaan en zaterdagochtend meteen weer gebeld. Wederom narcose en een katheter. Dit keer is hij tot vandaag eind van de middag gebleven. De katheter is een keer vervangen, doordat er blaasgruis in zat.

Hij ligt nu lekker naast me op de bank, maar gerust ben ik niet. Hij heeft nog steeds niet geplast, maar heeft het wel al een aantal keer geprobeerd (op de kattenbak).

Ik ben behoorlijk nerveus voor de nacht. Durf niet te gaan slapen, omdat ik bang ben dat zijn blaas weer vol loopt.

Ik heb hem weinig water gegeven en speciale brokjes die ik van de dierenarts heb gekregen. Daar heeft hij gelukkig wel wat van gegeten.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie? Ik verwacht dat we morgen naar de dierenarts moeten voor een penis amputatie, al is dat misschien best pessimistisch.
Ik denk ook een penisamputatie. Is op zich niet erg, dan is ie er vanaf. Succes!
Is het alleen niet vreemd dat de dierenarts de kat twee keer een katheter geeft en niet meteen een amputatie uitvoert?

Zo heeft het beestje alleen maar meer pijn en stress lijkt me...
Penisamputatie klinkt heel naar, maar kan voor een (geholpen) kater echt een zegen zijn als ze dit soort problemen hebben.

Sterkte met je kat, het is zo naar als ze zich niet goed voelen....
quote:Frederique1988 schreef op 13 maart 2016 @ 22:33:

Is het alleen niet vreemd dat de dierenarts de kat twee keer een katheter geeft en niet meteen een amputatie uitvoert?

Zo heeft het beestje alleen maar meer pijn en stress lijkt me...Ik denk dat een dierenarts niet staat te springen om een zeer jonge kater van zijn penis af te helpen. Vaak wordt dit gedaan in uiterste noodzaak.
quote:Frederique1988 schreef op 13 maart 2016 @ 22:33:

Zo heeft het beestje alleen maar meer pijn en stress lijkt me...

Mijn kater heeft zelfs 3 x een katheter gehad voor er besloten werd dat het echt niet meer lukte zonder operatie.

Zo'n operatie is niet niks.

Na de 3e mislukte poging om kater zelf te laten plassen is hij toch geopereerd en dat is allemaal perfect gegaan.

Ik vond het een heftige tijd en het zag er vreselijk uit met al die hechtingen en kaalgeschoren billen.

Maar kater plaste daarna weer een mooie pijnloze straal
Ga je kat rauw voeren! Bij mijn eigen zeer jonge kater (minder dan een jaar oud) met hetzelfde probleem was dit de oplossing en dat heb ik veel vaker gehoord. Die rottige brokjes van de DA bliefde hij toch al niet en ze hielpen ook voor geen meter. Na opstappen op rauw vlees heeft hij nergens meer last van gehad. Er zijn verschillende soorten kant en klare vers voeding te koop en het is zeker niet duurder (zelfs veel goedkoper) dan die brokjes van de dierenarts. Niet elke dierenarts is fan van deze manier van voeren, soms door onwetendheid maar vaak ook omdat het ze geld kost als jij niet meer met je zieke kat komt en speciale brokjes bij ze komt halen.. Kijk eens op www.barfplaats.nl bijvoorbeeld. Bij blaasgruis is genoeg drinken juist heel belangrijk om de boel door te spoelen, met rauwe voeding krijgen ze sowieso al meer vocht binnen wat dus juist goed is.
Ik zou nu nog even naar de dierenarts bellen want een volle blaas kan knappen en dat is dodelijk (en heel erg pijnlijk).

Dat gezegd hebbende: de mijne had het ook, is geholpen en daarna op een heel streng dieet gezet (echt geen uitzonderingen maken!) en is pas onlangs op hoogbejaarde leeftijd (21+) overleden.
quote:mwcactus schreef op 13 maart 2016 @ 22:51:

Ga je kat rauw voeren! Bij mijn eigen zeer jonge kater (minder dan een jaar oud) met hetzelfde probleem was dit de oplossing en dat heb ik veel vaker gehoord. Die rottige brokjes van de DA bliefde hij toch al niet en ze hielpen ook voor geen meter. Na opstappen op rauw vlees heeft hij nergens meer last van gehad. Er zijn verschillende soorten kant en klare vers voeding te koop en het is zeker niet duurder (zelfs veel goedkoper) dan die brokjes van de dierenarts. Niet elke dierenarts is fan van deze manier van voeren, soms door onwetendheid maar vaak ook omdat het ze geld kost als jij niet meer met je zieke kat komt en speciale brokjes bij ze komt halen.. Kijk eens op www.barfplaats.nl bijvoorbeeld. Bij blaasgruis is genoeg drinken juist heel belangrijk om de boel door te spoelen, met rauwe voeding krijgen ze sowieso al meer vocht binnen wat dus juist goed is.

Bijna niemand haalt meer dieetvoer bij de dierenarts, want dat is elders vele malen goedkoper, dus om de inkomsten hoeft een dierenarts het echt niet te adviseren. Sowieso vind ik het behoorlijk kwalijk dat je hiermee dierenartsen beschuldigd van dergelijke praktijken.

En BARF is net nog een heel onderzoek naar gedaan, dat blijkt lang niet zo goed te zijn voor onze huisdieren als sommigen ons willen laten geloven. Naast hun voer zijn huisdieren namelijk ook geëvolueerd, en ze zijn niet meer op vers ingesteld.
Weinig laten drinken lijkt mij sowieso geen strak plan...
quote:-NummerZoveel- schreef op 13 maart 2016 @ 22:54:

[...]

Bijna niemand haalt meer dieetvoer bij de dierenarts, want dat is elders vele malen goedkoper, dus om de inkomsten hoeft een dierenarts het echt niet te adviseren. Sowieso vind ik het behoorlijk kwalijk dat je hiermee dierenartsen beschuldigd van dergelijke praktijken.

En BARF is net nog een heel onderzoek naar gedaan, dat blijkt lang niet zo goed te zijn voor onze huisdieren als sommigen ons willen laten geloven. Naast hun voer zijn huisdieren namelijk ook geëvolueerd, en ze zijn niet meer op vers ingesteld.De goede moeten onder de kwade lijden zoals dat altijd gaat. Het verlies van dergelijke inkomsten is voor sommige praktijken die het ook door de crisis moeilijk hebben een belangrijk argument. Daarbij worden dierenartsen voorgelicht over voeding door de inductie die die brokken produceert en die zelfde industrie brengt wazige onderzoeken naar buiten over hoe schadelijk rauwe voeding zou zijn. De ene keer is het slecht voor het dier en bij het volgende flut onderzoek (als jij wel een echt goed degelijk onderzoek hebt hoor ik het graag maar ik heb het nog niet gevonden) is het heel slecht voor mensen die met die dieren in aanraking komen, dat uit de cijfers geen werkelijk verschil blijkt tussen dieren die brokken of rauw krijgen doet er helemaal niet toe als je het maar goed verpakt en in een blad zet dat je toch al sponsorde. Ik heb me goed ingelezen en mijn kat en vele andere dieren met gezondheidsproblemen zijn er wel degelijk enorm van opgeknapt. Voor mij was de keus sowieso heel simpel, ik probeer vers of mijn jonge kater moet een zware operatie ondergaan en de rest van zijn leven zijn penis missen.. Vers bied nu al 7 jaar de oplossing en al mijn katten zijn hartstikke gezond op rauw voer. Ook de poes waarbij de dierenarts zei dat door tandvleesontsteking het hele gebit misschien wel getrokken moest worden leeft al jaren zonder problemen en met haar hele gebit op rauwe voeding, lekker knagen op een kippen of eenden nek doet wonder voor het gebit van alle katten die ik heb.
De dierenarts adviseerde mij om hem niet te veel water te geven, aangezienzijn blaas dan sneller volloopt.

Ik begrijp dat hij moet spoelen, echter denk ik dat er nog steeds een verstopping zit. As we speak zit hij wederom op de kattenbak en komt er niks uit ...

Zijn blaas is op dit moment niet vol, hij heeft nog maar weinig gedronken.

Morgenochtend maar weer de dierenarts bellen en langsgaan voor waarschijnlijk een operatie.
Ah van daar (dacht even dat je dat op eigen houtje had besloten)

Wat naar zeg, ik begrijp dat je je zorgen maakt. Ik hoop voor je dat hij vanavond nog begint met plassen zodat jij met ene gerust hart kan gaan slapen
Minder water is goed om de blaas niet op teveel spanning te laten komen, maar het is ook erg slecht voor het probleem waardoor jouw kat nu niet kan plassen. De dierenarts had eigenlijk jouw kater met een katheter naar huis moeten sturen (of daar moeten houden). Voel anders even aan zijn buik, als je daar een soort van sinaasappel voelt, dan moet hij met spoed naar de dokter.
Weet je welke soort gruis je kat heeft? Veel katten en vooral jonge katten hebben last van struvietkristallen, deze lossen op in een zuurder milieu. Om de urine zuurder te maken kun je vitamine C geven. Ik snap de keus van de dierenarts voor brokken trouwens niet, blikvoer zou veel beter zijn in dit geval omdat de kat dan meer vocht binnen krijgt en de boel wat doorspoelt. Ik zou je sowieso aanraden een second opinion te doen bij een andere dierenarts voor je zijn penis laat verwijderen.
quote:mwcactus schreef op 13 maart 2016 @ 23:16:

[...]

(als jij wel een echt goed degelijk onderzoek hebt hoor ik het graag maar ik heb het nog niet gevonden)

Er is onlangs universitair onderzoek naar gedaan. Ik heb nu geen zin om te googelen, maar als je geïnteresseerd bent, zou je dat zelf even kunnen doen.

Voor mijzelf is een kat die 21+ is geworden, ondanks ernstige nier- en blaasproblemen (en een chronische verkoudheid/benauwdheid), meer dan bewijs genoeg.
quote:mwcactus schreef op 13 maart 2016 @ 23:33:

Weet je welke soort gruis je kat heeft? Veel katten en vooral jonge katten hebben last van struvietkristallen, deze lossen op in een zuurder milieu. Om de urine zuurder te maken kun je vitamine C geven. Ik snap de keus van de dierenarts voor brokken trouwens niet, blikvoer zou veel beter zijn in dit geval omdat de kat dan meer vocht binnen krijgt en de boel wat doorspoelt. Ik zou je sowieso aanraden een second opinion te doen bij een andere dierenarts voor je zijn penis laat verwijderen.

De dierenarts zal daar nu op sturen ivm het weekend en het feit dat de kat anders overlijdt aan een geknapte blaas als TO niet snel genoeg reageert.

Brokjes zijn echt niet slechter dan natvoer, zolang de brokjes er voor zorgen dat de kat genoeg drinkt. Bovendien zijn brokjes beter voor de tanden dan natvoer.
Oh, en TO, niet zomaar je eigen vitamine C gaan voeren, maar alleen middelen gebruiken die speciaal samengesteld zijn voor katten.
Hij heeft nog geen sinaasappel onder z'n buik. Dat had hij donderdag en zaterdag wel.

Ik heb er weinig vertrouwen in dat het plassen vannacht of morgenochtend nog gaat lukken. Gelukkig is hij wel redelijk vrolijk. Hij lijkt geen pijn te hebben op het moment. Uiteraard komt dat door de pijnstillers en het feit dat hij nu geen volle blaas heeft.

Inmiddels lig ik op bed en m'n vriend is zo lief om een nacht op de bank beneden te slapen. Ik wil niet dat hij alleen is. Mijn vriend is ziek (griep) en blijft morgen thuis van z'n werk. Ik moet wel gewoon werken. Heb gelukkig wel af kunnen spreken dat ik een dagje thuis werk. Aangezien ik al drie nachten amper heb geslapen, is het wel fijn dat ik vannacht een aantal uren kan pakken. Dat mijn vriend bij hem is, stelt me wel gerust.

Over de second opinion: hier heb ik het net met m'n vriend over gehad. Gaan morgen even een andere dierenarts bellen. Ik heb gelezen dat er wellicht een groot gruissteentje voor z'n urinebuis zit, dat met een operatie verwijderd kan worden. Ze hebben geen echo gemaakt en er is me niet vertelt wat voor soort gruis er gevonden is.
quote:-NummerZoveel- schreef op 13 maart 2016 @ 23:39:

Oh, en TO, niet zomaar je eigen vitamine C gaan voeren, maar alleen middelen gebruiken die speciaal samengesteld zijn voor katten.Nee hoor tabletjes van het drogist voldoen prima, worden door vele mensen met goed resultaat gebruikt. Vitamine C is gewoon vitamine C.
quote:mwcactus schreef op 13 maart 2016 @ 22:51:

Ga je kat rauw voeren! Bij mijn eigen zeer jonge kater (minder dan een jaar oud) met hetzelfde probleem was dit de oplossing en dat heb ik veel vaker gehoord. Die rottige brokjes van de DA bliefde hij toch al niet en ze hielpen ook voor geen meter. Na opstappen op rauw vlees heeft hij nergens meer last van gehad. Er zijn verschillende soorten kant en klare vers voeding te koop en het is zeker niet duurder (zelfs veel goedkoper) dan die brokjes van de dierenarts. Niet elke dierenarts is fan van deze manier van voeren, soms door onwetendheid maar vaak ook omdat het ze geld kost als jij niet meer met je zieke kat komt en speciale brokjes bij ze komt halen.. Kijk eens op www.barfplaats.nl bijvoorbeeld. Bij blaasgruis is genoeg drinken juist heel belangrijk om de boel door te spoelen, met rauwe voeding krijgen ze sowieso al meer vocht binnen wat dus juist goed is.Wat een onzin! De dierenarts weet heus wel beter wat je je dier moet voeren dan zijn klanten! En dat het vanwege de inkomsten is slaat al helemaal nergens op.
quote:mwcactus schreef op 13 maart 2016 @ 23:44:

[...]

Nee hoor tabletjes van het drogist voldoen prima, worden door vele mensen met goed resultaat gebruikt. Vitamine C is gewoon vitamine C.Goh, je hebt er echt verstand van he! Een kat maakt zelf vitamine C aan, dus het heeft geen zin om dat erbij te geven.
Het geven van vitamine C vergroot de kans dat er een ander soort steen gevormd wordt, die niet met een dieet oplosbaar is.

To, als je kat vannacht niet geplast heeft wel meteen de dierenarts bellen hoor. Er is kans op (permanente) nierschade als een kat niet kan plassen. Vraag inderdaad of ze een echo maken, het is raar dat hij zo snel achter elkaar verstopt. Als de dierenarts waar je normaal komt geen echo kan maken, vraag dan welke praktijk in de buurt dit wel kan.

Sterkte!
Heeft de dierenarts geen röntgenfoto gemaakt van de blaas? Wij hebben met onze kater hetzelfde verhaal gehad, toen hij voor de tweede keer binnen 24 uur binnen kwam omdat hij niet kon plassen, is er een foto gemaakt en bleek hij blaasstenen te hebben. Katheteriseren is dan een uiterst tijdelijke noodoplossing, zo'n steentje kan elk moment weer voor de uitgang gaan zitten. Hij is met spoed geopereerd en bleek oxalaatstenen te hebben. Een penisamputatie heeft bij stenen ook geen nut.

Wbt het rauw voeren, dat is not done bij oxalaatstenen(of gruis). Ik zou dan ook nooit rauw gaan voeren voordat duidelijk is om welk soort steen/gruis het gaat, de complottheorieën over dierenartsen die geen bal over voeding zouden weten en alleen voor eigen gewin dure nutteloze brokken verkopen daargelaten.
quote:bloempje027 schreef op 14 maart 2016 @ 06:39:

[...]

Goh, je hebt er echt verstand van he! Een kat maakt zelf vitamine C aan, dus het heeft geen zin om dat erbij te geven.

Ja geloof me maar ik heb me heel erg goed ingelezen en contact met diverse dierenartsen die wel staan te juichen bij rauwvoer. De extra vitamine C maakt de urine zuurder, net al cranberry dat doet, daarom wordt het ook bij mensen vaak gebruikt bij blaasontstekingen.

Oxalaatstenen/gruis wordt vaak veroorzaakt door brokken die om een te basisch milleu door die brokken te voorkomen al iets bevatten dat de urine zuur maakt, met als gevolg dat sommige katten daar oxalaatstenen van krijgen. Dit gebeurd ook juist bij de brokjes tegen struviet die de urine zuurder maken, de is de kat van het een af maar heeft het ander en oxalaat is lastiger te verhelpen.

De brokken industrie werkt net zoals de pharmaceutische industrie, ze hebben het zelfs voor elkaar dat zij nieuwe dierenartsen en assistentes tijdens hun opleiding informatie geven over voeding. Die industrie heeft een enorme vinger in de pap als het aankomt op kennis over voeding, zowel bij professionals als bij huisdieren eigenaren. De enkele onderzoeken die er naar rauw voer zijn worden meestal door hen betaald en daar verwachten ze dan wel een uitkomst voor die in hun straatje past.

Maar goed wie het boeit kan zelf eens gaan zoeken natuurlijk. Ik wens TO sterkte en haar kat beterschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven