Plaskater

13-03-2016 22:30 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen die ervaring hebben met een plaskater?

Donderdagavond begon de ellende.. Onze kat (nog geen jaar oud) probeerde overal te plassen, maar er kwam niks uit. We hadden toevallig die avond de kattenbak verschoond. Het was dus duidelijk dat hij in ieder geval van 18.00uur tot 23.30uur niet geplast had.

Doordat hij maar bleef persen op de meest vreemde plekken heb ik de dierenarts gebeld. We konden meteen langskomen.

Onze kater is onder narcose gebracht, kreeg een katheter en is daar een nacht gebleven. De andere ochtend wilde ik even bij hem kijken. We hebben toen afgesproken dat ik begin van de middag terug zou komen om hem op te halen. Hij was daar zo angstig dat ze dacht dat hij daar toch niet uit zichzelf zou plassen.

Vrijdagavond laat begon het allemaal weer opnieuw. Ik heb geen oog dichtgedaan en zaterdagochtend meteen weer gebeld. Wederom narcose en een katheter. Dit keer is hij tot vandaag eind van de middag gebleven. De katheter is een keer vervangen, doordat er blaasgruis in zat.

Hij ligt nu lekker naast me op de bank, maar gerust ben ik niet. Hij heeft nog steeds niet geplast, maar heeft het wel al een aantal keer geprobeerd (op de kattenbak).

Ik ben behoorlijk nerveus voor de nacht. Durf niet te gaan slapen, omdat ik bang ben dat zijn blaas weer vol loopt.

Ik heb hem weinig water gegeven en speciale brokjes die ik van de dierenarts heb gekregen. Daar heeft hij gelukkig wel wat van gegeten.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie? Ik verwacht dat we morgen naar de dierenarts moeten voor een penis amputatie, al is dat misschien best pessimistisch.
In het metabolisme van vitamine C wordt oxalaat gevormd. Omdat er meer oxalaat wordt gevormd, is het risico op oxalaat stenen groter. Google maar eens. Ik forum mobiel, als ik tijd heb zoek ik vanmiddag wel een bron op.

Een dierenarts verdient er overigens meer aan als de katers steeds verstopt raken omdat ze geen of het verkeerde dieetvoer krijgen, dan aan het verkopen van het dieetvoer.
Zeg dat wel. Een zak voer voor onze kater kost 20 euro en daar doet ie 3 maanden mee. De operatie en de nasleep er van was 1000 euro. Dat zijn best veel zakken voer. Zijn oxalaatstenen waren gewoon pech, hij kreeg geen speciaal voer voordat hij er last van kreeg. Maar rauw gaan adviseren voordat je uberhaupt weet wat de oorzaak is, vind ik ook niet zo slim. Alhoewel, als je zo'n dierenarts bent die alleen uit is op eigen gewin natuurlijk wel, want dan komt die kat lekker vaak met blaasklachten.
Hoe is het vannacht gegaan? En ga je vandaag weer naar de DA?

Ik heb geen tip (want al nuttige dingen gezegd hier). Wel een beetje herkenning. Onze kater heeft ook regelmatig plasproblemen, zit nu al lange tijd op antiblaasgruisdieet (droge brokken omdat dat beter is voor z'n tanden... want z'n gebit is/was namelijk ook niet zo goed haha). Hij drinkt normaliter voldoende dus dat gaat oké. Vorige week merkte ik dat hij ineens weer veel minder plaste, vaak op de bak zat, etc. Ik heb de DA toen gebeld omdat ik twijfelde tussen juist extra veel laten drinken voor de 'doorstroom', of juist niet teveel ivm risico te volle blaas etc.. Omdat onze kat nog wel kleine beetjes plaste kreeg ik het advies om hem juist extra veel te laten drinken, dus we hebben z'n brokken flink aangelengd met water. Dat vindt hij heerlijk dus dan drinkt hij erg veel. Dit hielp uiteindelijk goed omdat hij wel grotere hoeveelheden kon plassen (al was het in het begin nog wel pijnlijk denk ik...). Na een dag of twee leek het weer soepeler te gaan. Het mengen van de brokken met water eerst 'afgebouwd' door 1x per dag water door de brokken te doen en 1x per dag gewoon droge brokken. Nu is het weer normaal, al blijft het altijd erg goed opletten, vandaar dat we altijd elke dag de bak verschonen zodat we zeker kunnen controleren dat hij ten minste 1x per dag voldoende plast.
Het gaat volgens mij iets beter met hem.

Hij zit enorm vaak op de kattenbak, en iedere keer komt er een klein beetje urine uit met bloed.

Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met de dierenarts. Volgens haar is dit een goed teken. Zolang er maar een klein beetje urine uit blijft komen.

Hij probeert ook niet te plassen in de woonkamer en is best opgewekt.

Uiteraard blijf ik het nauwlettend in de gaten houden. Zodra ik twijfel breng ik hem meteen weer weg.

Bedankt voor jullie tips! Onze dierenarts kan een echo maken en dit zullen ze ook doen als er weer een verstopping komt.
quote:Frederique1988 schreef op 14 maart 2016 @ 10:21:

Het gaat volgens mij iets beter met hem.

Hij zit enorm vaak op de kattenbak, en iedere keer komt er een klein beetje urine uit met bloed.

Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met de dierenarts. Volgens haar is dit een goed teken. Zolang er maar een klein beetje urine uit blijft komen.

Hij probeert ook niet te plassen in de woonkamer en is best opgewekt.

Uiteraard blijf ik het nauwlettend in de gaten houden. Zodra ik twijfel breng ik hem meteen weer weg.

Bedankt voor jullie tips! Onze dierenarts kan een echo maken en dit zullen ze ook doen als er weer een verstopping komt.Fijn dat het iets beter lijkt te gaan! Al klink bloed bij de urine wel zielig... Heeft de DA nog iets gezegd over de hoeveelheid drinken? Ik zou bij jouw verhaal nu namelijk denken dat je het drinken echt zoveel mogelijk moet stimuleren om op die manier het plassen te vergemakkelijken. Maar bij twijfel natuurlijk altijd met de DA overleggen.
Fijn dat het beter gaat
Helaas was het valse hoop.

Hij beginners te persen in de woonkamer. Meteen de andere dierenarts gebeld en met hem daar heen gegaan.

De dierenarts heeft z'n blaas geprobeerd leeg te drukken, maar dat lukte niet.

We hebben besloten het probleem op te lossen en een penis amputatie uit te voeren. Dit wordt op dit moment gedaan. Ook wordt er een foto van z'n blaas gemaakt om te kijken of er een grote steen in zit. Als dat het geval is moet deze verwijderd worden. Best heftig allemaal...

Deze arts zei overigens dat dat dieetvoer helemaal niet zo goed is. Hier zitten ter compensatie heel veel calorieën in, waardoor de kat sneller dik wordt en er complicaties zoals suikerziekte kunnen optreden.

Onze kat moet nu minimaal tot donderdag daar blijven. Straks na de operatie mogen we gelukkig even langsgaan om bij hem te kijken.

Het is wel een opluchting dat er nu echt iets gedaan gaat worden om het probleem op te lossen.
Aan zielig :( Hopelijk gaat de operatie goed en ik hij van z'n klachten af!

Over het voer, om precies te zijn zit onze kater op antiblaasgruis brokken van type 'reduced calorie' en 'anti stress' haha, want hij was te dik, en overgewicht en stress kunnen risicofactoren zijn voor blaasgruis.

Iig sterkte, ik hoop dat hij snel weer de oude is!
Laat van je kater maar een poes maken, probleem opgelost.

Succes en sterkte
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Arm dier. Gelukkig wordt er nu ingegrepen.

Ben je er op voorbereid hoe het er straks uitziet?
Mijn kater moest ook na de operatie op Urinary brokken blijven btw.

Want als hij wel gruis blijft aanmaken raakt hij misschien dan wel niet meer verstopt van een steen maar het uitplassen doet ook met een damesuitgang gruwelijk pijn. Die steentjes hebben heel scherpe randjes en niet de vorm van een rond steentje.
Wauw, toch onder het mes dus!

Succes!
De operatie is geslaagd! We hebben net even een kijkje bij hem genomen.

Hij was nog heel erg duf, maar liet zich lekker door ons aaien.

Ze hebben een foto gemaakt van z'n blaas. Het leek wel een ballon! Gelukkig zat er geen grote steen in. Er zat alleen gruis in z'n plasbuis.

Z'n penis was helemaal ontstoken. Kwam pus uit etc. De vorige dierenarts heeft de katheter niet goed geplaatst .

Gelukkig is hij nu in goede handen en kan ik vannacht rustig slapen.
De arts heeft me gezegd hoe het er straks uitziet. Ik wilde de wond nu niet zien. Kan daar niet zo goed tegen.

Eerlijk gezegd maakt het me niet uit hoe het er uitziet, als er maar op een normale manier urine uit komt.
quote:Frederique1988 schreef op 14 maart 2016 @ 20:10:

De arts heeft me gezegd hoe het er straks uitziet. Ik wilde de wond nu niet zien. Kan daar niet zo goed tegen.

Eerlijk gezegd maakt het me niet uit hoe het er uitziet, als er maar op een normale manier urine uit komt.

Fijn dat de operatie goed gegaan is.

Ik doelde ook meer op de wond. Ik neem aan dat je die straks ook moet gaan verzorgen als hij thuis is.

Als hij helemaal genezen is en het haar is terug gegroeid zie je er niks meer van.
quote:Eindeloos schreef op 14 maart 2016 @ 19:02:

Laat van je kater maar een poes maken, probleem opgelost.

In de meeste gevallen waarschijnlijk wel, maar niet altijd helaas. Naast gruis en steentjes kan een oorzaak van een verstopping ook komen door stress. Katten die gestresst zijn kunnen celpropjes vormen in de blaas, die kunnen vastlopen in de plasbuis. Bij een grotere opening (wat gemaakt wordt door de penis te amputeren) is de kans op het vastlopen kleiner, maar de blaasontsteking zelf kan nog wel aanwezig zijn. En dat doet hartstikke zeer, ook als je er niet door verstopt raakt. Net als dat als de oorzaak gruis is, de vorming van nieuw gruis voorkomen moet worden. Want ook gruis zorgt voor een pijnlijke blaasontsteking.

Overigens niet tegen jou persoonlijk gericht hoor Eindeloos, maar ik las vannacht ook enkele berichten waarin stond dat penisamputatie de beste oplossing was.

Frederique: jammer dat het toch weer mis ging, maar gelukkig is je beestje nu geholpen.
quote:nes89 schreef op 14 maart 2016 @ 21:05:

[...]

In de meeste gevallen waarschijnlijk wel, maar niet altijd helaas. Naast gruis en steentjes kan een oorzaak van een verstopping ook komen door stress. Katten die gestresst zijn kunnen celpropjes vormen in de blaas, die kunnen vastlopen in de plasbuis. Bij een grotere opening (wat gemaakt wordt door de penis te amputeren) is de kans op het vastlopen kleiner, maar de blaasontsteking zelf kan nog wel aanwezig zijn. En dat doet hartstikke zeer, ook als je er niet door verstopt raakt. Net als dat als de oorzaak gruis is, de vorming van nieuw gruis voorkomen moet worden. Want ook gruis zorgt voor een pijnlijke blaasontsteking. Idd. Precies wat ik ook al schreef. De oorzaak moet ook aangepakt.
Ik had het gelezen Puss, het ging mij meer om de blaasontsteking dan stress dan gruis, omdat jij het gruis al genoemd had. Het was meer ter aanvulling van jouw opmerking.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven