Nieuwe kat

18-03-2016 19:12 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een paar uur geleden een nieuwe kat opgehaald bij een gezin waar hij niet kon blijven vanwege stress, hij kon het niet goed vinden met de andere kat. Het reismandje in krijgen was een heel gevecht maar nu hij hier is wil hij er niet uit. Ik heb het deurtje geopend, heb wat snoepjes ervoor gelegd en hem verder met rust gelaten. Hij zit er nog steeds in en maakt geen aanstalten eruit te komen. Moet ik de bovenkant van de reismand afhalen (waarbij ik heb weer opnieuw laat schrikken waarschijnlijk) of moet ik gewoon afwachten?
Hij moet het echt zelf doen en willen. De dierenarts kan hier ook niets mee. Er met poes naar toe geeft nog meer stress.Gewoon lekker ruikende hapjes blijven aanbieden. En zacht blijven praten en aanhalen, er op de grond gaan bijzitten en blijven lokken.
Ham ruikt altijd sterk, dat zou ik proberen
Zoals anderen al zeiden, met rust laten. Niet zelf naar de kat toe gaan maar wachten tot hij naar jou toe komt.

Als een kat trouwens oogcontact maakt,dan moet je niet terugstaren maar knipperen met je ogen. Staren komt bedreigend over.

Naar de dierenarts is nergens voor nodig. Dit is heel normaal kattengedrag. Hij is uit zijn vertrouwde omgeving gehaald. Hij moet wennen aan zijn nieuwe huis en bij de ene kat duurt het nu eenmaal langer dan bij de andere kat.

Geef hem de tijd. Het komt vanzelf goed!
Ik heb hem net weer nieuw netvoer gegeven, kijken of hij daar wat van heeft gegeten vandaag/vannacht. Ik heb hem net wel wat kunnen aaien, hij haalt niet uit maar doet eigenlijk niets behalve bang zijn. Uiteindelijk kon ik zien dat hij er klaar mee was en zich steeds meer terugtrok dus ben ik er maar mee opgehouden.

Dat van het oogcontact is een goede tip, dankjewel.
Gewoon laten zitten. En ik zou ook niet de hele dag in dezelfde kamer rondhangen. De stapjes in de kattenbak maken duidelijk dat hij wel van zijn plek af komt als jij er niet bent.
Ham is varkensvlees. Geen aanrader voor katten.

Heb je al een feromonenstekker? Die kan het leven net iets aangenamer maken voor de kat. Niet goedkoop (iets van 2 tientjes) maar wel de moeite waard. Oh en van het merk yeoww oid zijn er catnip speetjes met het allersterkste kattenkruid erin. Reageren katten ook goed op.
Ik zou een kat die bang en gestresst is niet allerlei geuren, speeltjes en eten voorzetten. Laat hem gewoon zitten en zorg voor vers voer en water en een schone kattenbak. Eventueel een feliwaystekker.
quote:chocolol schreef op 20 maart 2016 @ 19:12:

Ik zou een kat die bang en gestresst is niet allerlei geuren, speeltjes en eten voorzetten. Laat hem gewoon zitten en zorg voor vers voer en water en een schone kattenbak. Eventueel een feliwaystekker.

Feliway is een feromonenstekker.

Catnip is een kattenkruid waar katten gelukkig van worden. Beide helpt de stress bij katten reduceren.
Hoe gaat het nu met de kat, Kersje?
Ik zal er morgen naar kijken. Hij zit nog steeds onder de bank, nog niets gegeten of gedronken. Ik heb hem wel een beetje kunnen aaien daar en uithalen doet hij gelukkig niet maar ik begin me langzaam aan toch echt zorgen te maken.
Anders morgenochtend voor de zekerheid even advies vragen aan een dierenarts?

Lastig hoor, snap je zorgen helemaal.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Ik ga inderdaad de dierenarts morgen bellen, hoop niet dat hij vraagt om langs te komen want ik denk niet dat hij nog een keer in de reismand wil en dat dat misschien echt wel te veel stress gaat geven.
De dierenarts zal heus niet aan je vragen om langs te komen. De kat is nog maar net bij je in huis. Het is heel normaal kattengedrag. De ene kat loopt gelijk rond. De ander heeft de tijd nodig. Je hebt best kans dat hij vannacht wel onder de bank vandaan komt en gaat eten en drinken.

Gun je kat die tijd ook. Geef hem niet nog meer stress door met hem naar de dierenarts te gaan.
Oh nee dat was ik ook zeker niet van plan, heel slecht idee om hem dat weer aan te doen. Ik zal morgen bellen maar hoop dat hij vannacht in ieder geval wat drinkt en hopelijk ook eet.

Het is dat ik allemaal kattenspullen in huis heb anders zou je niet kunnen zeggen dat ik een kat heb.
Is er serieus niets gegeten door kat? En niks gedronken? Ook niet een heel klein beetje?

Iets anders eetbaars wat hij heeft kunnen pakken?
Misschien een heel klein beetje gedronken, had vanochtend 150 ml afgemeten en net was dat nog 140 ml, maar dat kan ook door verdamping zijn geweest. Hij heeft nog niets gegeten, heen natvoer, geen snoepjes, geen verse vleeswaren, geen brokjes.... Ik weet het niet meer.
10ml is niet veel maar gelukkig iets.

Probeer het los te laten. Je brengt nu stres en spanning in zijn al gespannen leventje. Dat bevorderd niet.

Is er een buur of iets wie evt een ander merk voert? Ook eens gehad.. Ja de kat eet vanalles. De kat at dat dus niet. En bij een ander merk en wisselen tussen pate saus en gelei kwam er ineens wel beweging in. Madam bliefde dat merk niet dus.

En verder blijft het die stres. Feliway kan hulp bieden maar het werkt niet op elke kat. Valeriaan. Matabistokjes. Catnip. Zouden kunnen helpen.

Hoe veel ruimte heeft de kat? Het verkleinen van zijn wereld kan helpen. Dus een klein kamertje inrichten voor de kat. En hem daar laten zitten. Voer water en kattenbak verzorgen en verder rust.

Wat soms ook kan helpen is spelen op afstand. Dus met een hengeltje of laserlampje. En ook dat kost heel veel tijd en geduld.
Wij hebben nu sinds iets minder als drie weken een kat. De hond blieft ze nog steeds niet en kost ons nog een zelfse hoeveelheid of meer aan tijd.

Feliway doet hem niet. Gelukkig wel een makkelijke eter.

De eerste stappen met de hond zijn gemaakt dmv ruimteverkleinen. Ze heeft dua gewoon in de hondenbench gezeten incl kattenbak en water en voer. Voorzichtig gaat het beter. Nu zit ze onder de eettafel. En daar blijft ze zolang hond rondloopt.

Heel ander kaliber probleem, maar om aan te geven dat tojd en geduld toch sleutelwoorden zijn.

Is kat trouwens bekend met plasproblemen? Stresskater... Het zou zo maar kunnen... Misschien dan toch beter bellen...

Zeker weten dat er absoluut nergens anders geplast is?
Katten zijn idd heel gevoelig voor stress dus als jij gestresst bent, dan merkt hij dat.

Ik heb zelf 3 katten waaronder 1 asielkat.

Hij heeft de eerste week alleen maar boven gezeten, in elkaar gedoken in een hoekje. Snachts kwam hij wel naar beneden.

Na een week kwam hij ook overdag naar beneden, overal snuffelen. Daarna zat hij vrij snel op schoot waar hij nu het liefste 24/7 zit

Het wennen aan speeltjes (daar was hij ook bang voor) en vreemden heeft veel langer geduurd maar nu na 2 jaar is het een hele lieve, sociale en speelse kater.

Nogmaals, het is normaal kattengedrag. Wees niet gestresst, doe gewoon je dingen zoals je die normaal ook doet en geef hem de tijd.

Je hebt m trouwens wel het voer gegeven wat hij normaal ook at bij zijn vorige eigenaar?
Rare beesten zijn het toch! Deze is echt erg gestresst, zielig! Het klinkt raar maar ik heb een keer veel baat gehad bij een kattenfluisteraar. Google maar eens, mss zit er 1 in je buurt. Goedkoper dan een huisarts!

Ik denk dat je hem nu gewoon een beetje moet negeren. Zachtjes lopen. Beetje geruststellend geluid maken (neurieen). Geen grote dingen verplaatsen.
quote:Kersje1988 schreef op 20 maart 2016 @ 21:32:

Misschien een heel klein beetje gedronken, had vanochtend 150 ml afgemeten en net was dat nog 140 ml, maar dat kan ook door verdamping zijn geweest. Hij heeft nog niets gegeten, heen natvoer, geen snoepjes, geen verse vleeswaren, geen brokjes.... Ik weet het niet meer.

Als je je echt heel veel zorgen maakt en hem wel al kunt aanraken, kun je overwegen om je hand nat te maken en daarmee over zijn rug te gaan, en/of wat pate over zijn voorpoot te smeren. Hij zal dan zichzelf schoonmaken. Binnen is binnen.

Als je stomtoevallig lactosevrije melk in huis hebt, kun je dat ook geven, dat lusten de meeste katten wel. Eventueel aanlengen met wat afgekookt water (1/3 water, 2/3 melk). Of een klein scheutje koffiemelk.

En de ene kat is de andere niet, hier eten er twee graag gekookte ham, eentje is dol op kaas, eentje lust kaas alleen als ie van een tosti komt, eentje kan ik verleiden met paté en een ander dan weer juist met roomboter. Allemaal dingen waar ik gebruik van maak als er pilletjes of ontwormspul in een kat moet . Vijf stuks zijn gek op spuitslagroom en gekookte vis lusten ze allemaal, inclusief de zwervers, al heeft het even geduurd eer ze het vertrouwden.

Whiskas eet er geeneen (zelfs de zwervers niet), en brokjes gaan erdoor alsof het snoepjes zijn. Natvoer eten er hier maar drie echt met smaak (van de zeven) dus dat zegt weinig.

Alle katten zijn hier wel dol op de urinary-brokjes van sanabelle, dat staat hier standaard in de hal. En in de keuken wissel ik af, momenteel staat er purina. Omdat ze bijna geen natvoer krijgen investeer ik wel in goede brokjes. Van de whiskas eten ze alleen de snoepjes, de rest laten ze staan.

En ze worden hier zonder uitzondering allemaal heel blij van een smerig vies oud speeltje waar kattenkruid in zit. Te goor om vast te pakken maar ow, wat knuffelen ze daar allemaal mee. Misschien kun je daar nog wat mee.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Kattenbak gebruikt! ik zag een grote boodschap liggen dus dat is mooi Hij is ook echt wel op onderzoek geweest want ik werd er wakker van, dus dat is mooi. Alleen nog niets gegeten of gedronken helaas. Ik ben vandaag niet thuis dus hoop dat hij nog wat meer onderzoek gaat doen.

Little angel, nee hij is niet bekend met plasproblemen, alleen nu ontzettend veel stress (al voordat hij bij kwam dus).

Tulpje, ja ik had eten mee gekregen van zijn oude eigenaar en heb dezelfde brokjes gekocht, ook het kattengrit is hetzelfde.

Ik zal denk ik maar even kijken naar iets met kattenkruid, misschien dat dat werkt. En ik zal toch voor de zekerheid nog even de dierenarts bellen voor wat (ander) advies. Dank jullie wel voor alle tips tot zover.
Zet even vers eten neer als je weggaat. Ik denk dat als je een tijdje wegbent, hij nu ook wel wat gaat eten. Komt vast goed!
Ik heb wel eens ergens gelezen dat na een dag of vijf bij een kat de honger belangrijker wordt dan de angst. En als ie de bak heeft gebruikt en op onderzoek uitgaat....dan komt het vast goed!

En zoals ik al eerder zei: onze kat kwam pas na drie weken bij ons in de buurt. Soms moet je gewoon geduld hebben met katten.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Goed om te horen Kersje!

Heb je trouwens het eten en water vlakbij de kattenbak staan? Katten zijn heel hygiënische dieren dus je kunt het beste het eten en water niet vlakbij de kattenbak neerzetten.

Echter,als hij naar de bak is geweest, dan ga ik er vanuit dat hij heeft gegeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven