Nieuwe kat

18-03-2016 19:12 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een paar uur geleden een nieuwe kat opgehaald bij een gezin waar hij niet kon blijven vanwege stress, hij kon het niet goed vinden met de andere kat. Het reismandje in krijgen was een heel gevecht maar nu hij hier is wil hij er niet uit. Ik heb het deurtje geopend, heb wat snoepjes ervoor gelegd en hem verder met rust gelaten. Hij zit er nog steeds in en maakt geen aanstalten eruit te komen. Moet ik de bovenkant van de reismand afhalen (waarbij ik heb weer opnieuw laat schrikken waarschijnlijk) of moet ik gewoon afwachten?
Ik heb het water en eten ververst (elke ochtend en water elke ochtend en avond). Ik heb trouwens ook ergens gelezen dat katten helemaal niet zo dol zijn op gewoon kraanwater maar dat ze bijvoorbeeld veel liever regenwater hebben, mijn oude kat dronk ook altijd liever uit een plasje buiten dan uit de drinkbak binnen. Misschien dat proberen?

Ik heb het eten en drinken wel dichtbij de kattenbak staan, ik denk alleen niet te dichtbij. Zal ik straks even naar kijken.

Ik ben wel wat meer gerustgesteld al dan gisteren, ik moet gewoon geduld hebben.
Probeer ook is wat ander voer. Verschillende winkels die verschillende merken en types natvoer ook los verkopen. Wordt het ook niet gelijk heel duur.

Wel fijn dat hij op de bak is geweest. Pasje baar voren!!
Wat lief om te lezen in welke bochten je je allemaal wil wringen. Je zegt het zelf al, geduld hebben.

Kraanwater is prima hoor, drinken ze als ze dorst hebben ook gewoon. Ik zou niet teveel toeren uithalen om je kat te pleasen. Alleen een schone kattenbak, drinken en eten (en dat wel echt verder uit elkaar zetten, dichtbij is bah bah voor katten, net zoiets als net naast de wc je eten eten)

Je kunt je kat gewoon het beste een heel stuk meer negeren, dat is mijn mening. Gewoon je ding doen. (behalve heel veel enge geluiden maken, zoals stofzuigen, plastic zakken open "waaien" voor je ze in de prullebak stopt, en zulks soort meer)

Niet telkens gaan zoeken en erbij gaan zitten en zo. Gewoon je routine volgen. Die kat komt heus wel.

Een kattenfluisteraar is niet nodig, die zitten hier genoeg

En een kat die niet drinkt en eet, gaat ook niet naar de kattenbak. Waar niks ingaat, komt ook niks uit.

Dus, mijn beste advies wat ik je kan geven, volg je routine, zorg voor eten en drinken, schone kattenbak en vooral, ontspan! Je stress wordt opgepikt door de kat. Dus relax en chill. je hoeft een kat niet de kont na te dragen om van hem te houden.

Je houdt van hem, dat is duidelijk. Nu nog relaxen...
Scherven brengen geluk
Kan hij bij een kraan? Onze kat likte altijd aan de kraan, vaak kwam er dan wat water uit. Wisten we ook niet, toevallig eens betrapt

Dus misschien dat hij op een andere manier vocht binnenkrijgt? Of de wc of zo?
Uit de kraan drinken doen ze bij mij ook. Verder hebben ze een drinkfontein.

Ander voer zou ik niet doen. Hij eet want anders gaat hij ook niet naar de bak.

Mocht je tzt over willen stappen naar ander voer dan eerst mengen met het oude voer. In 1 keer overstappen is niet goed. Daar kan een kat diarree van krijgen.

Verder sluit ik mij helemaal aan bij Glassnijdersuus!
Als die eet, zou je dat in de bakjes moeten zien. Kan ook nog oud zijn wat er uit gekomen is.

Ik zeg niet dat mijn advies heilig is, maar heb wel ervaring dat ze bij de vorige merk a kregen en dat bij de nieuwe lieten staan. Merk b ging vervolgens veel smakelijker naar binnen.
Mijn katten drinken zo´n beetje uit alles behalve hun eigen waterbakje. Kranen, plasjes water op de tuintafel, vazen, glazen.... We hebben er eentje gehad die het allerliefst water uit een echt glas dronk.

Maffe, eigenzinnige dieren zijn het. Maar zo ontzettend leuk
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Nou, had vanochtend de dierenarts toch maar gebeld. Ik kreeg de assistentie aan de lijn en zij zou overleggen en terug bellen. Dat heeft ze net gedaan en ze zei dat als hij vandaag niet eet en/of drinkt dat hij dan toch echt naar de dierenarts moet. Ik hoop dat ik een wat leger drink- en eetbakje vind als ik straks thuis kom.
En heeft 'ie al wat gegeten?
Nee en ook niet of niet veel gedronken. Bah, ik baal er echt van. Ik weet dat ik het me niet moet aantrekken maar ik ben altijd zo goed met katten en dit is een situatie waarmee ik niet goed kan omgaan. Ik hoop dan maar dat hij vannacht wat eet en drinkt anders zal hij toch echt naar de dierenarts moeten ben ik bang. Zie er tegenop
En als je hem nu iets geeft wat hij echt heel lekker vind? Catmilk, zalm of tonijn (uit blik), slagroom of zo? Op dit moment lijkt het me belangrijker dat hij wat eet, dan of het ook super gezond is. Zo win je misschien wat vertrouwen.
Ik heb net een uur naast de bank gelegen en met muziek op de achtergrond ben ik maar wat gaan zingen, zo leert hij mijn stem toch wat kennen. Hij leek heel relaxt, op een gegeven moment sliep hij en hij heeft zich zelfs even gewassen dus dat is goed.

Ik heb nu kattenmelk neergezet en toch een ander soort natvoer, misschien dat dit werkt. Heb de kattenbak iets verder van het eten en drinken neergezet.
Je bent een lieverd!
Nou nog hopen dat hij dat ook gaat vinden.
Gaat helemaal goed komen allemaal!

Misschien ook een tip om wat extra waterbakjes op verschillende plekken in huis neer te zetten?
O, paar dagen niet eten is wel heel slecht voor een kat lees ik nu (erger dan niet drinken), kan hij leververvetting van krijgen.

Wel jammer dat je naar die huisarts moet, is hij gelijk weer in de stress.

Je kunt nog proberen het eten een klein beetje te verwarmen, dan komt het aroma meer los.

http://www.catster.com/lifestyle/cat-he ... s-wont-eat
Gewoon afwachten. Katten kunnen wel een paar dagen zonder eten maar niet zonder water. Je kan morgen dierenarts bellen voor overleg, dan heeft de kat nergens last van en word je toch gerustgesteld.

Succes!
Toen mijn Mutske hier kwam, heeft ze drie dagen niet gegeten, gedronken of geplast/gepoept.

Mijn appartement was bezaaid met etens- en drinkbakjes, ik was wanhopig!

Maar het kwam uiteindelijk wel in order, dus niet te snel paniekeren!
Dat heb je al gedaan, sorry.

Ben benieuwd of hij vannacht wat gaat eten en drinken
Leververvetting is vooral een risico als de kat overgewicht heeft.

Indien niet, zou ik rust bieden en afwachten

Naar de DA is weer extra stress... Dat zou ik vermijden.
quote:Floortje_7 schreef op 21 maart 2016 @ 22:46:

Katten kunnen wel een paar dagen zonder eten maar niet zonder water.

Neehee, dat is bij mensen zo. Katten halen hun vocht normaal gesproken juist vooral uit hun eten (tenzij ze droogvoer eten).

Soms maakt ook de vorm van het (etens)bakje nog uit. Heb je daar al in geprobeerd te variëren?

https://www.petsplace.nl/kat-water
Heb niet goed geslapen doordat kat te veel in mijn hoofd zat, heb hem vannacht wel voor het eerst horen miauwen, was van dat jankende miauwen. En vanochtend toen ik ging kijken.... Had hij al zijn natvoer op! Ik ben zo ontzettend blij. Ik had wat anders geprobeerd dan ik tot nu toe had gedaan, ik dacht hij eet dat wat zijn vorige eigenaresse mee had gegeven toch niet dus niet geschoten is altijd mis en toen had hij het gewoon allemaal op. En ook wat water (+/- 30 gram) en wellicht een heel klein beetje melk maar dat kan ook de onnauwkeurigheid van mijn weegschaal zijn.

Kortom ik ben blij! Nu zal het vast goed komen. Vanavond maar weer voor hem zingen.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Wat een fijn bericht zo vroeg op de ochtend!
Ah, dat is een goed begin van de dag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven