Werk & Studie alle pijlers

Werken als gids

28-03-2016 12:22 9 berichten
Vanochtend zag ik een oproep hangen in mijn lokale supermarkt, er worden gidsen gezocht voor een nabije stad. Nu is het iets wat ik altijd heb willen doen en heb dus net gereageerd op de oproep! Ik vind het ontzettend spannend en hoop ondanks mijn nul ervaring er te kunnen gaan werken.

Het is wel low-key, materiaal voor de toer mogen in de lokale bibliotheek opgezocht worden. De folder gaf niets aan over gerelateerde opleiding en het gaat zoals ik begreep om onbetaald werk. Nu vind ik dat helemaal niet erg, het lijkt me een mooie hobby. Ik heb het bedrijf een mail gestuurd om meer informatie en mijn interesse kenbaar gemaakt, dus het hoe en wat en of ik überhaupt mag beginnen zal nog snel volgen.

In de tussentijd dacht ik dat hier misschien meer lezers zijn die in hun vrije tijd als gids werken en daar wat over zouden willen vertellen. Do's and don'ts, waar moet ik op letten, leuke en minder leuke ervaringen... kortom: ik wil gewoon alles weten.
Check dat bedrijf vooral even. Er zijn zoveel vage partijen actief in die markt. Je wilt bijvoorbeeld vast niet dat zij wel goed verdienen aan jouw onbetaalde werk (of mag je fooien accepteren?).
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik denk dat verschillende talen zal moeten spreken?

Verder informatie vergaren, op allerlei gebied. Historie en toekomst. Wetenswaardigheden. Als ik ergens op pad ga met een gids vraag ik de oren van het hoofd.

Ook aanbevelingen voor een lekkere ijssalon, restaurant of museum.

Veel plezier, lijkt me leuk om te doen!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ben een tijd gids geweest, in een gebouw, niet een hele stad. Buitengewoon leuk om te doen. Informatie verzamelen, je eigen interesse delen met bezoekers. Echt leuk
Alle reacties Link kopieren
In kleinere dorpen en gemeentes zijn dit onbezoldigde functies, of te wel het zijn vrijwilligers die rondleidingen geven. Hartstikke leuk, maar gewoon mensen die zich wat verdiept hebben in de lokale cultuur, architectuur, geschiedenis etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wat leuk! Lijkt me ook een topbaan, lekker buiten mensen zaken laten zien waar jij zelf ook heel enthousiast over bent!

Ik zou inderdaad wel even nagaan of dat bedrijf niet verdient aan jou als gids, want daar zou ik niet blij van worden (of ze moeten de winst natuurlijk in lokale projecten steken, want dan is het gewoon verkapt vrijwilligerswerk).

En ik sluit me aan bij wat men hier zegt: het is het altijd leuk om van je gids te horen waar de leukste winkels en restaurantjes zitten. Zoek ook eens op of je nog wat sappige verhalen kan vinden over gebouwen en locaties in de stad (urban myths mogen natuurlijk ook, mits je dat er maar even bij vertelt). 't Is natuurlijk leuk om een mooi gebouw te bekijken, maar het is nog leuker om er een mooie historische roddel bij te horen.
Bepaal voor jezelf vooraf hoeveel tijd en energie je maximaal wil besteden hieraan.

Onbetaald, dus vrijwillig. Leuk dat je er interesse in hebt, echter dat zou voor mij de pret toch enigszins drukken. Maar dat is mijn mening, niet de jouwe, dus laat je daardoor niet leiden.

Je hebt het druk zat met je 2 meisjes en je man die zelfstandig ondernemer is.

Misschien zijn er mogelijkheden om iets aan ontwikkeling te doen op persoonlijk vlak. Je doet de gidservaring op, je leert mensen kennen, misschien zijn er trainingen of workshops of cursussen waarbij je begeleid wordt door de organisatie.

Misschien kun je in contact komen met andere gidsen via die organisatie?

Misschien bestaat er een soort van branchevereniging voor gidsen? Voor info, advies, training.

Genoeg uitpluiswerk zou ik zeggen.
Bedankt voor de tips dusver iedereen. Troeteltje, ik ga eens met jouw vragen aan de slag.

Ik heb een mail teruggekregen en het blijken allemaal gepensioneerden te zijn die dit voor hobby doen. Nu werk ik ook gewoon dus ik wil het dan zeker wel gaan doen, maar niet doordeweeks en dan ook niet elk weekend. Dus wel al met bepaalde voorwaarden, ik verneem dan wel wat ze er van vinden.
Misschien een inkopper, maar: hoe is je stem?

Kan je langere tijd luid en duidelijk praten?

Ik gaf een keer uitleg aan een groep

en een oudere, slechthorende dame zei steeds: "Harder praten!"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven