China

29-03-2016 12:44 47 berichten
Hi,

Op dit moment ben ik op reis. Mijn vlucht naar Peking heb ik al een tijdje geleden geboekt, en ook de vlucht vanuit Hong Kong is geboekt. Sinds ik wat financiële tegenslagen heb gehad moest ik flink schrappen in het budget voor China. Ik ben daar 15 dagen en was van plan om Peking - Xi'an - Shanghai - Hong Kong te doen. Maar, hoe meer ik me verplaats hoe meer geld ik uitgeef aan transport en dat is nou net het ding waar ik even op moet besparen. Hoe jammer het ook is, het is niet anders.

Ik heb vluchten gezien vanaf Peking naar Hong Kong voor 100 dollar. Dat zou ideaal zijn qua kosten. Maar, dan zit ik 7 dagen in Peking en 7 dagen in Hong Kong... Is dat niet veel te lang?

Ik neem meestal een maand de tijd voor een land, dus ben wel gewend om wat langer op een plek te blijven. Al heb ik nog nooit 7 dagen in een grote stad gezeten. Ik ben dus bang dat dit veelste lang is. Maar ja, alles om geld te besparen zullen we maar zeggen.

Vraag aan jullie: is het te lang? Is het goed te doen of hebben jullie andere (goedkope) mogelijkheden?
Alle reacties Link kopieren
Ga met de nachttrein. Interessante ervaring en je spaart een hotel uit.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
7 dagen in peking is prima, ik heb daar ook 7 dagen gezeten en er is veel te zien, musea's zijn erg leuk in interessant om heen te gaan. HK weet ik niet daar ben ikzelf maar 2 dagen geweest, maar dat vond ik persoonlijk iets te weinig.

Wij zijn trouwens met de nachtrein richting Xian gereisd wellicht is dat een goedkopere optie oom toch die kant op te kunnen.
Beijing is erg leuk! Zeven dagen is heel goed te doen, dan kun je ook een wat langere dagtrip plannen om de Chinese muur te gaan bekijken; je hebt dan meer tijd om naar een minder toeristisch deel te gaan.
Hou je er rekening mee dat Peking best een dure stad is qua overnachtingen? Ik weet niet wat je gewend bent, maar het is niet zoals Vietnam oid. Kosten gaan tegenwoordig meer richting die van HK. Misschien kun je even kijken op booking oid. Xi'an is goedkoper, dus je zou ook daar wat langer kunnen blijven. Eventueel zou je langzame nachttreinen kunnen boeken, scheelt weer een overnachting.

Als je kosten wilt besparen maar wel wat van China wil zien, zou je ook dichterbij kunnen blijven, bv Guangzhou en Yangshuo. Maar je hebt al tickets geboekt naar Peking en vanuit HK begrijp ik dus dat is dan misschien niet zo'n handige oplossing. Je moet dus wel van Peking naar HK reizen?

In dat geval zou ik Xi'an overslaan. Ik zou dan kiezen voor Beijing - Shanghai - Xiamen - HK. Dat kun je allemaal met de trein doen en heb je geen ticket vliegticket nodig naar HK. Veel logischer en handiger denk ik is het om van noord naar zuid te reizen dan een rondje te maken.

Xi'an is een leuke stad, maar niet DE stad die je moet hebben gezien als je naar China gaat. En dat terracotta leger heeft natuurlijk historische waarde, maar ik vind het zeker geen hoogtepunt. In plaats van Xiamen zou je ook voor Wenzhou of Fuzhou kunnen kiezen. Of je zou Hangzhou ook in kunnen lassen (aanrader, moderne maar relatief rustige Chinese stad). Of tussen Peking en Shanghai zou je naar Qingdao kunnen gaan.

Er is heel veel te zien in Peking, je kunt je er wel langer dan een week vermaken.
HongKong zou ik me ook makkelijk 7 dagen kunnen vermaken. HongKong is echter wel duur.
Boek idd een nachttrein! Hartstikke prima manier om relatief goedkoop van A naar B te komen.

Wij hebben op deze manier de route Shanghai - Beijing - Xi'an - Beijing - Shanghai gedaan in twee weken (als ik me niet vergis :-))

Wel een softsleeper of een hardsleeper boeken (tenzij je ook prima zittend in een stoel kan slapen).

Slaap je al in hostels? Wij sliepen in een soort holiday inn achtig hotel omdat onze 'gids' een kortingskaart van haar vader had voor deze keten. Zat wel erg buiten het Centrum.

Naar de Chinese Muur en Shanghai Zoo zijn we gewoon met de lokale bus gegaan.
quote:angelique schreef op 29 maart 2016 @ 13:13:

HongKong zou ik me ook makkelijk 7 dagen kunnen vermaken. HongKong is echter wel duur.

Hong Kong is inderdaad duur, zeker wat betreft hotels/hostels. Daar zou ik kort blijven qua budget.

Ik zou de Chungking mansions trouwens vermijden, geen prettige verblijfplaats, zeker niet in je eentje.
Ik zou Beijing-Xian (nachttrein) terracottaleger is een must) Bejing-Hongkong doen. Shanghai is ook een wereld stad maar HK en SH zijn redelijk vergelijkbaar. Vanuit HK kun je een dag trip naar Macau maken. Ook leuk.

Prijzen China en HK gaan steeds meer naar elkaar toe trouwens.
Ik vind het zo leuk om te lezen waar jullie allemaal zijn geweest.

Zelf heb ik totaal de aanvechting niet om buiten Europa te reizen en China zou niet bij ne opkomen maar wat ontzettend leuk en stoer dat jullie wél gaan en zulke bijzonder dingen gebben gezien!
quote:maka22 schreef op 29 maart 2016 @ 14:18:

Ik zou Beijing-Xian (nachttrein) terracottaleger is een must) Bejing-Hongkong doen. Shanghai is ook een wereld stad maar HK en SH zijn redelijk vergelijkbaar. Vanuit HK kun je een dag trip naar Macau maken. Ook leuk.

Prijzen China en HK gaan steeds meer naar elkaar toe trouwens.Als je per se naar Xi'an wilt, maar wel begint in Peking en eindigt in HK, dan zou ik eerst een dag of 5 Beijing doen, dan nachttrein naar Xi'an, daar een dag of drie blijven, dan nachttrein naar Shanghai, en dan verder treinen naar HK, eventueel met een stop in Hangzhou, Fuzhou, Wenzhou of Xiamen om de reis te breken. Eventueel zou je een paar dagen naar Guangzhou kunnen gaan voor je naar HK gaat, is misschien wat goedkoper en meer Chinees dan HK.
Hongkong is veel te druk en te duur en enorm over-rated.
dat heb ik nou met Shanghai ;)
Ik ben er nooit geweest, maar valt toch wel mee Hongkong? Aantal dorms onder de 10 euro

http://www.hostelworld.co ... er_of_guests=1&sort=price
Een nachttrein is een leuke manier van reizen. Alleen kan ik nergens vinden hoe duur de reis van bv xian naar hong kong is. Ik weet dat ik dit een vreselijk lang stuk is. Maar 30 uur in een bus zitten is me ook gelukt, dus lang in een trein zitten moet ook te doen zijn haha.

Peking - xian met de trein is $46 enkele reis voor een hardsleeper. Ik vind dat best duur, of ligt dat aan mij?

En wat maakt hk zo duur? Hostels prijzen zijn inderdaad niet heel hoog. Misschien zie ik wat over het hoofd?
Het ligt er aan waar je zit in Hong Kong. Op HK island en Kowloon is alles erg duur. 60 euro voor een hokje waar net een 2 persoonsbed in past en een badkamer zo groot als een klerenkast vind ik duur. Dorms doe ik niet aan, ben ik te oud voor. Eten zoals streetfood is niet duur, maar westers eten weer wel.

Ik heb het stuk Kunming- Guilin met de trein gedaan (softsleeper) en dat beviel prima. Weet niet meer hoe duur het was. 40 euro voor een hardsleeper Xi'an-Beijing vind ik niet duur. Is een erg lang stuk. Ik zou toch voor een softsleeper kiezen, 4 mensen per coupé ipv 6 is best prettig.
Nee hoor dat is absoluut niet duur, je zit meer dan 12uur in de trein, vergis je niet wat een nachttrein van Nederland naar bv Zwitserland kost ik denk dat je dan het 3 dubbele kwijt bent. Hardsleepers zijn geweldig, lig je gewoon tussen de chinezen die jouw ontzettend interessant vinden. Wij hadden bv een spelcomputer mee en laten wij nou net terecht komen in een coupe met schoolkinderen die op reis naar Xian gingen voor geschiedenis...zij hebben de hele reis voordat iedereen ging slapen om ons heen gehangen en met de computer gespeeld was zo een leuke rit!
quote:Eleonora-1 schreef op 29 maart 2016 @ 14:31:

Ik vind het zo leuk om te lezen waar jullie allemaal zijn geweest.

Zelf heb ik totaal de aanvechting niet om buiten Europa te reizen en China zou niet bij ne opkomen maar wat ontzettend leuk en stoer dat jullie wél gaan en zulke bijzonder dingen gebben gezien!Ik wilde je een Like geven maar die hebben wij hier helemaal niet dan maar zo
Ik vond het juist wel tof die hardsleeper 'cabines'. Gewoon drie hoog gestapeld tussen de Chinezen. Door het gewieg van de trein heb ik heerlijk geslapen en helemaal geen last gehad van omgevingsgeluiden.

Zou het zo weer willen doen! (treintoiletten heb ik geen gebruik van hoeven maken, gelukkig. Gewoon zorgen dat je voordat je aan boord gaat goed leeg bent).

En wanneer je dan in de ochtend wakker wordt ben je er al bijna. Noodlesoepje maken en gaan...
Hardsleeper is echt prima dan die benauwde softsleeper hokjes, althans vind ik. Er is heet water aanwezig voor thee en noodlesoep. Dus die inslaan. Om tien uur gaat het licht uit en gaat iedereen slapen. Wc gebruiken aan begin van de avond en daarna niet meer ;)
quote:gpdmoh schreef op 30 maart 2016 @ 00:41:

Een nachttrein is een leuke manier van reizen. Alleen kan ik nergens vinden hoe duur de reis van bv xian naar hong kong is. Ik weet dat ik dit een vreselijk lang stuk is. Maar 30 uur in een bus zitten is me ook gelukt, dus lang in een trein zitten moet ook te doen zijn haha.

Peking - xian met de trein is $46 enkele reis voor een hardsleeper. Ik vind dat best duur, of ligt dat aan mij?

En wat maakt hk zo duur? Hostels prijzen zijn inderdaad niet heel hoog. Misschien zie ik wat over het hoofd?

De allergoedkoopste tickets voor trein Peking - Xian kosten 149 renminbi, maar dan moet je minstens 11 uur zitten. De goedkoopste hardsleeper tickets kosten 254 renminbi, zo´n 35 euro. Vertrekken tussen 18-21u en komen aan tussen 8-11u, duurt 11-16 uur afhankelijk van welke trein je neemt. Ticket kan iets duurder zijn als je via je hotel het koopt en dat is wel aan te raden als je zelf geen Chinees spreekt want dat scheelt tijd en stress.

Er zijn volgens mij geen directe treinen van Xi'an naar HK. Je moet dan via Beijing. Er zijn wel treinen van Xi'an naar Guangzhou, dat ligt heel dichtbij Hong Kong en is ook een leuke stad om een of meerdere dagen te zijn. Je kunt vanaf daar een bus (of trein?) nemen naar Hong Kong, duurt maar een (paar?) uur.

Snelste trein van Xi'an naar Guangzhou doet er 7 uur en 42 minuten over (ruim 2000 km!!!). Hardseat kost 813 renminbi, ongeveer 110 euro. Langzame treinen doen er rond de 24 uur over, kosten ongeveer 400 renminbi voor een hardsleeper ticket. Hier kan ook weer een paar euro bovenop komen als je het bij een hotel of reisbureau koopt. Zorg ook dat je op tijd tickets koopt want ze kunnen uitverkocht zijn. Weet niet wanneer je reist, maar mocht dat rond eerste week van mei zijn, dan is het erg druk ivm feestdag.
quote:Orphan_Black schreef op 30 maart 2016 @ 07:49:

[...]

Ik wilde je een Like geven maar die hebben wij hier helemaal niet dan maar zo

Like terug!

Met de boot vanuit Guangzhou naar HK is de manier om HK te starten eigenlijk ;)...

Guangzhou is een leuke stad waar ze wel alles vreten wat 4 poten heeft behalve tafels en stoelen..
Ben je het gespaarde geld aan transport niet alweer kwijt aan duurdere overnachtingen en algemeen prijsniveau in Beijing en Hong Kong tov die andere steden?

De nachttrein is inderdaad een goede bespaartip, twee vliegen in een klap.
quote:Erizon schreef op 30 maart 2016 @ 11:30:

Ben je het gespaarde geld aan transport niet alweer kwijt aan duurdere overnachtingen en algemeen prijsniveau in Beijing en Hong Kong tov die andere steden?

De nachttrein is inderdaad een goede bespaartip, twee vliegen in een klap.Dat vraag ik me ook af, al ligt dat wel aan welke andere steden en wat voor eten TO graag doet en eet op reis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven