Madrid

28-03-2016 15:14 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

In september dit jaar ga ik alleen naar Madrid (eerste keer echt alleen op vakantie!) en ik heb daar veel zin in. Het wordt voornamelijk een culinaire vakantie waar ik uiteindelijk een reisverslag/artikel over wil schrijven. Ik ben op zoek naar een lokaal iemand die me wat wegwijs maakt zodat ik niet alleen bij de voornamelijk toeristische plekken uitkom. Heeft iemand nog tips hoe ik die persoon kan vinden?

Verder zijn alle tips over Madrid welkom, zowel de toeristische als de minder toeristische, zowel de culinaire als de niet-culinaire tips :-)

Alvast bedankt! Iska
Spreek je Spaans?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Leuk, Madrid. Ben er samen met mijn dochter geweest in augustus 2008. Het was toen heeeel heet. Weet niet hoe dat in september is.

Erg leuke en mooie stad. Met de metro ben je overal zo. Prachtig groot park waarvan ik de naam kwijt ben..vele musea..heel veel winkelstraten..leuke gezellige pleinen..wij waren er 3 dagen en dat was echt te kort.
In september is het daar nog steeds heet. Eind oktober begint het aangenaam te worden. Hou er rekening mee dat je 's middags weinig kunt ondernemen.

En inderdaad, hoe is je Spaans?
quote:theemok2 schreef op 28 maart 2016 @ 15:43:

In september is het daar nog steeds heet. Eind oktober begint het aangenaam te worden. Hou er rekening mee dat je 's middags weinig kunt ondernemen.

En inderdaad, hoe is je Spaans?Ons Spaans is ook niet je dat..maar met een beetje Spaans, Engels en een woordenboekje kom je een eind hoor..maar inderdaad een beetje basis Spaans is wel handig. Het zijn niet de Costa's zeg maar..
Wij stonden inderdaad smorgens voor dag en douw op om op pad te gaan 's Middags siesta. 's Avonds zijn alle winkels weer open. En overal airco dus daar is het heerlijk koel...
Indien je een culi wilt doen is een paar woorden wel handig sowieso om de kaart te kunnen lezen en een goede wijn te kunnen vragen. Daarnaast kan een eenvoudig gesprekje met de ober of een verkoper op de markt/winkel je veel opleveren. Nu zoek je een gids die mogelijk toch de bekende plekken gaat doen. Indien je een beetje Spaans spreekt zou ik zelf proberen. Ga naar eettenten rond de markt waar mensen zelf eten, maak wandelingen en bekijk onder tussen de restaurants en bijzondere winkeltjes met kaas, worst, ...etc. Ik doe in dat soort steden vaak dat ik overal een hapje neem, een blokje kaas op de markt, een paar plakjes wordt bij de slager, hier een voorgerecht daar een hoofdgerecht. Zo ontdek je gaande weg bijzonder dingen die niet noodzakelijkerwijs door een ander al zijn beschreven. Spanje heeft daarnaast per land en per stad een goede dikke restaurantgids die ligt ook in veel winkels en horeca zaken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ben je al bekend met de Spaanse keuken? Die is ontzettend divers en regionaal ook erg verschillend.

Ik ga mijn Spaanse kookboek maar eens afstoffen, krijg er trek van.
Ik heb via Couchsurfing wat Madrileños ontmoet die het leuk vinden om af te spreken met buitenlanders. En die van eten houden want ze gingen mee met mijn 'event' naar een street food markt. (Als je in Couchsurfing een specifiek iets plant op een dag en tijd, en daarvoor iedereen uitnodigt die maar mee wil, dan heet dat in die site een 'event'.)

Dus plaats daar gewoon een oproepje in een Madrid-forum of maak een event aan. Ik zou wel op een veilige openbare plek afspreken.

Verder vind je op www.spottedbylocals.com erg veel leuke plekken, bijvoorbeeld dakterrassen die je anders nooit zou vinden.

Eet smakelijk!

Oh ja en leuke stad hoor, maar kijk niet op van de kakkerlakken....
You can never have too many hats, gloves and shoes
https://www.withlocals.com/experiences/spain/madrid/
Ik heb even gegoogled omdat ik laatst dus een artikel heb gelezen in een of ander tijdschrift (maar weet niet meer welke ) met allemaal tips over hoe je mensen kunt ontmoeten.. via bepaalde sites enzo. Was een leuk artikel maar ja heb je nu niets aan. Ik denk dat het Reiz& was of columbus.

Wat ik net gevonden heb: eat with > hebben een facebook pagina. Dan kun je bij mensen thuis gaan eten.

Ik weet dat je ook via couchsurfing kunt afspreken met mensen, ook als je er niet blijft slapen.

Je hebt ook nog MeetUp natuurlijk.

En ik denk dat als je googlet op Madrid en dan mensen ontmoeten ofzo (ook in het Engels) dat je misschien ook wel wat vindt?
Bedankt voor alle tips. Ik weet dat het dan nog heel erg heet is, maar ik ga daarna naar een congres in Granada met een tussenstop in Madrid dus het is eigenlijk een soort van twee voor de prijs van een. Mijn Spaans is bagger, maar kennis van de Spaanse keuken en sommige regionale gerechten is dan weer beter.

Ik wist niet dat je bij couchsurfing ook alleen mensen kon ontmoeten, zonder er te overnachten.

Ik hou ook niet van kakkerlakken hoor patsy--stone, maar alle reizen naar Azie hebben me iets sterker gemaakt om niet meteen flauw te vallen als ik er een zie :-)
Veel plezier!
quote:Iska1984 schreef op 02 april 2016 @ 10:04:

Ik wist niet dat je bij couchsurfing ook alleen mensen kon ontmoeten, zonder er te overnachten.

Ja dat zijn leuke en handige onderdelen van de site. Wel eerst even een account aanmaken, normale foto van jezelf erin (geen zonnebril of bikini, het is geen datingsite... maar mensen willen wel weten wie ze voor zich hebben). En de Safety pagina lezen.

Je kan op allerlei manieren mensen ontmoeten.

- Met wat filters zoeken naar mensen die in Madrid wonen. Helemaal bovenaan via zoekvakje ['Find Hosts'.....]

bijvoorbeeld alleen vrouwen, of een bepaalde leeftijd, of die ook lid zijn van een groep waar jij lid van bent (bijvoorbeeld eet-fanaten), of zoeken op trefwoord (bijvoorbeeld een band die je tof vindt of een sport of wat dan ook). Even kijken wat ze in hun profiel hebben staan en of ze zelf aangeven dat ze het leuk vinden om af te spreken voor koffie of wat dan ook. En dan een persoonlijk berichtje sturen.

- Naar de forums in het Madrid-gedeelte gaan en zoeken of er een actief forum over eten is. Verander [Find Hosts...] in [Find Discussions....] Daar reageren op berichten of zelf iets posten.

- Naar de 'events' kijken in Madrid [Find Events....], of daar iets tussen staat. Bijvoorbeeld een leuke Venezolaan die ik heb ontmoet en die daar woont, organiseert minstens één keer per week een museumbezoek (bij verschillende musea) op een tijdstip dat een museum gratis is, en daarna gaan ze borrelen met z'n allen. Er waren ook veel picknicks in Retiro park en andere plekken, waarbij je gewoon kunt aanhaken, en avondjes naar de kroeg met groepen enzo. Er staat dan vaak wel bij hoe je die groep kan herkennen.

- Zelf een 'event' aanmaken, zoals ik al zei... kies gewoon iets leuks wat je zou willen doen en waarbij mensen mogen aanhaken (ik had dus een streetfood markt gekozen, en afgesproken bij een cafe daar vlakbij).

Verzin een handige plek en tijd om af te spreken. Reken erop dat veel mensen te laat komen, dus kies een plek waar je al wachtend lekker kan zitten en wat drinken. Let op mensen die zoekend aan komen lopen en zwaai even. Of maak desnoods een papiertje met CS / Couchsurfing erop.

Reken er ook op dat de mensen die 'ja' hebben gezegd lang niet allemaal echt komen opdagen (dus ga niet onnodig lang zitten wachten); en dat anderen die helemaal niet hadden gereageerd, wél komen opdagen, en dat sommige mensen je ook willen bellen omdat ze het niet kunnen vinden of omdat ze pas een uur later kunnen... verzin dus iets hoe ze contact kunnen leggen, of zeg dat contact niet kan en dat ze je maar moeten zoeken... De Couchsurfing-app is beperkter dan de site, dus zelfs met wifi is het wat lastiger berichtjes te sturen ook al heb je gratis wifi.

Het klinkt misschien ingewikkelder dan het is. In jouw geval zou ik eerst eens zoeken of er een actief eet-forum is in het Madrid-gedeelte van Couchsurfing.

¡Buen provecho!
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven