Goede kampeerspullen

04-04-2016 08:40 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga een rondreis maken met een groep en we overnachten op campings. Nu kampeer ik niet vaak, bijna nooit, dus ik ben op zoek naar tips voor een goed slaapmatje en goede slaapzak, die ook makkelijk te vervoeren zijn. Er is zoveel keuze dat ik door de bomen het bos niet meer zie. En heeft er iemand tips voor een goede rugzak?
Hoe ga je reizen?

Hoe lang ga je reizen?

Waar ga je allemaal naar toe reizen?

Hoeveel verschillende verblijfslocaties doen jullie aan gedurende je vakantie?
Welk weer verwacht je? Wat is het budget?
'Goed' hangt ervanaf wat je ermee gaat doen. Voor campings in de zomer is 'goed' iets anders dan voor een wandeltocht door het binnenland van IJsland. En die rugzak, ga je daarmee ook wandelen of alleen van de voordeur naar de auto?

Je spullen passen in een rugzak van ongeveer 60 liter. 70 is ook fijn, maar dat is meer voor grote mannen. Verder een kwestie van passen, koop in een zaak waar de verkoper daarmee helpt door eraan te hangen.

Alleen als je hem toch alleen naar de auto draagt zijn ritsen en vakjes van groter belang dan hoe hij zit.
Als het in je buurt is, zou ik gaan naar een winkel als Bever Zwerfsport, De Zwerfkei of De Vrijbuiter.

Een zgn. 'buitensportwinkel'.

Daar werken mensen met verstand van zaken.
Ben je van plan vaker te gaan kamperen? Anders oriënteren en via mp aanschaffen, of lenen.
Het is wel zo dat Bever enz. alleen het duurdere segment verkopen. Voor een beginner kan dat een beetje overkill zijn. Het is ook spul dat lang mee gaat, terwijl je misschien na de eerste vakantie bedenkt dat je het toch net iets anders wilt.

Verder niks aan te merken op de service en de spullen daar. Maar als je budget beperkt is, ga dan gewoon naar Perry sport.
Is Perry recent ook niet failliet gegaan? Anders is dat natuurlijk ook een idee.
Ik zou lekker naar de Decathlon gaan.
Als je goede kwaliteit wilt dan zou ik naar De Zwerfkei of Bever gaan. Wil je low budget dan naar Decathlon of Perry. Een rugzak die kleiner is dan 55 liter is al snel te klein, maar een grote tas vraagt discipline om hem niet maximaal vol te stoppen. Ik heb zelf een 70 liter tas van Deuter, specifiek voor vrouwen en vind het een heel fijne tas. Ik loop echter lange afstanden met een tas. Wil je hem vooral voor reizen met OV in bv Azië dan zou ik een goedkoper exemplaar nemen.
Slaapmatje isoleert tegen de kou van de grond. Die isolatie is belangijker dan hoe zacht het is. Als je jong en fit bent en niet al te veel zeurt, kun je op het dunste matje slapen, zolang het maar isoleert. Zonder matje is je beste slaapzak weinig waard.

Je kunt kiezen tussen goedkope oprolmatjes of duurdere opblaasmatjes. Opblaasmatjes zijn zachter, maar ook zwaarder. Dat is een belangrijke overweging als je gaat fietsen of lopen. Voor een vakantie in een zomers land zou ik beginnen met een goedkoop oprolmatje. Eerst maar eens zien of je kamperen wel leuk vindt. In Nederland (gras) is zo'n matje altijd zacht genoeg, maar op rotsbodem heb dan je af en toe spijt.
Ik ga 10 dagen reizen. Waarvan twee dagen met een bootje waarbij geadviseerd werd een dag rugzak mee te nemen met alleen het hoognodige. Maar voor de gehele reis ben ik wel op zoek naar een grotere rugzak. We doen geloof ik per dag of twee dagen een andere locatie aan. Dus dat de slaapzak en matje licht zijn en makkelijk te vervoeren is een belangrijke voorwaarde.

Ik weet nog niet of ik vaker ga kamperen, hangt een beetje van deze ervaring af :-)

Bedankt voor de tips!
quote:sophiax schreef op 04 april 2016 @ 09:22:

Als je goede kwaliteit wilt dan zou ik naar De Zwerfkei of Bever gaan..of in Amsterdam naar Carl Denig, mijn favoriet.
Ik zou even wat dingen lenen bij een ervaren kampeerder. Dan hoef je zelf niet zoveel geld uit te geven, is ook een beetje zonde. En die ervaren kampeerder kan je vast wel vertellen wat je nog eventueel moet kopen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Er bestaan rugzakken waar je een dagrugzakje af kunt ritsen. Daarmee kun je dan weer niet zo fijn wandelen.

De lichtste slaapzak is van dons, maar dat mag absoluut niet nat worden, dan isoleert het niet meer. Dus in een bootje is dat weer niet zo fijn.
Je hebt ook waterdichte zakken, zoiets. Daar kun je dingen waterdicht in opbergen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Mocht je toevallig in Groningen wonen dan heb ik wel een mummy-slaapzak te leen voor je. Deze is nog prima maar niet meer geschikt voor in de sneeuw (dus ik heb een nieuwe).
Goed isolatiematje, veel droge sokken en thermo ondergoed. Verder idd. vooral via MP kijken, want nieuw is helemaal niet nodig.
Voor een goede rugzak zou ik naar een outdoorwinkel gaan. Pas op dat je niet een te grote rugzak koopt want die stou je vol en dan wordt het erg zwaar.

Overige artikelen: Decathlon. Alhoewel mijn dochter een prima self inflatable matje heeft van de Xenos... en ikzelf slaap in een 20 jaar oude Ikea slaapzak.
Als je nog niet weet of je vaker wilt gaan kamperen, zou ik beginnen met goedkope dingen van Perry of Decathlon. Mocht je het leuk vinden, dan kun je daarna altijd nog investeren in dure spullen.

Rugzak: niet te groot!

Decathlon heeft handige kleine opvouwrugzakjes voor dagtochten. Zijn niet heel comfortabel, maar nemen weinig ruimte in en wegen bijna niks http://www.decathlon.nl/a ... racompact-id_8357285.html Die prop je dus als je 'm niet gebruikt, gewoon in een zijvakje van je backpack.
Lidl heeft volgende week een groot assortiment. Ik zie hippe rugzakken. Kijk voor datum en foto's op hun site.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:stippensokken schreef op 04 april 2016 @ 10:26:

Als je nog niet weet of je vaker wilt gaan kamperen, zou ik beginnen met goedkope dingen van Perry of Decathlon. Mocht je het leuk vinden, dan kun je daarna altijd nog investeren in dure spullen.Zou ik ook doen. En er dan een zijden lakenzak bij kopen, dan heb je het nooit koud en die kun je ook prima gebruiken voor huttentochten of rugzakvakanties in verre landen.
Om weinig last van optrekkende kou te hebben zou ik op diverse lagen gaan slapen. Zelf vind ik een aluminiumfoliemat met schuimlaag fijn, en daarop een fleece slaapzak en in die slaapzak nog een fluffy super lichtgewicht deken. Als het koud is kan je daar ook ten dele op gaan liggen en de andere helft over je heen.

Maar misschien zijn er al kant en klaar slaapzakken waar je lagen uit kan halen als het te warm is. Ik heb de ontwikkelingen al een paar jaar niet meer gevolgd.
Dat wordt best kostbaar, alles aanschaffen voor maar 10 dagen.

Dan is een b&b vakantie uiteindelijk goedkoper....
Ik vind warmte overigens moeilijker te beheersen dan kou omdat je de neiging hebt alles van je af te gooien waarna je spieren te lijden krijgen van zweetvocht en afkoeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven