Opa is stom

06-04-2016 12:56 219 berichten
Mijn schoonvader komt elke maand een dagje langs. Hij is wat ouder, weduwnaar en voor hem echt geweldig leuk om zijn kleinkinderen te zien. Hij neemt snoep of een cadeautje mee, speelt spelletjes en tekent met de kinderen.

Twee maanden geleden heeft hij bij het tekenen iets ingekleurd wat mijn zoontje (5) niet leuk vond. Die vond dat opa het expres deed en ging hard huilen. Hij was bekaf, normaal reageert hij niet zo overdreven.

Sindsdien vindt hij dat opa stom is en stomme grapjes maakt. Dat van die grapjes klopt wel een beetje: hij kan zich niet zo goed inleven in wat kinderen grappig vinden. Bv: hij maakt altijd hetzelfde grapje als hij weggaat dat hij de kinderen in zijn tas meeneemt. Geen Youp van 't Hek, maar mijn eigen vader maakt vaak stommere grapjes die de kinderen wel leuk vinden.

Zoon is nog steeds erg anti-opa. Dat valt opa niet zo op, wat kind nr 2 was nog steeds ontzettend dol op hem. Maar die is inmiddels ook aangestoken en zei vanochtend ook dat opa stom was en weigerde met hem aan de telefoon te praten. Ik ben altijd overal bij, dus er is gegarandeerd niets ergers aan de hand dan een slecht gevallen grapje.

Ik baal er echt van. Niet voor opa, maar voor mijn kinderen. Ze hebben geen ruim assortiment opa's en oma's. Hier moeten ze het mee doen. Met zoon praten helpt niet. Normaal vind ik dat hij zijn eigen mening over mensen mag hebben. Maar dit slaat werkelijk nergens meer op.

Hoe zorg ik dat kind bijdraait (of in elk geval kind nr twee niet verder meesleept)?
quote:mary57 schreef op 06 april 2016 @ 13:14:

Als alleen die kleurplaat de oorzaak is, wordt het tijd je kinderen te leren respect voor anderen te hebben. Dit gaat helemaal niet over je kinderen te gunnen negatieve gevoelens voor iemand te mogen hebben.Hoe dan? Ze zegt al tegen ze dat ze opa niet stom mogen noemen. Wat kan ze nog meer doen?
Heb je eigenlijk al eens aan je zoon gevraagd, waarom opa stom is? Gaat dat nog steeds wel om de tekening en 'stomme grapjes'?

En hoe heb jij gereageerd, toen je zoon begon te huilen omdat opa iets had ingekleurd?

Buiten dat om, je zoon is 5, ik neem aan dat hij op school zit? Daar zal hij ook te maken krijgen met andere kinderen, die ook dingen kunnen doen die hij niet leuk vindt, waar hij misschien niet mee mag doen met voetballen, of waar ze misschien zijn grapjes helemaal niet leuk vinden. Gaat hij dan ook tegen iedereen zeggen dat ze stom zijn? Lijkt mij wel zo handig om je zoon langzaamaan te gaan leren, dat niet altijd alles op zijn manier kan. Want als hij straks ouder wordt, gaat hij hier nog veel meer tegen aan lopen.
Maar dat doet ze toch Noëlle? Lees dan; ze mogen hun opa niet stom noemen.

En ze heeft gevraagd waarom: vanwege die grapjes.

Kun je niet beter eerst lezen en dan reageren?
quote:Youk79 schreef op 06 april 2016 @ 13:39:

[...]

Dan doe jij toch hetzelfde? Je kunt kind wel dwingen tot een hand geven en niet 'stom' zeggen maar niet tot enthousiast van de bank springen als opa komt. Dat laatste is wat TO wil, maar dat lukt dus niet.

Mijn punt was eigenlijk dat ik het raar vind dat dit nav een grapje is.

En bij een kind van 5.

Je kunt als kind wel iemand wat minder vinden maar ik vind het voor mij dat een kind erg veel ruimte krijgt als dat nav 1 vriendelijk bedoeld grapje is.

Zo wil ik niet dat mijn kind met mensen omgaat.

In dit geval is het een vreemde antipathie al vanaf jongs af maar dan nog neem ik het niet zo serieus.

Dus waarom om een grapje wel?
Alle reacties Link kopieren
quote:boerinnetje-van-buuten schreef op 06 april 2016 @ 13:12:

Nogmaals: kinderen zeggen het niet waar opa bij is. Dan volgt straf. Maar ze willen nu ook niet meer met hem in het weekend skypen. Vonden ze altijd geweldig. En hij ook.

Dit gaat nu trouwens om iets onbenulligs. Maar ik wil mijn kinderen ook weer niet leren dat ze nooit negatieve gevoelens over een familielid mogen hebben. Zo moest ik vroeger altijd een oom met een priksnor een kus geven. Dat wilde ik niet (prikte!) maar moest. Zij mogen zelf ook grenzen aangeven.

Ik vind dat niet te vergelijken eigenlijk. Een kus hoeven ze niet te geven, en soms een hand misschien ook niet. Maar gewoon dag zeggen ja dat moet. En iets niet zeggen dat moet dus gewoon ook.

Ze hoeven niet met opa te tekenen als ze dat niet willen maar zeggen dat hij stom is vind ik echt te ver gaan. En ik krijg een beetje 60 er jaren gevoel bij jou Alles mag maar omdat je zelf niets mocht.
mijn kinderen zeggen wel eens "stomme mama" tegen me, daar kan ik echt geen seconde van wakker liggen, en ik ben totaal niet bang dat ze op latere leeftijd onbeleefd zullen zijn. Peuters of kleuters die zoiets zeggen, dat moet je gewoon niet al te serieus nemen, gaat vanzelf weer over. Zeg een keer dat het niet aardig is, en dan klaar.

En ik zou het kind van TO ook niet al te serieus nemen: hoe meer je er als ouders een ding van maakt dat hij opa niet stom mag vinden en hoe meer het besproken wordt, hoe langer het zal duren. Dat wat je voedt, dat groeit. Niet meer over hebben, opa lekker langs laten komen en leuke dingen met ze laten doen, over een tijdje ligt de aandacht weer op iets anders.
Ik zou hier gauw klaar mee zijn. Kinderen hebben zich gewoon te gedragen en respect te hebben voor hun grootouders. Je zoon moet zich niet aanstellen. Zijn opa houdt van hem, dat is duidelijk. Als hij zich zo respectloos gedraagt krijgt hij daar later spijt van. Dit gedrag dus niet accepteren.
quote:Noelle85 schreef op 06 april 2016 @ 13:55:

Heb je eigenlijk al eens aan je zoon gevraagd, waarom opa stom is? Gaat dat nog steeds wel om de tekening en 'stomme grapjes'?

En hoe heb jij gereageerd, toen je zoon begon te huilen omdat opa iets had ingekleurd?

Buiten dat om, je zoon is 5, ik neem aan dat hij op school zit? Daar zal hij ook te maken krijgen met andere kinderen, die ook dingen kunnen doen die hij niet leuk vindt, waar hij misschien niet mee mag doen met voetballen, of waar ze misschien zijn grapjes helemaal niet leuk vinden. Gaat hij dan ook tegen iedereen zeggen dat ze stom zijn? Lijkt mij wel zo handig om je zoon langzaamaan te gaan leren, dat niet altijd alles op zijn manier kan. Want als hij straks ouder wordt, gaat hij hier nog veel meer tegen aan lopen.Ik denk dat ze dat al wel doet, maar niet alle kinderen pakken dit even snel op. Mijn oudste wel, mijn jongste niet, die had het ook echt wel moeilijk op school soms, wist gewoon niet hoe ze sociaal gewenst moest reageren en dat terwijl ze een oudere zus heeft met wie ze heel veel heeft kunnen 'oefenen'. Ik weet niet of het meespeelt, maar ze is heel gevoelig, kan soms moeilijk omgaan met emoties van anderen, kan niet goed tegen harde geluiden. Dit gaat nu al een tijdje een stuk beter maar toen ze 4/5 jaar was was het echt lastig.
En stomme mama accepteer ik ook niet. Kom nou zeg. Kinderen mogen best hun mening geven maar niet gaan schelden. Dat doe ik ook niet tegen hen.
Ik vind het ook apart dat je het erger vindt voor je zoontje dan voor opa. Je zoontje kiest er zelf voor om deze opa af te wijzen. Daar is niks zieligs aan. Voor je schoonvader vind ik het sneu.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Xaiandra schreef op 06 april 2016 @ 14:01:

En stomme mama accepteer ik ook niet. Kom nou zeg. Kinderen mogen best hun mening geven maar niet gaan schelden. Dat doe ik ook niet tegen hen.Dat gaf Lilla ook aan, ze accepteert het niet, maar ligt er ook niet wakker van. Kinderen gaan heel vaak de fout in voordat ze iets helemaal goed doen, daar zijn ze kind voor. Mijn kinderen kunnen echt heel brutaal zijn, terwijl het echt nooit geaccepteerd wordt door ons. Het blijven toch kinderen die grenzen blijven opzoeken (en die grenzen geven wij dan).
[quote]Het-groepje schreef op 06 april 2016 @ 13:52:

Jou

[...]

Nee, inderdaad. Het lukt me niet mijn extraverte peuter (!!!) te muilkorven en het zou ook nergens op slaan dat wel te doen./quote]

Dit dus.

Iemand vroeg wat mijn man ervan vindt. Die vindt het vooral jammer voor de kinderen.

Hij is zo'n kind dat na zijn zevende niets aan of met zijn vader heeft gehad. De relatie is pas beter nu SV door zijn leeftijd milder is geworden en zo overduidelijk dol op de kleinkinderen is.

Er heeft nooit iets op het gebied van mishandeling plaatsgevonden. Het is gewoon een man die veel met zichzelf bezig is. Vandaar dat ik dit allemaal ook niet erg voor hem vindt. Dat gaat aan hem voorbij.
quote:Xaiandra schreef op 06 april 2016 @ 14:01:

En stomme mama accepteer ik ook niet. Kom nou zeg. Kinderen mogen best hun mening geven maar niet gaan schelden. Dat doe ik ook niet tegen hen.Wat moeten ze zeggen dan: een keurige ik-boodschap mama, ik vind je op dit moment niet zo aardig , en dat dan met een heel respectvol gezicht? Ik vind "stom" geen schelden uit de mond van een peuter/kleuter. Sowieso snap ik niet waarom een volwassene zich door een boze peuter op de kast zou laten jagen.
quote:Lilla schreef op 06 april 2016 @ 14:08:

[...]

Wat moeten ze zeggen dan: een keurige ik-boodschap mama, ik vind je op dit moment niet zo aardig , en dat dan met een heel respectvol gezicht? Ik vind "stom" geen schelden uit de mond van een peuter/kleuter. Sowieso snap ik niet waarom een volwassene zich door een boze peuter op de kast zou laten jagen.Ze mogen kijken hoe ze willen, ze mogen boos zijn, ze mogen hun mening geven; ik pik het alleen niet als ze gaan schelden. Dat betekent niet dat ik daar wakker van lig of me op de kast laat jagen, maar dat zijn gewoon duidelijke grenzen en daar hebben ze zich aan te houden. En dat weten ze overigens ook, dus mijn kinderen schelden niet.
quote:hannaeva schreef op 06 april 2016 @ 13:57:

Maar dat doet ze toch Noëlle? Lees dan; ze mogen hun opa niet stom noemen.

En ze heeft gevraagd waarom: vanwege die grapjes.

Kun je niet beter eerst lezen en dan reageren?Ik kan prima lezen hoor, maar ik vraag of er misschien nog een andere reden kan zijn, of ze daar wel eens verder naar gevraagd heeft?
quote:roserouge schreef op 06 april 2016 @ 14:06:

[...]

Dat gaf Lilla ook aan, ze accepteert het niet, maar ligt er ook niet wakker van. Kinderen gaan heel vaak de fout in voordat ze iets helemaal goed doen, daar zijn ze kind voor. Mijn kinderen kunnen echt heel brutaal zijn, terwijl het echt nooit geaccepteerd wordt door ons. Het blijven toch kinderen die grenzen blijven opzoeken (en die grenzen geven wij dan).En juist als je heel heftig reageert op dingen die een peuter/kleuter doet, wakker je dat gedrag aan. Want: als ik "stomme mama" zeg heb ik de poppen aan het dansen..... Laten zien dat je zo'n opmerking onaardig vindt (want die boodschap wil je wel afgeven, met oog op de langere termijn), maar dat het verder geen enkel effect op je heeft, werkt vaak veel beter.
Ik zou ook niet weten waarom kinderen iemand niet stom mogen vinden.

Ik vind dat ook niet zo erg hoor.

Natuurlijk moeten ze de ander wel respecteren.
quote:Xaiandra schreef op 06 april 2016 @ 14:12:

[...]

Ze mogen kijken hoe ze willen, ze mogen boos zijn, ze mogen hun mening geven; ik pik het alleen niet als ze gaan schelden. Dat betekent niet dat ik daar wakker van lig, maar dat zijn gewoon duidelijke grenzen en daar hebben ze zich aan te houden. En dat weten ze overigens ook, dus mijn kinderen schelden niet.

We hebben een andere definitie van schelden denk ik. "stom" vind ik niet aardig, maar ook geen scheldwoord. Ik vind het een typisch kleuterwoord.

Overigens vind ik een boos kind dat mij oprecht "stom" noemt, minder erg dan een boos kind dat stil blijft maar mij een hele gemene boze blik toewerpt..... Omdat dat zogenaamd respectvoller is.....
lilla wijzigde dit bericht op 06-04-2016 14:17
Reden: dubbel
% gewijzigd
Hier komen ze niet weg met 'stomme mama', maar ik besteed er niet teveel aandacht aan, ze hoeven niet op de gang ofzo, tenzij ze erbij gaan slaan. Maar als ze alleen 'stomme mama' zeggen, dan zeg ik dat ze het best stom mogen vinden dat ze iets niet mogen, maar dat ze mijn geen stomme mama mogen noemen. Want ik ben niet stom, ze vinden het stom dat ze van mij iets niet mogen, dat is wat anders. En dat mogen ze vinden, ik vind ook wel eens iets stom. Maar iemand stom noemen mag niet.

Mijn jongste scheldt wel eens met zelfbedachte (stiekem schattige) scheldwoorden, in mezelf moet ik erom lachen maar ik word dan wel boos.
quote:Lilla schreef op 06 april 2016 @ 14:13:

[...]

Laten zien dat je zo'n opmerking onaardig vindt (want die boodschap wil je wel afgeven, met oog op de langere termijn), maar dat het verder geen enkel effect op je heeft, werkt vaak veel beter.Dit is idd wat we gaan doen. Zeggen dat ze geen onaardige dingen mogen zeggen en het verder negeren. Ik heb het al met man besproken.
quote:boerinnetje-van-buuten schreef op 06 april 2016 @ 14:21:

[...]

Dit is idd wat we gaan doen. Zeggen dat ze geen onaardige dingen mogen zeggen en het verder negeren. Ik heb het al met man besproken.En niet verwachten dat dat dan ook meteen afgelopen is he, gun ze de tijd.
Jemig... als dit al het resultaat is van het feit dat opa máánden geleden een kleurplaats niet naar mijnheers zin inkleurde, dan belooft dat nog wat voor de toekomst...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 06 april 2016 @ 14:23:

Jemig... als dit al het resultaat is van het feit dat opa máánden geleden een kleurplaats niet naar mijnheers zin inkleurde, dan belooft dat nog wat voor de toekomst...Ik denk eerder dat dit het resultaat van het feit dat die ene (overigens leeftijdsadequate) driftbui al maanden onderwerp van gesprek is zodra het over opa gaat....
ik zou dat niet eens pikken blijkbaar geef je ruimte aan de kinderen dat ze dit soort dingen kunnen zeggen. Een beetje respect bijbrengen mischien

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven