Weg..

10-04-2016 20:34 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik ben hier nieuw en voordat ik alle onderwerpen en topics ga verkennen, wil ik heel graag zelf een vraag stellen. Ik twijfelde of ik dit bij psyche of reizen moest zetten, maar toch maar voor psyche gekozen. Ik ben 26 en sinds 2/3 maanden is mijn relatie uit. Zoals veel vrouwen had ik verschrikkelijk liefdesverdriet en viel mijn leven in duigen. Daarna kwam een periode van extreme depressie en inmiddels heb ik alles weer best goed op de rit (al blijft het verdriet natuurlijk wel bestaan).

Ik heb door deze laatste gebeurtenis gemerkt dat ik grote teleurstellingen niet kan handelen en direct pessimistisch ben over de rest van mijn leven. Ik ben doodsbang dat ik geen man ga vinden en geen kinderen ga krijgen en dit geeft me kopzorgen. Ik heb psychotherapie gehad voor verschillende klachten maar het hielp mij niet heel goed. Ik denk er daarom over om misschien een weekend/week/paar weken een cursus te volgen om hier rustiger over te worden. Ik heb niet heel duidelijk voor ogen wat voor iets dit precies moet zijn, maar ik denk iets met mensen van ongeveer dezelfde leeftijd die ook moeilijk een weg vinden in alles wat moet en kan in het leven. Misschien iets met meditatie/mindfullness/bewustwording. Misschien een of ander project. Anyway, ik weet het niet precies, sta overal voor open. Heeft iemand tips voor een reis/weekend/vakantie/therapie wat dan ook waarbij ik op een andere manier wat rustiger kan worden over mijn zorgen?

Dank!
Bij "extreme depressie" zou ik eerder een arts raadplegen
Ik heb zelf jaren met een zware depressie inc stemmingswisselingen te maken gehad. Uiteindelijk ben ik hiervoor een best zwaar therapie traject in gegaan:

Eerst 12 weken dagelijks waarvan 10 weken ook daar slapen en 2 weken dagelijks op en neer reizen. Daarna ook nog iets van 12 weken 2 maal per week + gewone leven weer een beetje oppakken.

Hierna ben ik wekelijks therapie gaan volgen bij een andere therapeut waar ik ook mindfullness gedaan heb.

Dit traject heeft me in totaal een jaar of 3 a 4 gekost, ja ben zo af en toe nog steeds depressief maar kan er nu goed mee om gaan. Mijn stemmingen wisselen waarschijnlijk net wat sneller dan bij andere mensen, maar ja, dat ben ik en daar heb ik vrede mee. Inmiddels herken ik heel goed de tekenen van beginnende depressie bij mezelf en kan ik dit tegen gaan op de af en toe een down voelen dagje na.

Het gehele traject heeft me erg veel zelf inzicht gegeven waar ik nog steeds enorm veel profijt van heb. Mindfullness pas ik nog steeds dagelijks toe vooral in mijn werk waar ik nog al eens met boze klanten te maken heb.

Probeer vooral jezelf niet voorbij te gaan maar geef ook niet al te veel toe aan een depressie. Beiden zijn uiterste waar je niet verder mee komt.

Mocht je er aan toe zijn, probeer dan bij een goede psycholoog een afspraak te maken, let daarbij wel op of er een klik is of niet. Mijn ervaring is dat als die er niet is jij je eigen tijd en die van de psycholoog aan het verdoen bent.
Je bent nog jong en hebt nog jarenlang de kans om kinderen te krijgen. De meeste vrouwen gaan pas rond hun 50ste in de overgang. Dus geef jezelf de tijd om het verdriet te helen en als je weer goed in je vel zit komt er echt wel weer een leuke man op je pad. Sterkte!
~Energy flows where attention goes~
quote:Ik ben doodsbang dat ik geen man ga vinden en geen kinderen ga krijgen en dit geeft me kopzorgen.Met die kinderen is de kans groot dat het goedkomt, immers je kan ook zonder man een kind grootbrengen. Maar de rest kan je moeilijk voorspellen. Dat kan niemand. Kan je niet alles gewoon laten komen zoals het komt? Dan is het leven al een kluif genoeg.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Bedankt voor jullie reacties! Gelukkig ben ik niet depressief en ben ik, zoals ik aangeef, niet op zoek naar een psycholoog.

Ik opende dit topic om te vragen of iemand een goede cursus oid weet (zoals ik schrijf iets van mindfullness of iets anders in die trant). Ik kan het wel relativeren en weet zelf ook wel dat het ooit goed gaat komen. Waar het mij om gaat is dat ik van het gevoel af kom en de onzekerheid naast me neer kan leggen. Vandaar dat een soort 'zelf-hulp' misschien iets voor me is.
Misschien moet je dan zelf ook niet over 'extreme depressie' beginnen.

Dat is namelijk wel ff andere koek dan wat traantjes over een ex.
quote:zoethoudertje schreef op 10 april 2016 @ 21:13:

De meeste vrouwen gaan pas rond hun 50ste in de overgang.Dit vind ik wel een erg vreemd zoethoudertje.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Ik ben doodsbang dat ik geen man ga vinden en geen kinderen ga krijgen en dit geeft me kopzorgen. Het leven gaat toch niet over dit 'krijgen'.. Ik zou wat aan die wens gaan doen, want dit klinkt niet erg positief, het gaat niet om de persoon of de kinderen zelf, maar over wat jij wilt.
quote:DeKenau schreef op 10 april 2016 @ 21:42:

Misschien moet je dan zelf ook niet over 'extreme depressie' beginnen.

Dat is namelijk wel ff andere koek dan wat traantjes over een ex.Dat bedoelde ik ja. Je neiging tot melodramatisch doen is mogelijk aan de ontwikkelde kant, TO. Misschien miet je daar een cursus mee doen?
Hoi hoi,

Misschien heb je goed baat bij het sterken van je innerlijke zelf.

Zodat je veel minder geleid wordt door de angsten.

Zou dit wat voor je zijn?

http://www.spirituelereizen.nl/doorbraa ... t-3-dagen/
quote:Bitje93 schreef op 10 april 2016 @ 21:45:

[...]

Dit vind ik wel een erg vreemd zoethoudertje.Hoezo? Er zijn namelijk legio vrouwen die denken dat ze voor hun dertigste kinderen moeten krijgen omdat het anders te laat is, maar dat is niet zo en zolang je niet in de overgang bent kan je nog kinderen krijgen.
@Verbinder: dank voor je reactie! Ik ga er naar kijken.

@Dekenau en @Rocinante: dank voor jullie reactie, totaal niet relevant natuurlijk. Ik heb mijn post nog even terug gelezen en volgens mij zeg ik ook dat ik gelukkig weer uit de depressieve periode ben en inmiddels weer fulltime aan het werk ben. Psychische hulp heb ik (zoals ik ook opschreef) gelukkig ook niet nodig. Anyway, als dit de reacties zijn op dit forum, is dit mijn laatste post!
Nou succes dan!
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
quote:1242016 schreef op 12 april 2016 @ 13:35:

@Verbinder: dank voor je reactie! Ik ga er naar kijken.

@Dekenau en @Rocinante: dank voor jullie reactie, totaal niet relevant natuurlijk. Ik heb mijn post nog even terug gelezen en volgens mij zeg ik ook dat ik gelukkig weer uit de depressieve periode ben en inmiddels weer fulltime aan het werk ben. Psychische hulp heb ik (zoals ik ook opschreef) gelukkig ook niet nodig. Anyway, als dit de reacties zijn op dit forum, is dit mijn laatste post! De reacties worden gegeven om je bewust te maken, en niet om je tevreden te stellen. Niemand wil een spiegel voor krijgen en de eerste reactie is dan ook om te vluchten.. Maar beter is het om het te laten inzinken en kijken of er wellicht iets van waarde inzit en daar mee om te gaan.
quote:Rocinante schreef op 10 april 2016 @ 22:17:

[...]

Dat bedoelde ik ja. Je neiging tot melodramatisch doen is mogelijk aan de ontwikkelde kant, TO. Misschien miet je daar een cursus mee doen?Eens. Je had flink wat liefdesverdriet. Maar dat is nogal wat anders dan een flinke depressie.
quote:Somswelsomsniet schreef op 10 april 2016 @ 21:46:

[...]

Het leven gaat toch niet over dit 'krijgen'.. Ik zou wat aan die wens gaan doen, want dit klinkt niet erg positief, het gaat niet om de persoon of de kinderen zelf, maar over wat jij wilt.Ze geeft aan dat ze een man en kinderen wil, dat IS wat ze wil.
Je wilt dit duidelijk niet horen, maar als je daadwerkelijk een extreme depressie hebt gehad en nog steeds met de nasleep rommelt ga je het met een cursusje niet redden. Of je hebt geen depressie gehad en voelde je gewoon een tijdje rottig, dat kan ook.

Maar als person die weet hoe het is om daadwerkelijk een zware depressie te hebben krijg ik in dat geval wel de neiging tot facepalmen, dus ik hoop dat ik ernaast zit.
Mm, ik zat net te denken, eigenlijk wil ik wel een topic openen over zelf-hulp. Ga erover nadenken, To. Want ik doe daar zelf ook aan en heb er veel aan gehad altijd. Mensen roepen altijd meteen: zoek een goeie therapeut. Een speld in een hooiberg, hoort mijn oor dan. Sorry. Maar het werk, zul je toch echt zelf moeten doen. Ik vind, dat er een punt komt, waarop je de theorie in praktijk moet gaan brengen en dat kan lastig zijn. Dus ik snap wel dat je de reacties niet prettig vind, omdat ik er zelf ook zo over denk, therapeuten kunnen niet alles, je moet echt zelf aan de slag.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Weggaan kan soms goed zijn maar soms ook niet, je neemt je problemen mee, het gaat niet om die trui die je toch maar thuis laat omdat je koffer vol is. Je bent 26 en doodsbang dat je geen man en kinderen krijgt? Je hebt nog tussen de vijftien en twintig jaar de tijd om kinderen te krijgen, al dan niet met een aanwezige vader. Zet eerst eens alles op een rijtje, meld je aan voor één van de cursussen die je noemt. Als het geen schriftelijke cursussen zijn leer je meteen wat nieuwe mensen kennen.
verba volant, scripta manent.
Ik denk dat To bedoelt, dat ze al jaren therapie heeft gehad. Het lijkt me logisch dat je op een dag 'klaar' bent. En dat je dan je vleugeltjes moet spreiden. Als je alles hebt geleerd wat er te leren valt, dan moet je dat in de praktijk gaan brengen.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Soms is de beste remedie tegen een depressie door gewoon leuke dingen te gaan doen. En als je de smaak te pakken krijgt dan gaan er weer allerlei deuren open en blijkt er toch weer perspectief te zijn.
Dus als ik het goed heb ga jij in maximaal 3 maanden van verschrikkelijk liefdesverdriet en een leven dat in duigen ligt, via een extreme depressie naar alles weer goed op de rit hebben.

Dat vind ik echt heel erg knap van je. Zo snel als jij de zaken weer goed op de rit hebt. Wow. Dan ben je oftewel superwoman, oftewel een dramaqueen die van gemiddeld liefdesverdriet iets veel ergers probeert te maken. Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat het eerder dat laatste dan dat eerste is.
quote:zoethoudertje schreef op 13 april 2016 @ 16:01:

[...]

Ze geeft aan dat ze een man en kinderen wil, dat IS wat ze wil.Dat weet ik, alleen interpreteer ik dat vrij negatief in dit geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven