IQ test

11-04-2016 12:40 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor 2 jaar geleden een IQ test laten doen bij de GZ-psycholoog, (toen was ik bijna 18) daar kwam uit dat ik een totale IQ heb van 74 en dat ik dus zwakbegaafd ben (moeilijk lerend). Daar komt dus ook bij dat ik vroeger met 10 weken oud een hersenvliesontsteking heb gehad (meningitis), staat ook in de DSM-IV-TR classificatie. Gister heb ik op internet een IQ test gedaan op de werksite en daar kwam 82 uit. Op internet heb ik veel gelezen over zwakbegaafdheid en dat ze dat soms ook tot LVB rekenen met bijkomende problematiek of dat ze in ieder geval de grens stellen tussen een IQ van 50-85. Als ik kijk naar m'n broertje is hij hoogbegaafd en gaat binnenkort havo/vwo doen maar toch is hij emotioneel gezien heel klein, dus al met al wil dat weinig zeggen. Wat is jullie mening hierover?
ik ben het er mee eens!
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
als je broertje binnenkort naar de brugklas gaat, is hij een jaar of 12

Jij bent een jaar of 20(?)

Hij is dus een stuk jonger en emotioneel minder ver

logisch
Mening over wat precies?
IQ en emotionele rijpheid staan los van elkaar, dat is appels met peren vergelijken.

Verder denk ik dat de test die je bij de psycholoog hebt afgelegd veel betrouwbaarder is dan eentje op het internet.

Een psycholoog bekijkt niet alleen de correctheid van je antwoorden maar ook de snelheid, bij mij vroeg ze me bij sommige vragen luidop na te denken, bleek dat de manier waarop vb. hoofdrekenvragen oploste ook al een en ander vertelde,...

IQ verandert in principe ook niet.

Ik heb zelf met 20 jaar tussen om verschillende redenen zo'n test afgelegd en het scheelde 2 punten van elkaar (dat kan gelegen hebben aan net iets betere concentratie).

Als jij 8 punten verschil hebt, dan is er 1 van beide tests niet nauwkeurig genoeg uitgevoerd, ik gok zomaar dat dat de internettest is.
Vind je het erg? Voel je je er minderwaardig door?

Er zijn mensen met een IQ van 125 die zich niet redden, zo zijn er ook mensen met een IQ van 70 die zich wel redden. Je IQ is een onderdeel van het totaalplaatje. Het zegt wel iets, maar niet alles.
quote:MonicaG schreef op 11 april 2016 @ 12:55:

IQ en emotionele rijpheid staan los van elkaar, dat is appels met peren vergelijken.

Verder denk ik dat de test die je bij de psycholoog hebt afgelegd veel betrouwbaarder is dan eentje op het internet.

Een psycholoog bekijkt niet alleen de correctheid van je antwoorden maar ook de snelheid, bij mij vroeg ze me bij sommige vragen luidop na te denken, bleek dat de manier waarop vb. hoofdrekenvragen oploste ook al een en ander vertelde,...

IQ verandert in principe ook niet.

Ik heb zelf met 20 jaar tussen om verschillende redenen zo'n test afgelegd en het scheelde 2 punten van elkaar (dat kan gelegen hebben aan net iets betere concentratie).

Als jij 8 punten verschil hebt, dan is er 1 van beide tests niet nauwkeurig genoeg uitgevoerd, ik gok zomaar dat dat de internettest is.Een IQ kan prima veranderen. Al is het onwaarschijnlijk dat dit verschil heel groot is. Het afnemen van de test, en de omstandigheden daarbij, kan al verschil maken.
Ik heb meegemaakt dat een meisje in de gehandicaptenzorg zat, intramuraal, die een iq test maakte. En die haalde 1 punt meer dan de vorige test en die moest vertrekken. Omdat haar iq te hoog was voor gehandicaptenzorg. Tien jaar geleden trokken ze die grens nog erg rechtlijnig maar weet niet hoe dat tegenwoordig gaat. Ik vind je erg goed spellen en schrijven voor iemand met een lbv, maar goed, op elk niveau kun je weer een beetje anders scoren. Sommige mensen zijn erg goed in taal maar hebben evengoed een lagere emotionele leeftijd dan hun kalenderleeftijd. Ik heb iemand gekend die een emotionele leeftijd had van 2 en toch kon schrijven en lezen.

Maar wat wil je ermee, krijg je nu wajong en wil je daar vanaf?
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
quote:Sapsorrow schreef op 11 april 2016 @ 13:07:

Ik heb meegemaakt dat een meisje in de gehandicaptenzorg zat, intramuraal, die een iq test maakte. En die haalde 1 punt meer dan de vorige test en die moest vertrekken. Omdat haar iq te hoog was voor gehandicaptenzorg. Tien jaar geleden trokken ze die grens nog erg rechtlijnig maar weet niet hoe dat tegenwoordig gaat. Ik vind je erg goed spellen en schrijven voor iemand met een lbv, maar goed, op elk niveau kun je weer een beetje anders scoren. Sommige mensen zijn erg goed in taal maar hebben evengoed een lagere emotionele leeftijd dan hun kalenderleeftijd. Ik heb iemand gekend die een emotionele leeftijd had van 2 en toch kon schrijven en lezen.

Maar wat wil je ermee, krijg je nu wajong en wil je daar vanaf?Ja klopt dat is ook zo. Nee ik heb een WWB uitkering (bijstandsuitkering). Ze hebben bij mij niks gezegd over LVB maar wel dat ik functioneer op een moeilijk lerend intelligentie niveau.
Waar moeten wij een mening over hebben?

Ik ben zelf (waarschijnlijk) hoogbegaafd (geen test gedaan, feit dat ik met complexe psychische problematiek uni kon doen zei psych genoeg, exacte cijfertje erbij vond hij niet boeiend).

Emotioneel reageer ik echter als een twaalfjarige dus ik kan mezelf ook niet redden.

Je schrijft overigens beter dan menig ander met een hoger IQ.
quote:lalalief schreef op 11 april 2016 @ 12:55:

Vind je het erg? Voel je je er minderwaardig door?

Er zijn mensen met een IQ van 125 die zich niet redden, zo zijn er ook mensen met een IQ van 70 die zich wel redden. Je IQ is een onderdeel van het totaalplaatje. Het zegt wel iets, maar niet alles.Heb je ook gelijk in by the way maar aan de ene kant denk ik dat het weinig uitmaakt omdat iemand die hoogbegaafd is zich soms minder goed kan redden dan iemand met een lagere IQ zoals je net al aangaf, maar aan de andere kant heb ik wel zoiets van ik heb een laag IQ en ik lees in verschillende discussies dat zwakbegaafd niet hetzelfde is als LVB en dat het in sommige gevallen wel tot LVB word gerekend en vraag ik me af waar eigenlijk de grens ligt of aan voldaan moet worden. Maar bij mij is LVB nooit vastgesteld en zeiden ze ook alleen dat ik zwakbegaafd ben (moeilijk lerend) met als plaatje ernaast dat ik een hersenvliesonsteking heb gehad op een leeftijd van 10 weken (niet aangeboren hersenletsel) maar ik lees nu zoveel dat er verschillende beweringen over zijn dus vandaar mijn zorgen een beetje.
Een internettest is ongeveer net zo betrouwbaar als een autohandelaar.
Oh dear, how sad, never mind.
Ik vind niet dat je schrijft als zwakbegaafde. Dat is dus een pluim!

Zijn de testresultaten over de hele linie zwak of is er 1 gebied waar je slecht scoort die alles naar beneden trekt?
quote:Zalmsnipper schreef op 11 april 2016 @ 13:54:

Ik vind niet dat je schrijft als zwakbegaafde. Dat is dus een pluim!

Zijn de testresultaten over de hele linie zwak of is er 1 gebied waar je slecht scoort die alles naar beneden trekt?Er is 1 gebied waar ik het slechtste in heb gescoord en dat is bij perceptuele organisatie met een IQ factor van 65 en bij verbaal, performaal, verbaal begrip, werkgeheugen en verwerkingssnelheid scoorde ik tussen de 72-89 met daarnaast de schatting bij de betrouwbaarheidsinterval waar de cijfers tussen liggen.
Zoals iemand anders al zei staat emotionele rijpheid los van IQ, en ook wel een beetje van leeftijd (kijk maar naar de 25 jarige die zich gedraagt als 12 en de 14 jarige die zich gedraagt als een volwassene).

Ik ben zelf hoogbegaafd en heb daar veel moeite mee gehad. School altijd te saai, en mede daardoor als kind 2 depressies gehad en dat heeft wel sporen nagelaten...

Dus hoog en zwak begaafd kunnen beide veel problemen geven maar hoeft niet altijd, veel mensen redden zich ook gewoon of ze nu een IQ van 80 or 140 hebben, want hoe emotioneel en mentaal gezond je bent, of bijvoorbeeld hoe praktisch je bent ligt aan heel veel meer dan IQ punten. Karakter, omgeving, ouders, verdere leven etc.

Een IQ van 110-120 is misschien het fijnste, ben je wel slimmer dan gemiddeld maar niet hoogbegaafd.
Licht verstandelijke beperking

Iemand heeft een licht verstandelijke beperking (LVB) als hij aanzienlijke beperkingen heeft op de volgende twee gebieden:

cognitieve ontwikkeling; wat zich uit in een IQ-score tussen de 50 en 70.

adaptieve vaardigheden, ook wel (sociaal) aanpassingsvermogen genoemd. Hieronder vallen conceptuele vaardigheden (zoals kunnen lezen, schrijven en rekenen), sociale vaardigheden (zoals communicatieve vaardigheden en het oplossen van sociale problemen) en praktische vaardigheden (zoals persoonlijke verzorging en gebruik maken van openbaar vervoer). Iemand heeft aanzienlijke beperkingen als hij niet voldoet aan dat wat gezien zijn leeftijd en zijn cultuur verwacht wordt.

In Nederland kunnen mensen met een IQ-score tussen de 70 en 85 (die eigenlijk zwakbegaafd zijn, en dus geen licht verstandelijke beperking hebben) ook gebruik maken van de zorg voor mensen met een LVB. Dat komt omdat die zorgverlening vaak als beste de benodigde ondersteuning biedt. Maar dit kan alleen als er ook (ernstige) bijkomende psychosociale problemen zijn. De beperkingen in het sociaal aanpassingsvermogen (en dus niet de cognitieve beperkingen) zorgen namelijk voor de problemen waarbij ondersteuning nodig is.

Alleen een IQ-score is dus niet genoeg om te bepalen hoeveel en welke ondersteuning iemand met een licht verstandelijke beperking nodig heeft. Het sociaal aanpassingsvermogen komt daarom steeds meer centraal te staan.

http://www.kennispleingeh ... tandelijke-beperking.html
Doubt kills more dreams than failure ever will
Kortweg; eigenlijk kun je pas over een beperking spreken als je ergens op vastloopt.
Doubt kills more dreams than failure ever will
quote:aikal schreef op 11 april 2016 @ 13:43:

Je schrijft overigens beter dan menig ander met een hoger IQ.Wilde ik net schrijven
quote:VivaFleur schreef op 11 april 2016 @ 15:41:

Kortweg; eigenlijk kun je pas over een beperking spreken als je ergens op vastloopt.
Het klopt wel dat zwakbegaafd en LVB soms overlappen, dat komt omdat de term LVB niet overal precies hetzelfde wordt gebruikt. Volgens de meeste definities is val je binnen de categorie LVB bij een IQ tussen de 50 en 70, tussen de 71 en 85 val je binnen de categorie zwakbegaafd.

Een IQ test op internet is niet betrouwbaar. Een IQ test bij een psycholoog over het algemeen wel, al blijft het een momentopname.

Maar belangrijker dat je IQ is waar je tegenaan loopt in het dagelijkse leven en waar je goed in bent. Het belangrijkst is natuurlijk dat je gelukkig bent en dat je jezelf kan redden.

Over broertje valt hier niks te zeggen. Het kan zijn dat hij hoogbegaafd is, maar sociaal emotioneel nog erg jong. Het kan zijn dat jij zijn gedrag interpreteert als jonger dan het is. En zo lang hij zich redt in zijn leven maakt het ook niet zo veel uit.
Oke, mijn iq is best hoog maar ben zo lui als de pest. Heb nooit wat voor school hoeven doen etc. Verveel me ook elke minuut vd dag, wat ik ook doe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven