Tuintips gevraagd

11-04-2016 21:21 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een behoorlijk grote tuin, die afgelopen week door de tuinman onder handen is genomen. Samengevat; aan de ene zijde een laurierheg van enkele meters (netjes gesnoeid nu tot 2 meter hoog) andere zijde een schutting, achterkant het huis en voorkant nog een schutting. In het midden een grasveld, daaromheen (dus tussen schutting en grasveld aan voorkant en ene zijkant) en laurier en grasveld aan andere zijkant) borders van ongeveer 2 meter diep. Die borders zijn nu vrijwel helemaal leeg (alleen zand dus). Nu zou ik mijn tuin graag onderhoudsarm maken, voor zover dat gegeven bovenstaande situatie kan. Ik had het idee wat struiken te planten maar weet niet goed wat het beste is. Mijn wensen zijn als volgt:

- Het planten van de struiken wil ik komende week doen dus moet in deze tijd van het jaar kunnen

- Struiken mogen best wat groter worden maar moeten dus tegen halfschaduw kunnen (gezien de laurier die ongeveer 2m hoog is). Het zou fijn zijn als ze met name in de breedte groeien en dus niet in de hoogte

- Liefst bloeiend gedurende een groot deel van het jaar

- Meerjarig (of is dat per definitie zo bij struiken?)

- Niet al te duur in aanschaf

Voor tussen / rondom de struiken zoek ik bodembedekkers die voorkomen dat het rond de struiken vol onkruid woekert. Wat is daarin een goede keuze?

Ik weet het, best wat wensen maar een ik ben een volkomen leek dus alle tips zijn welkom!

Dank!!
De camelia die in de zon stond is doodgegaan, de 2 in de schaduw van een schutting doen het prima, denk dat ze niet te veel zon kunnen hebben.
Mijn tuin ligt vol in de zon, misschien dat ze daarom altijd dood gaan hier
Leuk topic. Ik hen hortensia annabelle gecombineerd met nepeta/kattenkruid. Dat is paars, wordt iets hoger dan lavendel. Eronder heb ik geranium rozanne en een roze geranium sanguineum. krentenboompje staat er ook nog bij en een sering.
Ik sluit me helemaal bij de rest aan, qua beplanting.

Aardbeienplanten zijn overigens ook goede bodembedekkers. Dus op de zonnige plekken een paar aardbeienplanten zetten. Binnen de kortste tijd heb je een border vol.

Sierappelboompje is ook leuk. In april roze/witte bloesem en in het najaar knalrode appeltjes.
de aardbeien vind ik nogal woekeren, voor je het weet heb je werkelijk overal aardbeienplanten, die hoe ik mooi in een pot en niet in de grond
Planten zijn onderhoudsarm als je ze laat groeien onder omstandigheden waarin ze het naar hun zin hebben. Staan ze qua zon op de juiste plaats en in de juiste grondsoort, dan heb je er bijna geen omkijken naar. De ene plant gedijt goed op klei en de andere verlangt een drogere omgeving. Rododendrons hebben zure grond nodig (veen) en die zet je dus niet naast lavendel die droge, kalkrijke grond vraagt. Probeer er dus achter te komen op welke grondsoort je zit. Tuinierende buren weten dat vaak wel, en anders zijn er ook testjes voor te krijgen in het tuincentrum. Google daarna op heesters die het goed doen op die grondsoort en laat de planten links liggen die andere omstandigheden vragen.
Ik vind hier dingen van.
Tip 1

Kijk niet alleen naar de bloei en hoogte van de plant maar ook naar groeiwijzen. De bloei is maar een paar weken per jaar, maar de vorm van de plant is het hele jaar zichtbaar en kan vooral in de winter sierwaarde hebben (met sneeuw!). Varieer met zuilvormige planten, breed groeiende planten, compacte heesters en transparante groeiwijzen (dat krentenboompje bijvoorbeeld of een toverhazelaar). Een smal boompje kun je best wat meer naar voren in je border zetten, ook al is hij hoger, omdat je er doorheen kijkt. Haagjes of buxusbollen kunnen structuur geven en een mooi contrast vormen met de lossere planten. En vergeet de klimplanten tegen je schutting niet.

Tip 2

Wintersierwaarde is niet hetzelfde als wintergroen. Uitgebloeide hortensia's zijn ook prachtig in de winter en een boompje of heester met mooi gevormde takken zijn beeldschoon met een laagje rijp. Er zijn ook heesters met gekleurde takken (acer). Een wintergroene tuin ziet er het hele jaar hetzelfde uit en is saaaaai.
Ik vind hier dingen van.
Ceylon, is dat kevertje van jou misschien een Leliehaantje?

Onze border bestaat uit wat vaste planten: een roos, sering, vlinderstruik, magnolia, hibiscus, dalia's, een paar lavendelstruiken en een appeltak (weet even de naam niet meer, het is een...tja...tak zonder zijtakken waar elk jaar een stuk of 15 appeltjes aan groeien. Ongeveer anderhalve meter hoog.)

In het voorjaar komen de bollen op (narcis, sneeuwklokjes en krokussen) Die laat ik gewoon het hele jaar in de grond zitten.

Verder heb ik een paar jaar geleden een heleboel zakjes bloemenzaadjes gekocht (afrikaantjes, goudsbloemen, cosmea, klaprozen, korenbloemen, ridderspoor, vingerhoedskruid en zakjes gemengde zaadjes zoals bloemen -en vlindermengsel).

De bloemen zaaien zich ieder jaar weer uit, dus daar heb ik geen omkijken naar. En als alles in bloei staat, staat het zo vol dat je het onkruid pas ziet als het een meter hoog is.

Ik denk dat onze tuin voor veel mensen een gruwel zal zijn; ongeorganiseerd en wild, maar wij en alle insecten genieten van de wilde bloemenpracht. (En oke, het weinige werk dat we eraan hebben speelt ook mee )
quote:infojunk schreef op 11 april 2016 @ 22:11:

Ceylon, dat beestje klinkt als een (vuur)wants.Even gegoogeld en je hebt gelijk. Nesten vol hebben we hier. Maar ja, ik doe dan ook bijna niks in de tuin, dus hier kan alles gewoon z´n gang gaan. Een paar jaar geleden zelfs hoornaars gehad. Daar was ik dan weer wat minder van gecharmeerd moet ik eerlijk zeggen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven