Vriendschap over?

11-04-2016 23:22 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
post verwijderd Ivm herkenbaarheid
anoniem_284173 wijzigde dit bericht op 12-04-2016 22:07
Reden: Herkenbaarheid
% gewijzigd
Kan ik me wel voorstellen idd. Het brengt een heel ander - competitief - element naar boven in jullie vriendschap. Heb je haar er al op aangesproken? Wat zijn haar beweegredenen?
Heb je dit al met je vriendin besproken, gevraagd waarom ze dit doet en of ze snapt dat jullie dan concurrenten zijn? Zo ja, wat zei ze? Zo nee, waarom nog niet?
Ligt er een beetje aan of de markt in jouw gebied verzadigd is of niet.

Lastig zeggen dus als je niet zegt in welke branche je zit.
Als zij je directe concurrent wordt zou ze het op z'n minst eens hebben kunnen bespreken. Vind verder ook wel een beetje meespelen wat het is. Als jij een van de - ik noem maar wat - 20 gastouders in je woonplaats bent en zij wordt nummer 21 vind ik het wat anders dan dat je bv de enige - pak m beet - hondenuitlaatservice bent in de regio en zij gaat je zeker klanten kosten.

Gaat het je klanten of afname kosten denk je? Of heeft ze je misschien vaak horen zeggen dat er teveel vraag is voor jouw tijd?
Gevoelsmatig vind ik het wat anders als zij bijvoorbeeld ook thuis een kapperszaakje begint dan wanneer ze ook iets doet wat jij alleen maar doet, in de hele, wijde omgeving.

Elke kapster trekt haar eigen publiek, maar als zij dezelfde muurstickers verkoopt voor een euro minder....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gaat het om een kapperszaak of nagelstudio of zoiets, een op lokale klanten gerichte business? Dan zou je best weleens wat te lijden kunnen krijgen van concurrentie en dan vind ik die vriendin niet echt een vriendin. Met andere woorden: een naaistreek eigenlijk. Ben je echter, ik noem maar wat, freelance boekhouder, dan zie ik niet zo'n probleem.
*ging iets mis*
Ligt er een beetje aan of/wat:

1) Jouw tak van sport is

2) Of zij eenzelfde soort opleiding/achtergrond heeft gedaan

3) haar beweegredenen zijn

4) of ze dit in het verleden al eerlijk en open naar jou toe heeft gecommuniceerd

5) hoe ze e.e.a. in de toekomst ziet

Ik denk dat zeggen dat ze dit niet kan maken een beetje te kort door de bocht is, maar ik kan me je gevoel voorstellen en het is best mogelijk dat ze door jou is geïnspireerd hetzelfde te doen onder het mom: beter goed gejat dan slecht bedacht. Je zou denk ik wel aan haar kunnen aangeven dat je hoopt dat de vriendschap gezellig blijft en het niet een competitie strijd tussen jullie gaat worden. Hoe dan ook, ik denk dat antwoord op bovenstaande van belang is om te bekijken of je de vriendschap wenst voort te zetten.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ze heeft voornemens. Als ze mijn vriendin was zou ik duidelijk maken dat bij het uitvoeren ervan de vriendschap iig voorbij is. Ik weet niet wat voor bedrijf je hebt.

Ik hou niet van zulke naai streken.

Ook al zou ze mij niet echt in de weg zitten. Dan nog vind i khet niet kunnen.
Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vindt, dat ze hetzelfde gaat opzetten. Maar ik kan me ook wel in haar kant inleven: Misschien is het altijd haar droom geweest om dit te gaan doen. Dan is het best wel een offer voor haar om die droom op te geven. Ik ben net als een aantal andere forummers ook wel benieuwd op wat voor manier ze het jou heeft verteld en wat haar beweegredenen zijn om eenzelfde bedrijf te starten.

Je kunt haar natuurlijk als concurrente gaan zien, maar misschien zouden jullie ook de krachten kunnen bundelen en elkaar aanvullen qua competenties. Geen idee of het van toepassing is voor jullie, maar als jullie ieder binnen jullie vak je eigen sterke en zwakke punten hebben, zouden jullie van elkaars kracht gebruik kunnen maken en zo samen een grotere doelgroep aan kunnen spreken.

Het zou nog mooier zijn als zij i.p.v. hetzelfde als jij, iets aan kan gaan bieden dat er voor zorgt dat jullie klanten van elkaar kunnen krijgen. Even een cliché voorbeeld: als jij bijv. een schoonheidssalon hebt, dat zij een kapsalon begint.

Als een vorm van samenwerking niet mogelijk is, is het maar het beste om uit te blijven gaan van je eigen kracht. Jouw bedrijf loopt al 15 jaar prima, dus je zult waarschijnlijk een vaste klantenkring hebben opgebouwd. Tevreden klanten stappen niet zomaar over. Je vriendin zal zich nog moeten bewijzen en een eigen klantenkring op gaan bouwen.

En hoe het verder met de vriendschap gaat, tja dat is afwachten. Misschien eens een keer een goed gesprek met haar aangaan en jouw gevoelens hierover met haar bespreken. Of heb je dit al gedaan?
Te weinig info.
Ik zo niet meer info geven omdat je anders herkenbaar wordt.
Meestal hebben vrienden dezelfde interesses, dat kan dan ook op beroepsmatig vlak soms. Beiden therapeute, of advocaat, of grafisch ontwerper of of..Maar ik ken ook twee vriendinnen waarvan 1 de ander echt kopieert met artistiek werk, tja, dat gaat te ver en de vriendschap is stuk.
Je gevoel zegt misschien dat dit niet kan, maar je vriendin staat wel in haar recht om haar eigen bedrijf te starten.

Maar waarom ben jij zo onzeker? Loopt jouw bedrijf niet goed genoeg? Heb jij moeite om het hoofd boven water te houden?

Ik heb liever een goede concurrent naast mij, een plezierig iemand die goed werk aflevert, dan een rare snuiter die de markt loop te verzieken.

Even omdenken; dit kan juist de prikkel zijn om eens kritisch naar je eigen bedrijf te kijken en je eigen bedrijf nog beter in de markt te zetten.

Jij hebt heb 15 jaar ervaring, zij moet nog beginnen ....................
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Waar heeft je vriendin haar kennis vandaag gehaald?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat al gezegd wordt: jij hebt 15 jaar ervaring en een vaste klantenkring. Zij moet die nog op gaan bouwen. Ik denk dus niet dat je echt klanten gaat verliezen, maar kan me echt wel voorstellen dat je dit niet zo fijn vindt.

Ik zou denk ik afwachten of ze het echt gaat doen. Als jullie nu beide starters waren, was het echt een rotstreek. Maar dat is hier niet het geval. Ik zou wel de vriendschap goed overdenken als ze jouw diensten aanbiedt voor bv 5 of 10 euro minder. Dat vind ik niet kunnen, tenzij ze bv met een heel goedkoop merk gaat werken wat kwalitatief een stuk minder is.
Ja, bij mij zou de vriendschap over zijn als mijn vriendin hetzelfde zou gaan doen waarvan ze weet dat ik het al 15 jaar doe. Dat doe je gewoon niet, kan ze niet maken, vind ik.
Ik vind dat ze het alleen kan maken als het haar op het hart geschreven staat en dan (en alleen dan) zal ze wellicht een fantastische ondernemer zijn. In dat geval raad ik je aan om samen te gaan werken en bakken met geld te verdienen :D. Vul elkaar aan. Das leuk en profijtelijk.

Maar grote kans dat dit niet zo is, bespreek het dan met haar. Want dan gaat het jullie waarschijnlijk de vriendschap kosten :o.
Bedankt voor jullie reacties, helpt me ook het vanuit andere perspectieven te bekijken. Ik ben er voor mezelf echter uit dat ik dit niet ga trekken. Ja, ze weet hoe ik erover denk maar zet toch door. Voor mij onacceptabel binnen de vriendschap.
Soof, draai de situatie eens om: Jij hebt altijd al de droom gehad om een eigen bedrijf op te starten en hebt nu eindelijk de kans had om dit waar te maken. Jouw vriendin heeft echter al zo'n bedrijf in jouw omgeving. Zou jij dan jouw droom opzij zetten vanwege die vriendin?
Ja, ik zou het inderdaad anders aanpakken. Ikzelf zou niet doen wat zij gaat doen, daarom steekt het ook zo. Er zijn legio mogelijkheden om in mijn branche het nét even anders te doen waardoor ze geen concurrent van me zou zijn. Daar kiest ze niet voor, ze is voornemens hetzelfde te doen en juist daar gaat het mis...
quote:jubelientje schreef op 12 april 2016 @ 22:48:

Soof, draai de situatie eens om: Jij hebt altijd al de droom gehad om een eigen bedrijf op te starten en hebt nu eindelijk de kans had om dit waar te maken. Jouw vriendin heeft echter al zo'n bedrijf in jouw omgeving. Zou jij dan jouw droom opzij zetten vanwege die vriendin?

Ik zou denken: stom van mij dat ik er niet eerder aan begonnen ben of heb kunnen beginnen. Dat is geheel en alleen mijn pech, en kan ik die vriendin niet verwijten.

Dus dan maar geen droombaan.

Maar precies hetzelfde gaan starten, in de buurt ook nog eens terwijl je vriendin het al 15 jaar doet is gewoon not done. Zeker niet als je weet dat je vriendin het absoluut niet leuk vindt. Dat is gewoon een naaienstreek en hoort niet thuis in een vriendschap.
Soof, ik kan me voorstellen dat het niet goed voelt als zij mogelijkheden heeft om net iets anders te doen. Helemaal als ze hiermee ook haar droom tot uiting kan laten komen. Dan zouden jullie beider belangen niet met elkaar in conflict hoeven komen.

Zou die mogelijkheid er echter niet zijn, als je bijv. kapster bent, en zij heeft ook als droom een eigen kapsalon, dan kan ik me echter voorstellen dat je die droom niet zomaar opgeeft voor een vriendin. Dus Woldertje, ik zou niet van mijn vriendin verwachten dat zij haar droom opgeeft voor mij. Maar het zou voor mij wel belangrijk zijn hoe ze me dit zou vertellen en hoe ze zich verder op zou stellen.

Maar goed, de situatie werd hier zo algemeen gesteld, dat het heel lastig is om aan te geven wat ik er nu precies van vind en wat ik zou doen in die situatie. Ik ging er van uit dat het een langgekoesterde droom van die vriendin is en dat het niet mogelijk was om net iets anders aan te bieden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven