Veiligheid Midden-Amerika

05-11-2008 21:36 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan komende zomer een rondreis te maken door Midden-Amerika. Het gaat om de Maya-route (dus Mexico, Guatemala, Honduras en Berlize).

Ik heb de reisadviezen van Buitenlandse Zaken doorgelezen en heb toch wat twijfels. Bij alle landen staat dat je rekening moet houden met zaken als roofovervallen en bendes. Er is sprake van toenemend geweld, ook tegen toeristen. Verder staat er bij Guatemala dat er veel geweld tegen vrouwen voorkomt. En in de avond op straat lopen zou ook onveilig zijn. Nu ga ik zeker niet naar donkere steegjes, maar je wilt toch wel wat gaan eten, of iets van het nachtleven/nachtmarkt etc zien.

Nu ben ik zelf van plan om met mijn vriend te gaan met een groepsrondreis. Maar je bent natuurlijk niet altijd samen met de groep. Door de adviezen van al deze landen ben ik toch wat gaan twijfelen. Heeft iemand ervaring met het reizen door deze landen? Hoe is het daar werkelijk met de veiligheid?
Niks mis mee daar!

Net als in Amsterdam gewoon je gezonde verstand gebruiken en lekker genieten!

(ook zeer goed zelfstandig te bereizen overigens hoor!)
Hmm.... goed opletten waar je wel en niet kan komen (in Guate is er nu bv. een negatief reisadvies voor bepaalde gebieden in het zuid-oosten). Er zijn natuurlijk steden die typisch toeristisch zijn en waar je ´s avonds, ook als vrouw wel alleen over straat kan. In Guatemala ken ik er één (Antigua). Ik heb er een jaar gewoond, toen er wel al geweld was, maar nog minder dan nu, en ging never ever in mijn eentje ´s avonds over straat. Ook niet als ik de weg kende, etc. Guatemala is níet Amsterdam (een tijdje terug is nog een groep Belgen ontvoerd).

Het zijn prachtige landen, en de maya tempels zijn echt echt echt de moeite waard, en ik zou zeker gaan.

Als je met je vriend gaat, is het al anders, want dan hoef je niet alleen over straat. Verder goed luisteren naar wat je gids zegt, en niet denken dat het net Amsterdam is en stoer doen.

Ohja, en als je beroofd wordt, gewoon alles meegeven
Overal heb je kans op overvallen. Gewoon common sense gebruiken. Niet alleen door het donker lopen enzo. Ik ben in Zuid-Afrika geweest (alleen) en dat is nog gevaarlijker als je de statistieken erop nakijkt. Mij is niets gebeurd, anderen wel, maar ik liep ook niet in mijn eentje in verlaten straten.
En wat betreft nachtleven, gewoon naar kroegen ed. gaan waar meer buitenlanders komen. Ik zeg absoluut niet dat andere kroegen of clubs niet veilig zijn, alleen wellicht ben je op de hoogte van het probleem van de maras in die landen, en het is misschien lastig in te schatten waar je wel en niet moet komen.

Nachtmarkten (weet niet zo goed wat je hiermee bedoelt) zijn denk ik gewoon veilig, ik hou altijd de stelregel in stand dat wanneer ik vrouwen alleen over straat zie gaan het nog veilig is.

En ik wil je helemaal niet bang maken, echt niet, want ik zal je vertellen dat ik zelfs nog niet eens ooit gerold ben daarzo. Maar er komt gewoon meer geweld voor en er is grote straffeloosheid, en ik denk dan maar Better safe than sorry.

(en ik denk vaak dat die mensen die iets overkomt, overmoedige helden zijn die denken dat het allemaal hetzelfde is als Nederland, en daarom op plekken komen die ze niet goed genoeg kennen, met mensen in contact komen met wie ze überhaupt nooit in contact hadden moeten komen, etc. daarom doe ik zo negatief, sorry daarvoor).
Denk ik ook hoor Marg. Je hebt van die mensen die doen alsof elk land West-Europa is....niet zo slim en hoogst beledigend vind ik persoonlijk.
@flowerxxx: ik ben afgelopen jaar naar Zuid-Amerika geweest en ik dacht ook met al die adviezen: zal wel meevallen, ik woon in Amsterdam, gewoon gaan... Maar eenmaal daar moet ik wel zeggen dat ik af en toe echt bang ben geweest, maar ik was dan ook helemaal in mijn eentje. Ik ben stoer, doe aan vechtsport, maar de sfeer was erg negatief op sommige plekken. Ook hielp het niet echt dat ik steeds weer in hostels kwam waar ongeveer iedereen al wel een keer op zijn of haar reis was beroofd. Ik vind het nog steeds wonderlijk dat het mijzelf toen niet is overkomen, want ik zat er eigenlijk een beetje op te wachten tot dat zou gebeuren.

Al met al was het een prachtreis, maar ik weet niet of ik het nog een keer alleen zou doen. Wat wel helpt is dat je overal in hostels andere mensen tegenkomt en als ik in een stad zat die als "onveilig" bekend stond, haakte ik meestal aan bij een paar jongens. Heel gezellig en dan voelde ik me ook minder kwetsbaar.

Ik denk dat als je met je vriend in een groep rondreist je je niet veel zorgen hoeft te maken, je bent dan veel minder kwetsbaar wanneer je alleen rondreist. En je kan je het beste aan de volgende adviezen houden:

-kleed je zo studentikoos mogelijk

-hang niet te veel de toerist uit (trek niet continu je kaart of lonely planet tevoorschijn, en als je je niet veilig voelt, maak dan niet te veel foto's)

-ga niet met locals mee

-neem in het donker altijd een taxi (kost daar toch niks en het maakt je verblijf een hoop veiliger

-verdeel je geld over meerdere plekken op je lijf

-scan je paspoort in en mail het naar jezelf (of bewaar die op de computer van een bekende zodat die het altijd kan mailen)

-vermijd verlaten straten

-goed naar de gids luisteren en bestudeer de steden die je bezoekt in de Lonely Planet of de Footprint, daarin staat precies welke delen wel veilig zijn en welke niet

Veel plezier, als je je aan deze tips houdt is de kans dat je iets overkomt minimaal

quote:koetje1984 schreef op 05 november 2008 @ 22:01:

Ik denk dat als je met je vriend in een groep rondreist je je niet veel zorgen hoeft te maken, je bent dan veel minder kwetsbaar wanneer je alleen rondreist. En je kan je het beste aan de volgende adviezen houden:

-kleed je zo studentikoos mogelijk

Ook al trek je een vuilniszak aan, je bent en blijft een toerist, dan zien ze al met hun ogen dicht. Kleed je dus gewoon zoals je graag wilt..

-hang niet te veel de toerist uit (trek niet continu je kaart of lonely planet tevoorschijn, en als je je niet veilig voelt, maak dan niet te veel foto's)

Waarom niet? Toerist ben en blijf je, echt. Zie vorige antwoord..

-ga niet met locals mee

Jammer. Je zou zulke leuke contacten kunnen opdoen! (echter, blijf je gezond verstand uiteraard gebruiken)

-neem in het donker altijd een taxi (kost daar toch niks en het maakt je verblijf een hoop veiliger

Hangt er vanaf waar je bent. Ik ben vaak snachts alleen over straat gegaan op verschillende plekken hoor. Zou snel blut zijn als ik telkens een taxi moet nemen..

-verdeel je geld over meerdere plekken op je lijf

Wat een gedoe. Laat gewoon ook wat cash in je ho(s)tel.

-scan je paspoort in en mail het naar jezelf (of bewaar die op de computer van een bekende zodat die het altijd kan mailen)

Altijd handig inderdaad

-vermijd verlaten straten

Kan ook erg fotogeniek zijn en/od bijzonder! Hangt toch af van het land/situatie/tijdstip e.d

-goed naar de gids luisteren en bestudeer de steden die je bezoekt in de Lonely Planet of de Footprint, daarin staat precies welke delen wel veilig zijn en welke niet

Beetje lezen kan geen kwaad, maar heeft reizen niet ook alles te maken met avontuur en het je lekker op je af laten komen? Ontdek!

Veel plezier, als je je aan deze tips houdt is de kans dat je iets overkomt minimaal

Ik zou doodmoe worden als ik al jouw tips dagelijks waar zou moeten maken tijdens een reis. Zo zie je maar weer dat ieder er een andere definitie op nahoudt!
quote:Margaretha2 schreef op 05 november 2008 @ 21:48:

Hmm.... goed opletten waar je wel en niet kan komen (in Guate is er nu bv. een negatief reisadvies voor bepaalde gebieden in het zuid-oosten). Er zijn natuurlijk steden die typisch toeristisch zijn en waar je Žs avonds, ook als vrouw wel alleen over straat kan. In Guatemala ken ik er één (Antigua). Ik heb er een jaar gewoond, toen er wel al geweld was, maar nog minder dan nu, en ging never ever in mijn eentje Žs avonds over straat. Ook niet als ik de weg kende, etc. Guatemala is níet Amsterdam (een tijdje terug is nog een groep Belgen ontvoerd).

Het zijn prachtige landen, en de maya tempels zijn echt echt echt de moeite waard, en ik zou zeker gaan.

Als je met je vriend gaat, is het al anders, want dan hoef je niet alleen over straat. Verder goed luisteren naar wat je gids zegt, en niet denken dat het net Amsterdam is en stoer doen.

Ohja, en als je beroofd wordt, gewoon alles meegeven

Ik ben het niet helemaal met je eens Marg. Antigua is de laatste maanden een van de minst veilige steden van de Maya route. Er vinden veel overvallen plaats, daarnaast veel steekpartijen, ook veel met dodelijke afloop. Ik zou daar juist NIET alleen over straat gaan lopen ´s avonds, maar altijd met een groepje.

Daarnaast is wat je zegt over de ontvoering van de Belgen waar, maar dat is al in februari van dit jaar geweest. Daarna is er niets meer gebeurd en is het een stuk rustiger. De aanhangers van Ramiro Choc laten nu op andere manieren van zich horen. Daarnaast is er heel veel meer politie op straat en op het water. Door deze gebeurtenis, waarbij de belgen trouwens wel na 2 dagen weer vrij gelaten werden, heeft Rio Dulce een negatief reisadvies gekregen. Naar mijn idee is het een beetje overdreven om dit zo lang te laten staan. Er zijn plekken waar het een stuk minder veilig is.

Al met al Flowerxxx, ik zou de reis gewoon boeken. Het is een prachtige route! Daarnaast geeft de reisleider ook altijd informatie over wat wel en niet te doen en waar je wat meer moet opletten. En wie weet zit je wel in mijn groep
Ik ben in april met een groepsreis naar Mexico, Guatemala en Belize geweest en heb niks gemerkt van de criminaliteit. Gewoon lekker op vakantie er heen gaan! Er zijn zoveel landen in de wereld waar criminaliteit is of een negatiever reisadvies heeft, maar overal kan je wat gebeuren.

'S avonds niet alleen over straat gaan, geen sieraden dragen en op je spullen passen.

M,G,B zijn harstikke mooie landen, geniet ervan!
Rianne, dat wist ik niet van Antigua! (en ik vraag me af welke stad er nu dan nog wel helemaal veilig is en kan alleen Gringotenango bedenken : Panajachel).

Niet alleen Rio Dulce heeft een negatief reisadvies, ook Izobal en Livingston / Puerto Barrios.

Toen ik in Guate woonde veranderde het regelmatig, een tijdje kon je beter niet tussen Xela en Guate reizen langs het meer van Atitlan, terwijl dat daarvoor prima te doen was. Ik neem aan dat de reisleiding daar gewoon goed van op de hoogte is, want die wonen daar. Als je in je eentje gaat is dat denk ik lastiger in te schatten. Er zijn gebieden waar je gewoon niet moet komen (ik denk meteen aan Esquintla bijvoorbeeld, waar toen ik er was nog een Italiaans meisje doodgemaakt is omdat ze gezellig ging stappen met een groepje vriendelijke locals, waarvan eentje een narco bleek te zijn die in een conflict verwikkeld was met een van de maras en een huurmoordenaar achter zich aan had, die die avond zijn slag sloeg toen hij net een avondje merengue ging dansen met dat leuke meisje, dat is óók Guatemala en dat kan jij als buitenlander op vakantie gewoon nooit inschatten, want niet iedereen die gevaarlijk is heeft tranen in zijn gezicht getatoeerd).

Ik zou daarom niet zozeer de Lonely Planet gebruiken, om te kijken wat veilig is, maar wél luisteren naar je gids, en de website van het ministerie van buza in de gaten houden (een negatief reisadvies is er echt niet voor niets).

Gister las ik in El País dat er in Guatemala (met name in de Petén) per dag 250 bussen overvallen worden.

Kym: is dit avontuurlijk genoeg voor je?

quote:indyana schreef op 06 november 2008 @ 13:17:

Er zijn zoveel landen in de wereld waar criminaliteit is of een negatiever reisadvies heeft, maar overal kan je wat gebeuren.

Met negatief reisadvies bedoel ik (en het ministerie van buitenlandse zaken) dat het je af wordt geraden een reis naar dat gebied te maken als het niet absoluut noodzakelijk is.

Dat is er, of dat is er niet, het is niet positiever of negatiever
Pana is nog 1 van de weinige plekken waar het gewoon veilig is. Maar dan moet je wel echt in Pana zelf blijven. Je moet ook op je hoede zijn in de omliggende dorpjes.

Staat die info over 250 overvallen per dag ook ergens dat ik het kan terug lezen? Lijkt me echt ontzettend veel. Het rare is namelijk dat ik echt niemand ken die het ooit heeft meegemaakt en bijna al mijn vrienden dagelijks daar met groepen rondreizen in de bus. Ook via via nog nooit gehoord dat er een bus is overvallen.

Maar ondanks al deze negatieve punten is en blijft het een geweldig land! Ik zou er echt zeker naar toe gaan.
quote:Margaretha2 schreef op 07 november 2008 @ 12:22:

Gister las ik in El País dat er in Guatemala (met name in de Petén) per dag 250 bussen overvallen worden.

Kym: is dit avontuurlijk genoeg voor je?

Hm, tja, dit soort cijfertjes houden mij niet zo bezig eigenlijk. Als ik zulke details constant in mijn achterhoofd houd als ik reis, dan zou ik bang zijn. En dat ben ik niet. En er is me ook nog nooit iets overkomen. Ook niet in Midden-Amerika.

En als het me wel overkomt, dan heb ik dikke pech. Vorige week ben ik nog ongewenst betast op de hoek van mijn eigen straat. Ik ga nog wel elke dag die straat weer op. Ik ga het niet uit de weg. Ook op reis niet. Kansen op nare situaties blijven, waar ook ter wereld. Natuurlijk ben je soms wel voorzichtiger.
Ik heb met mijn vriend gebackpackt in zowel venezuela als in costa rica. We hebben geen een keer iets vervelends meegemaakt of ons onveilig gevoeld. We hebben wel de grote steden vermeden.

Mijn vriendinnen hebben de Maya-route ook eens gedaan, ook zij hebben niets vervelends meegemaakt.

Risico is er natuurlijk altijd, maar vermijd de enorme steden en ga niet in het donker pinnen ofzo. Maar dat soort dingen lijkt me nogal logisch.
quote:Kym schreef op 07 november 2008 @ 17:45:

Natuurlijk ben je soms wel voorzichtiger.

En dat is eigenlijk het enige wat ik wil zeggen!

Wanneer je zegt dat het net amsterdam is, denk ik dat je dus niet voorzichtiger bent. En jij weet dat jij wel voorzichtiger bent, maar een ander leest, oh het is net amsterdam, no problem.

Mij is ook nooit iets overkomen, maar ik heb daar wel een dusdanige hoeveelheid geweld en straffeloosheid gezien dat het mij slim lijkt anderen wel te waarschuwen dat het níet net amsterdam is.

Onder die mensen waren ook buitenlanders, en bijna altijd waren dat díe buitenlanders die dachten dat hen niets zou overkomen, die gek waren op avontuur, die alles helemaal onder controle hadden. Zogenaamd.

Overigens ging het mij niet om dat feitje met de vraag of het avontuurlijk genoeg voor je was, maar om de foto met een aantal van de duizenden vrouwen die de afgelopen jaren vermoord zijn (er worden ook duizenden mannen vermoord, daar niet van). En dat is niet weg te stoppen onder het mom van het is net amsterdam, dat is wel zo alarmerend dat de VN het heeft over femicidio / femicide (als tegenhanger van de homicidio / homicide).
Oh oké Margaretha, ik kon de foto op de één of andere manier niet zien, dus die boodschap heb ik zodoende gemist.

Maar volgens mij zijn we het gewoon eens met elkaar dus.
Wie gaat er nou in godsnaam op vakantie naar landen waar mensenrechten worden geschonden, waar kinderen worden ontvoerd en de strot wordt doorgesneden als er geen losgeld komt.
quote:Kym schreef op 05 november 2008 @ 21:43:

Niks mis mee daar!

Net als in Amsterdam gewoon je gezonde verstand gebruiken en lekker genieten!

(ook zeer goed zelfstandig te bereizen overigens hoor!)

Je kunt die landen toch niet vergelijken met Amsterdam?
Wat mij 't grote nadeel lijkt is dat je in dat soort landen, als je beroofd wordt, je met 't mes op je keel alles moet afgeven. Mijn vakantie zou verziekt zijn als mijn camera gejat wordt. Paspoort en geld kan me geen ruk schelen, dat zoekt de verzekering maar uit, maar een camera heb ik dan juist nodig en kan in de middle of nowhere niet zomaar 'n nieuwe dslr uit m'n hoge hoed toveren.
Misschien helpt het om het reisadvies van Turkije ook te bekijken. Daarin waarschuwen ze ook voor aanslagen op toeristencentra,.... Turkije blijft toch echt een populair vakantieland.

Elninjoo had graag een foto van haarzelf met een mes op haar keel? "maar een camera heb ik dan juist nodig?"
quote:La India schreef op 08 november 2008 @ 09:43:

Elninjoo had graag een foto van haarzelf met een mes op haar keel? "maar een camera heb ik dan juist nodig?"'dan' wil zeggen tijdens het reizen
Wij hebben afgelopen zomer met Djoser de Rondreis Guatemala, Honderas (belize) Mexico gemaakt. Hebben totaal niets van gevaar gevoeld/gemerkt. Zowiezo gingen we nooit alleen op straat en waren we vaak met de groep geen centje pijn hoor. In Amsterdam moet je ook niet in het donker in bepaalde wijken lopen....dat geldt voor ieder land wel.

Ik voelde me in iedergeval veilig.
Ik vind het een grote larie koek.

Heb bog nooit problemen in die landen gehad en zal ook gewoon gaan.
Je niet in gevaarlijke buurten wagen, de reisleiding's adviezen opvolgen en verder gewoon alert zijn, wat je hier in NL ook moet zijn. Ik heb veel in het Midden-Oosten gereisd, nooit problemen gehad. Misschien geluk? Of gewoon gezond verstand en je niet wagen op plaatsen waar het bekend staat als gevaarlijk. Pech kan je altijd hebben, maar dan kan je hier ook de deur niet meer uit. Lees de krant elke dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven