Straf voor dochter

12-04-2016 17:15 420 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

M'n dochter is 10 en zit op schoolzwemmen sinds september vorige jaar.

Haar taak is om elke x na thuiskomst haar zwemtasje leeg maakt en alles in de was doet of ophangt. Zij zwemt 2x per week.

Echter, ze vertikt het! Elke keer gooit ze de tas met natte kleding in haar kast, waardoor ik het of vergeet om haar te herenen of te laat achterkom. En dan heb ik een stinkende kast en of natte schone kleding wat al in de kast ligt.

Dat frustreet mij heel erg. En zij trekt zich niks van aan. ( jaaaaa mamaaa volgende keer zal ik eraan denken OKEYYY?!)

Nu heb ik haar zooo vaak gewaarschuwd dat ik het zat ben. Dus heb ik haar verboden om naar schoolzwemmen te gaan. ( ze zal dan elke zwemles een briefje van mij krijgen dat ze niet kan zwemmen)

Mn man vindt het een zware straf en zegt dat ik haar moet belonen voor de volgende x als ze het wel goed doet.

Maar dat systeem vind ik te kinderachtig voor haar.

Wat vinden jullie? Overdrijf ik? Of heb ik punt?

En als ik het straf verander (wat ik dus nooit heb gedaan) hoe doe ik dat dan? Ik ben normaal heel consequent.

Alvast bedankt
Waar een wil is, is een weg
Een natte pak meegeven heb ik eerlijk gezegd nog nooit aan gedacht

En dat onderonsje met de juf is ook een goeie idd.

Het is zo frustrerend om elke zwemdag ruzie te hebben. Maar hoe moet ik nu het straf veranderen? Wat moet ik zeggen? Ik wil niet zwak overkomen omdat ze nu aan het huilen is.
O, en een straf die geen goede straf blijkt te zijn aanhouden omdat je anders niet consequent bent vind ik helemaal idioot.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wat is er mis mee om te erkennen dat je deze keer te snel iets hebt geroepen? Of moet jij per se feilloos overkomen naar je dochter toe, mag ze niet weten dat jij wel eens een foute beslissing neemt, ook niet als dat daadwerkelijk zo is?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:gedanst schreef op 12 april 2016 @ 17:28:

[...]

Een tienjarige moet dit soort doodsimpele klusjes aankunnen. Ze is 10. Geen 3.

Mijn kinderen zijn veel jonger dan 10 en kunnen dit soort kleine klusjes heel goed aan.

En mijn 12 jarige niet.

Dat jouw kinderen het kunnen wil niet zeggen dat alle kinderen het kunnen. De een leert procedures nu eenmaal makkelijker aan dan de ander.

Na 15 autorijlessen stopt een instructeur toch ook niet met aanwijzingen geven, omdat iedereen het na 15 lessen wel moet kunnen?
quote:[gedanst schreef op 12 april 2016 @ 17:28[/message]:

[...]

Mijn kinderen zijn veel jonger dan 10 en kunnen dit soort kleine klusjes heel goed aan.

ja tuurlijk, als ze veel jonger zijn vinden ze dat soort dingen leuk.

als ze wat ouder zijn kan je overal achteraan bleren.

ik wist niet eens dat schoolzwemmen nog bestond, en dan 2 keer in de week, leuk.
wij slapen nooit.
Ik vind wat Moiren vindt. Hang inderdaad gewoon een briefje op haar kast (of ergens anders), dan ben jij niet vergeten haar te helpen herinneren en als ze het dan nog 'vertikt', ja dan helaas een vuil badpak volgende keer. En 'belonen' (gewoon dankje zeggen is eigenlijk ook al voldoende) als beloning is ook al goed hoor (maar dan wel niet op een betuttelende manier, gewoon, 'dankje dat je eraan hebt gedacht, dit is handiger voor ons allebei, toch?').
quote:Susan schreef op 12 april 2016 @ 17:29:

O, en een straf die geen goede straf blijkt te zijn aanhouden omdat je anders niet consequent bent vind ik helemaal idioot.Wat heeft consequent zijn dan nog voor inhoud?
quote:Moiren_ schreef op 12 april 2016 @ 17:30:

[...]

En mijn 12 jarige niet.

Dat jouw kinderen het kunnen wil niet zeggen dat alle kinderen het kunnen. De een leert procedures nu eenmaal makkelijker aan dan de ander.

Na 15 autorijlessen stopt een instructeur toch ook niet met aanwijzingen geven, omdat iedereen het na 15 lessen wel moet kunnen?Als mijn twaalfjarige zo'n simpel klusje niet aankan zou ik me toch echt zorgen maken. Met 12 zit je in groep 8 of in de brugklas. Hallo, dan moet je dit soort kleine klusjes echt wel kunnen hoor.
Ik zou haar niet met natte, vieze kleding laten zwemmen. Maar steeds haar eraan herinneren, haar naar boven sturen op het moment dat jij merkt dat ze het niet gedaan heeft. Blijkbaar kan ze dit nog niet aan, daar zou ik een gesprek over hebben. Mijn oudste van 10 jaar, gooit iedere keer haar handdoek op de grond van haar kamer. Ik stuur haar gewoon steeds terug, daar baalt ze van. Doet ze het een keer goed, dan geef ik complimenten.
Gewoon helpen herinneren? Je vraagt haar op de dagen dat ze heeft gezwommen gewoon 'ben je niet iets vergeten? ' en geeft haar de kans het in orde te maken.

Zeker niet thuishouden van de les want dat heeft een negatief effect op haar vorderingen bij de zwemles en dat is veel te belangrijk.
En het onderonsje met de juf, hoe zie je dat voor je?

Juf, ik mag van mijn moeder niet meedoen aan een verplicht lesonderdeel, en ik moet dus spijbelen, want ik ruim mijn badpak niet netjes op?

Ik denk dat je een telefoontje van de juf kan verwachten over jouw attitude TO.
quote:gedanst schreef op 12 april 2016 @ 17:32:

[...]

Als mijn twaalfjarige zo'n simpel klusje niet aankan zou ik me toch echt zorgen maken. Met 12 zit je in groep 8 of in de brugklas. Hallo, dan moet je dit soort kleine klusjes echt wel kunnen hoor.Ach, ik heb een kind wat moeite heeft met automatiseren. Dus ook van procedures. Waarom moet ik me zorgen maken? Dat hij straks als hij op zichzelf woont zijn zwembroek niet op tijd in de wasmand doet?
quote:Woldertje schreef op 12 april 2016 @ 17:28:

Ben je er als ze thuiskomt van zwemmen? Dan gelijk met strenge stem zeggen dat ze NU haar tas uit gaat pakken en de boel opruimen.

En de spullen ongewassen weer meegeven is ook een goeie tip, zo leert ze het hopelijk wel. Maar eigenliik heb je mijn inziens al veel te vaak gewaarschuwd hiervoor.

Nee ik ben nog op werk als ze vrij z'n. 1.5 uur later komt ik thuis en begin ik direct aan het avond eten.

man komt ruim 2 uurtjes later.
quote:Woldertje schreef op 12 april 2016 @ 17:32:

[...]

Wat heeft consequent zijn dan nog voor inhoud?Maar als het geen goeie straf is, waarom dan aanhouden? Da's toch te belachelijk voor woorden? Dan praat je met je kind (eventueel) en verander je gewoon van strategie. Het is een kind eh, geen hond.
quote:reisa1978 schreef op 12 april 2016 @ 17:32:

Ik zou haar niet met natte, vieze kleding laten zwemmen. Maar steeds haar eraan herinneren, haar naar boven sturen op het moment dat jij merkt dat ze het niet gedaan heeft. Blijkbaar kan ze dit nog niet aan, daar zou ik een gesprek over hebben. Mijn oudste van 10 jaar, gooit iedere keer haar handdoek op de grond van haar kamer. Ik stuur haar gewoon steeds terug, daar baalt ze van. Doet ze het een keer goed, dan geef ik complimenten.Dan moet TO er zelf aan denken. En dat hoeft schijnbaar niet.
quote:gedanst schreef op 12 april 2016 @ 17:32:

[...]

Als mijn twaalfjarige zo'n simpel klusje niet aankan zou ik me toch echt zorgen maken. Met 12 zit je in groep 8 of in de brugklas. Hallo, dan moet je dit soort kleine klusjes echt wel kunnen hoor.Inderdaad, in de brugklas moeten ze toch ook echt dingen zelf leren onthouden. Ik zou ook gewoon natte meurende zwempak weer meegeven.
Ik zou haar lekker even laten sudderen en wachten tot ze zelf met een oplossing komt, oftewel, ze maakt zodra ze thuis komt die tas leeg en legt de natte spullen op de plek waar ze horen. Zwemles afzeggen lijkt me niet zo'n goed idee, Nederland is een waterrijk landje.
verba volant, scripta manent.
Jullie lijken in ieder geval wel op elkaar. Dochter vergeet iedere week dat natte spullen in de wasmand horen en moeder vergeet iedere week hier iets van te zeggen.

Dochter zelf de consequenties van haar acties laten dragen lijkt me veel zinvoller. Volgens mij kun je dit prima zo ook met dochter bespreken. Gewoon uitleggen dat je zwemmen belangrijk vindt en dat dochter zelf verantwoordelijk is voor de inhoud van haar tas. Een nat badpak aantrekken leert vast heel snel.
quote:verginia84 schreef op 12 april 2016 @ 17:29:

Het is zo frustrerend om elke zwemdag ruzie te hebben. Maar hoe moet ik nu het straf veranderen? Wat moet ik zeggen? Ik wil niet zwak overkomen omdat ze nu aan het huilen is.Waarom zou je zwak overkomen als je haar zegt dat je het bij nader inzien een beter idee vindt om het anders aan te pakken(het natte zwempak mee dus), omdat je toch wilt dat ze haar zwemdiploma haalt? Je hoeft geen ruzie te maken als ze weet dat de consequentie van niet opruimen een nat pak is.
Ik snap het drama ook niet. Onze oudste is 7 en na zwemles vraag ik gewoon "wil je even..." en dat doet ze dan. Ze hoeft dat van mij niet automatisch te doen.
quote:Moiren_ schreef op 12 april 2016 @ 17:34:

[...]

Ach, ik heb een kind wat moeite heeft met automatiseren. Dus ook van procedures. Waarom moet ik me zorgen maken? Dat hij straks als hij op zichzelf woont zijn zwembroek niet op tijd in de wasmand doet?Ik denk dan meer aan dingen als vergeten de deur op slot te doen enzo.
Voor nu toegeven dat je te streng bent geweest en dat ze nu moet opruimen. En dat de volgende keer jij het niet wast en ze desnoods met een vies, stinkend badpak moet gaan zwemmen.
Ik vind dit ook een heel rare straf en ook helemaal niet passend.

Het beste werkt eigenlijk niet straffen, maar je dochter de consequenties zelf laten ervaren van wat ze doet. Daardoor gaat ze zich ook verantwoordelijk voelen. Als zij haar tas niet leegmaakt, dan wordt haar zwempak niet gewassen, dus heeft ze geen schone zwempak voor de volgende keer. Haar probleem. Laat het maar oplopen. Laat haar de consequenties zelf ervaren. En als ze het wel doet geef haar dikke complimenten. Ook geen onderonsje met de juf, dit is echt een perfecte situatie om je dochter zelf de consequenties van wat ze doet te laten ervaren en dus ook zelf verantwoordelijkheid te kunnen pakken. En ik vind dat je haar er best aan kan herinneren, gewoon zoals normaal, maar als zij het niet doet, dan doet ze het niet. Haar probleem.
Ik ben totaal niet van straffen, maar wel van op een gegeven moment (naar leeftijd) de consequenties dragen van je eigen gedrag.

Mijn zoon waarschuw ik een kwartiertje voor ik ga wassen. Alles wat daarna in de wasmand zit, wordt meegenomen. Zit het er niet in: pech gehad. In het geval van jouw dochter zou je haar op dat moment nog even extra kunnen wijzen op de zwemspullen.
Well behaved women rarely make history.
quote:verginia84 schreef op 12 april 2016 @ 17:29:

Het is zo frustrerend om elke zwemdag ruzie te hebben. Maar hoe moet ik nu het straf veranderen? Wat moet ik zeggen? Ik wil niet zwak overkomen omdat ze nu aan het huilen is.

Zwak overkomen?!

Wat voor gezin zijn jullie, straffen, zwakte tonen..

Het is je eigen kind. Waarom zeg je niet gewoon dat je het lastig vind, dat je eerste voortsel nergens op sloeg maar en dat je het graag samen met haar oplost. In de zin van: ,doet ze het in de was, was jij het graag. Doet ze dat niet, dan niet.

Drama om niks, dit. Van jouw volwassen kant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven