Koningedag?!?!

14-04-2016 00:11 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Vandaag op het werk maakte ik een opmerking en kennelijk was de meerderheid het gelijk met me eens.

Ik ben namelijk van mening dat het i.p.v. Koningsdag gewoon Koningedag had moeten heten in één lijn met het voormalige Koninginnedag.

Ruim 80% van de aanwezigen op het werk stemden voor, de rest had er geen mening over, helemaal niemand stemde tegen. Een groep van ongeveer 25 man.

Nu ben ik natuurlijk benieuwd naar jullie mening!

Koningedag klinkt veel beter!

Totaal aantal stemmen: 202

•Ja! (7%)
•Nee! (89%)
•Geen mening! (4%)
Beetje rigide om aan de naam vast te houden als we nu een koning hebben. Maar goed, wat let je om het lekker Koninginnedag te blijven noemen. Het is niet verboden of zo.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik ben al zo aan Koningsdag als term gewend, dat ik koningedag totaal niet vind klinken. Het loopt niet lekker.
Dat is onzinnig. Om de dag waarop de verjaardag van de KONING gevierd wordt, KONINGINNE-dag te noemen.

Toegegeven, koningsdag bekt veel minder, maar dan kan je beter een geheel andere naam verzinnen. Maar troost je,

Zodra Amalia koningin wordt zal het wel weer Koninginnedag gaan heten
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
quote:boebezoebe schreef op 14 april 2016 @ 00:18:

Beetje rigide om aan de naam vast te houden als we nu een koning hebben. Maar goed, wat let je om het lekker Koninginnedag te blijven noemen. Het is niet verboden of zo.Dat staat er niet, Koningedag is geen KoningINNedag.
Koningsdag moet gewoon nog even wennen. Ik zeg ook nog steeds per ongeluk koninginnedag.

Maar koningedag? Dat is echt het aller debielste woord ooit. Overigens kan ik mij er niet druk om maken. Koningsdag of koninginnedag, I don't care, beide keren kan ik leuk feestje vieren en rondsnuffelen op de rommelmarkt. Al was het prinsesjesdag geweest.
Dat klinkt al helemaal niet
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
quote:Merlijne schreef op 14 april 2016 @ 00:21:

Ik ben al zo aan Koningsdag als term gewend, dat ik koningedag totaal niet vind klinken. Het loopt niet lekker.Dit, ik breek mijn bek erover.
quote:gascogner schreef op 14 april 2016 @ 00:21:

Dat is onzinnig. Om de dag waarop de verjaardag van de KONING gevierd wordt, KONINGINNE-dag te noemen.

Toegegeven, koningsdag bekt veel minder, maar dan kan je beter een geheel andere naam verzinnen. Maar troost je,

Zodra Amalia koningin wordt zal het wel weer Koninginnedag gaan hetenLeer jij anders ook eerst even lezen ajb.
Ik dacht gelijk: ja! Klinkt veel beter.

En *duim naar beneden* voor de mensen die moeite hebben met lezen. Tis al laat, maar sjonge jonge...
Koningedag lijkt op een slechte spelfout.
quote:ZombieQueen schreef op 14 april 2016 @ 00:23:

[...]

Dit, ik breek mijn bek erover.Welnee, Koningedag praat juist veel makkelijker, toch?
Nee het lijkt geschreven door een klein kind.
Overigens heb ik pas écht moeite met de de verandering van de datum. 30 april is zoveel beter! Dat was al 2 generaties zo, maar Willem-Alexander moet het zo nodig 3 dagen naar voren halen.

Die laatste dag van april was gewoon perfect. Dan was het Koninginnedag.
Ik denk dat koningedag teveel lijkt en klinkt als koninginnedag (zie al de verwarring van mensen die niet goed lezen). Om verwarring te voorkomen hebben ze daarom waarschijnlijk voor koningsdag gekozen + daarnaast klinkt koningedag natuurlijk voor geen meter, haha. Koningsdag klinkt ook krachtiger.
quote:Websurfer1974 schreef op 14 april 2016 @ 00:26:

[...]

Welnee, Koningedag praat juist veel makkelijker, toch?Bij jou misschien. Het klinkt en leest als een dom woord. Alsof je perongeluk de 'e' hebt getypt in plaats van de 's'. Het ziet er verkeerd geschreven uit.

[...]

Welnee, Koningedag praat juist veel makkelijker, toch?

Ik vind het ook!

Maar het is denk ik ook een kwestie van hoe taalgevoelig je bent. Ik vind taaldingetjes altijd leuk, en hou ook van taalgrapjes en woordspelletjes enzo.
Dat het beter klinkt, komt gewoon door heimwee naar het woord Koninginnedag. Wat ze nooit hadden moeten veranderen. Juliana is degene die Koninginnedag heeft ingevoerd, dacht ik. En Bea heeft het nooit op haar verjaardag plaats laten vinden. Da's in november, dus ik denk dat ze dat niet heeft gedaan omdat het dan winter is maar ook om haar moeder te eren. Het is en blijft voor mij Juliana's dag en vind het idioot dat ze zo'n lange traditie veranderen. Dat doen we nooit met tradities in Nederland. Nou ja, mompelt iets over zwarte piet enzo, waar ik NIET over wil praten.

Maar ik vind het raar van Wim-Lex dat hij het echt nodig vond om die dag op zijn naam te zetten. Wat voor motivatie had ie daarvoor? Het is potdomme vier dagen verschil dus laat het dan gewoon zoals het was! Vind het gewoon diefstal ergens. Dus ik zei al nooit Koningsdag, ik heb dus geen mening over Koningedag maar dat is meer uit protest tegen de hele bedoening, zeg maar.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-

[...]

Welnee, Koningedag praat juist veel makkelijker, toch?Nee.
quote:VeertjeLief schreef op 14 april 2016 @ 00:28:

Overigens heb ik pas écht moeite met de de verandering van de datum. 30 april is zoveel beter! Dat was al 2 generaties zo, maar Willem-Alexander moet het zo nodig 3 dagen naar voren halen.

Die laatste dag van april was gewoon perfect. Dan was het Koninginnedag.Hier ben ik het wel mee eens. Ik kan de datum nu ook niet meer onthouden
Ik vind juist Koningsdag lichtelijk geforceerd klinken en juist Koningedag veel soepeler qua uitspraak.
quote:Sapsorrow schreef op 14 april 2016 @ 00:30:

Dat het beter klinkt, komt gewoon door heimwee naar het woord Koninginnedag. Wat ze nooit hadden moeten veranderen. Juliana is degene die Koninginnedag heeft ingevoerd, dacht ik. En Bea heeft het nooit op haar verjaardag plaats laten vinden. Da's in november, dus ik denk dat ze dat niet heeft gedaan omdat het dan winter is maar ook om haar moeder te eren. Het is en blijft voor mij Juliana's dag en vind het idioot dat ze zo'n lange traditie veranderen. Dat doen we nooit met tradities in Nederland. Nou ja, mompelt iets over zwarte piet enzo, waar ik NIET over wil praten.

Maar ik vind het raar van Wim-Lex dat hij het echt nodig vond om die dag op zijn naam te zetten. Wat voor motivatie had ie daarvoor? Het is potdomme vier dagen verschil dus laat het dan gewoon zoals het was! Vind het gewoon diefstal ergens. Dus ik zei al nooit Koningsdag, ik heb dus geen mening over Koningedag maar dat is meer uit protest tegen de hele bedoening, zeg maar. Eens, eens, eens. Narcistische trekjes heeft die kerel.
Dat ze over de datum geen referendum gehouden hebben.. Dát ging dat tenminste nog over iets dat iedere Nederlander aangaat!
Het zou wat bter kloppen:

Koninginnendag = genetief van een meervoud (koninginnen) de dag van de koninginnen

Koningsdag = genetief van een enkelvoud (koning)

Koningedag zou wel als koningeNdag geschreven worden = genetief van een meervoud (koningen)

Dus de dag van de koninginnen en de dag van de koningen sluiten beter op elkaar aan.

En hoezo is het de dag van DE (ene) koning en bij de koninginnen dag, de dag van de vele koninginnen??! De koningin moet zich maar niet te bijzonder voelen, maar de koning wel? Typisch weer hoe dat gaat.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
quote:Websurfer1974 schreef op 14 april 2016 @ 00:21:

[...]

Dat staat er niet, Koningedag is geen KoningINNedag.Nou ja, je snapt wat ik bedoel. Koninginnedag dan. Maar het staat je ook vrij om lekker rigide op alle reacties hier te reageren. Waar je maar zin in hebt, het mag allemaal.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven