Zwemles C

05-04-2016 19:26 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
dag dames

Mijn dochter van 8 heeft altijd veel moeite gehad met het gat zowel voor A en B. Nadat ze B heeft gehaald wilde ze ook echt niet meer door ik vond dat prima. Nu heeft ze aantal weken besloten C te gaan halen jullie raden het al alles doet ze goed maar dat gat haalt ze de ene keer wel andere keer niet, waar ze uiteindelijk moet afzwemmen haalt ze hem niet. Nu heb ik haar gezegd dat ze dan voor haar certificaat moet zwemmen maar mevrouw wil hoe dan ook echt haar diploma halen. Dillema is waar doe ik verstandig aan om weer een heel blok te gaan zitten wat ook nog niet echt goedkoop is of door laten gaan? Ik denk ze kan zwemmen en zichzelf redden. Hoe denken jullie erover

Groetjes la Luna
quote:Iekx schreef op 07 april 2016 @ 15:52:

Hier is gelukkig het schoolzwemmen nog helemaal hip & happening!

De meeste kinderen halen daar alsnog hun C-diploma.

Wist je dat er geen één officieel erkend zwemdiploma is?

He zwem-ABC wordt wel als de norm gezien, maar iedere gek kan zwemles geven, in word een diploma in elkaar flansen en zo flink geld verdienen...

Inmiddels heeft de KNZB ook een zwemmethode ontwikkeld; superspetters. Je zwemt dan in ongeveer 10 maanden af en bent dan qua niveau gelijk aan dat van het C-diploma van het zwem-ABC. Hier in het zwembad kun je kiezen welke methode je wil. (Superspetters mag pas vanaf 5 jaar, het zwem-ABC vanaf 4,5 jaar).

Lijkt me een beetje obrealistisch.

ABC in 10 maand? Ken geen enkel kind dat het in dat tempo gehaald heeft.
quote:zecora schreef op 08 april 2016 @ 16:17:

[...]

jongste haalde A&B in 8 maanden, had geen zin in C. Maar die had ze er met een paar lessen achteraan kunnen doen en met tien maanden echt ABC kunnen hebben.

Pas met 6 begonnen, dat scheelt enorm
quote:zecora schreef op 08 april 2016 @ 16:17:

[...]

Het is toch echt zo.

Het SuperSpetters diploma staat gelijk aan het niveau dat kinderen hebben als ze hun C-diploma halen.

Het is dus 1 diploma, 1 keer afzwemmen (ook anders dan bij het ABC), 2 keer per week les.

Bij ons in het zwembad zijn er inmiddels al meerdere groepen die hebben afgezwommen voor SuperSpetters.

De zwemonderwijzers zijn heel enthousiast over deze methode! Vinden het misschien nog wel beter dan het ABC!
quote:Iekx schreef op 08 april 2016 @ 20:13:

[...]

Het is toch echt zo.

Het SuperSpetters diploma staat gelijk aan het niveau dat kinderen hebben als ze hun C-diploma halen.

Het is dus 1 diploma, 1 keer afzwemmen (ook anders dan bij het ABC), 2 keer per week les.

Bij ons in het zwembad zijn er inmiddels al meerdere groepen die hebben afgezwommen voor SuperSpetters.

De zwemonderwijzers zijn heel enthousiast over deze methode! Vinden het misschien nog wel beter dan het ABC!Het is toch niet helemaal gelijk, ik vind ook nergens wat de kleding eisen zijn voor het gekleed zwemmen. Is dat ook met regenjas/nylon jas?
Het is inderdaad inhoudelijk wel anders. De theorie/visie erachter zit anders in elkaar.

Het draait ook meer om het hebben van plezier. Daarnaast wordt eerste de borstcrawl en later pas de schoolslag aangeleerd.

Ook de materialen die worden gebruikt zijn anders.

Maar qua het niveau, de zwemvaardigheid en de zelfredzaamheid is het op hetzelfde niveau.

Ik ben zelf geen zwemonderwijzer, maar mijn collega's wel. Zij zijn heel erg op kwaliteit en veiligheid als het om dit onderwerp gaat.

Zij zijn echt heel enthousiast en zij geven aan (net als de KNZB, alleen die zegt het niet met zoveel woorden want het is toch een vorm van concurrentie) dat het hetzelfde niveau is.
Hier ook twee kinderen die de SuperSpetters methode volgen. De aanpak is inderdaad anders, er wordt bijvoorbeeld ook veel minder met drijfmaterialen gewerkt omdat ze willen laten voelen/ervaren wat water met je doet.

Je diploma in 10 maanden? Mwah, er blijven natuurlijk een x aantal zwemuren nodig om het niveau te halen. Mijn kinderen zijn al anderhalf jaar bezig en nu bijna op de helft (beiden inmiddels 1 keer een niveau over moeten doen). Het zijn vast niet de snelsten, en ik vermoed dat ze bij het zwem-ABC ook wat langzamer zouden zijn dan 'gemiddeld'.

Ze zwemmen ook 'maar' 1x per week, dus dan heb je sowieso zo'n 2 jaar nodig. (10 niveaus die doorlopen moeten worden, elk niveau 8 lessen, schoolvakanties die 'uitvallen'. Tel maar uit...). Maar ze zijn in al die tijd werkelijk nog niet 1 keer met tegenzin gaan zwemmen. Ze hebben er altijd zin in.

Maar goed, dat is geen antwoord op je vraag over wel of niet C halen Als ze zelf graag wil dan zou ik het zeker stimuleren. Niet zozeer voor het zwemniveau, maar omdat het hartstikke goed van haar is dat ze nu toch wil doorzetten ondanks een tegenslag. Het lijkt me redelijk funest voor het doorzettingsvermogen als je nu zegt 'nou laat maar hoor als het niet meteen lukt...'.
Bedankt voor jullie lieve woorden, en nuttige tips. Morgen mag ze diploma zwemmen. Duimen jullie mee

Trotse mama
Gefeliciteerd alvast!
Dat is mooi. Succes morgen
Succes laluna. Duim, duim, duim!
Succes
Yeah ze deed het super C is een feit mega trots op onze doorzetter
Gefeliciteerd! Wat goed, volgehouden en gehaald!
Gefeliciteerd!! Wat fijn en klaaarrr al die zwembad bezoeken!
quote:laluna1 schreef op 16 april 2016 @ 16:55:

Yeah ze deed het super C is een feit mega trots op onze doorzetter

Terecht!!!

Doorzetten is zo belangrijk in het leven!
Wat goed zeg! Knap hoor.
Wat goed van haar gefeliciteerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven