Waar hondje kopen

27-04-2016 10:00 325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Wij zijn al zo'n 2 jaar op zoek naar een hondje (maltezer, teefje). Wij staan dus al 2 jaar op de wachtlijst bij 3 "erkende kwekers" van stamboomhondjes. Vorige week hebben we, nog maar eens, hun gecontacteerd en laten weten dat wij al 2 jaar wachten. Jammergenoeg staan er nog 18 mensen voor ons op de wachtlijst. En er zijn vorig jaar maar 3 teefjes geboren :'(... Dusja het wachten is dus eindeloos.

Daarom heb ik gisteren een bezoek gebracht aan de lokale dierenzaak. Daar een heel mooi maltezertje gezien, uiteraard, op slag verliefd... Ik weet ook wel dat het onetisch is om bij zogezegde "broodfokkers" te kopen. Het hondje komt uit Slowakije, dus is ingevoer uit een oost-europees land... Ja, i know, maar is dit echt zo slecht?

Onze beide buren hebben ook hondjes van die dierenzaak, en zijn er heel tevreden mee...

En ze geven ook 2 jaar garantie...

Ik weet niet echt wat te doen. Wij willen niet nog langer wachten achter een hondje, het kan nog vele jaren duren vooraleer we een hondje kunnen kopen bij zo'n erkende kweker...

Er is volgens mij gewoon geen alternatief...

Wat denken jullie?

P.S. het aanbod in het dierenasiel houden wij ook al 2 jaar in het oog... daar is er ook geen aanbod... Veelal volwassen honden en héééél zelden maltezers

P.S.-2 Ook horen we vaak via kennissen waar particulieren een nestje zitten hebben. Maar die hondjes zijn al lang besproken telkens wij komen aandraven...
Er zijn tientallen erkende fokkers in Nederland voor Malthese leeuwtjes buiten die 3 waar je op de wachtlijst voor staat, waarom zoek je geen contact met hun ipv een hondje uit een dierenwinkel?
Waarom perse een maltezer? Waarom een jong hondje? Waarom geen volwassen hond uit het asiel?

En ja je houdt het doorfokken in stand door een maltezertje in de dierenwinkel te kopen.
Er zijn maar drie fokkers in Belgie?
Twee jaar garantie....

Zitten er ook batterijen bij?
Als je bij die dierenwinkel een hond koopt houdt je broodfok in stand.
Een hond haal je uit een asiel, uit huiselijke kring óf bij een erkende fokker. Ik ken genoeg mensen die hun pup uit België gehaald hebben, wellicht kunnen jullie een Nederlandse pup overwegen?
bij een hondenkweker kun je inderdaad lang wachten, hondjes groeien niet aan bomen.

Maar serieus: als je bij broodfokkers koopt (of via een dierenwinkel) houd je dat hele netwerk van broodfok in stand, want er is immers geld mee te verdienen.

Verder heb je kans dat je een ongezond hondje koopt (hoewel die kans bij een bonafide fokker natuurlijk ook aanwezig is), of een hondje die niet raszuiver is.

Enfin, schrijf je bij meerdere fokkers in of haal gewoon een hondje uit het asiel.
quote:Star schreef op 27 april 2016 @ 10:08:

Er zijn maar drie fokkers in Belgie?5, maar 2 liggen aan de andere kant van het land... Desondanks heb ik hen ook al gecontacteerd, ook een ellenlange wachtlijst... Het is overal hetzelfde liedje, een maltezer is een hond die moeilijk "kweekt", maar de vraag is heel groot... Dusja vele grotere vraag dan aanbod...
ja joh, kan jou het schelen waar zo'n beestje vandaan komt en dat ze doorgefokt zijn. En 2 jaar garantie??? Het is een dier, een levend wezen, geen voorwerp!!!

Weet je wat, doe het maar gewoon niet als je op deze manier tegen dieren aankijkt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:wyandotje schreef op 27 april 2016 @ 10:09:

Als je bij die dierenwinkel een hond koopt houdt je broodfok in stand.Ja, maar dat kun je zeggen bij de meeste kledingwinkels ook hé... Mensen werken in erbarmelijke toestanden in het azie of afrika... ( in belgie is dat de H&M en de C&A). Iedereen weet dit, en die kledingketens doen gouden zaken... Komt toch wat op hetzelfde neer?
quote:Jc2 schreef op 27 april 2016 @ 10:13:

[...]

5, maar 2 liggen aan de andere kant van het land... Desondanks heb ik hen ook al gecontacteerd, ook een ellenlange wachtlijst... Het is overal hetzelfde liedje, een maltezer is een hond die moeilijk "kweekt", maar de vraag is heel groot... Dusja vele grotere vraag dan aanbod... het feit dat je dan blijkbaar wel heel makkelijk via de dierenwinkel aan dit ras kunt komen, zou al alle alarmbellen af moeten laten gaan. Dan klopt er toch iets niet?
quote:Jc2 schreef op 27 april 2016 @ 10:14:

[...]

Ja, maar dat kun je zeggen bij de meeste kledingwinkels ook hé... Mensen werken in erbarmelijke toestanden in het azie of afrika... ( in belgie is dat de H&M en de C&A). Iedereen weet dit, en die kledingketens doen gouden zaken... Komt toch wat op hetzelfde neer?
quote:rosanna08 schreef op 27 april 2016 @ 10:14:

ja joh, kan jou het schelen waar zo'n beestje vandaan komt en dat ze doorgefokt zijn. En 2 jaar garantie??? Het is een dier, een levend wezen, geen voorwerp!!!

Weet je wat, doe het maar gewoon niet als je op deze manier tegen dieren aankijkt

Beste rosanna, met een minder arrogant toontje zal het ook wel lukken denk ik zo... Juridisch gezien vallen huisdieren onder de consumptiewet, dit heeft niets te maken met het al dan niet hebben van dierenliefde. Het geeft mij, als koper, wat meer zekerheid dat de verkoper zich meer zal inzetten voor de gezondheid van de pup. Verkoopt de winkel zieke dieren, dan mag hij achteraf de kosten betalen, dus zal hij zijn best doen om gezonde dieren aan te bieden.

Dit is de bedoeling van die garantie ... Is het dan beter om geen garantie te geven?
quote:barbaracartland schreef op 27 april 2016 @ 10:11:

Een hond haal je uit een asiel, uit huiselijke kring óf bij een erkende fokker. Ik ken genoeg mensen die hun pup uit België gehaald hebben, wellicht kunnen jullie een Nederlandse pup overwegen?Wij wonen in belgie, maar hebben ook al nederlandse fokkers gecontacteerd, hetzelfde verhaal, Ook in frankrijk...
quote:rosanna08 schreef op 27 april 2016 @ 10:15:

[...]

Leg uit...

[...]

5, maar 2 liggen aan de andere kant van het land... Desondanks heb ik hen ook al gecontacteerd, ook een ellenlange wachtlijst... Het is overal hetzelfde liedje, een maltezer is een hond die moeilijk "kweekt", maar de vraag is heel groot... Dusja vele grotere vraag dan aanbod...In NL zijn er ook maar vijf zie ik. Kan je je daar ook niet op de lijst laten zetten? Of wellicht voor een herplaatser?
quote:rosanna08 schreef op 27 april 2016 @ 10:15:

[...]

het feit dat je dan blijkbaar wel heel makkelijk via de dierenwinkel aan dit ras kunt komen, zou al alle alarmbellen af moeten laten gaan. Dan klopt er toch iets niet? Maar wat stel je dan voor? We hebben al alles geprobeerd... Ik sta voor alles open hoor... Zomaar zaken afkraken zonder met een alternatief te komen is een symboliek voor slechte politiek
quote:Jc2 schreef op 27 april 2016 @ 10:20:

[...]

Maar wat stel je dan voor? We hebben al alles geprobeerd... Ik sta voor alles open hoor... Zomaar zaken afkraken zonder met een alternatief te komen is een symboliek voor slechte politiekWachten
mag ik vragen waarom je persé een maltezer wil?

(en die dierenwinkel dat zou ik inderdaad niet doen, misschien Nederlandse fokker?)
not all who wander are lost
Dat je het uberhaubt al overweegt om het diertje bij de dierenzaak te halen zegt genoeg.
Ik zoek baas: https://ikzoekbaas.dieren ... 7/dierentehuis-amersfoort
Ik heb mijn hond bij een gezin vandaan. Ze wilde graag 1 nestje met hun hond, de moeder van mijn hond.

Ik heb haar dus op marktplaats gevonden. Mama en papa waren gewoon aanwezig.

Voor een dierenwinkel zou ik niet gaan. Je houdt inderdaad de broodfok in stand. Die teefjes leven onder gruwelijke omstandigheden. Doe dat alsjeblieft niet.
https://ikzoekbaas.dieren ... 2431/doornakker-eindhoven

[...]

5, maar 2 liggen aan de andere kant van het land... Desondanks heb ik hen ook al gecontacteerd, ook een ellenlange wachtlijst... Het is overal hetzelfde liedje, een maltezer is een hond die moeilijk "kweekt", maar de vraag is heel groot... Dusja vele grotere vraag dan aanbod...

En die vele malen grotere vraag dan aanbod zorgt niet alleen voor wachtlijsten. Het zorgt er ook voor dat de wat minder ethische medemens gaat fokken met hondjes die daar niet geschikt voor zijn. Hondjes die niet naar behoren gekeurd worden op ziektes en aandoeningen die dan dus aan de pups worden doorgegeven. En zo wordt het ras zieker en zieker. Die paar goede fokkers en de rasvereniging (Sint Hubertus overkoepelt in België dacht ik) kunnen dat niet meer voorkomen.

Wil je daar echt aan meewerken? Het ras "fokt" kennelijk al lastig. Enig idee waarom?

Als je een gezonde pup wil èn niet wil meewerken aan het verslechteren van een ras - waar je kennelijk zó gek op bent dat je al twee jaar wacht - dan koop je niet van een dierenwinkel. En al helemaal niet als je al wéét dat het oostblokpups zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven