Waar hondje kopen

27-04-2016 10:00 325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Wij zijn al zo'n 2 jaar op zoek naar een hondje (maltezer, teefje). Wij staan dus al 2 jaar op de wachtlijst bij 3 "erkende kwekers" van stamboomhondjes. Vorige week hebben we, nog maar eens, hun gecontacteerd en laten weten dat wij al 2 jaar wachten. Jammergenoeg staan er nog 18 mensen voor ons op de wachtlijst. En er zijn vorig jaar maar 3 teefjes geboren :'(... Dusja het wachten is dus eindeloos.

Daarom heb ik gisteren een bezoek gebracht aan de lokale dierenzaak. Daar een heel mooi maltezertje gezien, uiteraard, op slag verliefd... Ik weet ook wel dat het onetisch is om bij zogezegde "broodfokkers" te kopen. Het hondje komt uit Slowakije, dus is ingevoer uit een oost-europees land... Ja, i know, maar is dit echt zo slecht?

Onze beide buren hebben ook hondjes van die dierenzaak, en zijn er heel tevreden mee...

En ze geven ook 2 jaar garantie...

Ik weet niet echt wat te doen. Wij willen niet nog langer wachten achter een hondje, het kan nog vele jaren duren vooraleer we een hondje kunnen kopen bij zo'n erkende kweker...

Er is volgens mij gewoon geen alternatief...

Wat denken jullie?

P.S. het aanbod in het dierenasiel houden wij ook al 2 jaar in het oog... daar is er ook geen aanbod... Veelal volwassen honden en héééél zelden maltezers

P.S.-2 Ook horen we vaak via kennissen waar particulieren een nestje zitten hebben. Maar die hondjes zijn al lang besproken telkens wij komen aandraven...
quote:Star schreef op 27 april 2016 @ 10:19:

[...]

In NL zijn er ook maar vijf zie ik. Kan je je daar ook niet op de lijst laten zetten? Of wellicht voor een herplaatser?Wij hebben ook gekeken in nederland, maar daar was de lijst zo lang dat ze zelfs niemand meer op de lijst bijplaatsen... Wij staan nu op de lijst bij 2 kwekers in gent en 1 in antwerpen... Ze hebben ons vermeld dat wij een hondje mogen verwachten ergens rond 2019... En ze hebben zelf voorgesteld om een alternatief te zoeken...
Op marktplaats staan ook heel veel van die zeldzame hondjes. Raszuiver, huiselijke omgeving, oopsnestje.

Vooral de nestjes uit noordoost Friesland en Brabant moet je hebben.

Keus zat!

quote:knolselder schreef op 27 april 2016 @ 10:22:

mag ik vragen waarom je persé een maltezer wil?

(en die dierenwinkel dat zou ik inderdaad niet doen, misschien Nederlandse fokker?)Gewoon al heel mijn leven een maltezer gehad, ben verliefd op het karakter... En ze verliezen geen haar, zijn sociaal en heel veilig bij kleine kinderen
quote:Jc2 schreef op 27 april 2016 @ 10:24:

[...]

Gewoon al heel mijn leven een maltezer gehad, ben verliefd op het karakter... En ze verliezen geen haar, zijn sociaal en heel veilig bij kleine kinderenMaltezers zijn ook heel leuk!
quote:Jc2 schreef op 27 april 2016 @ 10:20:

[...]

Maar wat stel je dan voor? We hebben al alles geprobeerd... Ik sta voor alles open hoor... Zomaar zaken afkraken zonder met een alternatief te komen is een symboliek voor slechte politiek

een ander klein hondje uit het asiel halen. Dat zal dan geen raszuivere maltezer zijn, maar je hebt wel een hondje.

Wij hebben ook een bastaard uit het asiel gehaald.

Ik snap de meerwaarde van raszuiverheid niet zo als je gewoon een hond voor de gezelligheid wil. Wil je zelf fokken of shows doen dan snap ik het (of eigenlijk ook niet maar soit)
quote:Jc2 schreef op 27 april 2016 @ 10:23:

[...]

Wij hebben ook gekeken in nederland, maar daar was de lijst zo lang dat ze zelfs niemand meer op de lijst bijplaatsen... Wij staan nu op de lijst bij 2 kwekers in gent en 1 in antwerpen... Ze hebben ons vermeld dat wij een hondje mogen verwachten ergens rond 2019... En ze hebben zelf voorgesteld om een alternatief te zoeken...Maar dat alternatief waar zij op doelen zal geen oostblokpupje zijn hoop ik?
quote:Jc2 schreef op 27 april 2016 @ 10:20:

[...]

Maar wat stel je dan voor? We hebben al alles geprobeerd... Ik sta voor alles open hoor... Zomaar zaken afkraken zonder met een alternatief te komen is een symboliek voor slechte politiekgewoon rustig wachten tot je aan de beurt bent of voor een ander ras gaan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Jc2 schreef op 27 april 2016 @ 10:14:

[...]

Ja, maar dat kun je zeggen bij de meeste kledingwinkels ook hé... Mensen werken in erbarmelijke toestanden in het azie of afrika... ( in belgie is dat de H&M en de C&A). Iedereen weet dit, en die kledingketens doen gouden zaken... Komt toch wat op hetzelfde neer?

Dat is appels met peren vergelijken. Wil je echt een hond die in een donkere koude schuur is geboren, van wie de moeder nooit daglicht ziet of gras onder haar pootjes voelt, die geen liefde of fatsoenlijk eten krijgt? En waarschijnlijk al vele nesten heeft geworpen. Onthouden is van medische zorg?

Dan is een furreal friend misschien leuker.
quote:BAMmetjebamie schreef op 27 april 2016 @ 10:08:

Twee jaar garantie....

Zitten er ook batterijen bij?En als ie niet bevalt... breng je hem na een jaar terug?
quote:wyandotje schreef op 27 april 2016 @ 10:29:

[...]

Dat is appels met peren vergelijken. Wil je echt een hond die in een donkere koude schuur is geboren, van wie de moeder nooit daglicht ziet of gras onder haar pootjes voelt, die geen liefde of fatsoenlijk eten krijgt? En waarschijnlijk al vele nesten heeft geworpen. Onthouden is van medische zorg?

Dan is een furreal friend misschien leuker.Iets met spijker op kop slaan...
quote:Starshine schreef op 27 april 2016 @ 10:28:

[...]

een ander klein hondje uit het asiel halen. Dat zal dan geen raszuivere maltezer zijn, maar je hebt wel een hondje.

Wij hebben ook een bastaard uit het asiel gehaald.

Ik snap de meerwaarde van raszuiverheid niet zo als je gewoon een hond voor de gezelligheid wil. Wil je zelf fokken of shows doen dan snap ik het (of eigenlijk ook niet maar soit)het hoeft ook geen raszuiver hondje te zijn... Maar herlees eens mijn originele vraag aub. We kijken bijna dagelijks op de site van het asiel en zijn al tig keren langsgeweest... Er is geen aanbod. Veel "oudere" honden, ook meestal grote...
quote:Starshine schreef op 27 april 2016 @ 10:28:

[...]

Dat dierenwinkelpupsel zal ook echt niet raszuiver zijn lijkt me.
ahum....

In veel Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, is de verkoop van honden en katten in dierenwinkels verboden.

In België is het vanaf 2009 verboden om honden en katten te verkopen in dierenspeciaalzaken. Dierenspeciaalzaken in Nederland moeten zich houden aan de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren en de Flora- en Faunawet.

De zaken die honden en katten verkopen dienen zich ook te houden aan het Honden- en Kattenbesluit 1999.

Door de beknopte en weinig specifieke wetgeving wordt er niet gecontroleerd op de kwantiteit en kwaliteit van de voorlichting in dierenspeciaalzaken.

Ook voor de huisvesting van de dieren, bestemd voor de verkoop in dierenspeciaalzaken, zijn geen normen vastgelegd in de wet.

In 1996 is Stichting Dierbaar opgericht Deze stichting erkent bedrijven die voldoen aan de door de stichting opgestelde normen op het gebied van aantoonbare vakbekwaamheid, dierverzorging, dierenartscontrole en verdere bedrijfsvoering.

Deze erkenning is op vrijwillige basis te verkrijgen. In de regio Noord-Holland noord is 7 procent van de dierenspeciaalzaken erkend door Stichting Dierbaar.

Bron: http://nhn.dierenbescherming.nl/voorlic ... iettekort-

Chocomelk

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Jc2 schreef op 27 april 2016 @ 10:24:

[...]

Gewoon al heel mijn leven een maltezer gehad, ben verliefd op het karakter... En ze verliezen geen haar, zijn sociaal en heel veilig bij kleine kinderen

Dat snap ik, het zijn dotjes van hondjes!

Maar hoe zeker ben je bij een oostblokpupje dat die dermate raszuiver is, of iig genoeg raskenmerken heeft, dat deze geen haar verliest, sociaal is, veilig is met kleine kinderen? Daar zit dan weer geen garantie op.

En die garantie... tja. Leuk hoor, dat de dierenwinkel de kòsten van de dierenarts betaalt. Maar de pijn van het beessie, de zorgen, het verdriet dat je er zelf (en evt kinderen) er van hebt. Dat kan dan weer niemand vergoeden...
quote:Jc2 schreef op 27 april 2016 @ 10:32:

[...]

het hoeft ook geen raszuiver hondje te zijn... Maar herlees eens mijn originele vraag aub. We kijken bijna dagelijks op de site van het asiel en zijn al tig keren langsgeweest... Er is geen aanbod. Veel "oudere" honden, ook meestal grote...En een herplaatser via de rasvereniging?
quote:wyandotje schreef op 27 april 2016 @ 10:29:

[...]

Dan is een furreal friend misschien leuker.

Tja, maar dat kan ik ook omdraaien hé...

wil je echt een kledij die gemaakt is door een 8-jarige. Waar hij moet werken voor het minimumloon onder erbarmelijke omstandigheden, waar ze gedwongen worden om te werken ipv naar school te gaan... Onthouden van alle medische zorg en elimentaire arbeidsveiligheid...

Het is uiteraard allesbehalve positief, maar zowat alles wat je koopt in nederland en belgie heeft wel een reukje... tot 15 jaar gelden waren de omstandigheden in china nog erger... en iedereen heeft wel iets "made in china"...
@rosanna,

Juist ja, ik dacht ook al dat is toch verboden of zou het tenminste moeten zijn.

Bedankt voor de info.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:BAMmetjebamie schreef op 27 april 2016 @ 10:34:

[...]

Dat dierenwinkelpupsel zal ook echt niet raszuiver zijn lijkt me.dat ook
quote:Bij_Zonder schreef op 27 april 2016 @ 10:36:

[...]

Dat snap ik, het zijn dotjes van hondjes!

Maar hoe zeker ben je bij een oostblokpupje dat die dermate raszuiver is, of iig genoeg raskenmerken heeft, dat deze geen haar verliest, sociaal is, veilig is met kleine kinderen? Daar zit dan weer geen garantie op.

En die garantie... tja. Leuk hoor, dat de dierenwinkel de kòsten van de dierenarts betaalt. Maar de pijn van het beessie, de zorgen, het verdriet dat je er zelf (en evt kinderen) er van hebt. Dat kan dan weer niemand vergoeden...

Het gaat niet om de garantie zelf... het gaat om de (extra) zekerheid dat die garantie bied... De garantie op zich is compleet waardeloos, maar onrechtstreeks verzekert dit de gezondheid van de hond.

Het is een raszuiver hondje, een maltezer heeft enkele specifieke kenmerken... ik ben hierin voldoende onderlegd...
quote:Jc2 schreef op 27 april 2016 @ 10:32:

[...]

het hoeft ook geen raszuiver hondje te zijn... Maar herlees eens mijn originele vraag aub. We kijken bijna dagelijks op de site van het asiel en zijn al tig keren langsgeweest... Er is geen aanbod. Veel "oudere" honden, ook meestal grote...

sorry, maar mij maak je niet wijs dat er in twee jaar tijd geen enkel klein maltezer-achtig jong hondje in het asiel is geweest.

Ja, soms moet je er een eind voor rijden. Onze hond hebben we ook 300km verderop gehaald. Wij zochten een hond die bij kinderen geplaatst kon worden en veel asielhonden voldoen niet aan die eis. Mara toch hadden we binnen 6 maanden een hond naar onze zin.
Koop nooit een hond bij een broodfokker JA dat is 'echt zo erg'. Weet jij veel hoe die hondjes in Slovenie behandeld worden, waarschijnlijk als producten. Wanneer jij dat hondje koopt, kunnen ze hun praktijken daar weer doorzetten.

Heb je er al eens over nagedacht om rond te kijken naar instellingen welke zwerfhonden in Europa redden? Ja, daar zitten ook een paar malafide stichtingen tussen maar ook een berg hele goede. Daar zitten hele leuke hondjes tussen, misschien geen rashond maar wel hondjes die lijken op maltezers of een zelfde soort karakter hebben.

Ik ben zelf vrijwilliger voor zo'n soort stichting en ik het zijn allemaal stuk voor stuk geweldige beesten... Denk eens na over het redden van een hond ipv bijdragen aan het leed.
quote:kopjekoffie70 schreef op 27 april 2016 @ 10:41:

@rosanna,

Juist ja, ik dacht ook al dat is toch verboden of zou het tenminste moeten zijn.

Bedankt voor de info.Dit is uiteraard niet verboden, rosanne haalt enkele zaken door elkaar... maar ik ga er niet op reageren. Ze staat er veel te negatief tegenover, zo is het moeilijk discussieren uiteraard. Al zijn haar bedoeling wel oprecht, maar de mijne ook... Ik kijk er gewoon wat realistischer op aan...
quote:Jc2 schreef op 27 april 2016 @ 10:39:

[...]

wil je echt een kledij die gemaakt is door een 8-jarige. Waar hij moet werken voor het minimumloon onder erbarmelijke omstandigheden, waar ze gedwongen worden om te werken ipv naar school te gaan... Onthouden van alle medische zorg en elimentaire arbeidsveiligheid...

Het is uiteraard allesbehalve positief, maar zowat alles wat je koopt in nederland en belgie heeft wel een reukje... tot 15 jaar gelden waren de omstandigheden in china nog erger... en iedereen heeft wel iets "made in china"...

nou meid, dan doe je het toch lekker.

Waarom kom je eigenlijk nog naar de bekende weg vragen?
quote:Jc2 schreef op 27 april 2016 @ 10:39:

[...]

Het is uiteraard allesbehalve positief, maar zowat alles wat je koopt in nederland en belgie heeft wel een reukje... tot 15 jaar gelden waren de omstandigheden in china nog erger... en iedereen heeft wel iets "made in china"...Dus omdat zielige kinderen worden uitgebuit in landen als China vind jij het wel oke om verantwoordelijk te zijn voor dieren leed? Aan die wantoestanden in deze wereld kan ik niet veel veranderen. Maar ik kan wel zorgen dat broodfok niks meer oplevert door geen pups uit de broodfok te kopen.
quote:Bij_Zonder schreef op 27 april 2016 @ 10:36:

[...]

En als dat beest na twee jaar nog steeds ziek is, wat niet zo gek is bij (slecht behandelbare) erfelijke aandoeningen, dan sleept het leed zich voort en heb je ook nog de kosten. Ik zou a priori de risico's op een ziek hondje zoveel mogelijk willen beperken, in de praktijk ga je het beestje waarschijnlijk toch niet terugbrengen of ruilen, ook al is het een consumentenproduct.

Garantie heeft ook niet zoveel nut bij dieren wat dat betreft. Vriendin van mij had ook garantie op haar raskat van officiële fokker. Toen hij een operatie nodig had hebben ze aangeboden dat ze een nieuwe mocht uitzoeken (kosteloze vervanging), of transactie ongedaan maken, omdat 'reparatie' duurder was. Tja, en wat dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven