Psychose?

29-04-2016 22:37 15 berichten
(verwijderd ivm evt herkenbaarheid)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou helemaal niet op de inhoud ingaan.

Zeker geen geld sturen/geven.

Praat over normale dagelijkse dingen. Vertel over de bloemen die je onderweg uit de grond zag komen, dat je de was gedraaid hebt. Of zij nog gewassen heeft.

Gewoon de normale, dagelijkse dingen die niet belastend zijn (dus niet de Syriëkwestie bespreken).
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Wel bevestigen dat je het naar vindt dat ze zo angstig is. En het daar dan ook bij laten.
Volgens mij is het vrij gebruikelijk dat iemand die in een psychose zit, dat zelf heel anders ziet. Ik zou er dus in ieder geval op vertrouwen dat de behandelaars het beter kunnen inschatten dan zij......
Oh dear, how sad, never mind.
Ik snap dat je iets wil doen. Een vriendin van mij heeft ook vaak psychoses gehad, en werd daardoor ook vaak opgenomen.

Wat ik dan vaak deed, was mails sturen met gewone, alledaagse dingen. Iets geks wat kat had gedaan, of een kattenfilmpje. Een anekdote over iets in de supermarkt. Of een link naar een grappig artikel of een filmpje over iets leuks ('maak je eigen bruisbal' of '10 dingen die alle Harry Potter fans willen weten' ofzo).

Als ik merkte dat ze meer aankon, mailde ik ook weer over (iets) serieuzere dingen.

Ik ben trouwens ook wel langs gegaan. Dat vond ze ook heel fijn, en het zorgde er ook voor dat ik beter een beeld kon vormen van hoe het voor haar was, waardoor ik me makkelijker in haar kon verplaatsen en haar kon steunen als ze het moeilijk had.
Ze zit nu nog in de haal-me-hieruit-fase, dus ik weet niet of ze wacht op koetjes en kalfjes...
Dan was mijn oplossing altijd het volgende: "ik doe wat ik kan om je te helpen. Zal ik jou ook wat leuke dingen sturen? Ter afleiding? Dan is het misschien makkelijker wachten op het geregel."

Jij doet wat je kan. Je kunt niets doen om haar eruit te halen, dus het is absoluut niet gelogen. Het enige wat je kunt doen, is haar helpen om weer op de grond te komen. Koetjes en kalfjes helpen daarbij, geld sturen niet.

Het echte 'op de grond komen' moet je uiteraard (!) aan de hulpverleners overlaten.
quote:laurabb schreef op 29 april 2016 @ 23:12:

Ze zit nu nog in de haal-me-hieruit-fase, dus ik weet niet of ze wacht op koetjes en kalfjes...En toch is dat heel erg "aardend".
Overigens: excuses als ik zweverig over kom met mijn 'op de grond komen'. Ik weet even geen andere benaming.
quote:blueeyes*3 schreef op 29 april 2016 @ 23:40:

Overigens: excuses als ik zweverig over kom met mijn 'op de grond komen'. Ik weet even geen andere benaming.

aarden

Die term wordt ook gewoon gebruikt in de psychiatrie.
Ik kan spreken uit ervaring want heb zelf ook psychose gehad. 10 jaar geleden nu en daarna gelukkig niet meer natuurlijk wel medicijnen slikken. Maar ik dacht toen ook dat ik achterna gezeten werd en dat mensen me in de gaten hielden. Vreselijk paranoïde ben je dan en vertrouwd niemand. Tv en radio kon ik toen ook niet aan want daar zag ik de ergste dingen zoals oorlogen narigheid en kon dat totaal niet aan. Dus de koetjes en kalfjes dingen is dan veel beter want dat is niet zo beladen.

En geld zou ik ook niet sturen hoor want ze kan het ook gaan gebruiken om mee weg te kunnen vluchten,

Sterkte met je vriendin
Love yourself in all your way and stay who you are in all kinds of days
Wat eerder is gezegd. Zij is echt in de war. Laat je niet meeslepen door haar wanen en doe je best om er geen onderdeel van te worden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dank allemaal, ik haal de OP zo even weg. Net een vriendin van haar gesproken en gisteravond ook een gezamenlijke kennis die close is met haar. Niemand weet wat er precies allemaal is gebeurd voordat ze werd opgenomen, het is heel verdrietig (en ik weet ook dat het iedereen kan overkomen helaas)
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en lees hier en daar wat mee! Zelf zal ik ook af en toe wat toevoegen!! X
OP niet kunnen lezen. Maar soms is helpen, helpen zorgen dat iemand de juiste hulp krijgt.

Dan kun je verder niets.
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven