Emigreren met jonge kinderen

12-11-2008 10:22 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die naar het buitenland zijn vertrokken met jonge kinderen. Wij gaan naar Zweden begin volgend jaar en we hebben 2 kinderen onder de 3. We hebben er al eerder gewoond en spreken de taal redelijk, alleen nu ben ik toch wel benieuwd naar ervaringen van anderen en dan met name wb de kinderen.

Onze oudste zal net 3 zijn als we daarheen gaan en ze gaat daar ook naar de opvang. We vermoeden dat ze de taal redelijk snel onder de knie zal hebben en dat ze zeker zal moeten wennen aan de nieuwe kinderopvang. Maar verder, is het toch wel een groot vraagteken hoe ze zich zal gaan voelen/gedragen daar.

Dus nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die deze stap al eens hebben gewaagd en hoe moeilijk of makkelijk jullie kinderen zich hebben aangepast in een nieuw land.

Alvast bedankt!
...
Wij zijn vorige maand naar Singapore verhuisd met onze dochter van nu 13 maanden. Zij merkt er volgens mij weinig van, behalve dat het hier lekker warm is, en dat het eten veel lekkerder is dan in Nl!

Ze houdt erg van rijst, vis en tropische vruchten, dus die zit hier prima!
En wat betreft het feit dat er een taal wordt gesproken die ze nog niet kunnen verstaan, wat is daar jullie ervaring mee? Onze oudste is wel wat bekend met het zweeds aangezien ze van jongs af aan al zweedse kinderliedjes hoort en vorig jaar (toen was ze net 1) hebben we er nog een paar maanden gezeten, maar toen begon ze zelf net een beetje te praten. Deze keer zal ze echt doorhebben dat de mensen en kinderen een andere taal spreken dan zijzelf.
Zelf was ik 6 toen we in duitsland gingen wonen, en binnen een half jaar sprak ik de taal beter dan mijn ouders...dus no worries!!
Ja Opnieuw, dat weet ik wel zeker dat ze het sneller en beter onder de knie gaan krijgen dan hun ouders
Wij staan ook bij de voordeur van emigreren en wat ik hoor van anderen is dat de kinderen het eerst en het snelst zijn gewend,met degene die werkt overigens, degene die thuis verzorgt heeft de meeste moeite.

Ik maakte me zorgen over de leeftijd van die van ons (11 en 12) , maar ook daar zijn de berichten dat ze binnen drie maanden de taal vloeiend spreken en gesetteld zijn.

Ik zou me dus maar niet zoveel zorgen maken.
He leuk Sarah, jullie ook dus binnenkort? Waar gaan jullie wonen? Jouw kinderen zijn al op leeftijd dat ze snappen dat ze naar een ander land gaan verhuizen, die van mij zegt het nogal weinig. Maar goed, ik maak me ook geen serieuze zorgen hoor, maar ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die in een soortgelijke situatie zitten/hebben gezeten.
Vrienden van mij zijn anderhalf jaar geleden naar Toronto verhuisd met 3 kinderen van destijds 4, 8 en 10. Die spraken binnen een paar maanden vloeiend Engels en spreken nu nog uitsluitend Engels met elkaar (en Nederlands met de ouders, anders verleren ze het helemaal).
Lees het boek 'hollandse bergen' eens. Nu gaat dit niet specifiek over kinderen, maar hier kan je zelf ook veel aan hebben. Hier staan allerlei interviews in, en lees je hoe het echt is, het emigreren. Veel plezier.
Dank voor de tip reizende, ben benieuwd! Woon jij ook in het buitenland?

Groetjes!
Ik ben zelf ook geëmigreerd, maar heb geen kinderen, dus daarmee kan ik je niet helpen. Maar een goede website vond ik www.wereldexpat.nl , daar staan ook allemaal tips voor emigratie met kinderen in. Misschien heb je er wat aan. Succes!
Wij zijn naar Oostenrijk geemigreerd met onze zoon van toen 2 maanden oud. Nu is hij 2 jaar en ik heb niet het idee dat het hem geschaad heeft oid. Hij spreekt NL (alleen nog maar woordjes) en verstaat, voor zover ik in kan schatten, wel redelijk duits/dialect.

In ieder geval spreek ik alleen NL met hem, zodat hij wel een goede basis heeft en zijn opa/oma en NL gasten kan verstaan. De rest van zijn talen zal hij hier wel op school leren als het zo ver is.

Echt noemenswaardige ervaringen kan ik je dus niet geven, want die heb ik niet.. Eigenlijk denk ik dat het wel los loopt, omdat ze zo klein zijn. Ze passen zich meestal makkelijk aan, leren een taal snel en vinden het wel prima. Als ze iets ouder zijn, wordt het al lastiger. Dan laten ze vriendjes en vriendinnetjes achter en is het leren van een nieuwe taal/volgen van onderwijs toch een heel ander verhaal.

Dat heb ik gezien bij andere NLers die hier zijn komen wonen met twee puberdochters. Die dochters hebben het heel zwaar.
Dankje Razz, ik ga eens kijken!

Ine, bedankt voor je reaktie. Ik denk ook wel dat het los zal lopen, maar ik ben gewoon benieuwd hoe het anderen is vergaan in dezelfde situatie. Gaat jouw zoon naar de opvang nu? Mijn oudste gaat straks naar de opvang (internationaal hebben we voor gekozen, al gaat het allemaal wel in het zweeds) en de kleinste blijft nog even thuis. Krijgt jouw zoon ook nog NLse les tegen de tijd dat dat mogelijk is? In Zweden is het namelijk verplicht om dit aan te bieden, vind ik wel erg prettig. Tuurlijk praten we thuis Nederlands (we zijn beide Nederlander), maar ik ben bang dat het Nederlands misschien achter zal blijven als ze op school en buitenshuis Zweeds horen/leren.
Wij zijn naar Duitsland verhuisd toen onze zoon 3 maanden was en onze dochter 5 jaar.

Nu wonen we sinds een paar maanden in Amerika.

Echt problemen hebben we niet gehad met de kinderen. Dochterlief vond het natuurlijk vreselijk om afscheid te nemen van haar vriendinnen maar ze maakt heel makkelijk nieuwe vriendinnen.

Ze is nu 7 en heeft op 4 verschillende scholen gezeten.

Maar ze had wel het geluk dat ze in Duitsland naar 2 DoDscholen kon dus ze hoefde geen nieuwe taal te leren.

Engels sprak ze al omdat haar vader Amerikaans is.

En nu zit ze op een public school hier in de stad omdat deze basis zo klein is dat er geen DoDschool is.

Nederlands werken we thuis aan. Moet ik wel wat beter achter aan gaan zitten want het gaat best hard achteruit.

Dus nu moet ze een boekverslag schrijven over Nederlandse boeken die ik voor haar uitkies.

Zoonlief heeft meer moeit met z'n talen. Hij verstaat Nederlands en Duits maar hij spreekt alleen Engels. Is ook niet zo gek natuurlijk, hij kent Nederland alleen van korte vakanties en al z'n vriendjes en vriendinnetjes waren altijd Amerikaans.
Drie is een prima leeftijd voor zo'n verhuizing. Mijn zoontje van drie was nog zo primair in zijn wensen dat hij niet eens in de gaten had dat iedereen een andere taal sprak. De oudste heeft er wel veel meer last van gehad; die was echt zijn taal kwijt.

Maar de drie-jarige had het echt niet in de gaten en heeft ook heel lang bij hoog en laag beweerd dat iedereen Nederlands sprak, want "ze begrijpen wat ik zeg". Maar ja een driejarige die moet plassen of dorst heeft of verdrietig is, daar heb je eigenlijk geen taal voor nodig.

Wat voor jullie veel raarder zal zijn, is dat je kinderen binnen een jaar niet meer weten hoe hun leven in Nederland eruit zag en dat ze ook geen enkele herinnering meer hebben aan opa's, oma's e.d. (tenzij die heel vaak op de stoep staan) en "jullie" huis. En nog raarder, dat als jullie er wat langer blijven wonen jullie kinderen zich echt Zweeds gaan voelen en de rest van de wereld aan Zweden meten en dat je dus over twee jaar een keer in Nederland bent en je kind dan in het Zweeds (schooltaal wint het meestal van de thuistaal) tegen je praat en zegt, maar waarom hebben ze in dit land geen ...?

Kort en goed, ik zou me er echt geen zorgen om maken. Je kinderen zullen er op deze leeftijd echt geen last van hebben.

Wat gaan jullie eigenlijk doen in Zweden?
Bedankt voor jullie reakties LittlePhoenix en Marjolein.

Hoe bevalt het in de States LP? Nog plannen om ooit naar NL te gaan of helemaal niet?

Marjolein, ik ben echt benieuwd of we dat ook zo zullen gaan ervaren als dat jij dat schrijft. Nu kan ik me er nog weinig bij voorstellen dat mijn oudste niets meer weet van alles hier. Het lijkt me ook raar als ze straks Zweeds zal gaan praten. Ho snel sprak je zoontje de nieuwe taal? Jullie zijn ook allebei Nederlands? En waar zijn jullie naartoe verhuisd?

Mijn man gaat aan de slag in Zweden en ik blijf nog even thuis. We spreken al wel Zweeds, maar ik wil in ieder geval de tijd nemen om het vloeiend te kunnen en dan op zoek te gaan naar werk. Tegen die tijd is de jongste ook wel toe aan de KDV denk ik.
Mijn kinderen waren 7 en 8 toen we naar Australie emigreerden.Het duurde bijna twee jaar voordat ze helemaal Aussie waren. Daarna begonnen ze Nederland en de Nederlandse taal echt te vergeten. Een paar maanden geleden zijn we terug naar Nederland gekomen. De eerste 6 weken waren heel moeilijk maar nu beginnen ze voldoendes te halen op school en sociale contacten te leggen.

Volgens mij is drie jaar een ideale leeftijd om te emigreren, een kind neemt alles dan nog helemaal zoals het is en past zich supersnel aan. Als je later toch wil remigreren naar nederland dan kun je de taal en cultuur zelf in leven houden.
Wij zijn vorige maand juist terugverhuisd naar NL. Onze kinderen van 4, 5 en (inmiddels) 8 jaar oud hadden toen al in 3 landen gewoond en op school gezeten (behalve de jongste). Spaans leerden ze "op straat" en Engels hebben ze in het laatste jaar op de Amerikaanse school geleerd. Dat ging radendsnel, vooral bij de oudste, die sprak het binnen een paar maanden.

Nu, terug in NL vertikken ze het om Spaans of Engels te praten. Ik doe wel es een poging, maar noppes. Ze verstaan me wel maar willen alleen in het Nederlands antwoorden.

Ze vonden het erg om uit Costa Rica weg te gaan, maar hadden hier in NL binnen de korste keren weer nieuwe vriendjes. Nu gaan we van ons tijdelijk logeeradres bij mijn ouders weer naar een nieuwe woonplaats, en vinden ze dat ook weer heel erg. Mijn vermoeden is, dat ze in onze nieuwe woonplaats ook weer binnen de kortste keren gewend zijn.

Toch denk ik dat je dit niet te vaak moet doen.

Probeer veel aandacht te besteden aan het afscheid en de overgang naar de nieuwe situatie. Dat je later nog es kan zeggen< weet je nog, toen we weggingen, dat we toen een feestje hadden (ofzo)? Dat maakt het belangrijk voor ze, en markeert echt de overgang.
Vrolijkie, nee, zoon is nog te klein. Je mag hier naar de kindergarten vanaf 3 jaar en als je dan ook zindelijk bent.

Ik vind het wel prima zo. Hij is gewoon nog lekker thuis en speelt af en toe met een meisje uit de straat die al ietsje ouder is.

Of hij het duits/dialect van hier verstaat, is me niet helemaal duidelijk. Hij praat tot nu toe alleen maar NL.

Sinds een week heb ik nu een au pair in huis, een NLse. En af en toe gaat hij een paar weken naar opa en oma in NL. Ik hoop echt dat hij het NL nu goed mee krijgt en ook zal blijven onthouden/gebruiken. Hier is geen NL les, pas sinds een paar jaar wordt er meer aandacht besteed aan het Engels :S.

Ik vind het wel de moeite waard om er aandacht aan te besteden.

Hier is een NL gezin met een zoon van 7. Hij heeft altijd alleen maar NL gesproken, behalve met zijn vriendjes. Vanaf zijn 5e gaat hij naar de kindergarten.

Nu gaat hij voor het tweede jaar naar school en nu hoor je dat er heel langzaam meer dialect/duits doorheen komt. Zinnetjes met duitse woorden, andere grammatica dan de NLse, een accent. Maar hij praat nog steeds prima NL.

Is er bij jullie in Zweden een speciale juf voor NL les? Dat is wel erg leuk!

Als ze nu nog klein zijn, gaat de overgang wel makkelijk, denk ik. Vriendjes enzo spelen toch nog niet zo belangrijke rol en worden 'snel vergeten'. Ik merk nu pas dat hij doorheeft dat opa en oma komen/weg zijn of dat wij naar NL gaan om opa en oma op te zoeken.
Dankjewel Orbit, hoe lang hebben jullie in Australie gewoond? Zal wel wennen zijn om weer hier te wonen, al lijkt het erop dat het bij de kinderen vrij vlot gaat!

Nijntje, wereldreiziger! Leuk zeg! Ben benieuwd hoe NL jullie gaat bevallen. Goeie tip om een afscheidsfeest te geven, al weet ik niet of dat al echt door zal dringen op (bijna) 3-jarige leeftijd. Inderdaad denk ik ook niet dat je dit al te vaak moet doen, we zijn het niet van plan.. maar goed, we moeten maar wel zien hoe het gaat bevallen in Zweden. Voor ons gevoel kunnen we makkelijk terug als het echt niet bevalt.

Ine, ik hoop ook dat mijn kinderen de Nlse taal goed onder de knie krijgen en zullen houden. We hebben ook nog geen idee hoe lang we naar Zweden zullen gaan. Er is inderdaad een aparte juf van wie ze Nederlands gaan krijgen, moet alleen nog wel uitzoeken hoe en wat. Maar goed er zitten genoeg Nlse gezinnen daar, dus tzt eens rondvragen.

Wat leuk trouwens dat jullie een Nlse aupair hebben!
De moeder van het NL jongetje van 7 heeft als kind/puber veel over de hele wereld gereisd, Europa, veel in Azie en Amerika en later in Amerika gestudeerd. Zij heeft geen echt thuis, geen echte 'wortels', geen vrienden/vriendinnen die ze al jaren kent en geen houvast. Ze woont hier nu 10 jaar en krijgt het echt benauwd. Ze MOET gewoon weg, verder, ergens anders weer opnieuw beginnen. Ook hier heeft ze in die 10 jaar geen echte vriendschappen opgebouwd, alleen vage contacten.

Het is net alsof ze zich niet kan binden, niet aan een omgeving maar zeker ook niet aan andere mensen.

En ik heb er natuurlijk niet voor geleerd, maar ik vermoed dat het komt omdat ze als kind nooit een stabiele omgeving heeft gehad. Altijd verhuizen, altijd weer nieuwe mensen.

Ik denk idd dat jullie wel gelijk hebben dat het niet goed is, als je als kind in zoveel verschillende landen woont.

De au pair is ook echt heel erg leuk. Ze is heel lief en matcht goed met zowel mij als mijn zoon (mijn ex woont in NL).

Gaan jullie naar dezelfde plek als waar jullie ooit gewoond hebben? Of een heel andere omgeving?

Ik hoop echt dat ik de discipline op kan brengen om regelmatig met zoon zijn NL te blijven oefenen. Het zou geweldig zijn als hij het ook gewoon kan lezen en evt schrijven, maar ik ben natuurlijk geen docent.
Hoi Ine,

We gaan naar dezelfde plek als waar we eerder gewoond hebben.. we hebben er nu een leuke vriendengroep opgebouwd en dat is een erg leuke bijkomstigheid. Straks wonen onze vrienden in de buurt, terwijl ze in NL verspreid door het land wonen. Hoop wel echt dat onze kindjes het Nederlands niet al teveel zullen gaan verleren, maar goed, we hebben ook nog geen idee hoe lang we daar zullen blijven wonen.

Jullie wonen nu bijna 2 jaar in Oostenrijk begrijp ik? Wat leuk dat de au-pair goed matcht met jullie, is natuurlijk ook er belangrijk. Bevalt het jou goed, het wonen in Oostenrijk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven