Bevalling blunders

07-10-2015 10:54 434 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Misschien bestaat een topic als dit al, maar ik kan hem niet vinden. Ik ben inmiddels zwanger van mijn tweede kindje en nou lijkt het me heel leuk om goede bevallingsverhalen te lezen. Geen horror verhalen maar juist van die mooie anekdotes die op het moment zelf misschien niet leuk zijn, maar achteraf best wel grappig blijken!

Om de spits af te bijten, ik heb er al een aantal verzameld van vriendinnen:

Vriendin A wist het geslacht van hun kindje niet. Na 8 cm ontsluiting was er een wisseling van de wacht in het ziekenhuis. En de nieuwe verloskundige zei bij binnenkomst: zooo, jullie dochter is al een aardig eind op weg zie ik!

Vriendin B wilde graag thuis bevallen, maar na uren weeen bleef ze maar op 2 cm zitten. Toch maar naar het ziekenhuis. Vriendlief was zo zenuwachtig dat hij te hard wegreed en veel te hard over de hobbel aan het einde van de straat scheurde (AU!) eenmaal in het ziekenhuis aangekomen bleek ze volledige ontsluiting te hebben! Lang leven de hobbel!

En de laatste die ik weet..

Na een tijdlang weeen werd vriendlief van mijn mede zwangerschapscursusist er niet relaxter op. Omdat ze zo gek werd van zijn (natuurlijk goedbedoelde) hulp vroeg ze hem ananas te maken voor haar. Niet dat ze ook maar iets wilde eten, maar met een verse ananas snijden was hij tenminste even een kwartiertje bezig zonder dat hij zenuwachtig om haar heen dartelde.

Ik word er vrolijk van ben benieuwd of jullie ook goede anekdotes hebben!
quote:Enora schreef op 02 mei 2016 @ 11:33:

[...]

Dat is "het huiiiiisje van de beeeeb" . Sommige mensen willen het heel graag zien, anderen zeggen: Nee dankje!.

onze klinisch verloskundige heeft het allemaal nog uit staan leggen en laten voelen aan mijn man. Op het moment dat de kleine kwam riep ze ook plots naar hem: mouwen omhoog en vangen!

Ik mocht haar wel
En tijdens persen iedereen maar 'O, wat heeft ie veel haar!'

Dacht ik echt: Boeien, dat kind moet eruit, nu graag!

Ben zelfs nog gaan persen zonder dat er een wee was, was er zo klaar mee. Beetje nutteloos, doet natuurlijk weinig.
quote:Lisette_ schreef op 02 mei 2016 @ 09:43:

Geweldig topic haha!

Mijn bevalling duurde 27 uur en ongeveer 5 uur voordat mn dochter geboren werd heb ik een of andere spuit in mijn been gekregen.

Tot op de dag vandaag weet ik nog niet wat dat geweest is, maar ik was volledig van de kaart!!

Ik had een paar keer op het alarm geduwd omdat ik iets wilde vragen aan een van de verloskundige. Na een half uur ben ik woest geworden! Want hoe belachelijk was het dat ze niet kwamen!!

Gaf vader van dochterlief rustig aan dat ze allang geweest waren en ik ook nog een heel gesprek met ze gevoerd had?!

Nu 19 weken zwanger, maar dit keer komt hier geen pijn medicatie met zo'n invloed!Ik ben vooral verbaasd dat je klaarblijkelijk pethidine toegediend hebt gekregen zonder jouw toestemming of zonder vooraf hierover geinformeerd te zijn. Pethidine wordt in veel landen niet gebruikt als pijn stilling bij een bevalling door de negatieve effecten voor de baby. Ik zou me erge zorgen maken als zo'n controversieel middel zonder overleg toegediend is en vraag me af of dat uberhaupt wel mag...
quote:tiramisuusje schreef op 02 mei 2016 @ 11:57:

[...]

Ik ben vooral verbaasd dat je klaarblijkelijk pethidine toegediend hebt gekregen zonder jouw toestemming of zonder vooraf hierover geinformeerd te zijn. Pethidine wordt in veel landen niet gebruikt als pijn stilling bij een bevalling door de negatieve effecten voor de baby. Ik zou me erge zorgen maken als zo'n controversieel middel zonder overleg toegediend is en vraag me af of dat uberhaupt wel mag...Met mij is ook niet overlegd wat ik wilde als pijnstilling, aangezien ik al druk middenin de weeën binnen kwam. En dat was in 2013
Tvp
Pethidine kreeg ik ook als pijnstilling, niet stoned geweest en de pijn werd ook niet minder
Gezien de amnesie die het middel opwekt, zou het kunnen dat je gezegd hebt geef maar? Ik roep maar iets hoor ! Voor zo ver ik weet en gezien heb wordt elke medische handeling overlegd met patiente.
quote:Enora schreef op 02 mei 2016 @ 12:08:

Gezien de amnesie die het middel opwekt, zou het kunnen dat je gezegd hebt geef maar? Ik roep maar iets hoor ! Voor zo ver ik weet en gezien heb wordt elke medische handeling overlegd met patiente.Haalt dat ook herinneringen van vlak vóór de prik weg dan? In dat geval durf ik dan geen uitspraken te doen
Een bevalling rommelt sowieso met je herinneringen geloof ik haha. Ik ben zonder pijnstilling bevallen maar had er kort voor het moment supreme wel om gevraagd... Niet meer meegekregen dat de gyneacoloog binnenkwam, voelde en mededeelde dat het daar te laat voor was
quote:mama_lin schreef op 02 mei 2016 @ 12:13:

[...]

Haalt dat ook herinneringen van vlak vóór de prik weg dan? In dat geval durf ik dan geen uitspraken te doen Volgens mij kan het ook retrograde amnesie geven. Ik ga even uitzoeken of ik een bron kan vinden. Wat betreft een andere prik in je been die je krijgt zodra de beeb er uit is: Dat is oxytocine. Dat helpt de baarmoeder samenknijpen waardoor de placenta sneller komt en de kans op bloedingen kleiner wordt. Indien je bent bijgestimuleerd voor de bevalling, dan heb je dat in een pomp die dan eventjes hoger wordt gezet.
Zo één twee drie kan ik slechts 1 onderzoek vinden dat zegt dat pethidine geen amnesie veroorzaakt. Nou is één onderzoek géén onderzoek , maar goed. Ik zoek nog eventjes verder! Ik ken namelijk wel de verhalen van amnesie, hallucinaties e.d. .
Ik kreeg de pethidine omdat ik vreselijke buikpijn had na de ks en de pomp eraf was. En het hielp voor geen meter.
Ee werd mij alleen gezegd dat ik een prik kreeg om een beetje te slapen en dat het de scherpe randjes van de pijn af zou halen. Nou heb geen oog dicht gedaan en tegen de pijn werkte het al helemaal niet. Maar stoned dat ik was! Zo stoned dat het zelfs met een avondje uitgaan niet leuk zou zijn.
Vreemd! Ik kan het écht niet vinden, de amnesie. En dat terwijl ik het dus van de verhalen wel ken. Zoals Kia net via fb tegen me zei; wellicht een onderzoekje waard !
Ik ben in het ziekenhuis bevallen wegens langer dan 24 uur gebroken vliezen.

Het persen schoot niet echt op, er gebeurde weinig. Zegt de gyn op een gegeven moment: en nu goed persen, maak je kwaad!!!

Mijn man was op dat moment liefdevol met een washandje mijn voorhoofd aan het deppen en zegt bloedserieus: ja schat, maak je kwaad, denk maar aan mij.

Ik kreeg een lachbui waardoor persen totaal onmogelijk was
quote:Enora schreef op 02 mei 2016 @ 12:40:

Vreemd! Ik kan het écht niet vinden, de amnesie. En dat terwijl ik het dus van de verhalen wel ken. Zoals Kia net via fb tegen me zei; wellicht een onderzoekje waard !
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
O ja, Pethidine. Ik heb na mijn bevalling apestoned gemopperd dat ze nu wel 'dat ding' tussen mijn benen weg mochten halen. Twee keer zelfs. Ik was in de veronderstelling dat het nog de hartslagmeter was die eerder binnenin gezeten had. Dat zat danig in de weg.

Dat ding was dus gewoon de navelstreng (plus placenta). De hartslagmeter gaat ook op het hoofd van de baby. En die lag inmiddels naast me. Dus dat kon ook helemaal niet.
quote:mama_lin schreef op 02 mei 2016 @ 12:00:

[...]

Met mij is ook niet overlegd wat ik wilde als pijnstilling, aangezien ik al druk middenin de weeën binnen kwam. En dat was in 2013Ik kreeg zo'n pompje remifentanil en wij moesten tijdens de weeen door verplicht de bijsluiter lezen en officieel goedkeuring geven. Ik had onophoudelijk vanaf cm 4 persweeen dus heb dat maar aan vriend over gelaten, maar beiden dachten wel: kom op he, geef dat pompje gewoon en snel!. Maar ik snapte ook wel waarom ze dat zo omslachtig deden.
quote:Enora schreef op 02 mei 2016 @ 11:33:

[...]

Dat is "het huiiiiisje van de beeeeb" . Sommige mensen willen het heel graag zien, anderen zeggen: Nee dankje!.Mijn verloskundige noemde het 'het koekje'! Het was dat ik tijdens de bevalling doodgegooid werd met verkleinwoorden anders had ik misschien 'ja' gezegd op iets wat ik niet wilde zien!
Koekje ! Dikke, vette, brokkelige, bloederige biefstuk met vliezen bedoelden ze !
quote:Lovely1987 schreef op 02 mei 2016 @ 12:37:

Ee werd mij alleen gezegd dat ik een prik kreeg om een beetje te slapen en dat het de scherpe randjes van de pijn af zou halen. Nou heb geen oog dicht gedaan en tegen de pijn werkte het al helemaal niet. Maar stoned dat ik was! Zo stoned dat het zelfs met een avondje uitgaan niet leuk zou zijn.

Zo werd het mij dus ook verteld.. Niets over mogelijke negatieve effecten.

Nou ga ik er normaal gesproken altijd vanuit dat artsen wel weten wat ze doen etc, maar nu jij me erop wijst is het inderdaad niet netjes nee dat ze me de mogelijke effecten niet hebben laten weten.
The finest pleasure is kindness to others.
quote:Mevrouw75 schreef op 02 mei 2016 @ 14:35:

[...]

Ik kreeg zo'n pompje remifentanil en wij moesten tijdens de weeen door verplicht de bijsluiter lezen en officieel goedkeuring geven. Ik had onophoudelijk vanaf cm 4 persweeen dus heb dat maar aan vriend over gelaten, maar beiden dachten wel: kom op he, geef dat pompje gewoon en snel!. Maar ik snapte ook wel waarom ze dat zo omslachtig deden.Vind het wel logisch dat je dat aan je vriend hebt overgelaten. Hier ook een pompje gekregen, maar geen bijsluiter gezien.
quote:Lisette_ schreef op 02 mei 2016 @ 15:50:

[...]

Zo werd het mij dus ook verteld.. Niets over mogelijke negatieve effecten.

Nou ga ik er normaal gesproken altijd vanuit dat artsen wel weten wat ze doen etc, maar nu jij me erop wijst is het inderdaad niet netjes nee dat ze me de mogelijke effecten niet hebben laten weten.Ik sta hier echt van te kijken. Nu ben ik zelf alleen maar in het buitenland bevallen ( niet de VS of zo), dus weet niet hoe anders het in Nederland is, maar daar zou een arts die pethidine toe dient zonder 'informed consent' echt wel voor een tuchtcommissie komen...(en dan er van af komen met een tik op de vingers, maar dat terzijde)
quote:tiramisuusje schreef op 02 mei 2016 @ 20:55:

[...]

Ik sta hier echt van te kijken. Nu ben ik zelf alleen maar in het buitenland bevallen ( niet de VS of zo), dus weet niet hoe anders het in Nederland is, maar daar zou een arts die pethidine toe dient zonder 'informed consent' echt wel voor een tuchtcommissie komen...(en dan er van af komen met een tik op de vingers, maar dat terzijde)Denk dat het er ook aan ligt in wat voor toestand je bent. Ik wou sowieso nergens meer naar luisteren en niemand mocht tegen mij praten want dan begon ik te gillen. Maar ik had geen idee wat ik ingespoten kreeg en ook geen idee van de negatieve effecten. Weet wel dat volgende maand mijn enige eventuele pijnbestrijding een ruggeprik wordt. Stoned bevallen is echt geen pretje.
Moederkoek/placenta vond ik zelf dan juist weer wel reuze interessant. Is toch gaaf dat jouw lichaam zo'n heel orgaan heeft gemaakt om je baby te voeden?

Wij hebben m in de tuin begraven en er een boom op geplant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven