Regressietherapie

05-05-2016 11:46 11 berichten
Heeft er iemand (positieve of negatieve) ervaringen met regressietherapie en de herinneringen die daarbij boven komen? Ik vraag dat trouwens niet omdat ik het zelf wil volgen of heb gevolgd, maar omdat ik een mail kreeg van iemand uit het verleden die herinneringen die boven kwamen door regressietherapie als verklaring geeft voor wat hij toentertijd heeft gedaan. En ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet. Ik ben een beetje sceptisch en ik vraag me af of jullie deze therapievorm kennen en wat jullie ervaringen ermee zijn.

Dank alvast!
Alle reacties Link kopieren
Dat is veel in het nieuws geweest. Die "verborgen herinneringen" worden je aangepraat/ ingeprent door de therapeut. Gevaarlijk dus.
Iedere dag is gehaktdag
Ja, maar niet vanuit herinneringen die ineens omhoog kwamen oid.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Er zijn ook regressietherapeuten die hun patienten meenemen naar een "vorig leven".
Iedere dag is gehaktdag
Hij heeft dus een excuus gevonden voor vervelend gedrag? Fijn, voor hemzelf dan.
Ja, en elf jaar na dato weet ik ook niet wat ik daar nou mee moet. Ik had het voor mezelf wel zo'n beetje afgesloten en nu moet hij het met z'n excuusmail zo nodig weer open halen. En voor welk doel? Alleen om z'n eigen straatje schoon te vegen lijkt het.

Maar deze reacties verwachtte ik wel een beetje. Ik had er zelf ook al wat over gelezen en het leek me niet echt een betrouwbare therapievorm. Dank in elk geval.
Het is een alternatieve geneeswijze, geen therapie met een wetenschappelijk aangetoonde werking. Ook enorm gevoelig voor suggestie.

Je hoeft er niks mee denk ik.

Jaren na dato ergens op terug komen gaat niet over jou, maar over hemzelf. Ik zou die excuses dan ook met een hap zout nemen, als ze eigenlijk vooral bestaan uit goedpraten. En als het echte excuses zijn: mooi meegenomen. Hoe dan ook hoef jij daar niet op te reageren als je dat niet wilt.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:DeSlager schreef op 05 mei 2016 @ 11:57:

Dat is veel in het nieuws geweest. Die "verborgen herinneringen" worden je aangepraat/ ingeprent door de therapeut. Gevaarlijk dus.

Sure...... Aangepraat nog wel.....

Ik heb meerdere keren een sessie gedaan en mij is niets aangepraat hoor. Mij hielp het verder omdat ik tegen wat terugkerende patronen aan liep, waarvan ik nu kan "verklaren" waarom die er zijn.
Ach, het kan wel inzicht geven in het waarom. En het is maar een gedachte he, niet persé de echte reden. Maar ik denk niet dat het helpt. Je geest is erg vindingrijk om de echte reden voor je te verbergen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
M.i. heb je het meeste aan feedback van echt goede vrienden. Familie is meestal teveel betrokkene in het probleem.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:tyche schreef op 05 mei 2016 @ 14:07:

Het is een alternatieve geneeswijze, geen therapie met een wetenschappelijk aangetoonde werking. Ook enorm gevoelig voor suggestie.

Dit dus. Ik vind het gevaarlijke alternatieve onzin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven