Gentle Sectio Tweeling

08-05-2016 16:11 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik ben in blijde verwachting van een tweeling, nu 29 weken. Omdat de baby's tijdens de echo's niet juist liggen gaf de gynaecoloog aan dat het wellicht een geplande keizersnee kan worden.

Er zijn natuurlijk wel wat ervaringen te lezen op internet, maar deze ervaringen zijn vaak wat gedateerd. Er bestaat nu zoiets als de "natuurlijke keizersnede". Zijn er vrouwen die deze keizersnede hebben ondergaan en hun verhaal met mij willen delen?

Ik vind het heel erg spannend allemaal.

-hoe ben je verdoofd, en doet dit zeer?

-is de katheter na de verdoving ingebracht?

-heb je wat geboekt? Hoor je wat?

-ik lees geregeld dat er op je buik wordt gedrukt wanneer ze de baby's er uit halen, was dat bij jou ook het geval?

-hoe heb je het hechten ervaren?

- hoe heb je de periode daarna ervaren?

Ik heb een zoon van 2,5 rondlopen, wanneer ben je weer in staat om zelf dingen te doen?

Al met al veel vragen..

Alvast bedankt voor jullie reacties!
quote:Twinena schreef op 08 mei 2016 @ 17:12:

Mocht ik een KS krijgen hoop ik ook op zo'n herstel centurychild ?
quote:Twinena schreef op 08 mei 2016 @ 16:35:

Hoi Stella,

Jij ook in verwachting van een tweeling? Gefeliciteerd!

Ja ze kunnen nog draaien idd. Ze hebben hun vaste plek nog niet, er is nog ruimte. Maar tot nu toe liggen ze nooit goed (wij krijgen als tweelingmoeders natuurlijk extra veel echo's )

Ik ben gewoon erg benieuwd naar de ervaringen van vrouwen die dit hebben meegemaakt.

Ja, hier ook een tweeling. Ze zijn met 32 weken (inm bijna 35) naar stuit gedraaid en ik vermoed dat iig 'baby A' nog steeds zo ligt. Volgende week gaan wij dus knopen doorhakken en evt een datum prikken voor een gentle sectio.

Ik lees dus ook graag ervaringen. Mijn vorige bevallingen gingen goed en ik was snel weer op de been. Dat zou ik enorm missen met een KS. Die pijn naderhand en 6 wkn niet tillen... Oef!
Hmmm er gaat hier iets niet goed met mijn berichten. Wilde de ???? Verwijderen (was een emoticon) maar zie dat ik heb gereageerd op m'n eigen bericht haha.
Ik vond het een geweldige ervaring. Niks gevoeld en snel herstelt.

De bevalling van de 2e heb ik als traumatisch ervaren. Ik was zeer blij dat het niet andersom was want er was dan beslist geen 2e kindje meer gekomen.

Eerste lag dwars, 2e heeft zich op het laatste moment gedraaid en toen werd de ks afgeblazen.
Spannend Stella!

Ik heb bij m'n eerste ook nig wel het gevoel gehad dat alles naar beneden zakte en kon ik na een week ook nog niet echt heeeel goed lopen.. Heb 1,5 uur moeten persen. Misschien dat dat er wat mee te maken had.

De weeën zal ik iig niet missen bij een KS haha
quote:calvijn1 schreef op 08 mei 2016 @ 17:11:

Een week plat liggen?

Nee, in mijn zhuis moet je zo snel mogelijk proberen te staan en te gaan lopen. Dit alleen al in verband met tromboseDat klinkt wel logisch ja. Alleen waren de zusters bij mij verbaasd dat ik zo snel alweer liep en hoor ik van anderen dat ze tijdens hun kraamweek veel in bed lagen.
Noem me lief nu ik nog leef!
Kwallenbal, waarom was het traumatisch voor je als ik mag vragen?
Wat ik nog steeds wel grappig vind, is dat mijn littekentje altijd gevoelig blijft voor weersverandering.

"Ik voel aan mijn snee dat het kouder gaat worden" roep ik dan in huiselijke kring
Frankly my dear, I don"t give a damn
Een kennis van mij heeft trouwens ook een KS gehad en daar hebben ze de ruggeprik nog een dag in laten zitten. Dus ze kon de eerste dag helemaal niet uit bed. Waarom ze dit hebben gedaan weet ik niet.. Maar t schiet me zo te binnen nu ik jullie reactie lees over het moeten opstaan na een KS
Hahahah

Nouja dat klinkt iig beter dan: "je scheur"
Heeft je gynaecoloog ook aangegeven dat een natuurlijke keizersnede in jouw ziekenhuis mogelijk is?

Alle andere vragen kun je daar ook stellen.

Aan de ene kant kan het fijn zijn om je er alvast wat op voor te bereiden, maar aan de andere kant zijn er ook genoeg vrouwen die met spoed een keizersnede moeten ondergaan en dus nergens over na kunnen denken of iets te willen hebben. Je kunt het maar beter over je heen laten komen. Iedereen ervaart het denk ik toch weer anders.

Een blaascatheter is niet het meest vervelende van de hele keizersnede, denk ik zo. Wat denk je dat er gaat scheuren? Je huid en alles wat eronder zit, wordt laag voor laag door gesneden. Als je het laat scheuren, weet je niet hoe ver het gaat scheuren en welke kant op dus dat heb je liever niet. Het vruchtwater kunnen ze inderdaad weg gaan zuigen.
quote:Twinena schreef op 08 mei 2016 @ 17:16:

Kwallenbal, waarom was het traumatisch voor je als ik mag vragen?Na een keizersnee kan je overigens flinke last van naweeën hebben en dat kan dagen duren als je pech hebt. Toch vond ik het prima want baby was er immers al veilig uit.
Hè, die naweeën en de stuwing was ik net even vergeten
Frankly my dear, I don"t give a damn
Geen tweeling maar wel een geplande ks vanwege stuit. Was het meest bang voor de katheter (op de kamer al ingebracht) en ruggeprik (op de ok) want dat kende ik allebei niet. Stelde allebei niks voor, daarna de ks zelf ging ook goed. Wel wat misselijk. Wat bedoel je met heb je wat geboekt? Moet dat "gevoeld" zijn? Ik heb geen pijn gevoeld, wel wat geduw en getrek idd maar dat doet dus geen zeer.. Hechten ook niet gevoeld, later wel een wat trekkend gevoel aan de kant waar ze begonnen zijn met hechten. Dit schijnt normaal te zijn maar deed ook niet echt zeer ofzo. Alleen met niezen is klote... Het is me allemaal reuze mee gevallen, ben op woensdagochtend geopereerd en mocht vrijdagochtend naar huis. Ik had meer last van mn slechte conditie dan van na-pijn ofzo, loopje naar de supermarkt 10 min verderop ging na een week of 4 pas weer moeiteloos. Als ik de keuze krijg wordt de volgende ook zeker weer een ks... Succes!
Chirpy

Ja een natuurlijke KS is in het ziekenhuis mogelijk. Moet het ook over me heen laten komen hoor! Iedereen ervaart het anders. Maar ben zo benieuwd, gewoon om me er een voorstelling van te kunnen maken.

Kwallenbal, dat klinkt idd erg heftig.

Mijn belangrijkste punt is natuurlijk ook dat dat baby's er veilig uit komen.

Met een knip loop je vaak toch ook nog niet zo snel?
BAM, ja moet gevoeld zijn idd. Zal het even aanpassen. Fijnom te lezen dat het jou ook is meegevallen. En dat je het zo weer zou doen

Het geeft mij ook meer rust om een KS te krijgen dan weet ik dat de baby's er goed uitkomen en geen trammelant als er tijdens de nirmale bevalling wel iets niet volgens plan gaat.
Met een knip moet je wel lopen want als er niks aan de hand is mag je een paar uur na de bevalling naar huis. Het zitten is echt ruk, lopen ging veel en veel beter
Ohh lopen gaat dan nog wel gelukkig. Pff.. Het is ook maar net hoe t allemaal verloopt he.

Bevallen is niet niks.. Voor sommigen dan weer wel..
quote:calvijn1 schreef op 08 mei 2016 @ 16:44:

[...]

Dit dus

Ook 2x ks, waarvan de eerste een spoed

Precies. Ik heb 2 x sectio gehad. Mijn laatste ging ook zo. Mijn eerste was onder

Narcose. Heel ander verhaal
Mijn ervaring. Door een verkeerde ligging (handje eerst) kwam ik niet verder dan 4cm. Ik had al een infuus, maar kreeg nog n paar pilletjes en het catheter voor ik naar de OK ging. Catheter is even naar, maar niet erger dan n prik. Op de OK moest ik voorover buigen voor de ruggeprik, dat is erg onhandig met n dikke buik. De prik zelf zat voordat ik het wist en ik voelde de weeën meteen niet meer. N warm gevoel ging naar mn benen. Niets gevoeld van de incisie, wel van duwen en trekken. Het blijft n kleine opening waar een hele baby doorheen moet. In mijn geval een grote.. van hechten niets gemerkt, toen kon ik kennismaken met mijn dochter. Even later naar de uitslaapkamer en dochter mee met haar vader. Vreemd genoeg had ik daar pas het gevoel dat mijn hele onderlijf gevoelloos was. Ik zou n eventuele volgende keer dus vragen om iets langer te wachten voor ze beginnen. Al heb ik geen pijn gehad. In 2014 was in mijn ziekenhuis de procedure dat je n morfine pompje kreeg voor de eerste periode na de keizersnede, ook moesten baby en ik drie dagen blijven. Ik heb echt totaal geen pijn gehad, morfine had dus geen toegevoegde waarde. Weinig bloed verloren en daardoor goed bij de les. Die hoeveelheid maakt echt n groot verschil heb ik gezien bij anderen. 16u dag 1 bevallen, volgende ochtemd catheter eruit en uit bed om te plassen. Ging meteen goed. Wel vond ik het eng vanwege de hechtingen en had ik de neiging om iets voorover te lopen. Rond de hechtingen was alle huid gevoelloos (zenuwen doorgesneden) dus geen pijn. Alleen n wat trekkend gevoel aan de randen waar twee knoopjes zaten. Die heeft kraamverzorgster eraf geknipt. Thuis zo weinig mogelijk gedaan. Toen man ging werken beneden verschonen en slapen. Traplopen is namelijk behoorlijk belastend. Litteken is heel mooi genezen en het liep dus eigenlijk volgens t boekje.
Super bedankt voor je uitgebreide verhaal. Fijn om te lezen dat deze zo positief is. En ook een goed en redelijk snel herstel!

Ik zie wel heel erg op tegen zon catheter hoor. Gewoon het idee. Lijkt me erger dan die hele KS.

Zal eens vragen of ze die ook willen plaatsen als je de ruggeprik al hebt gekregen.
Twinena,

Heus, overleg eerst eens met de gyn over procedures in het betreffende zh. Overal gaat het anders en je voiraf druk maken heeft geen zin.

Stel aan de gyn de vragen uit je OP ( vraag dus ook extra tijd aan vooraf!, zie mijn eerdere post). Het is deels mijn vak, overal gaat het anders en ik wil je best wat info geven maar dan beter nadat je info hebt gekregen
Je bent zelf een theepot
Okee ik zal over 2 weken, wanneer ik weer een afspraak heb, vragen wat de procedures zijn.

Toch Nogsteeds benieuwd naar jou ervaringen
Je krijgt bij een geplande keizersnede op voorhand een gesprek met de anesthesist, de verpleging en de gynacoloog. Daar krijg je veel informatie. Je kan eens vragen wanneer dat ongeveer gaat plaatsvinden.

Gentle betekend volgens mij niets anders dan dat je je kind zsm mogelijk bij je hebt na de keizersnede, en niet dat baby met pa meegaat en jij 2 uur op de uitslaapkamer ligt zoals een aantal jaar terug nog normaal was bij veel ziekenhuizen.

Ruggeprik , keizersnede is nog steeds weinigs gentle aan, opperhuid insnijden en dan opentrekken met de hand.

En dan weer dichtmaken.

Catheter vond ik die 2 x niet zo erg erin maar wel eruit. Pijnlijker en dan is dan op je pijnstillers, dus echt naar.

Zelf goed aangeven wanneer je pijn hebt, niet te snel van alles willen, je hoort vaak dat dames het heel stoer vinden dat ze snel ter been zijn maar je verpest echt je buik aan de binnenkant als je te snel van alles wil.

Heel veel succes en vraag echt alles wat je wil weten en wat hier gezegd is bij de intake gesprekken.
Hoi goede fee,

Thanks voor je bericht.

Wat naar dat de catheter zo vervelend was. Zie er ook tegen op..

Hopelijk mag ik de kindjes bij me.. Het zijn er 2.. En worden tussen de 36-38 weken gehaald mits het een KS word en ik het zolang kan uitdragen

Mocht het zo ver komen dan wil ik ook zeker proberen m'n rust te nemen idd.

Hoop dat dat gaat lukken met nog een ukkie van 2,5 rondlopend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven