Strippen?!

13-05-2016 12:22 68 berichten
Hoi Hoi,

Inmiddels ben ik 39+2 weken zwanger,

Mag absoluut niet klagen over mijn zwangerschap. (Alleen dat ik het wachten natuurlijk beu ben).

Nu een paar weken last van harde buiken en de voorweee hebben zich sinds iets meer als een week geleden ook voorgesteld.

Gisteren was weer alles goed bij de vk en ze wil het volgende week hebben over strippen. (Waarschijnlijk vanaf week 41)

Nu ben ik daar natuurlijk heel nieuwschierig na (al hoop ik dat het niet nodig is)..

Wat zijn jullie ervaringen met strippen? Heeft het geholpen? Of zijn jullie later alsnog ingeleid? En hoe hebben jullie dat dan ervaren?
quote:lexis schreef op 13 mei 2016 @ 14:13:

Ik verbaas me er een beetje over dat zo veel vrouwen rond de 40 weken al worden ingeleid of gestript. Je bent toch pas officieel over tijd na 42 weken? Waarom dan niet gewoon rustig wachten. Als er een medische noodzaak is snap ik het uiteraard wel, of als je je helemaal niet goed voelt. Maar het lijkt wel of iedereen voor 40 weken "moet" bevallen. Ik las laatst dit artikel hierover, wat ik wel interessant vond:

http://www.theguardian.co ... 01/pregnant-for-10-monthsTja, iedereen ervaart een zwangerschap anders, toch? Sommige mensen hebben bijvoorbeeld ernstige bekkenklachten, anderszins veel pijn, zijn heel ongerust, voelen de baby niet meer, slapen niet, zijn gestresst etc. En daarbij verschillen de meningen nogal over of het wel goed is om tot 42 weken door te lopen.
Strippen is alleen bewezen effectief na 41 weken zwangerschap.

Ik ben gestript met 41.2. Omdat ik erg graag thuis wilde bevallen en dus een inleiding wilde voorkomen. Eerst door de studente, die deed het maar wat lafjes dus heb ik gevraagd of de 'echte' verloskundige het ook nog wilde doen en toen voelde ik het wel

In de middag gestript, 's avonds lichte weeën en de volgende ochtend bevallen.
Tweede keer strippen was bij mij met 41+2 succesvol.

Ietwat pijnlijk, maar niks vergeleken met de bevalling
Alle reacties Link kopieren
quote:Melissa77 schreef op 13 mei 2016 @ 12:53:

Waarom zou je ingeleid worden dan?

Ik ben zelf iets minder ver zwanger dan jij, nu 35.1. Maar ik ben er heel duidelijk in, zolang alles goed gaat met baby wordt er niet gestript óf ingeleid oid. Extra controles na 42 weken prima. Een kind komt wanneer het komt en niet wanneer een dokter vind dat het tijd is imo.

Als jij daar anders in staat ook prima natuurlijk! Maar weet dat je een keuze hebt, jou lijf, jou kind. Jullie zijn geen gemiddelde of een statistiek. Dus jij beslist, ze kunnen je alleen adviseren iets te doen ;)Mijn baby kwam niet uit zochzelf en alles zag er prima uit op de ctgs. Ben toch ingeleid op 41+3 (is beleid waar ik woon) en hij kwam op 41+4. Maar toen hij er was, was wel duidelijk dat hij het net ff te lang had volgehouden daarbinnen. Slechte saturatie en ph waarde aan het begin en moeilijkheden met drinken. dat drinken kloten we nog steeds mee.
Ja dat 10-maanden idee ken ik ook. Maar 42 weken zwanger zijn is niet lekker. Bovendien wordt de kans op complicaties groter. Ik zou een volgende keer vanaf 40 weken weer laten strippen. Inleiden zou ik laten afhangen van hoe de baby het doet. Na 42.0 zou ik iig niet meer wachten.
Wat Hoppala helaas overkomen is dus. Soms is het voor een baby beter in de buitenwereld dan binnen in de buik, ook al maakte het kind of je lijf nog geen aanstalten.
Zelf zou ik ook niet langer als 42 weken door durven lopen, ze stellen niet voor niks een maximum. Eens is je lichaam op en heb je niet meer genoeg voor de kleine neem ik aan.
Het is verder niet dramatisch hoor en het gaat heel goed met hem, maar het was voor de borstvoeding bijv beter geweest als hij een par dagen eerder was gekomen.
Eens met de laatste reacties. Het is niet perse beter in je buik. Daar wijzen alle cijfers ook op. Na 40 weken neemt de kwaliteit van de placenta al af, na 42 weken is er helemaal meer risico op een baby die tekortkomt. Het is niet altijd meteen duidelijk als het niet lekker gaat. Het is echt geen hobby van de professionals om medisch in te grijpen.. natuurlijk zijn er uitzonderingen. De langste menselijke zwangerschap was in 1945 met meer dan een jaar..

Bij mij waren ze overigens best terughoudend. Bij 41wkn strippen en bij 41+5 nog een keer. Met exact 42wkn werd ik opgenomen om ingeleid te worden. Voor die termijn hielden ze me alleen meer in de gaten.
Bij mijn verloskundige is dat inderdaad ongeveer het zelfde PlayingTheAngel, 41, 41+3 en 41+5 strippen. Bij 41+3 afspraak bij gyn. voor ctg en echo om te kijken of alles nog goed is. Als alles goed is bij 42+1 inleiden
quote:lexis schreef op 13 mei 2016 @ 14:51:

[...]

Mijn post is ook niet zo zeer veroordelend bedoeld ofzo, maar ik vraag me gewoon af of er niet heel erg een "druk" op ligt om maar voor of op 40 weken te bevallen. Je gaat je er dan ook psychologisch helemaal op instellen en door reacties van de omgeving wordt je gevoel bevestigd van dat het te lang duurt, en je wordt steeds ongeduriger. Als ze nou bijv. een week er bij op zouden tellen (zoals in Frankrijk) of je van het begin af aan vertellen dat je er niet op moet rekenen voor 40 weken te bevallen, dan denk ik dat je je er wat beter op kan instellen dat het allemaal wat langer kan gaan duren.

Ook wordt in het artikel dat ik heb gelinkt gezegd dat inleiden ook bepaalde risico's en nadelen met zich meebrengt. Daarom zou ik er zelf zonder medische noodzaak nog eens goed over nadenken.Sorry Lexis, zie nu dat het als zijnde boos kan overkomen. Maar bedoel het niet zo. Ik begrijp wat je bedoeld nu.
Gestript met 40.3, binnen 5 uur was ze er. (Waarvan ik maar 2 uur iets van de bevalling heb gemerkt)

Moet ik er wel bij zeggen dat de vk bij het strippen ontdekte dat ik al 5cm had.
Ik ben bij mijn eerste zwangerschap gestript met 40+1. Meteen na het strippen lag ik in een enorme plas bloed. De verloskundige met 25 jaar ervaring had dit nog nooit eerder meegemaakt. Ze zijn er nooit achtergekomen waar het bloed vandaan kwam maar het gevolg was dat ze me na een dag wilden inleiden en dat terwijl ik zo graag thuis had willen bevallen. Voor mij dus geen strippen meer!
Heftig muni, kan me voorstellen dat je zoiets niet nogeebs wil meemaken.
Gelukkig is de tweede net spontaan geboren met 38+1
Gefeliciteerd Muni! Gaat alles goed?
Gefeliciteerd!!
Tenminste, dat is wat ik de buurvrouw heb horen zeggen.
Dank jullie wel . Ja een voorspoedige, snelle thuisbevalling! Ik kijk er heel positief op terug

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven