Aarghh puberzilla

16-05-2016 14:04 196 berichten
Hallo allemaal,

Ik zit ergens mee en ik hoop dat iemand hier wat tips kan geven, of dat iemand het wellicht herkend en roept dat het een faaaaaase is.

Mijn dochter, nu 12, haalt al jaren vanalles uit de kast weg om stiekem op te eten en het loopt nu echt de spuigaten uit. Niet alleen koek, snoep en chips, maar ze begint ook gewoon aan een pak appeltaartmix om daar stiekem iets van te bakken, en laatst had ze mijn kleurstof (voor taart/cake) gepakt. En wat ik dan nog het ergste vind, ze liegt er vervolgens glashard over.

Ook bakt ze, zonder eerst te vragen, gewoon een ei of iets anders. Dit doet ze dan als ik even niet thuis ben. Vervolgens ruik ik het, zie vanalles liggen, maar dat heeft zij dan echt niet gedaan. Keukenraampjes kunnen bij ons gewoon uit zichzelf open gaan en de eierschalen in de prullenbak weet ze echt niet waar dat van komt.

Hierdoor is er nu de afspraak dat, als ze alleen thuis is, ze alleen een normale boterham en fruit mag pakken. Maar daar kan ze zich ook niet aan houden. Ze doet wat ze zelf wil en vervolgens dat liegen.... arghh

Heb al behoorlijk wat geprobeerd. Van boos worden, goed gesprek (heel vaak) tot de kelderkast op slot en haar niet meer alleen thuis laten (voor zo ver dat mogelijk is). Niks helpt. Vanochtend lag ze dus weer met een uitgestreken gezicht op de bank dat ze niks had gedaan, ze was immers net uit bed. Maar het was overduidelijk dat ze weer een ei had gebakken. Dus ik ben me toch behoorlijk uit mijn panty geschoten en nu weet ik het even niet meer. Wie heeft de tip voor mij?

Overigens is ze niet heel vaak alleen thuis. Heel af en toe een kwartiertje na school, en soms als ik 1 van de andere kinderen moet halen. Maar ze doet het ook gewoon als ik wel thuis ben.
Je zegt dat ze 's morgens als ze uit bed komt stiekem een eitje bakt, dus niet vlak voor het eten. Wat is daar mis mee?

Als je kind gaat puberen, kun je niet overal meer controle over houden. Ze doet misschien dingen stiekem, omdat jij haar teveel in de gaten houdt. Leer haar los te laten, probeer vertrouwen in haar te hebben. Pubers maken fouten, daar leren ze van.

En ook eens de positieve dingen benoemen ipv alleen maar overal commentaar op te hebben, kan wonderen doen bij pubers.
quote:issiee321 schreef op 16 mei 2016 @ 14:14:

Is dit een grap? Mijn oma vertelde altijd verhalen over dat ze een sigarettengeur in de kamer van mijn moeder rook en dat mijn moeder (op 12 jarige leeftijd) altijd haar vriendin de schuld gaf.

Jij hebt het over een meisje van 12 die graag als ze in de middag thuis is een eitje voor zichzelf bakt. Of het leuk vind om spontaan een appeltaart te bakken en daarbij creatief te zijn (kleurstof) En vervolgens tegen haar moeder moet liegen daarover en daar ruzie over krijgt. Pubers moeten trouwen veel eten he, zijn erg in de groei. Bied je haar wel voldoende, voedzame dingen en gezonde tussendoortjes aan zodat ze misschien minder behoefte heeft om te snoepen?

Tja, als je die pak appeltaartmix hebt gekocht voor een aankomende verjaardag en er is ineens een deel uit, dan is dat echt niet grappig. En als je snoep of koek koopt voor het hele gezin en het wordt door 1 iemand opgegeten, dan vind ik dat ook niet grappig. Ik heb een wekelijks budget, heb het financieel niet makkelijk dus dan is dat wel heel vervelend. Ze is niet alleen hier in huis.

Verder mag ze qua boterhammen en fruit zo veel eten als ze wil. Ook 's avonds krijgt ze een flink bord eten. En tussendoor regelmatig wat lekkers.
Ik vind dat er een beetje flauw gereageerd wordt op TO.

Zoals ik het lees eet en snoept de dochter van TO aan 1 stuk door, stiekem, achter de rug om van haar moeder en liegt er vervolgens glashard over.

Het gaat niet om het niet mogen bakken/hebben van een eitje, maar wel om te veel snoepen en er over liegen. Ja, ze moet vragen en overleggen; Zo blijft het ongezonde snoepen een beetje binnen de perken. En blijkbaar is dat een regel thuis. En als het echt om honger gaat vanwege een groeispurt dan zou een gewone boterham ook aantrekkelijk lijken ipv een stiekeme zak chips.
quote:evelynsalt schreef op 16 mei 2016 @ 14:16:

Misschien liegt ze wel omdat jij er zo spastisch over doet...

+1

En, als een ongevraagd een eitje bakken "puberzilla" gedrag is, heb je het heel goed getroffen.
Pubers hebben de hele dag honger, dus die willen de hele dag eten.

Haal minder koek, snoep en chips en laat haar gewoon een ei bakken als ze daar zin in heeft, ik zie het probleem niet.

Hier is idd ook de regel dat ze de spullen voor het avondeten moeten laten liggen, de rest mogen ze gewoon pakken.

Dat hoeven ze niet te vragen, maar moeten ze wel zelf opruimen (tosti-apparaat, pannen en vuile afwas)
Alle reacties Link kopieren
quote:Kromo19 schreef op 16 mei 2016 @ 14:19:

[...]

Tja, als je die pak appeltaartmix hebt gekocht voor een aankomende verjaardag en er is ineens een deel uit, dan is dat echt niet grappig. En als je snoep of koek koopt voor het hele gezin en het wordt door 1 iemand opgegeten, dan vind ik dat ook niet grappig. Ik heb een wekelijks budget, heb het financieel niet makkelijk dus dan is dat wel heel vervelend. Ze is niet alleen hier in huis.

Verder mag ze qua boterhammen en fruit zo veel eten als ze wil. Ook 's avonds krijgt ze een flink bord eten. En tussendoor regelmatig wat lekkers.Weekvoorraad snoep/koek voor haar en op is op, voor de rest van het gezin in een hoge kast ofzo. Eitje bakken mag, mits je de rotzooi opruimt en appeltaartmix niet gebruiken want die is gekocht met een doel. Toch gebruiken is nieuwe kopen van je zakgeld, moet te doen zijn toch? Onderhandel met haar, ze is er groot genoeg voor!
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
quote:WonderGirl2 schreef op 16 mei 2016 @ 14:18:

Jij laat haar stiekem doen, omdat je er zo'n probleem van maakt. Ze durft niet eens de waarheid te vertellen, omdat ze waarschijnlijk een hele tirade over zich heen krijgt.

Ik lees heel normaal puber gedrag. Je kleine meisje wordt groot en daarom mag je best wat vrijer worden.

En honger heeft ze zoveel omdat ze flink in de groei is. Ook normaal dus!

Ga eens op een volwassen manier met haar praten (niet tegen haar, maar met haar), dan komen jullie er echt wel uit hoor.Ik heb er nooit zo'n probleem van gemaakt. Maar door dat liegen erover wordt het een steeds groter probleem. Als ze gewoon had gezegd dat ze dat gedaan had, dan was het afgedaan met een: vraag dat volgende keer even. Door het liegen wordt het steeds groter.
Als zij alles opeet en jij het financieel niet breed hebt kan zij dan niet een financiële bijdragen leveren?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Ik denk dat je het een beetje los moet laten, zoals het nu over komt word je boos omdat ze bijvoorbeeld een ei heeft gebakken. Je kan ook vragen of het lekker was en of ze de rommel achter zich aan opruimt. Net als met de taart, waarom niet een beetje aanmoedigen en vragen of er nog een stukje is zodat je kan proeven hoe lekker het is.

Ik ben het ermee eens dat een kind grenzen nodig heeft, maar er moet wel een balans in zitten.

Ik heb dat altijd bij vriendinnen gezien, degene met de meeste grenzen, was ook degene die er het minst naar luisterde en altijd het gevoel had dat ze erover moest liegen. Want het was fout wat ze deed.
If you can dream it, you can do it.
En als ze nou gewoon opschrijft wat ze heeft gebruikt (dan weet je wat er weg / op is

En opruimt wat ze gebruikt

Dan is het toch prima

Beetje verantwoordelijkheid geven, kan ze waarschijnlijk wel aan.
quote:Lumos schreef op 16 mei 2016 @ 14:20:

Zoals ik het lees eet en snoept de dochter van TO aan 1 stuk door, stiekem, achter de rug om van haar moeder en liegt er vervolgens glashard over.

Het gaat niet om het niet mogen bakken/hebben van een eitje, maar wel om te veel snoepen en er over liegen. Ja, ze moet vragen en overleggen; Zo blijft het ongezonde snoepen een beetje binnen de perken. En blijkbaar is dat een regel thuis. En als het echt om honger gaat vanwege een groeispurt dan zou een gewone boterham ook aantrekkelijk lijken ipv een stiekeme zak chips.

Tuurlijk niet, die chips is veel lekkerder en je hoeft er ook nog een niks voor te doen.

Het gaat ook om het niet mogen bakken van een eitje want "we gaan zo eten". Wedden dat ze dat óók op eet?
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Wat mag ze eigenlijk wel zonder het eerst te vragen? Want je houdt haar wel heel kort, als je het afzet tegenover haar zelfstandigheid. Ik zou investeren in haar meer verantwoordelijkheid en vrijheid geven. Dan kun je daar ook passende regels bij introduceren. Maar als er helemaal niks mag (zonder eerst te vragen), dan maakt het ook geen klap uit of je zo'n regel overtreedt of niet, en welke dan.

Bedenk ook dat je haar zelfstandigheid nu vooral steeds afkeurt, terwijl het een mooie eigenschap is dat zij zichzelf zo weet te redden.
quote:WonderGirl2 schreef op 16 mei 2016 @ 14:18:

Jij laat haar stiekem doen, omdat je er zo'n probleem van maakt. Ze durft niet eens de waarheid te vertellen, omdat ze waarschijnlijk een hele tirade over zich heen krijgt.

Ik lees heel normaal puber gedrag. Je kleine meisje wordt groot en daarom mag je best wat vrijer worden.

En honger heeft ze zoveel omdat ze flink in de groei is. Ook normaal dus!

Ga eens op een volwassen manier met haar praten (niet tegen haar, maar met haar), dan komen jullie er echt wel uit hoor.

TO schrijft " haalt al jaren vanalles uit de kast weg om stiekem op te eten "

Dus dat het een puber met honger is, is te makkelijk vind ik.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Maar waarom vraag je dan iets wat je al weet en wat je weet dat zij weet dat jij t weet?

Zeg gewoon dat ze even naar de super moet een nieuw pak mix kopen. Vraag of ze de pan opruimt van t eitje. En als er niets op te ruimen is dan is jouw puber 1000x netter dan dat ik was. Mijn moeders ergernis was (naast dat ik dus soms dingen van t avondeten opmaakte) de keuken zo vies achterliet
Gewoon lekker haar gang laten gaan. En als je vindt dat ze tussendoor teveel snoept dan moet je zorgen dat dat gewoon niet in huis is en de afspraak maken dat als ze verder nog wat lekkers wil kopen dat ze dat dan van haar zakgeld kan doen. Kan ze zelf beslissen of dat een zak drop, een frietje of grote zak chips is.

Zelf een ei of appeltaart bakken o.i.d. zou ik zeker niet verbieden.
quote:issiee321 schreef op 16 mei 2016 @ 14:14:

Is dit een grap? Mijn oma vertelde altijd verhalen over dat ze een sigarettengeur in de kamer van mijn moeder rook en dat mijn moeder (op 12 jarige leeftijd) altijd haar vriendin de schuld gaf.

Jij hebt het over een meisje van 12 die graag als ze in de middag thuis is een eitje voor zichzelf bakt. Of het leuk vind om spontaan een appeltaart te bakken en daarbij creatief te zijn (kleurstof) En vervolgens tegen haar moeder moet liegen daarover en daar ruzie over krijgt. Pubers moeten trouwen veel eten he, zijn erg in de groei. Bied je haar wel voldoende, voedzame dingen en gezonde tussendoortjes aan zodat ze misschien minder behoefte heeft om te snoepen?

Dat dacht ik ook, vind die taart wel schattig eigenlijk.

Ik was zelf ook zo'n stiekemerd en hoe hoog mijn cijfers op school ook waren, hoe braaf ik verder ook was nee ik was een leugenachtige dief.

Hele drama's om en zelfs slaag.

Achteraf zo belachelijk.

Maar mijn moeder was echt bang dat ik op het slechte pad zou komen dus dacht hard op te moeten treden.

Mijn oudste heeft dat eigengereide ook, en ik zorg er dus voor dat dat soort dingen er niet in die hoeveelheden liggen. Ik laat merken dat ik weet wat er ligt, maar als ik zelf zo stom ben om een pot met snoep op grijphoogte te laten staan ga ik daar verder geen scene om trappen als er wat uit is.

Bij mij was het een soort 'vrijheid' wensen en ik merk dat oudste ook dat soort neigingen heeft.

Als zij later groot is gaat ze bijv heel veel kauwgom (haal ik niet) kopen zegt ze dan.

Dus als er dan een vriendin leuk voor de dag denkt te komen met een pakje kauwgom geef ik haar dat in eigen beheer ipv het af te pakken.

A- van 5 kauwgompjes gaat ze niet dood.

B- ik vrat inderdaad uit 'nu of nooit' veel te veel als ik de kans kreeg en dat soort excessen wil ik niet.

Als je er zo de nadruk op legt en het zo negatief maakt dan zit je teveel in haar space.

Ik zou haar zelf haar snaai.laten uitzoeken per week, en op is op.

En een ei bakken vind ik niet zo'n drama eigenlijk.
quote:Lumos schreef op 16 mei 2016 @ 14:20:

Het gaat niet om het niet mogen bakken/hebben van een eitje, maar wel om te veel snoepen en er over liegen. Ja, ze moet vragen en overleggen; Zo blijft het ongezonde snoepen een beetje binnen de perken. En blijkbaar is dat een regel thuis. En als het echt om honger gaat vanwege een groeispurt dan zou een gewone boterham ook aantrekkelijk lijken ipv een stiekeme zak chips.Eens. Dochter hier is nog maar 9 maar ze moet vragen of ze iets mag. Lijkt mij de normaalste zaak van de wereld.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:mel.nl schreef op 16 mei 2016 @ 14:24:

Ik denk dat je het een beetje los moet laten, zoals het nu over komt word je boos omdat ze bijvoorbeeld een ei heeft gebakken. Je kan ook vragen of het lekker was en of ze de rommel achter zich aan opruimt. Net als met de taart, waarom niet een beetje aanmoedigen en vragen of er nog een stukje is zodat je kan proeven hoe lekker het is.

Ik ben het ermee eens dat een kind grenzen nodig heeft, maar er moet wel een balans in zitten.

Ik heb dat altijd bij vriendinnen gezien, degene met de meeste grenzen, was ook degene die er het minst naar luisterde en altijd het gevoel had dat ze erover moest liegen. Want het was fout wat ze deed.

Ik word vooral boos om het liegen. We hadden genoeg eieren, ik was van plan om voor iedereen een eitje te koken, dus dat was echt geen probleem. Het liegen daarentegen wel. Die afspraken zijn er natuurlijk niet voor niks gekomen.

En een weekbak voor haar maken, dat zet niet veel zoden aan de dijk. Ze begint ook gewoon met een stalen gezicht aan die van haar broertjes.
quote:Kromo19 schreef op 16 mei 2016 @ 14:23:

[...]

Ik heb er nooit zo'n probleem van gemaakt. Maar door dat liegen erover wordt het een steeds groter probleem. Als ze gewoon had gezegd dat ze dat gedaan had, dan was het afgedaan met een: vraag dat volgende keer even. Door het liegen wordt het steeds groter.Je vindt het belangrijkste dat zij eerst moet vragen of ze iets mag eten en daarvoor toestemming van jou nodig heeft. Ben je bang dat je de controle over haar kwijt raakt nu ze zelfstandiger wordt? Ik zou waarschijnlijk ook de waarheid niet meer vertellen als je moeder je continu op de vingers wil kijken. Los laten!!
Tijd voor een keukentafelgesprek.

En heel belangrijk; zonder verwijten, vermoedens en ´omdat ik het zeg´, maar zoals je ook zou praten met een volwassene. Bespreek de algemene huisregels. Stel voor jezelf een aantal dingen op die je absoluut wilt, en een aantal dingen waarover te onderhandelen valt. Ga er daarnaast vanuit dat zij ook nog een pakketje wensen en eisen heeft. Veeg dat niet van tafel maar bespreek dat net zo volwassen als je eigen lijst en als je even met je mond vol tanden zit zeg je dat je er even over wilt nadenken.

Hier thuis gelden eigenlijk maar drie échte regels;

1) Ik wil weten waar je bent.

Dat hoeft niet tot op de meter nauwkeurig, maar als ik denk dat zij bij een vriendin zit, wil ik niet dat ze bij de hema zit. Zeg dan; we gaan de stad in.

2) Om zes uur is etenstijd. Een uur vooraf wil ik weten of jij wilt mee eten.

Met name als ze niet thuis is hoor, maar bijv. bij een vriendin is. Prima als ze daar wil eten maar dan graag even een sms.

3) De nacht is bedoeld om te slapen, geen schermen mee naar boven.

Rond half elf schermen uit, konijntjes verzorgen enzovoorts, dan ligt ze tegen elf uur in bed (16 jaar).

Dit is zo´n beetje de basis. Ik bedoel; dat ze niet op de bank mag springen, elke avond tanden moet poetsen en af en toe haar kamer moet opruimen valt niet onder de puberregels, dat is er lang geleden al ingemept .

Onderhandelen met name over de dingen die zij graag wil. Om tien uur naar huis? Maar iedereen mag tot half twaalf. Oh. Dan wil ik wel graag weten hoe je dacht thuis te komen. Met een grote groep om half twaalf is veiliger dan in je uppie om tien uur. Maar als ik haar moet ophalen wordt het verhaal anders. Dus afhankelijk van omstandigheden zou ik mijn antwoord wel aanpassen.

In jouw geval, met eten, zou ik het gesprek ook eens aangaan. Ik mag hopen dat ze het belang van vitamines e.d. begrijpt. Een ei bakken is het punt dus niet. Een pannekoek is nog beter (meel, melk en een eitje, buik vol, eten ze een aardappel minder, geen probleem). Ga samen haar eetlijst eens na; koolhydraten, vetten, suikers, vitamines. Nu krijgt ze teveel koolhydraten en vetten binnen, die twee gaan lekker als het gaat om je gewicht. Laat liever de chips liggen en bak dan die pannekoek.

Gezonde dingen hoeven hier nooit gevraagd te worden. Voor mijn part eet ze een halve kilo aardbeien voor het avondeten, of een omelet. Of een meloen, salade of boterham. Maakt niet uit. Ongezonde meuk hebben wij alleen in het weekend in huis, dat scheelt.

Voor ongezonde dingen zou je eens kunnen vragen of ze enig idee heeft wat het kost en wat het vervolgens met je doet. Weet je dat smaakversterkers je hongergevoel laten bestaan? En in de chips zitten die smaakversterkers (E621 met name), waardoor je vier zakken chips, plus ei, plus avondeten zonder moeite wegwerkt. Kijk zelf ook op etiketten (pakjes, zakjes en blikken bevatten een hoop rommel die niks met voeding te maken hebben) en zorg ervoor dat die E621 er niet meer in zit. Neem pinda´s ipv chips. Pure chocolade ipv suikerwafels. Vermijd frisdranken, maar meer nog yoghurtdranken en alle etenswaren waar light op staat.

Nadat wij dat gesprek gevoerd hebben ging het hier wel een stuk beter. Ze eet nog steeds alles wat los en vast zit, maar troep moet ze zelf van haar zakgeld kopen. Dan worden er ineens geen magnums meer gegeten .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:NYC schreef op 16 mei 2016 @ 14:27:

Gewoon lekker haar gang laten gaan. En als je vindt dat ze tussendoor teveel snoept dan moet je zorgen dat dat gewoon niet in huis is en de afspraak maken dat als ze verder nog wat lekkers wil kopen dat ze dat dan van haar zakgeld kan doen. Kan ze zelf beslissen of dat een zak drop, een frietje of grote zak chips is.

Zelf een ei of appeltaart bakken o.i.d. zou ik zeker niet verbieden.Vind ik onzin. Omdat zij zich niet aan de regels houdt is er 's avonds niks in huis als je zelf zin in iets lekkers hebt?
Hier ook zo'n 13 jarige: altijd honger!!

Duidelijke afspraken maken over wat ze wel en niet mag "snaaien". Heeft hier ook een tijdje geduurd maar geen ruzie of ergenissen meer hier in huis.

Zit ze al op het VO? Want dan is ze straks misschien nog vaker alleen thuis ivm met rooster en uitval van les-uren.
quote:Kromo19 schreef op 16 mei 2016 @ 14:30:

[...]

Ik word vooral boos om het liegen. We hadden genoeg eieren, ik was van plan om voor iedereen een eitje te koken, dus dat was echt geen probleem. Het liegen daarentegen wel. Die afspraken zijn er natuurlijk niet voor niks gekomen.

En een weekbak voor haar maken, dat zet niet veel zoden aan de dijk. Ze begint ook gewoon met een stalen gezicht aan die van haar broertjes.Maar blijkbaar heeft zij wel het idee dat het nodig is om te liegen
If you can dream it, you can do it.
Heeft ze overgewicht?

Ik zie in mijn omgeving dat kinderen die weinig mogen het meest zeuren. Over snoep, maar ook bijv over tv of pc. Een 12-jarige kun je best vrij(er) laten tav wat ze eet, en het is normaal dat ze tegen de klippen op eten als ze in hun groeispurt zitten. Maar ook daarna. Mijn oudste fietst een flink eind naar school. Brood vindt ze niet zoveel aan, maar ze heeft wekenlang pannenkoekjes van ei en banaan gebakken. Onze ruzie ging dan over het gebruik van de afzuigkap die mevrouw teveel herrie vind maken.
quote:Nouschi schreef op 16 mei 2016 @ 14:32:

[...]

Vind ik onzin. Omdat zij zich niet aan de regels houdt is er 's avonds niks in huis als je zelf zin in iets lekkers hebt?

Nu je dat zo zegt: Ik ken iemand die een kluisje heeft gekregen voor haar snoep en make-up voor haar verjaardag.

En diegene is daar erg tevreden mee, bewaart haar dure nootjes, chocola en mascara erin.

Ik heb zelf nog geen pubers maar vind het wel praktisch klinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven