Condoleren

21-05-2016 18:40 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag moest ik naar een begrafenis van de partner van een collega.

Ik dacht dat zij niet van 3 zoenen hield bij gebeurtenissen.

Daarom heb ik haar een hand gegeven mijn andere hand erop gelegd en diegene gecondoleerd.

Ik heb eigenlijk geen idee wat daar de etiquette eigenlijk voor is.

Niet heel belangrijk ofzo maar ik vraag het me af.
Dit lijkt me prima zo hoor. Zeker als je iemand niet zo goed kent, vind ik het zelf not done om te gaan zoenen, zeker niet op een condoleance.
Bij een condoleance zoen ik nooit. Dat vind ik juist iets om iemand te feliciteren.
Een hand geven bij condoleren is heel normaal.
Je hebt het goed gedaan !!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Volgens mij is een hand voldoende en de manier waarop jij die hebt uitgevoerd is warm en meelevend.

Ik was laatst op een condoleance en daar was iemand zo verrast dat ik kwam dat ik direct drie zoenen kreeg. Vond dat wel lief.

Verder heb ik ook wel eens een hand gegeven en toen werd ik door die personen naar de kist getrokken om de overledene te "bewonderen".
Het is niet perse verkeerd, ligt aan de relatie.

Mijn familie condoleren elkaar met een kus en omhelzing en in combinatie met, sterkte, gecondoleerd, mijn oprechte deelneming, tot korte praatjes. Daarna met familie gezamenlijk eten.

Mijn oude oma maakte van de zenuwen een foutje, en zei perongeluk gefeliciteerd, oh wat schaamde ze zich.

Ps als het wat verder van je af staat is een hand voldoende hoor.
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
Ik geef ook alleen een hand. Aan zoenen heb ik sowieso een hekel, dat doe ik alleen als ik er echt niet onderuit kom.
Oei damsel dat lijkt me ook heftig als je dat niet verwacht!

Ik twijfelde er ook niet aan of ik het goed had gedaan. Het viel me op dat er op verschillende manieren gecondoleerd wordt.

Ik heb nog iets gezegd als "fijn om je te zien wat ben jij sterk! "

Zoenen voelt bij een collega al niet zo. Maar het heeft ook iets feestelijk's gevoelsmatig. Alhoewel ik het vorig jaar weleens zo gedaan heb.
Ligt ook helemaal aan de band die je hebt met de nabestaanden.

En ik vond het juist een lief gebaar toen ik naar de kist werd getrokken. Ze was zo trots op haar moeder. Ik vind een overledene niet eng.
Ja dat is ook weer zo ja.

Het ligt ook aan de situatie.

Als kind heb ik ooit een condoleance meegemaakt waar je direct tegen een open kist aanliep. Schrok me lam als 10 jarige.
Ik heb zeer recent en in korte tijd 4 condoleances meegemaakt en vond het zeer vervelend als mensen condoleren met drie zoenen. Zowel bekend als onbekend. Zoals jij het hebt gedaan zou ik het graag hebben gehad.
Wij hebben zelfs toen we gecondoleerd werden bij het overlijden van mijn vader van de begrafenisondernemer de tip gekregen om, als we niet wilden zoenen, onze linkerhand bovenop de handdruk te leggen als mensen aanstalten maken. Dat maakt de ruimte wat sterker, waardoor zoenen geen logische optie is. Ik vind zoenen ook ontzettend vervelend bij dit soort gelegenheden, en helemaal als je veel condoleances krijgt (wij zaten >800, dus dan gaat de lol er wel vanaf). Dus: niet zoenen is helemaal goed, alleen een handdruk is prima, vooral als je bij een officiële condoleancegelegenheid bent. Als je bij iemand thuis komt die je goed kent is het natuurlijk een ander verhaal, dan kun je ook prima een knuffel geven, als jullie je daar goed bij voelen.
quote:pampas schreef op 21 mei 2016 @ 19:10:

Wij hebben zelfs toen we gecondoleerd werden bij het overlijden van mijn vader van de begrafenisondernemer de tip gekregen om, als we niet wilden zoenen, onze linkerhand bovenop de handdruk te leggen als mensen aanstalten maken. Dat maakt de ruimte wat sterker, waardoor zoenen geen logische optie is. Ik vind zoenen ook ontzettend vervelend bij dit soort gelegenheden, en helemaal als je veel condoleances krijgt (wij zaten >800, dus dan gaat de lol er wel vanaf). Dus: niet zoenen is helemaal goed, alleen een handdruk is prima, vooral als je bij een officiële condoleancegelegenheid bent. Als je bij iemand thuis komt die je goed kent is het natuurlijk een ander verhaal, dan kun je ook prima een knuffel geven, als jullie je daar goed bij voelen.Wat een handige tip! Ik vind zoenen eigenlijk alleen "gepast" als je iemand redelijk tot goed kent, in allerlei situaties (ook met verjaardagen). Maar aan de andere kant; het maakt allemaal niet zo veel uit. Toen ik in de rij stond voor condoleances vanwege het overlijden van mijn moeder, ging sowieso de helft in een waas aan me voorbij. Ik vond het wel fijn dat er zoveel mensen waren. Op zo'n moment doet het al of niet zoenen er echt niet heel veel toe.
Nothing happens for a reason
Ik ga vooral op mijn gevoel af zoenen vind ik toch al vreselijk dus doe ik niet snel. Heb ook wel eens een keer echt aan de grond genageld gestaan tegen over een ouder die haar kind veel een veel te jong weg had gebracht. Toen heb ik spontaan een knuffel gegeven omdat ik echt niks kon uitbrengen. Achteraf vond ze dat zeer fijn heeft ze mij verteld.
Zoenen vind ik niet wenselijk, alleen voor mensen die je erg goed kent. En zeggen: wat ben je sterk is goedbedoeld, maar zou ik niet doen. Want mensen moeten daar staan, dat is erg heftig, maar ze hebben natuurlijk weinig andere keus. Op zich heeft dit niets met sterk te maken.
Wel gezien de voorafgaande periode voor het overlijden. Daarop was het gebaseerd ;)

En gezegd is gezegd nu kan het niet terugdraaien.

Ik vraag me ook af of je onthoudt wat mensen tegen je zeggen als je er 300 een hand schudt
quote:binkie schreef op 21 mei 2016 @ 20:58:

Wel gezien de voorafgaande periode voor het overlijden. Daarop was het gebaseerd ;)

Ik vraag me ook af of je onthoudt wat mensen tegen je zeggen als je er 300 een hand schudt

Ja, van sommige mensen blijven de woorden door m'n hoofd galmen. Ook nu nog, nu het wat langer geleden is. Maar dat zijn vooral de mensen die iets 'bijzonders' zeiden (zowel positief als negatief) als de mensen die erg dicht bij je staan.

Sommige anderen......geen flauw idee wie er allemaal was en wat zij dan eventueel gezegd zouden hebben.
quote:binkie schreef op 21 mei 2016 @ 20:58:

Ik vraag me ook af of je onthoudt wat mensen tegen je zeggen als je er 300 een hand schudtIk heb er helemaal niets van onthouden. Of toch wel, 1 tante die iets moois zei, verder niet. Dus dat onthouden valt wel mee. :-)
Prima gedaan. Toen mijn vader vorig jaar plots stierf op 61 jarige leeftijd was de opkomst bij de condoleance heel hoog. Wat enorm fijn is. Minder fijn was dat mensen die hem weliswaar goed kenden maar die ik van m'n leven nog nooit gezien had al huilend en stotterend gingen zoenen. Zie jezelf dan maar eens overeind te houden. Dus wat de etiquette is weet ik niet maar vind dat je het goed hebt aangepakt.
Dank je deadpool
Wat ik merkte bij mijn moeders begrafenis, is dat ik me heel fragiel en kwetsbaar voelde op dat moment. Als ik me zo voel, wil ik graag afstand en met rust gelaten worden. Gezoend worden zou ik dan ook allesbehalve prettig hebben gevonden, nu is dat gelukkig ook niet gebeurt. Een hand is wel veel gegeven, ook zoals je beschrijft in je OP en vond ik een fijn gebaar. Zit je altijd wel goed mee als condoleance.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven